
http://advrider.com/index.php?threads/3 ... s.1120553/
Har funka veldig bra på de turene vi har hatt så langt, som til Norgestreffet i Sandnes og lengre tur i Sverige.kalleklovn skrev:Det er absolutt en tøff sykkel, men tror jeg må vente noen år til jeg anskaffer en slik en. Sikkert en fryd på lengre turer.
Kjøp den sykkelen du har lyst på PetterT.PetterT skrev:Leser på et annet forum at 2 stykker bytter ut sine nesten nye KTM'er med ny GS. Han ene begrunner det med dårlig plass til 2 på samt mye reklamasjon.
Har kikket litt på SA 1290, men nå vet jeg ikke
Er egentlig GSXR1000 jeg har lyst på nå, men så har jeg sett at flere og flere velger bort sånne til fordel for Adv.sykler. Og sambo viser interesse for å sitte på,der også, så kanskje gixxer ikke er helt det rette. Er jo ikke rare plassen å sitte bakpå der, for ei voksen rumpeBusa Trond skrev:Kjøp den sykkelen du har lyst på PetterT.PetterT skrev:Leser på et annet forum at 2 stykker bytter ut sine nesten nye KTM'er med ny GS. Han ene begrunner det med dårlig plass til 2 på samt mye reklamasjon.
Har kikket litt på SA 1290, men nå vet jeg ikke
Nå kjenner jeg til 4stk andre på 1290SA som ikke har nevt det jeg har slitt med.
Samme hvem sykkel du velger, så finner du forskjellige feil når du leser på div nisje forum.
Gå på med et åpent sinn og ikke vær fordomsfull, livet er for kort til det.
Lykke til
De har sammenlignet en ny KTM med en gammel GSA (2012 modell) - ikke akkurat fair.AJ skrev:En god og grundig sammenligningstest gjort av brukere av SA og GSA på advrider forumet. Fine bilder også:
http://advrider.com/index.php?threads/3 ... s.1120553/
Det står det da også klart i trådens første post på ADV forumet...:poulet_cavalier skrev:De har sammenlignet en ny KTM med en gammel GSA (2012 modell) - ikke akkurat fair.AJ skrev:En god og grundig sammenligningstest gjort av brukere av SA og GSA på advrider forumet. Fine bilder også:
http://advrider.com/index.php?threads/3 ... s.1120553/
.The GSA on the trip is a 2012 so not a totally fair comparison to the KTM but it has all the ride modes and the usual farkles.
Det er klart det er en viss forskjell mellom 1050 og 1290, men jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at 1050'en også sparker fra så det holder :) .kvase. skrev:Ingen problem som har oppstått heller av min kjøring heller.- å jeg har bare kjørt ca. 8500 km foreløpig ---Klart min er liten i forhold til 1290 sa .
LordShaft skrev:Kjempe bra!!!
Jeg hadde jo som sagt låst meg på Multistrada... Dette var en sykkel jeg bare skulle ha. Men så fikk jeg satt en stund på KTM, å det var ikke tvil om at min kropp passet mye bedre oppå dette godstoget enn lille snertne Multistrada. Å når langturer er målet med sykkelen, ja da kommer en ikke unna komfort![]()
Jeg har ikke prøvd GS'en selv. Men dette er og forblir nok noen år til... den aller beste på alt! Det er en fantastisk sykkel som har forandret livet til alt for mange motorsykkelister. Selv syns jeg ikke noe om bokser motoren. Heller ikke at det går 10 på dusinet. Men det forandrer ikke at det er en kanon flott sykkel.
Treff skal vi få til på begge sider av fjellet. Vi begynner jo å bli en ganske god gjeng som er veldig aktiv på forumet som kjører mye både i øst og vest. Så her er det bare å henge seg med når sjansene byr seg.
De er langt flinkere å arrangere fellesturer osv på øst siden, enn her på vest. Der må jeg kanskje ta litt selvkritikk... Men la gå![]()
Når tenkte du å bytte biken din? Eller når får du din nye? Her i Bergen kommer det ikke nye GS'er før i uke 33 (tidligst)
AJ skrev: 21 jul 2015, 21:09Tar sjansen på å svare jeg også, selv om du har adressert posten til LordshaftBAJAZZ skrev: [snip]Alle tre syklene er usedvanlig lettkjørte, men hva med kvaliteten? Her vet jeg BMW virkelig har godt ry på seg, men vet lite om KTM 1290 SA. [snip].
Men vil jeg ønske deg velkommen hit til MCsiden.no. Setter pris på at du fant oss og valgte å registrere deg som medlem her.
Så til 1290'en.
Jeg kjøpte en av de første som kom hit til landet og har så langt kjørt over 11000 km med denne.
Ingen problemer så langt annet enn et blinklys foran som har sluppet inn litt fuktighet.
Så jeg tør påstå at kvaliteten er god.
Sykkelen har serviceintervaller på 15000, men jeg bytter olje mellom intervallene på mine sykler. Også denne. Intet oljeforbruk så langt.
Fikk etter hvert mistanke om at verkstedet hadde justert kjedet litt for stramt etter førstegangsservice. Har nå justert slakken ned til det bedre.
Tror jeg dermed kan slå fast at kjedet på sykkelen er solide saker med stor slitestyrke.
AJ skrev: 01 mar 2017, 19:33 Først av alt; gratulerer med godt valg og flott sykkel![]()
!
Jeg var en av de aller første som kjøpte denne her i landet og hadde min første kjøretur fra forhandler i april 2015:
viewtopic.php?p=260189#p260189
viewtopic.php?p=267149#p267149
Nå har sykkelen gått ca. 42000 km og jeg ser virkelig fram til å starte en ny sesong med den.
Dette er den beste sykkelen jeg har hatt og jeg har hatt veldig lite tull med den. Ingen startproblemer eller problemer av teknisk art.
De tingene jeg har reklamert på og fått godkjent av AMD i Oslo hvor jeg kjøpte sykkelen er følgende:
- Head mask skjermen rundt fronlykta sprakk opp flere steder. Denne ble byttet på service uten kostnader.
- Det ene LED blinklyset foran begynte å dugge. Byttet på service uten kostnad.
- Det ene kurvelyset begynte å dugge, noe jeg for øvrig fikk fjerne med WD-40 og forsiktig bruk av luft. Men fikk også denne reklamasjonen godtkjent slik at jeg nå har et ekstra kurvelys i reserve.
- Låsene på de originale sideveskene, som jeg for øvrig synes er veldig praktiske, sviktet to ganger og endte med at jeg fikk nye sidevesker med oppgradert låsesystem. Etter dette har jeg ikke hatt problemer med låsene.
Andre feil og svakheter har jeg ikke opplevd.
Derimot greide dekkverkstedet jeg bruker å punktere gummiinnlegget i bakdekket, som er der for å gjøre det mulig å kjøre disse eikehjulene med slangeløse dekk. Dette skjedde fordi mekanikeren var bittelitt uoppmerksom da han skulle løsne ventilen og dekktrykksensoren.
Verkstedet la seg flate og vi ordnet opp i dette på en god måte for begge parter.
Det eneste jeg synes ikke holdt helt mål på sykkelen var det originale CZ kjedet. Dette tsjekkiske kjedet slites for fort, så hvis din sykkel også har dette må du antakelig påregne kjedebytte rundt 15-20000 km.
D.I.D. kjedet jeg byttet til virker langt mer solid.
1290'en har hatt to recalls, den første hvor det kunne forekomme oljelekkasje fra bakdemperen. Dette var ikke et problem på min sykkel.
Den andre recallen dreier seg om å stripse en ledning under batterdekselet under salen slik at denne ikke gnisser mot en skarp metallkant, som kan føre til kortslutning. Så ikke ut tiul å være noe problem på min sykkel, men jeg sørget likevel for litt ekstra stripping når jeg først hadde tatt av batteridekselet.
Kjøremessig synes 1290'en er helt topp. Voldsomme krefter og fasrtsressurser! Noe mer er det egentlig ikke å si om den saken....
Salen kan av mange oppleves som i hardeste laget. Selv har jeg kommet til at Moto Guzzi Stelvio'en jeg hadde før KTM'en har en mer komfortabel sal.
Likevel har jeg tilbakelagt opp til 800 km etapper i salen på sykkelen, med saueskinnfell på salen, og det funker helt fint med pauser underveis.
Kona har så langt ikke klagd på passasjersalen.
Noe vindstøy er det på denne sykkelen, slik det alltid vil være på MC'er med stor vindskjerm. Jeg kjlrer med skjermen i nederste stilling og synes dette er best.
Fotpinnene er litt smale og jeg vet om flere som har byttet ut disse til noen som er et par cm. lengre.
Selv har jeg ikke byttet siden jeg synes de som sitter på er helt greie.
I det hele tatt har jeg ikke hatt behov for å modifisere sykkelen, men falt for de originale karbonsidedekslene. Så de spanderte jeg på meg.
Det samme med oppgraderte sideveskefester som gjør sideveis pendelbevegelse mulig, noe som skal gi bedre stabilitet i høy fart.
Noe jeg fikk prøvd på to Europaturer med sykkelen forrige sesong.
Glimrende langtursykkel! Både alene og med passasjer og bagasje.
Og det var fortsatt slik i fjor sommer at det ikke var veldig mange av disse å se nede i Europa :) .
Nevner til slutt at jeg også har montert Tutoro automatic chainoiler som gjør kjedevedlikeholdet til en lek på denne sykkelen.
Skulle du ønske å gå samme ruta med kjdesmører er det bare å spørre mer om hvordan jeg har gjort det.
Det er også verd å nevne at sykkelen er meget utstyrt i originalversjon. Man får mye for pengene etter min vurdering.
På min valgte jeg tilleggsvalget Hillholder - bakkestartassistent - og synes dette i mange tilfeller er greit å ha. Funker veldig bra og noe jeg fikk prøvd skikkelig da en tulling med campingvogn sperra veien helt opp til Stegastein i Aurland.
Ojsann... ble langt innlegg, dette.
Kan sikkert fortelle mer, men du får heller spørre.
Dette har jeg også vurdert. Kanskje gjøre alvor av det?
perhjalmar skrev: 02 mar 2017, 09:23 Hei BAJAZZ, gratulerer med ny sykkel. Har ikke sett bilde av den i Svart, blir spennende. Bor i Svelvik, så vi ser hverandre sikkert på torvet eller på Smia. Hentet en 1290 SA i Molde i Oktober. Har bruket vinteren på litt modifisering. Er opptatt av å synes i trafikken, så har fått lakkert veltebøylen orange, byttet til orange handgards. Har satt på radiatorbeskytter og aluplate under motor. Har bestilt Wings eksos og lithiumbatteri. Blir nok kjedesmører også. Skal mappe den hos Klev Tuning, KTM går hvis litt magert på lavt/mellom register. Vurderer å bytte dekk til noe mere 50-50 grusdekk og bruke de orginale neste sommer på Europatur med kona.