Moby skrev:ZZR-Erling skrev:Nå om ikke så lenge skal min G9 få hvile, jeg skal bytte kompaktkamera. For meg er det viktig, (antagelig mer viktig enn hos de som "bare skal ha et kamera"), at det har bra spec og reviews på bildekvalitet, er tilstrekkelig lite og har bra finish, og det bør koste under 5-6000. Jeg er da kommet frem til to kandidater, Fujifilm X20 og Sony Alpha NEX 5R, med høvelig lita linse. Har du noen formening om hvilket jeg bør velge? Skal ikke ha noen diger linse.
har du kjøpt kamera enda? Selv har jeg Sony Nex 5n, og er veldig fornøyd med det, en bakdel er at 18-55mm objekivet er litt stort. Det finns jo et mindre 16mm objektiv da, med det har jeg ikke. Det er litt få knapper nex5n så man må ofte inn i menyen, men det tror jeg er bedret på 5r?
Nei, har ikke kjøpt ennå. Det "bølger litt frem og tilbake" mellom kvalitet, pris og behov.
I neste Digital Foto kommer det en test av allværskameraene. Den skal leses og vurderes.
18-55 blir for stort slik jeg ser det. Jeg skal ha det med på fjellturer til fots også.
Jeg må ta meg en tur å få sett på de ulike, da blir det lettere å bestemme seg.
Kanskje litt "drøyt" å legge så veldig mye penger i det, iom jeg sansyneilgvis blir å fumle det i marka noen ggr på fjellturene, og det kan jo også være greit å ikke bekymre seg for litt regn, støt og støv, men jeg vil også ha best bildekvalitet for penga, (mao størst sensorbrikke, det rette forholdet mellom antall pixler, dems størrelse, samt prosessorkrafta og hvordan den "bygger" raw/jpg-filene).
For tiden er kandidatene: Sony Alpha NEX-5R, Fujifilm X20, Fujifilm XF1, Olympus Stylus XZ-2 og ikke minst, muligens ett av allværskameraene. Canon G15 hadde jo vært det "naturlige valg" iom jeg har G9 og 500D fra Canon, men er jo, som med MC, artig å velge noe annet av og til
Snasent, og bra spec for 3000.-, og fra annerkjente Fujifilm, XF1: