EasyRider skrev:Bringisen skrev:
Det er nok slik mange tenker og da mener jeg at behovet for størrelse i kubikk eller effekt er mindre enn det noen kanskje tror.
Når jeg leste denne setningen fikk jeg kaffe i halsen og så for meg staten og overformyndri!!
Mener du seriøst at du går å tenker på hva "minste effekt/kubikk jeg kan ha. For å ha det moro når jeg kjøper sykkel"?
Hvis vi hadde snakket om bil, så kunne jeg være ening.
Da bil ikke er så ille viktig for meg. Se bort i fra at jeg må ha en som kan bringe meg fra A til B, som har et ok forbruk og grei å kjøre.
Men motorsykkel er for meg et nytelse og frihets objekt jeg kan bruke de få månedene som det er sol og sommer i dette landet.
Et objekt som bringer meg ut på en tur hvor jeg kan nyte mine sanser, som ikke er sperret inne av et metalbur.
Kjenne sola som stråler ned på meg, vinden som stryker rund meg. lukten av vår sommer og høst.
Et objekt hvor jeg kan kjenne både krefter og lyd oser ut av, i det jeg vrir på rulla.
Et objekt som kan skyte meg avgårde som en rakett hvis jeg ønsker det og kjenne nytelsen og adrelinet av det som bare en bil i milionklassen kan klare!
Og med disse herlige tankene så skal du liksom bare poppe opp som en "kommunistisk byråkrat"

og vifte med fingeren og si "du skal ikke kjøpe deg sykkel med mer hester og kubikk en du strengt tatt kan klare deg for å ha det "morro"
Hallo, da kan vi jo bare kjøpe oss en 125 kubikk alle mann. Den klarer å bringe oss fra A til B både med en og 2 på. med eller uten oppakning. stripper du den kan du sikkert ha det moro på rudskogen i en 125ccm klasse eller ta den med i skogen å herje litt hvis du ønsker det.
Jeg kjøper motorsykkel etter hjertet! Den som gir meg det lille ekstra som gjør at jeg bare "må ut å kjøre" den sykkelen kjøper jeg.
Hvis en ZZR 1400 var sykkelen som ga meg dette og jeg hadde råd til å kjøpe den så hvorfor ikke?
Vi lever da en så lenge i et land som gir oss den friheten å kunne kjøre den sykkelen vi ønsker.
Hva andre mener om at jeg kjører en sykkel som har for mange hester eller for mye kubikk gir jeg f i.
Det er MIN oppfattning og mening som er i fokus når JEG skal kjøpe sykkel, og godt er det.

Da kan jeg heldigvis berolige deg med at du misforsto meg totalt.
Du kan trygt svelge kaffen....
Jeg kjører aldri rundt og tenker på hvor mye kubikk eller effekt som er formye eller nok for at jeg skal ha det morro.
Det er jo
det jeg gjerne vil belyse , hvor mye effekt eller kubikk det finnes har ikke betydning for om man kan ha det morro. Men jeg fikk et inntrykk av at enkelte her mente att for å ha det morro måtte man ha en viss effekt eller kubikk , det var en grense ett eller annet sted.
Jeg mener at det ikke finnes en slik grense som er representativ for alle , og gikk heller aldri rundt å tenkte på dette før det dukket opp i ADV tråden.
I håp om at ADV tråden kunne holdes fri for akkurat den diskusjonen startet jeg denne tråden.
Det som det virker som om tråden viser er at noen trenger masse effekt og kubikk for å ha det morro der de ferdes og andre som ferdes andre steder kan ha mindre effekt og kubikk for å ha det morro. Kanskje det til og med for noen reduserer sjansen for å ha det morro med masse effekt og kubikk.
Jeg legger til noen eksempler på hva som er viktig for min glede.
For eksempel så synes jeg det er moro å kjøre på veier der ikke mange andre ferdes , gjerne på en av de høyere fjellveiene som nå endelig er blitt åpnet for ferdsel med enkelte restriksjoner.
Jeg vil da ha en sykkel med motor, kapasitet og et unikt lastesystem som gjør slike turer til en tilfredstillelse. Telt, proviant, fiskestang sammen med en dose tilfredstillelse er helt unikt for meg. Nesten enda mer moro blir det når jeg kan finne gamle skogsveier og stier som er både smale og full av røtter og andre hindringer, gjerne krysse en liten elv eller oversvømmet sti. I Sverige er de flinkere til å åpne for ferdsel slike steder men jeg forstår at dette må begrenses.
På slike ”veier” kan selv lav fart føles mye fortere enn motorveikjøring i tre ganger hastigheten , trærne som står tett på suser forbi og sykkelen flyter på underlaget , over hindringer trengs lav fart og balanse i tilegg til sykkelens evne til å forsere disse.
Jeg føler at det beste for denne typen kjøring er f.eks. at innsprøytningen gjør en god nok jobb med å styre overgangen fra av-gassen til på-gassen, slik at jeg får god kontroll med hvor mye effekt som blir sluppet på bakhjulet selv på slike vanskelige underlag.
Selvfølgelig kunne jeg av og til hatt lyst på et større turtallsregister på veien men kan ikke se at 10 eller 15 hester hadde tilført denne typen glede bedre totalegenskaper. Hadde jeg hatt mer toppeffekt ville jeg mest sannsynlig fått en mer spisset effekt- og dreiemomentskurve som hadde undergravd egenskapene F800GS har med et svært sterkt og håndterbart nedre og mellomregister. Jeg har max moment allerede ved 5800 rpm og nesten like mye allerede ved 3200rpm. Effekten er noen hester mindre enn f.eks Tiger 800XC men jeg har like mer moment og like mye moment som Tigeren har ved 7000rpm allerede ved 3500rpm.
Slikt betyr en del for mitt kjøremønster.
Før F800GS hadde jeg en R1200GS som hadde 12hk og 30Nm mer , men den ga meg likevel ikke like mye moro som jeg har med denne sykkelen. I Offroadmagasinet til Motorrad hadde de en test av diverse ADV sykler og der ble det kommentert at til slik kjøring kunne masse effekt være ødeleggende, og Bike mente i en test at f.eks. motoren i Triumph 1200 Explorer rett og slett kunne bli for voldsom til slik kjøring med sine 135hk. Derfor er jeg veldig spent på de første testene av nye Ktm 1190 ADV-R med 150hk , dette skal jo være en sykkel i samme segment som F800GS men med mer kubikk og masse effekt.
Tørr nesten ikke å tenke på hvordan 13-1400ccm med 200hk hadde vært til slik type kjøring som jeg skisserer.
For 20 år siden var jeg mer opptatt av hvilken effekt og kubikk jeg hadde, da var det morsomste jeg visste motorveikjøring med fri utfoldelse av effekt. Gledet meg alltid til sommerferiene nedover til kontinentet.
Nå synes jeg med respekt og melde at dette ikke er særlig morsomt og givende lenger, men selvfølgelig respekterer jeg alle som synes det er det morsomste.
Nå har jeg funnet andre utfordringer og gleder ved motorsykkelkjøringen, og det viktigste er vel å ha det morsomt.
Og med dette vil jeg avslutte med akkurat nesten dine egne sitat:
Vi lever enn så lenge i et land som gir oss den friheten å kunne kjøre den sykkelen vi ønsker. Og for håpentlgvis er det ingen motorsyklister som ødelegger dette for oss i fremtiden.
Hva andre mener om at jeg kjører en sykkel som har for lite hester eller for lite kubikk gir jeg f i.
Det er MIN oppfattning og mening som er i fokus når JEG skal kjøpe sykkel, og godt er det.
Ellers er jeg helt enig i det du skriver. Det er jo det grunnleggende for de fleste motorsyklister.
