Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

Sagt på Østfold dialekt:
Du lenær dække nåkk føre loktær svidd a øræ :prop:

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av xyvind »

Jeg hadde Angel GT på forrige sykkel, 170 bredde, og synes det dekket var sånn at det la seg raskere ned enn dekket jeg har nå. Det liksom tippa over når jeg begynte en sving.
Nå har jeg Diablo Rosso 2, og synes jeg har mer kontroll over nedlegget. Det kan være pga. 180 bredde på denne sykkelen. Jeg sliter derimot med siste centimetere av kyllingsstripa, men tenker at det ligger mest mentalt :redface Hjernen kicker inn idet jeg nærmer meg slutten på dekket, og nedlegget stopper der. Ingenting som bryr meg nevneverdig, men det hadde vært gøy å lære seg det skikkelig under kontrollerte forhold - det vil si uten autovern, fjellknauser, trafikk osv..

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av LordShaft »

Profilen på angel GT er ikke like bratt som på sport dekkene. Som gjør at du hele tiden har mere gummi i kontakt med veien. Sidene treffer tidligere. Men det er ikke dermed sagt at du kjører på kanten av dekket

Note4

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

Fikk kjørt en litt aktiv runde i dag for å teste Angel GT dekkene og sitter igjen med blandede følelser. Dekkene fungerer utmerket og sitter i svingene men jeg mistenker at gummuen er den del hardere, for når jeg drar på skikkelig i 1.-gir så får jeg hjulslipp på tørr asfalt. Prøvde tre ganger og alle gangene så slo traction kontrollen inn og ABS-lampen blinket.

Kan ikke huske jeg opplevde det med Pirelli Corsa dekkene...?

Men uansett... eller så virker dem veldig bra og pysestripen er borte. Skal sies at det var ganske enkelt å bli kvitt denne:

Bilde

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Bosted: Buskerud

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av Tommas »

Tror til en viss grad man må finne balansen mellom:


Sitter som tyggegummi <--------------------------------------------------------------------------------------------------------> Varer 20k km


Hadde aldri noen som helst antydning til slipp på Corsa dekkene, og det var mye inspirert kjøring. Men så var de vel strengt tatt modne for skraphaugen etter drøye 4k.
Pilot Power 3 har jeg allerede hatt blinking i tractionlampa, og forhjulsslipp. Mulig sjåføren ble en tendens overentusiastisk, men virker som grepet har blitt en smule redusert i jakten på bedre slitstyrke.

Noe annet ville vel kanskje vært rart?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

Tommas skrev:Tror til en viss grad man må finne balansen mellom:


Sitter som tyggegummi <--------------------------------------------------------------------------------------------------------> Varer 20k km


Hadde aldri noen som helst antydning til slipp på Corsa dekkene, og det var mye inspirert kjøring. Men så var de vel strengt tatt modne for skraphaugen etter drøye 4k.
Pilot Power 3 har jeg allerede hatt blinking i tractionlampa, og forhjulsslipp. Mulig sjåføren ble en tendens overentusiastisk, men virker som grepet har blitt en smule redusert i jakten på bedre slitstyrke.

Noe annet ville vel kanskje vært rart?
Joda, men jeg merket ikke noe forskjell fra Corsa til PR4 på Streeten jeg hadde. Altså med tanke på grep. Jeg mistenker dem sitter bra i svingene, men ved fullt pådrag rett frem så bruker man jo den hardeste delen av dekket og da ble den tyske ingeniøren litt ivrig :-)å

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av LordShaft »

Neste gang du stopper ved siden av en som har sportsdekk, skal du dra fingeren din hardt ned i en av rillene på sporet på begge dekkene. Så blir du nok noe overrasket.

Blinket det når du hadde fått opp temp i dekkene, eller med en gang du tok løs? Litt interessant at du opplevde at traction slo inn. For jeg hadde ikke sjans å få de til å glippe på min.

Å når jeg prøvde å nødbremse, tok det merkbart lengre tid før abs'en slo inn i forhold til pilot power 3.
:-k

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

LordShaft skrev:Neste gang du stopper ved siden av en som har sportsdekk, skal du dra fingeren din hardt ned i en av rillene på sporet på begge dekkene. Så blir du nok noe overrasket.

Blinket det når du hadde fått opp temp i dekkene, eller med en gang du tok løs? Litt interessant at du opplevde at traction slo inn. For jeg hadde ikke sjans å få de til å glippe på min.

Å når jeg prøvde å nødbremse, tok det merkbart lengre tid før abs'en slo inn i forhold til pilot power 3.
:-k
Hehe, det skal sies jeg var i "Road-modus" så kan hende traction kontrollen var litt overfølsom. Jeg kjente ikke at dekket spant, jeg bare så lampen blinket og da feiget jeg ut. Jeg hadde kjørt en runde på ca. to mil på tørr asfalt før jeg testet så dekkene var vel varme vil jeg tro? Traction lampa blinket når jeg var rundt 7.000rpm.

Jeg la meg også greit ned i ett par svinger, men ikke så langt at det føltes "skummelt" og da var allerede pysestripa borte. Bør ikke ha noen betydning det, men i mitt hode så beveger man seg over der hvor dekkflaten faktisk begynner å minske ved videre nedlegg.. eller?

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Bosted: Buskerud

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av Tommas »

LordShaft skrev:Blinket det når du hadde fått opp temp i dekkene, eller med en gang du tok løs? Litt interessant at du opplevde at traction slo inn. For jeg hadde ikke sjans å få de til å glippe på min.

Kreftene kommer vel litt tidligere på S1000R i forhold til "RR" :-# :x


Skal kjøre litt lenger før jeg gir terningkast på dekkene, tror jeg muligens pusher litt hardere enn før ;-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

Forstå meg rett. dekkene er sikkert kanonbra, men ble litt satt ut når traction slo inn på tørr asfalt med varme dekk ved pådrag rett frem. Det får meg til å tenke litt på hva som skjer hvis jeg legger meg enda lenger ned i svingene enn jeg har gjort til nå, som jeg ikke føler er spesielt langt egentlig...

Toven

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av Toven »

Flytte litt på stumpen da, få deg knepucker og skrape kne :prf

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Bosted: Trondheim

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av JK95 »

Toven skrev:Flytte litt på stumpen da, få deg knepucker og skrape kne :prf
+1! :prop: :prop: :prop:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

Det eneste jeg skraper er bilruta om vinteren :thumleft

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av Snikkeren »

Bjerknez skrev:Bør ikke ha noen betydning det, men i mitt hode så beveger man seg over der hvor dekkflaten faktisk begynner å minske ved videre nedlegg.. eller?
Se på bakdekket mitt på disse bildene her. Jeg er godt forbi stadiet hvor kyllingstripene forsvinner. Nå skal det sies at jeg kjørte med litt lavere trykk enn jeg gjør på vei for å få litt større kontaktflate, og dermed bedre grep i sving. Men jeg kan fint skrape fothvilere ved normalt trykk også, bare ikke i de hastighetene jeg hadde her.

Bilde

Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

Tøft :thumleft

Joda, jeg har nok mer grep enn jeg tror. Jeg ble bare litt skeptisk når bakhjulet glapp ved aksellerasjon. Men dekkene har jo mykere gummi på sidene... :redface

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av KawaJens »

Selv om TC slår inn så betyr det nødvendigvis ikke at hjulet hadde mistet grep med TC slått av.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

KawaJens skrev:Selv om TC slår inn så betyr det nødvendigvis ikke at hjulet hadde mistet grep med TC slått av.
Et godt poeng, og litt sånn jeg tenker selv. Tror kanskje traction kontrollen var litt overfølsom. Får prøve i Dynamic Pro :-)å

Brukeravatar
Bikes4life
Innlegg: 43
Registrert: 24 jul 2013, 09:30
Motorsykkelen din: Honda MSX 125 og 1290 Super Duke R S.E

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av Bikes4life »

Nå vet ikke jeg hvordan de elektroniske hjelpemidlene på BMW er, men når du akselerer hardt på første gir vil jo sykkelen opp på bakhjulet. Denne har vel "wheelie control" som fungerer via hjulsensorene og eventuel gyro. Når du får hjulløft vil elektronikken lukke spjeldene i spjeldhusene (RBW) og/eller retardere tenningen. Den vil jo indikere dette gjennom TC indikatoren, og betyr ikke at hjulet spinner, men at de har ulik hastighet.
Historikk:
2009 Kawasaki Ninja 250R SE (Solgt)
2009 Triumph Street Triple R (RIP)
2013 Honda CB1000R (Solgt)
2015 Honda MSX 125 (Solgt)
2016 KTM 1290 Super Duke SE (Solgt)
2017 KTM 690 Duke R

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av LordShaft »

Jeg støtter sannsynligheten i denne teorien bedre enn at du får hjulslipp :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

Bikes4life skrev:Nå vet ikke jeg hvordan de elektroniske hjelpemidlene på BMW er, men når du akselerer hardt på første gir vil jo sykkelen opp på bakhjulet. Denne har vel "wheelie control" som fungerer via hjulsensorene og eventuel gyro. Når du får hjulløft vil elektronikken lukke spjeldene i spjeldhusene (RBW) og/eller retardere tenningen. Den vil jo indikere dette gjennom TC indikatoren, og betyr ikke at hjulet spinner, men at de har ulik hastighet.
Når du skriver det slik så begynner jeg å bli veldig usikker faktisk... :eh

Hvis dette var wheelie controllen som grep inn så gjorde den det på en slik måte at det kjentes ut som om bakdekket glapp litt. Altså ved at turtallet økte så vidt og farten gikk noe ned noen hundredelssekunder. Men jeg mener jeg har sett en blå blinkende lampe i displayet når wheelie kontrollen griper inn. Mulig jeg innbiller meg dette. Jeg er egentlig litt på bærtur nå føler jeg... :scratch

Jeg vet bare at ABS lampen blinket...

Det kjentes ut som hjulslipp, men det kan være wheelie kontrollen som har "lurt" meg...

Skal prøve i dag mens jeg prøver i Dynamic mode. Dynamic pro tør jeg ikke...ennå.. da er jo alle sikkerhetssystemer avslått...

Hadde aldri trodd jeg skulle kjøre en sykkel som jeg ikke turte å gi flatt gjern med fra første gir :redface

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Bosted: Buskerud

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av hakhap »

Bjerknez skrev:
Bikes4life skrev:Nå vet ikke jeg hvordan de elektroniske hjelpemidlene på BMW er, men når du akselerer hardt på første gir vil jo sykkelen opp på bakhjulet. Denne har vel "wheelie control" som fungerer via hjulsensorene og eventuel gyro. Når du får hjulløft vil elektronikken lukke spjeldene i spjeldhusene (RBW) og/eller retardere tenningen. Den vil jo indikere dette gjennom TC indikatoren, og betyr ikke at hjulet spinner, men at de har ulik hastighet.
Når du skriver det slik så begynner jeg å bli veldig usikker faktisk... :eh

Hvis dette var wheelie controllen som grep inn så gjorde den det på en slik måte at det kjentes ut som om bakdekket glapp litt. Altså ved at turtallet økte så vidt og farten gikk noe ned noen hundredelssekunder. Men jeg mener jeg har sett en blå blinkende lampe i displayet når wheelie kontrollen griper inn. Mulig jeg innbiller meg dette. Jeg er egentlig litt på bærtur nå føler jeg... :scratch

Jeg vet bare at ABS lampen blinket...

Det kjentes ut som hjulslipp, men det kan være wheelie kontrollen som har "lurt" meg...

Skal prøve i dag mens jeg prøver i Dynamic mode. Dynamic pro tør jeg ikke...ennå.. da er jo alle sikkerhetssystemer avslått...

Hadde aldri trodd jeg skulle kjøre en sykkel som jeg ikke turte å gi flatt gjern med fra første gir :redface

når TC slår til kan de føles som hjulslip fordi det kuttes kreft til bakhjulet og den dropper litt krefter i noen ms, har vanskelig å se for meg at du fikk hjulslip med TC på noe annet en laveste instillingen.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

Ja, siden flere mener dette så må jeg nok bøye meg i støvet og si meg enig :roll

Da var det da altså med stor sannsynlighet ikke hjulspinn jeg opplevde med Wheeliekontrollen som slo inn. Skal teste i en annen modus i dag :-)å

Brukeravatar
Bikes4life
Innlegg: 43
Registrert: 24 jul 2013, 09:30
Motorsykkelen din: Honda MSX 125 og 1290 Super Duke R S.E

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av Bikes4life »

Jeg kan garantere deg at wheelie control slår inn på første, andre og muligens tredje gir bare du er hard nok på gassen. Dette vil den indikere i instrumentet. Du vil nok ikke merke hvor mye elektronikken egentlig jobber før du er mann nok til å slå de av :D
Historikk:
2009 Kawasaki Ninja 250R SE (Solgt)
2009 Triumph Street Triple R (RIP)
2013 Honda CB1000R (Solgt)
2015 Honda MSX 125 (Solgt)
2016 KTM 1290 Super Duke SE (Solgt)
2017 KTM 690 Duke R

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

Bikes4life skrev:Jeg kan garantere deg at wheelie control slår inn på første, andre og muligens tredje gir bare du er hard nok på gassen. Dette vil den indikere i instrumentet. Du vil nok ikke merke hvor mye elektronikken egentlig jobber før du er mann nok til å slå de av :D
Merker jeg har blitt litt småpysete etter velten jeg hadde for noen uker siden. Ikke fordi at det skyldtes idiotkjøring av noe slag, men fordi man liksom får en liten påminnelse om at man ikke er udødelig. Var jo bare selvtillitten som fikk seg en knekk, men slikt har man jo uansett i bakhodet frem til det punktet hvor man ikke føler seg udødelig lenger :lol

Når man attpåtill må prøve seg med klin nye dekk som jeg aldri har prøvd før så blir liksom nøttene litt mindre når man kjører. men det går seg nok til på sikt :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

Jepp! Det var nok wheelie control'en som slo inn tidligere. Satt den i dynamic i dag og da løftet hjulet seg, men traction slo ikke inn.
Problem løst :thumleft :-)å

Svar