Det er like før KTM'en runder 27K. Med samme kjede og drev som da jeg hentet den i april i fjor. Ikke lenge etter satte jeg på Tutoro Automatic Chain Oiler, som har fungert som beskrevet på pakningen. Dvs. uten problemer av noe slag så langt. Jeg mener også å ha funnet rette innstillingen for KTM'en slik at kjedet blir akkurat nok smurt hele tiden mens man kjører.
At drev og kjede smøres godt ses på bildene nedenfor.
Men det er ikke derfor jeg har lagt ut disse.
De er lagt ut for å høre med folk her inne med kanskje spesiell interesse og ikke minst peiling på når kjede og drev anses å være så slitt at det bør og skal byttes.
Selv synes jeg både kjede og drev ser bra ut og er lite slitt etter 27000 km.
Tennene på drevene ser fortsatt jevne og fine ut og kjedeglideren på svingarmen ser heller ikke ut til å være slitt siden havlmåneindikatoren viser kjedeleddfestet. Når dette ikke lenger synes skal kjedeglideren byttes, har jeg skjønt.
Selve kjedet avgir veldig lite rullelyd i kjøreretningen når jeg sjekker dette når sykkelen står i ro på midtstøta. Litt mer når hjulet rulles i revers/bakover, men det er er visst slik det blir etter forholdsvis kort tid. Altså ikkeno' urovekkende med det.
Så hva tror ekspertene med mer erfaring enn det jeg har; er kjede og drev klar for langtur og 20K til? Eller bør det byttes?
Da jeg jeg bildene tale for seg selv...: