Jeg har en mistanke om at det i beste fall var en utilsiktet bieffekt ... de oppdaget sikkert litt tilfeldig at i høyere hastigheter ledet nebbet litt ekstra luft til kjøleren ... men det er vel ikke da en GS mest sannsynlig går varm? Den tåler gangfart i +40 i dagevis, tungt lastet og mye bannskap, da tror ikke jeg denne lille effekten av nebbet har betydning.simpson skrev: Nå er det ganske mange sykler som kopierer nebbdyret.
Men på GS har faktisk nebbet en funksjon siden det leder luft til oljekjøleren.
Hva er den beste sykkelen?
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hva er den beste sykkelen?
Re: Hva er den beste sykkelen?
Jeg har fremdeles ikke skjønt hvorfor en GS er en bedre tursykkel en andre sporttourer. Bortsett fra at det er lett å få vann ut av sylinderne :-)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hva er den beste sykkelen?
Nebbet har vært der for å lede luft til oljekjøleren , tror ikke det leder luft til radiatoren på den nye LC modellen. Nebbet tar litt sølesprut men ikke alt , skjermen under tar sølespruten. Uansett så er jeg allergisk for all sølesprut, så jeg kjøper forlenger både på nebbet og på skjermen under. Man blir ikke nødt , men jeg synes det er greit , særlig når man liker nebbetJohnnyTh skrev:Noe jeg ikke helt skjønner her. På 2014 GS modellen sitter radiatoren i midten eller ut på siden? Jeg så noen bilder og det så ut som den satt på siden, men da skjønner jeg ikke hvordan nebbet leder luft til radiatoren. Jeg har alltid trodd nebbet car der for å ta sølesprut.
En ting som iriterte meg med GTR'en min var at det ikke er et gitter over radiatoren. Slik at man risikerer å skade den med steinsprut. Men helt seriøst. Er det ikke det på GS heller?? Høres helt idiotisk ut på en sykkel som er laga for dårlig vei.
Skulle jeg laget en topp 10 liste over sykkler jeg liker så hadde nok GS vært på den. Rett under Triumph. Men det hadde ikke vært for at den er så vakker, der hadde det nok vært en del HD og italienere.

Det finnes en beskyttelse over radiatoren , men harbarka ørkenryttere sverger nok til ekstra beskyttelse. Igjen er dette ikke nødvendig for de fleste av oss. Jeg brukte min F800GS på grus så steinene føk , men plastbeskyttelsen over radiatoren holdt.
Det er ikke til å stikke under en stol at alle duppedittene som selges hos Touratech , Wunderlich og GIVI m.f er litt gimmick. Men jeg synes det er greit , fint å kunne putte på litt dill dall i ny og ne


2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: Hva er den beste sykkelen?
Bringisen vet noe om K1300S ser jeg, og det er bra
Mine topp 5. Deler de i sport og sport/touring.
Sport:
1. S1000RR
2. Panigale
3. RC30
4. ?
5. ?
Sport/Touring:
1. K1300S
2. ZZR1400
3. VFR1200
4. GTR
5. FJR


Mine topp 5. Deler de i sport og sport/touring.
Sport:
1. S1000RR
2. Panigale
3. RC30
4. ?
5. ?
Sport/Touring:
1. K1300S
2. ZZR1400
3. VFR1200
4. GTR
5. FJR
Re: Hva er den beste sykkelen?
Det har vært endel tilfeller av at GTR radiatorer har blitt skadet av steinsprut. Så jeg kjøpte meg en guard. Vil tro en stein i +200km/t også vil skade en GS radiator.Bringisen skrev:Nebbet har vært der for å lede luft til oljekjøleren , tror ikke det leder luft til radiatoren på den nye LC modellen. Nebbet tar litt sølesprut men ikke alt , skjermen under tar sølespruten. Uansett så er jeg allergisk for all sølesprut, så jeg kjøper forlenger både på nebbet og på skjermen under. Man blir ikke nødt , men jeg synes det er greit , særlig når man liker nebbetJohnnyTh skrev:Noe jeg ikke helt skjønner her. På 2014 GS modellen sitter radiatoren i midten eller ut på siden? Jeg så noen bilder og det så ut som den satt på siden, men da skjønner jeg ikke hvordan nebbet leder luft til radiatoren. Jeg har alltid trodd nebbet car der for å ta sølesprut.
En ting som iriterte meg med GTR'en min var at det ikke er et gitter over radiatoren. Slik at man risikerer å skade den med steinsprut. Men helt seriøst. Er det ikke det på GS heller?? Høres helt idiotisk ut på en sykkel som er laga for dårlig vei.
Skulle jeg laget en topp 10 liste over sykkler jeg liker så hadde nok GS vært på den. Rett under Triumph. Men det hadde ikke vært for at den er så vakker, der hadde det nok vært en del HD og italienere.![]()
Det finnes en beskyttelse over radiatoren , men harbarka ørkenryttere sverger nok til ekstra beskyttelse. Igjen er dette ikke nødvendig for de fleste av oss. Jeg brukte min F800GS på grus så steinene føk , men plastbeskyttelsen over radiatoren holdt.
Det er ikke til å stikke under en stol at alle duppedittene som selges hos Touratech , Wunderlich og GIVI m.f er litt gimmick. Men jeg synes det er greit , fint å kunne putte på litt dill dall i ny og ne![]()
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hva er den beste sykkelen?
Nå er du vel bare vanskelig? En asfalt-GS og GSA er vel forskjellig utstyrt? Først og fremst er vel GS'n laget som en motorsykkel for offentlig vei, og til det er den "ready to go"JohnnyTh skrev:Rart det kan selges ekstrautstyr til en perfekt sykkelnoen sa en gang at den ikke engang kommer med sidevesker som standarutstyr. Kan du begripe det Erling?
Ekstra-utstyr får du vel til alle sykler
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hva er den beste sykkelen?
Nei det er ikke rart i det hele tatt. Når en sykkel selger godt og smarte grundere finner duppeditter som folk tror de trenger , så er det ikke rart synes jeg.JohnnyTh skrev:Rart det kan selges ekstrautstyr til en perfekt sykkelnoen sa en gang at den ikke engang kommer med sidevesker som standarutstyr. Kan du begripe det Erling?
Det er et hav av produsenter som vil pakke på oss ting vi ikke trenger til disse syklene , jeg er en av dem som lar meg lure

Selv kjøper jeg hver vinter noe nytt unødvendig å putter på , men jeg må innrømme at jeg liker det. Kjekt å kunne putte på noe nytt før sesongen.
At den ikke kommer med sidevesker som standard er jeg svært glad for. Jeg har ennå ikke bestemt meg for hvilke vesker jeg skal ha. I det ene øyeblikket er jeg fast bestemt for de originale varioveskene fra BMW. Fordelen er at de kan justeres som et trekkspill avhengig av hva man har med. Så klikkes veskene inpå i løpet av 10 sekunder pr, veske og veskefestene som er originale synes ikke.
I neste øyeblikk vil jeg gjerne ha Touratech aluvekser som har toppåpning , veldig praktisk. Dessuten kan man få orginale fester for ekstra besninkanne, oljekanne, vannflasker, førstehjelp osv.
Så om ikke det var nok, så har GIVI kommet med noen aluvesker som etter min mening er penere enn Touratech sine. Men her finnes ikke like mye festemuligheter som på Touratech sine.
Ulempen med begge tredjepats leverandørene er at veskefestene synes og er ikke like pene som varioveskene til BMW.
I tillegg til Touratech og GIVI finnes det sikkert 10 leverandører til


Så jeg synes det hadde vært litt kjedelig om det var vesker orginalt levert med, da hadde jeg blitt snytt for valget.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Hva er den beste sykkelen?
Mister ikke GS litt av sjelen og den lidenskapelige følelsen når gud og hvermann har en sånn? Ref. til mest solgte?Bringisen skrev:Veldig bra skrevet , og jeg er helt enig. Du sier det på en fin måte.simpson skrev:Det er tydelig at smaken er veldig forskjellig.
Hvis jeg skal ha en 5 på topp liste, er det nok ikke en japsesykkel på de plassene, kanskje ikke på 10 på topp liste heller når jeg tenker meg om.
Når jeg ser eks NR 750, som sikker går bra og har topp egenskaper, får jeg sånn Toyota MR2 følelse mens
en BMW s 1000RR er litt mer som BMW M3 eller MB AMG.
Eller en Ducati som er litt mer fyrrig og heit, kanskje mer spektakulær![]()
MR2 er sikker en bra bil, men det er litt mer lidenskap bak de europeiske bilene...og syklene.
Og eierne er ofte mer lidenskapelige om sine merker også.
Japse er liksom noe du har for å kjøre sykkel, mens europeiske sykler har du for lidenskapen.
Men det er min oppfatning.
Jeg synes også at japsesykler kan ha gode ytelser, men for min del mangler det lille ekstra. Føler at de lett blir litt sjelløs. Litt samme følelsen som du sier med en MR2.
Jeg føler BMW motorsykler gir litt mer lidenskap akkurat som med bilene. Ducati er for meg Ferrari , full av lidenskap. Japsesyklene fungerer bra , men der stopper det , man får ikke mer. Greit for dem som har syklene som et fremkomstmiddel eller en bruksgjenstand.
Når jeg hadde HD'en var jeg imponert over hvor mye samhold og lidenskap det lå bak merket i folkene jeg traff. Dog var dessverre sykkelen umulig å ha med å gjøre for meg.
Litt av den samme lidenskapen merker jeg i BMW klubben og på BMW forumene. Man blir gjerne farget av hvor mye glede disse syklene gir. Men dette er min oppfatning da.
Hvis jeg skulle hatt en topp 5 liste ville nok det blitt en BMW på de første plassene fordi jeg elsker ADV sykler. Tror den hadde blitt som følger:
1. BMW R1200GS LC
2. BMW F800GSA
3. BMW R1200GSA LC (men synes den er for bred)
4. KTM Adventure
5. Ducati Multistrada GT
Hvis det dessverre ikke fantes ADV sykler (katastrofe)![]()
![]()
1. BMW R1200RT LC
2. BMW K1300S
3. Ducati Panigale S
4. BMW S1000RR
5. KTM 1290 Super Duke
Hvis man følger logikken til flere så finnes det vel ikke en sykkel som er mer bruksgjenstand..
Sist redigert av DrGreve den 21 des 2013, 18:09, redigert 1 gang totalt.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hva er den beste sykkelen?
Uhyre sjelden jeg kjører så fortJohnnyTh skrev:Det har vært endel tilfeller av at GTR radiatorer har blitt skadet av steinsprut. Så jeg kjøpte meg en guard. Vil tro en stein i +200km/t også vil skade en GS radiator.Bringisen skrev:Nebbet har vært der for å lede luft til oljekjøleren , tror ikke det leder luft til radiatoren på den nye LC modellen. Nebbet tar litt sølesprut men ikke alt , skjermen under tar sølespruten. Uansett så er jeg allergisk for all sølesprut, så jeg kjøper forlenger både på nebbet og på skjermen under. Man blir ikke nødt , men jeg synes det er greit , særlig når man liker nebbetJohnnyTh skrev:Noe jeg ikke helt skjønner her. På 2014 GS modellen sitter radiatoren i midten eller ut på siden? Jeg så noen bilder og det så ut som den satt på siden, men da skjønner jeg ikke hvordan nebbet leder luft til radiatoren. Jeg har alltid trodd nebbet car der for å ta sølesprut.
En ting som iriterte meg med GTR'en min var at det ikke er et gitter over radiatoren. Slik at man risikerer å skade den med steinsprut. Men helt seriøst. Er det ikke det på GS heller?? Høres helt idiotisk ut på en sykkel som er laga for dårlig vei.
Skulle jeg laget en topp 10 liste over sykkler jeg liker så hadde nok GS vært på den. Rett under Triumph. Men det hadde ikke vært for at den er så vakker, der hadde det nok vært en del HD og italienere.![]()
Det finnes en beskyttelse over radiatoren , men harbarka ørkenryttere sverger nok til ekstra beskyttelse. Igjen er dette ikke nødvendig for de fleste av oss. Jeg brukte min F800GS på grus så steinene føk , men plastbeskyttelsen over radiatoren holdt.
Det er ikke til å stikke under en stol at alle duppedittene som selges hos Touratech , Wunderlich og GIVI m.f er litt gimmick. Men jeg synes det er greit , fint å kunne putte på litt dill dall i ny og ne![]()


2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hva er den beste sykkelen?
Jeg vet en grunn som kan brukes. Ved litt trang og smal og svingete vei kan man holde farta til en GTR f.eks uten problemer, og man gjør det med en behageligere sittestilling.JohnnyTh skrev:Jeg har fremdeles ikke skjønt hvorfor en GS er en bedre tursykkel en andre sporttourer. Bortsett fra at det er lett å få vann ut av sylinderne :-)
En nesten hvilken som helst stor ADV'r vil ubesværet holde på farta og smilet på dårlig vei lenge etter at sportstourerne har snudd
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hva er den beste sykkelen?
Du får ta en telefon til BMW ingeniørene og fortelle om mistankenjhn skrev:Jeg har en mistanke om at det i beste fall var en utilsiktet bieffekt ... de oppdaget sikkert litt tilfeldig at i høyere hastigheter ledet nebbet litt ekstra luft til kjøleren ... men det er vel ikke da en GS mest sannsynlig går varm? Den tåler gangfart i +40 i dagevis, tungt lastet og mye bannskap, da tror ikke jeg denne lille effekten av nebbet har betydning.simpson skrev: Nå er det ganske mange sykler som kopierer nebbdyret.
Men på GS har faktisk nebbet en funksjon siden det leder luft til oljekjøleren.

2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: Hva er den beste sykkelen?
Hvis jeg skal lage en 5 på topp liste så tror jeg den hadde blitt noe som dette.
1 Panigale 1199 R
2 BMW S 1000 RR HP 4
3 Aprilia RSV 4 Factory
4 Ducati Desmosedici
5 BMW K 1300S
1 Panigale 1199 R
2 BMW S 1000 RR HP 4
3 Aprilia RSV 4 Factory
4 Ducati Desmosedici
5 BMW K 1300S
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Hva er den beste sykkelen?
+200km/t er ikke noe særlig på en GS (veldig nære toppfarten). Om du har det så travelt er nok en sportstourer et mye bedre valg. I manualen står det at med toppboksen bør man ikke gå over 180.JohnnyTh skrev:Vil tro en stein i +200km/t også vil skade en GS radiator.
Innaskjærs spiller dette ingen rolle men på autobahn (eller på andre "baner") er det nok ikke GS'er som glitrer


FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hva er den beste sykkelen?
Nei , det styrker bare faktumet at det er en fantastisk sykkel. Flere og flere prøver og de aller fleste kjøper en igjen når de skal ha ny sykkel. Det er min tredje GS.DrGreve skrev:Mister ikke GS litt av sjelen og den lidenskapelige følelsen når gud og hvermann har en sånn? Ref. til mest solgte?Bringisen skrev:Veldig bra skrevet , og jeg er helt enig. Du sier det på en fin måte.simpson skrev:Det er tydelig at smaken er veldig forskjellig.
Hvis jeg skal ha en 5 på topp liste, er det nok ikke en japsesykkel på de plassene, kanskje ikke på 10 på topp liste heller når jeg tenker meg om.
Når jeg ser eks NR 750, som sikker går bra og har topp egenskaper, får jeg sånn Toyota MR2 følelse mens
en BMW s 1000RR er litt mer som BMW M3 eller MB AMG.
Eller en Ducati som er litt mer fyrrig og heit, kanskje mer spektakulær![]()
MR2 er sikker en bra bil, men det er litt mer lidenskap bak de europeiske bilene...og syklene.
Og eierne er ofte mer lidenskapelige om sine merker også.
Japse er liksom noe du har for å kjøre sykkel, mens europeiske sykler har du for lidenskapen.
Men det er min oppfatning.
Jeg synes også at japsesykler kan ha gode ytelser, men for min del mangler det lille ekstra. Føler at de lett blir litt sjelløs. Litt samme følelsen som du sier med en MR2.
Jeg føler BMW motorsykler gir litt mer lidenskap akkurat som med bilene. Ducati er for meg Ferrari , full av lidenskap. Japsesyklene fungerer bra , men der stopper det , man får ikke mer. Greit for dem som har syklene som et fremkomstmiddel eller en bruksgjenstand.
Når jeg hadde HD'en var jeg imponert over hvor mye samhold og lidenskap det lå bak merket i folkene jeg traff. Dog var dessverre sykkelen umulig å ha med å gjøre for meg.
Litt av den samme lidenskapen merker jeg i BMW klubben og på BMW forumene. Man blir gjerne farget av hvor mye glede disse syklene gir. Men dette er min oppfatning da.
Hvis jeg skulle hatt en topp 5 liste ville nok det blitt en BMW på de første plassene fordi jeg elsker ADV sykler. Tror den hadde blitt som følger:
1. BMW R1200GS LC
2. BMW F800GSA
3. BMW R1200GSA LC (men synes den er for bred)
4. KTM Adventure
5. Ducati Multistrada GT
Hvis det dessverre ikke fantes ADV sykler (katastrofe)![]()
![]()
1. BMW R1200RT LC
2. BMW K1300S
3. Ducati Panigale S
4. BMW S1000RR
5. KTM 1290 Super Duke
Hvis man følger logikken til flere så finnes det vel ikke en sykkel som er mer bruksgjenstand..
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Hva er den beste sykkelen?
Ja, det er ikke alt man skjønner her i livet.. :)Bringisen skrev:Nei , det styrker bare faktumet at det er en fantastisk sykkel. Flere og flere prøver og de aller fleste kjøper en igjen når de skal ha ny sykkel. Det er min tredje GS.DrGreve skrev:Mister ikke GS litt av sjelen og den lidenskapelige følelsen når gud og hvermann har en sånn? Ref. til mest solgte?Bringisen skrev:Veldig bra skrevet , og jeg er helt enig. Du sier det på en fin måte.simpson skrev:Det er tydelig at smaken er veldig forskjellig.
Hvis jeg skal ha en 5 på topp liste, er det nok ikke en japsesykkel på de plassene, kanskje ikke på 10 på topp liste heller når jeg tenker meg om.
Når jeg ser eks NR 750, som sikker går bra og har topp egenskaper, får jeg sånn Toyota MR2 følelse mens
en BMW s 1000RR er litt mer som BMW M3 eller MB AMG.
Eller en Ducati som er litt mer fyrrig og heit, kanskje mer spektakulær![]()
MR2 er sikker en bra bil, men det er litt mer lidenskap bak de europeiske bilene...og syklene.
Og eierne er ofte mer lidenskapelige om sine merker også.
Japse er liksom noe du har for å kjøre sykkel, mens europeiske sykler har du for lidenskapen.
Men det er min oppfatning.
Jeg synes også at japsesykler kan ha gode ytelser, men for min del mangler det lille ekstra. Føler at de lett blir litt sjelløs. Litt samme følelsen som du sier med en MR2.
Jeg føler BMW motorsykler gir litt mer lidenskap akkurat som med bilene. Ducati er for meg Ferrari , full av lidenskap. Japsesyklene fungerer bra , men der stopper det , man får ikke mer. Greit for dem som har syklene som et fremkomstmiddel eller en bruksgjenstand.
Når jeg hadde HD'en var jeg imponert over hvor mye samhold og lidenskap det lå bak merket i folkene jeg traff. Dog var dessverre sykkelen umulig å ha med å gjøre for meg.
Litt av den samme lidenskapen merker jeg i BMW klubben og på BMW forumene. Man blir gjerne farget av hvor mye glede disse syklene gir. Men dette er min oppfatning da.
Hvis jeg skulle hatt en topp 5 liste ville nok det blitt en BMW på de første plassene fordi jeg elsker ADV sykler. Tror den hadde blitt som følger:
1. BMW R1200GS LC
2. BMW F800GSA
3. BMW R1200GSA LC (men synes den er for bred)
4. KTM Adventure
5. Ducati Multistrada GT
Hvis det dessverre ikke fantes ADV sykler (katastrofe)![]()
![]()
1. BMW R1200RT LC
2. BMW K1300S
3. Ducati Panigale S
4. BMW S1000RR
5. KTM 1290 Super Duke
Hvis man følger logikken til flere så finnes det vel ikke en sykkel som er mer bruksgjenstand..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hva er den beste sykkelen?
Nei slik kjøring er i alle fall jeg ferdig med. Tror det var på slutten av 80 tallet jeg likte autostradakjøring i 200 +poulet_cavalier skrev:+200km/t er ikke noe særlig på en GS (veldig nære toppfarten). Om du har det så travelt er nok en sportstourer et mye bedre valg. I manualen står det at med toppboksen bør man ikke gå over 180.JohnnyTh skrev:Vil tro en stein i +200km/t også vil skade en GS radiator.
Innaskjærs spiller dette ingen rolle men på autobahn (eller på andre "baner") er det nok ikke GS'er som glitrer![]()
.

Nå skyr jeg slike veier som pesten fordi jeg synes det er uhyre kjedelig , dessuten alt for mange 4 hjulinger der.
Legger alltid ruten om til fylkesveier på landsbygden , eller over et fjell.
Hadde jeg fremdeles synes at motorveikjøring var kjekt , hadde nok valget heller falt på en K1300S eller en R1200RT LC.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hva er den beste sykkelen?
Endelig noe vi var enig iDrGreve skrev:Ja, det er ikke alt man skjønner her i livet.. :)Bringisen skrev:Nei , det styrker bare faktumet at det er en fantastisk sykkel. Flere og flere prøver og de aller fleste kjøper en igjen når de skal ha ny sykkel. Det er min tredje GS.DrGreve skrev:Mister ikke GS litt av sjelen og den lidenskapelige følelsen når gud og hvermann har en sånn? Ref. til mest solgte?Bringisen skrev:Veldig bra skrevet , og jeg er helt enig. Du sier det på en fin måte.simpson skrev:Det er tydelig at smaken er veldig forskjellig.
Hvis jeg skal ha en 5 på topp liste, er det nok ikke en japsesykkel på de plassene, kanskje ikke på 10 på topp liste heller når jeg tenker meg om.
Når jeg ser eks NR 750, som sikker går bra og har topp egenskaper, får jeg sånn Toyota MR2 følelse mens
en BMW s 1000RR er litt mer som BMW M3 eller MB AMG.
Eller en Ducati som er litt mer fyrrig og heit, kanskje mer spektakulær![]()
MR2 er sikker en bra bil, men det er litt mer lidenskap bak de europeiske bilene...og syklene.
Og eierne er ofte mer lidenskapelige om sine merker også.
Japse er liksom noe du har for å kjøre sykkel, mens europeiske sykler har du for lidenskapen.
Men det er min oppfatning.
Jeg synes også at japsesykler kan ha gode ytelser, men for min del mangler det lille ekstra. Føler at de lett blir litt sjelløs. Litt samme følelsen som du sier med en MR2.
Jeg føler BMW motorsykler gir litt mer lidenskap akkurat som med bilene. Ducati er for meg Ferrari , full av lidenskap. Japsesyklene fungerer bra , men der stopper det , man får ikke mer. Greit for dem som har syklene som et fremkomstmiddel eller en bruksgjenstand.
Når jeg hadde HD'en var jeg imponert over hvor mye samhold og lidenskap det lå bak merket i folkene jeg traff. Dog var dessverre sykkelen umulig å ha med å gjøre for meg.
Litt av den samme lidenskapen merker jeg i BMW klubben og på BMW forumene. Man blir gjerne farget av hvor mye glede disse syklene gir. Men dette er min oppfatning da.
Hvis jeg skulle hatt en topp 5 liste ville nok det blitt en BMW på de første plassene fordi jeg elsker ADV sykler. Tror den hadde blitt som følger:
1. BMW R1200GS LC
2. BMW F800GSA
3. BMW R1200GSA LC (men synes den er for bred)
4. KTM Adventure
5. Ducati Multistrada GT
Hvis det dessverre ikke fantes ADV sykler (katastrofe)![]()
![]()
1. BMW R1200RT LC
2. BMW K1300S
3. Ducati Panigale S
4. BMW S1000RR
5. KTM 1290 Super Duke
Hvis man følger logikken til flere så finnes det vel ikke en sykkel som er mer bruksgjenstand..

2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: Hva er den beste sykkelen?
Ikke så værst den lista der, men er detta en liste for hva du: ville hatt, synes er fine, kjøreegenskaper, vise seg frem på, passer din kjørestil, osv...?simpson skrev:Hvis jeg skal lage en 5 på topp liste så tror jeg den hadde blitt noe som dette.
1 Panigale 1199 R
2 BMW S 1000 RR HP 4
3 Aprilia RSV 4 Factory
4 Ducati Desmosedici
5 BMW K 1300S
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!
Re: Hva er den beste sykkelen?
Det er noe jeg ville hatt pga ytelse, linjer og design.MH434 skrev:Ikke så værst den lista der, men er detta en liste for hva du: ville hatt, synes er fine, kjøreegenskaper, vise seg frem på, passer din kjørestil, osv...?simpson skrev:Hvis jeg skal lage en 5 på topp liste så tror jeg den hadde blitt noe som dette.
1 Panigale 1199 R
2 BMW S 1000 RR HP 4
3 Aprilia RSV 4 Factory
4 Ducati Desmosedici
5 BMW K 1300S
De passer min kjørestil og er litt spesielle sykler. Ihvrtfall de fire øverste.
Alle fem er lekre å se på.
Re: Hva er den beste sykkelen?
De er lekre å se på ja, spesielt panigalen!simpson skrev:Det er noe jeg ville hatt pga ytelse, linjer og design.MH434 skrev:Ikke så værst den lista der, men er detta en liste for hva du: ville hatt, synes er fine, kjøreegenskaper, vise seg frem på, passer din kjørestil, osv...?simpson skrev:Hvis jeg skal lage en 5 på topp liste så tror jeg den hadde blitt noe som dette.
1 Panigale 1199 R
2 BMW S 1000 RR HP 4
3 Aprilia RSV 4 Factory
4 Ducati Desmosedici
5 BMW K 1300S
De passer min kjørestil og er litt spesielle sykler. Ihvrtfall de fire øverste.
Alle fem er lekre å se på.
Du sier alle passer din kjørestil, men hp4'n og panigalen er jo i hver sin side av skalaen.
Bmw'n er romslig, jevn effektkurve, god å kjøre på veien og den har dempere som fungerer svært godt på gata.
Panigalen er pocketbike i sammenligning, trang, smal, ikke noe å holde seg fast i(slitsomt for hånledda og rygg), badstue for ræv og bein og en effektkurve som en av og på knapp!
Jeg hadde Duc'n som et alternativ når jeg handla, men etter en god prøvetur...nei.
Skulle jeg bare kjørt bane eller hatt så mye penger at jeg kunne hatt den som show off. Ja.
Blir litt som ei blond dame med store bryster, stram rompe og 50 i IQ. Du tar a med hjem å koser deg ei stund, men noe å ha i hus over tid er det ikke

Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!
Re: Hva er den beste sykkelen?
Dere er rare. Er vel på grunn av det at dere bare kjører for fornøyelsens skyld. Hvis jeg har det travelt så blir det sykkel og raskeste vei for å komme frem. Og da leter jeg ikke etter en sidevei eller et fjell å kjøre over. Skjeldent jeg holder marsjfart på 200 men det er nå morro å vite at man har muligheten.Bringisen skrev:Nei slik kjøring er i alle fall jeg ferdig med. Tror det var på slutten av 80 tallet jeg likte autostradakjøring i 200 +poulet_cavalier skrev:+200km/t er ikke noe særlig på en GS (veldig nære toppfarten). Om du har det så travelt er nok en sportstourer et mye bedre valg. I manualen står det at med toppboksen bør man ikke gå over 180.JohnnyTh skrev:Vil tro en stein i +200km/t også vil skade en GS radiator.
Innaskjærs spiller dette ingen rolle men på autobahn (eller på andre "baner") er det nok ikke GS'er som glitrer![]()
.
![]()
Nå skyr jeg slike veier som pesten fordi jeg synes det er uhyre kjedelig , dessuten alt for mange 4 hjulinger der.
Legger alltid ruten om til fylkesveier på landsbygden , eller over et fjell.
Hadde jeg fremdeles synes at motorveikjøring var kjekt , hadde nok valget heller falt på en K1300S eller en R1200RT LC.
Alle snakker jo om så godt drag det er i denne GS'en, men en toppfart på litt over 200 var da merkelig lite. Tror jeg hadde blitt skuffet da. Enda en ting den gamle GTR'en min gjør bedre.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Hva er den beste sykkelen?
Har ett par hundre mil på Panigale S.
Den er stiv som en planke og du står på fothvilerne over telehiv
HP 4 har samme demperne mener jeg å huske?
Men Panigale har en behagelig kjørestilling i forhold til tidligere Ducer.
Sete er en plankebit med trekk på, samme som på mon 1098. Men jeg bytta på den og den ble som en "Gold Wing" etterpå.
Akkurat Desmosedici hadde vel blitt litt for show off, da det er desidert noe av det grommeste som går på vei.
Den er stiv som en planke og du står på fothvilerne over telehiv

HP 4 har samme demperne mener jeg å huske?
Men Panigale har en behagelig kjørestilling i forhold til tidligere Ducer.
Sete er en plankebit med trekk på, samme som på mon 1098. Men jeg bytta på den og den ble som en "Gold Wing" etterpå.
Akkurat Desmosedici hadde vel blitt litt for show off, da det er desidert noe av det grommeste som går på vei.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hva er den beste sykkelen?
Det paradoksale er jo at jeg synes du også er rar.JohnnyTh skrev:Dere er rare. Er vel på grunn av det at dere bare kjører for fornøyelsens skyld. Hvis jeg har det travelt så blir det sykkel og raskeste vei for å komme frem. Og da leter jeg ikke etter en sidevei eller et fjell å kjøre over. Skjeldent jeg holder marsjfart på 200 men det er nå morro å vite at man har muligheten.Bringisen skrev:Nei slik kjøring er i alle fall jeg ferdig med. Tror det var på slutten av 80 tallet jeg likte autostradakjøring i 200 +poulet_cavalier skrev:+200km/t er ikke noe særlig på en GS (veldig nære toppfarten). Om du har det så travelt er nok en sportstourer et mye bedre valg. I manualen står det at med toppboksen bør man ikke gå over 180.JohnnyTh skrev:Vil tro en stein i +200km/t også vil skade en GS radiator.
Innaskjærs spiller dette ingen rolle men på autobahn (eller på andre "baner") er det nok ikke GS'er som glitrer![]()
.
![]()
Nå skyr jeg slike veier som pesten fordi jeg synes det er uhyre kjedelig , dessuten alt for mange 4 hjulinger der.
Legger alltid ruten om til fylkesveier på landsbygden , eller over et fjell.
Hadde jeg fremdeles synes at motorveikjøring var kjekt , hadde nok valget heller falt på en K1300S eller en R1200RT LC.
Alle snakker jo om så godt drag det er i denne GS'en, men en toppfart på litt over 200 var da merkelig lite. Tror jeg hadde blitt skuffet da. Enda en ting den gamle GTR'en min gjør bedre.

Når det er sagt er det vel toppfarten ofret for å få drag der man trenger det på slike veier som du ikke leter etter. De veiene jeg leter etter er toppfart ikke et tema , det er jeg helt sikker på at du forstår. Det er vel ikke så merkelig

2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hva er den beste sykkelen?
Obs dobbelt post 

2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: Hva er den beste sykkelen?
Har hørt den er mer komfortabel enn tidligere duc'er ja
Selve demperne er vel ikke så ulike, men jeg antar bmw'n er mer satt opp for komfort.
Har ikke kjørt HP4 før, men tenkte jeg skulle få prøvd den i 2014.
Hadde vært morro med en streetfighter også, men da blir zx10r'n bytta inn med en rein banesykkel først


Selve demperne er vel ikke så ulike, men jeg antar bmw'n er mer satt opp for komfort.
Har ikke kjørt HP4 før, men tenkte jeg skulle få prøvd den i 2014.
Hadde vært morro med en streetfighter også, men da blir zx10r'n bytta inn med en rein banesykkel først

Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!