En kan bare spekulere i årets høye ulykkesstatistikk, men én forklaring kan være en ganske brå endring i trafikkmønster sammenlignet med de to siste årene. Mange har kanskje ikke kjørt så mye under pandemien, i hvert fall ikke t/f jobb. Det samme gjelder trafikken generelt, da de gangene man faktiksk har kjørt, har det vært få biler på veiene. Hva tenker dere?
MC-ulykker
-
- Innlegg: 110
- Registrert: 05 jul 2017, 21:13
- Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
- Bosted: Oslo
Re: MC-ulykker
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)
- Bjerknez
- Innlegg: 24596
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Veldig mange tilfeldigheter ute å går tror jeg. Tror ikke vi skal ta årets foreløpige høye dødsfall i trafikken som en fasit. Man må se statistikken over tid.
Men de fleste ulykkene som skjer er et resultat av dårlig dømmekraft tror jeg. De som overlever har mulighet til å lære av feilene, det har desverre ikke dem som mister livet. Uansett hvordan man vrir og vrenger på det, så er det tragisk.
Men de fleste ulykkene som skjer er et resultat av dårlig dømmekraft tror jeg. De som overlever har mulighet til å lære av feilene, det har desverre ikke dem som mister livet. Uansett hvordan man vrir og vrenger på det, så er det tragisk.
Re: MC-ulykker
Jeg skjønner ikke helt hva du prøver å formidle her?Bjerknez skrev: 22 jun 2022, 13:19 Tror ikke vi skal ta årets foreløpige høye dødsfall i trafikken som en fasit.
Det er ingenting "foreløpig" med disse tallene. Det er absolutt fasit, per i dag,
og viser et veldig høyt antall omkomne i forhold til at vi bare skriver 22. juni.
- Bjerknez
- Innlegg: 24596
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Mye av dette kan være tilfeldigheter. Altså de foreløpige høye tallene. Det som derimot hadde vært interesant og vite er hvor stor prosentandelen av de som kjører MC som omkommer eller havner i ulykker. Hvis det er feks. Dobbelt så mange motorsyklister på veien så vil jo normalt sett dødsfall og ulykker øke også.arilds skrev: 22 jun 2022, 14:02Jeg skjønner ikke helt hva du prøver å formidle her?Bjerknez skrev: 22 jun 2022, 13:19 Tror ikke vi skal ta årets foreløpige høye dødsfall i trafikken som en fasit.
Det er ingenting "foreløpig" med disse tallene. Det er absolutt fasit, per i dag,
og viser et veldig høyt antall omkomne i forhold til at vi bare skriver 22. juni.
Jeg sier altså ikke at tallene er feil. Men grunnen til økt mengde ulykker kan også være flere motorsyklister på veien. 12 er uansett mange, men man må slik jeg ser det i forbindelse med hvor mange som faktisk kjører rundt.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39777
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
En annen ting som kanskje kan være relevant hva angår økningen i trafikkulykker generelt, ikke bare når det gjelder motorsyklister, er "post-pandemi" effekten hvor mange nå spør seg om hjerteproblemer som oppstår hos Covid-19 vaksinerte... Plutselige hjerteproblemer under kjøring vil jeg tro fort kan føre til fatalt utfall...
Det har jo vist seg at at et ikke ubetydelig antall vaksinerte nå får får hjerteproblemer av forskjellig slag.
Noe hverken leger eller de vaksinerte selv velger å se som en mulighet av vaksineringen, virker det som...
Innleggelser som følge av Covid-19 øker her i landet for tiden. Langt de fleste som havner på sykehus nå er visstnok fullvaksinerte.
Det er jo ikke så veldig mange av oss lenger, som ikke er vaksinert...
En økning på 57 innleggelser siste uke:
https://www.vg.no/spesial/corona/
Så får man inderlig håpe at denne utviklingen ikke akselererer, men at den heller avtar i sommerukene som ligger foran oss der framme og som vi forhåpentligvis kan nye til fulle som friske og raske motorsyklister
.
https://www.document.no/2022/06/22/oker ... trafikken/
Det har jo vist seg at at et ikke ubetydelig antall vaksinerte nå får får hjerteproblemer av forskjellig slag.
Noe hverken leger eller de vaksinerte selv velger å se som en mulighet av vaksineringen, virker det som...

Innleggelser som følge av Covid-19 øker her i landet for tiden. Langt de fleste som havner på sykehus nå er visstnok fullvaksinerte.
Det er jo ikke så veldig mange av oss lenger, som ikke er vaksinert...
En økning på 57 innleggelser siste uke:
https://www.vg.no/spesial/corona/
Så får man inderlig håpe at denne utviklingen ikke akselererer, men at den heller avtar i sommerukene som ligger foran oss der framme og som vi forhåpentligvis kan nye til fulle som friske og raske motorsyklister

https://www.document.no/2022/06/22/oker ... trafikken/
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24596
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Også en faktor som må tas med ja. Jeg håper ikke politiet eller Statens Vegvesen ser årets tall som grunnlag for å gjøre inngripen i motorsyklisters frihet. Jeg tror man må se det over tid og se om trenden fortsetter oppover neste år og året etter. Gjør den det, så får man fort et litt bredere bilde.AJ skrev: 22 jun 2022, 21:30 En annen ting som kanskje kan være relevant hva angår økningen i trafikkulykker generelt, ikke bare når det gjelder motorsyklister, er "post-pandemi" effekten hvor mange nå spør seg om hjerteproblemer som oppstår hos Covid-19 vaksinerte... Plutselige hjerteproblemer under kjøring vil jeg tro fort kan føre til fatalt utfall...
Det har jo vist seg at at et ikke ubetydelig antall vaksinerte nå får får hjerteproblemer av forskjellig slag.
Noe hverken leger eller de vaksinerte selv velger å se som en mulighet av vaksineringen, virker det som...![]()
Innleggelser som følge av Covid-19 øker her i landet for tiden. Langt de fleste som havner på sykehus nå er visstnok fullvaksinerte.
Det er jo ikke så veldig mange av oss lenger, som ikke er vaksinert...
En økning på 57 innleggelser siste uke:
https://www.vg.no/spesial/corona/
Så får man inderlig håpe at denne utviklingen ikke akselererer, men at den heller avtar i sommerukene som ligger foran oss der framme og som vi forhåpentligvis kan nye til fulle som friske og raske motorsyklister.
https://www.document.no/2022/06/22/oker ... trafikken/
Ulykkesårsaker må man også se på. Kanskje det ikke er selve motorsyklisten som har skyld i alle ulykker? Er det da riktig å "straffe" motorsyklister som helhet for det? Bilistene må også ta sin del av støyten mener jeg. Kanskje dårlig kvalitet på veiene og dermed noe av skylden også bør rettes til statens vegvesen?
Men altså, en ting er hvem som blir hardest rammet. Det er vi motorsyklister. Det ansvaret må vi ta selv. Men skal man forebygge så blir det for enkelt og feie motorsyklister under en stol som eneste årsak.
-
OnlineCanutus
- Innlegg: 619
- Registrert: 10 mai 2016, 11:24
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
BA.no 22.06.22
"10:33:44
Bente-Line Svellingen
– Motorsykkel i fjellveggen
Like før klokken 1030 fikk nødetatene melding om at en motorsykkel hadde kjørt i fjellveggen på Fykesesundvegen i Kvam.
– Opplysninger vi har fått på stedet, tyder på at ulykken har skjedd i forbindelse med en unnamanøver på grunn av nedbremsing. Det er svært smal vei på stedet. Vi jobber med å avhøre vitner for å verifisere hendelsesforløpet, sier operasjonsleder i Vest politidistrikt, Eirik Loftesnes.
Føreren av den tunge motorsykkelen er en mann i 50-årene. Han var våken og bevisst etter ulykken.
– Han ble tilsett av lege på stedet, og deretter kjørt til traumemottaket ved Voss sjukehus. Skadeomfanget hans er ikke kjent for meg, sier Loftesnes.
Politiet dirigerer trafikken på stedet så lenge nødetatene er der, fordi det er svært smalt.
– Motorsykkelen må hentes av bilberger, sier Loftesnes.
Politiet har ikke mistanke om kjøring i påvirket tilstand, men det blir rutinemessig tatt promilletest av motorsyklisten.
Klokken 1215 ble veien åpnet for fri ferdsel."
https://www.ba.no/vis/trafikk?p=lc-4059 ... gensavisen
"10:33:44
Bente-Line Svellingen
– Motorsykkel i fjellveggen
Like før klokken 1030 fikk nødetatene melding om at en motorsykkel hadde kjørt i fjellveggen på Fykesesundvegen i Kvam.
– Opplysninger vi har fått på stedet, tyder på at ulykken har skjedd i forbindelse med en unnamanøver på grunn av nedbremsing. Det er svært smal vei på stedet. Vi jobber med å avhøre vitner for å verifisere hendelsesforløpet, sier operasjonsleder i Vest politidistrikt, Eirik Loftesnes.
Føreren av den tunge motorsykkelen er en mann i 50-årene. Han var våken og bevisst etter ulykken.
– Han ble tilsett av lege på stedet, og deretter kjørt til traumemottaket ved Voss sjukehus. Skadeomfanget hans er ikke kjent for meg, sier Loftesnes.
Politiet dirigerer trafikken på stedet så lenge nødetatene er der, fordi det er svært smalt.
– Motorsykkelen må hentes av bilberger, sier Loftesnes.
Politiet har ikke mistanke om kjøring i påvirket tilstand, men det blir rutinemessig tatt promilletest av motorsyklisten.
Klokken 1215 ble veien åpnet for fri ferdsel."
https://www.ba.no/vis/trafikk?p=lc-4059 ... gensavisen
Re: MC-ulykker
Man skal selvfølgelig være forsiktig å konkludere noe som helst uten å studere tilgjengelig material først, spesielt rundt tema som dette.Bjerknez skrev: 22 jun 2022, 23:33Også en faktor som må tas med ja. Jeg håper ikke politiet eller Statens Vegvesen ser årets tall som grunnlag for å gjøre inngripen i motorsyklisters frihet. Jeg tror man må se det over tid og se om trenden fortsetter oppover neste år og året etter. Gjør den det, så får man fort et litt bredere bilde.AJ skrev: 22 jun 2022, 21:30 En annen ting som kanskje kan være relevant hva angår økningen i trafikkulykker generelt, ikke bare når det gjelder motorsyklister, er "post-pandemi" effekten hvor mange nå spør seg om hjerteproblemer som oppstår hos Covid-19 vaksinerte... Plutselige hjerteproblemer under kjøring vil jeg tro fort kan føre til fatalt utfall...
Det har jo vist seg at at et ikke ubetydelig antall vaksinerte nå får får hjerteproblemer av forskjellig slag.
Noe hverken leger eller de vaksinerte selv velger å se som en mulighet av vaksineringen, virker det som...![]()
Innleggelser som følge av Covid-19 øker her i landet for tiden. Langt de fleste som havner på sykehus nå er visstnok fullvaksinerte.
Det er jo ikke så veldig mange av oss lenger, som ikke er vaksinert...
En økning på 57 innleggelser siste uke:
https://www.vg.no/spesial/corona/
Så får man inderlig håpe at denne utviklingen ikke akselererer, men at den heller avtar i sommerukene som ligger foran oss der framme og som vi forhåpentligvis kan nye til fulle som friske og raske motorsyklister.
https://www.document.no/2022/06/22/oker ... trafikken/
Ulykkesårsaker må man også se på. Kanskje det ikke er selve motorsyklisten som har skyld i alle ulykker? Er det da riktig å "straffe" motorsyklister som helhet for det? Bilistene må også ta sin del av støyten mener jeg. Kanskje dårlig kvalitet på veiene og dermed noe av skylden også bør rettes til statens vegvesen?
Men altså, en ting er hvem som blir hardest rammet. Det er vi motorsyklister. Det ansvaret må vi ta selv. Men skal man forebygge så blir det for enkelt og feie motorsyklister under en stol som eneste årsak.
Litt synsing kan man jo gjøre, og jeg sitter med et inntrykk av at ulykker generelt har økt i det siste, ikke bare på motorsykkel.
I området hvor jeg bor har jeg lest mye om ulykker både på motorsykkel, i fritidsbåt og i forbindelse med snøskred i 2022. Om det er en effekt av fokus fra media, eller om det er faktiske tall er vanskelig å si, men de tallene jeg har sett viser altså en generell økning i ulykker.
Så er det vel gjerne på slutten av 2022 eller begynnelsen av 2023 de store studiene legges frem for 2022.
-
- Innlegg: 166
- Registrert: 22 jul 2019, 10:10
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA 2016 / 890 Adv R 2021
- Bosted: Oslo
Re: MC-ulykker
Flere vaksiner som helt sikkert påvirker denne statistikken.AJ skrev: 22 jun 2022, 21:30 En annen ting som kanskje kan være relevant hva angår økningen i trafikkulykker generelt, ikke bare når det gjelder motorsyklister, er "post-pandemi" effekten hvor mange nå spør seg om hjerteproblemer som oppstår hos Covid-19 vaksinerte... Plutselige hjerteproblemer under kjøring vil jeg tro fort kan føre til fatalt utfall...
Det har jo vist seg at at et ikke ubetydelig antall vaksinerte nå får får hjerteproblemer av forskjellig slag.
Noe hverken leger eller de vaksinerte selv velger å se som en mulighet av vaksineringen, virker det som...![]()
Innleggelser som følge av Covid-19 øker her i landet for tiden. Langt de fleste som havner på sykehus nå er visstnok fullvaksinerte.
Det er jo ikke så veldig mange av oss lenger, som ikke er vaksinert...
En økning på 57 innleggelser siste uke:
https://www.vg.no/spesial/corona/
Så får man inderlig håpe at denne utviklingen ikke akselererer, men at den heller avtar i sommerukene som ligger foran oss der framme og som vi forhåpentligvis kan nye til fulle som friske og raske motorsyklister.
https://www.document.no/2022/06/22/oker ... trafikken/
"flu vaccines like seasonal flu-shots, Measles-mumps-rubella (MMR) vaccine and chickenpox vaccines can cause vision and/or eye related side effects"
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: MC-ulykker
quote:
"I fjor omkom til sammen 29 personer i juni, juli og august. Nå har vi hatt mer enn tre ganger så mange dødsulykker denne våren sammenlignet med i fjor."
Dette gjelder jo alle i trafikken så økningen er ikke spesifik MC..
Så kan man jo stille spørsmålene om hvorfor?
noe tilfeldigheter er det nok men en trend med at rus og uoppmerksomheten øker tror jeg er nærliggende faktorer-ikke fart(selv om UP ønsker å fremstille dette som hovedårsak) når en ser ulykkene er det lite relatert til fartsoverskridelser.
"I fjor omkom til sammen 29 personer i juni, juli og august. Nå har vi hatt mer enn tre ganger så mange dødsulykker denne våren sammenlignet med i fjor."
Dette gjelder jo alle i trafikken så økningen er ikke spesifik MC..
Så kan man jo stille spørsmålene om hvorfor?
noe tilfeldigheter er det nok men en trend med at rus og uoppmerksomheten øker tror jeg er nærliggende faktorer-ikke fart(selv om UP ønsker å fremstille dette som hovedårsak) når en ser ulykkene er det lite relatert til fartsoverskridelser.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24596
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Enig.mekkern skrev: 25 jun 2022, 11:00 quote:
"I fjor omkom til sammen 29 personer i juni, juli og august. Nå har vi hatt mer enn tre ganger så mange dødsulykker denne våren sammenlignet med i fjor."
Dette gjelder jo alle i trafikken så økningen er ikke spesifik MC..
Så kan man jo stille spørsmålene om hvorfor?
noe tilfeldigheter er det nok men en trend med at rus og uoppmerksomheten øker tror jeg er nærliggende faktorer-ikke fart(selv om UP ønsker å fremstille dette som hovedårsak) når en ser ulykkene er det lite relatert til fartsoverskridelser.
Føler vel at media fremstiller dette på en litt feil måte ved å dra frem enkeltgrupper. Jeg håper politiet og SVV egentlig klarer og se dette litt mer objektivt.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: MC-ulykker
denne:
https://www.politiforum.no/kronikk/foto ... lde/226282
og et motsvar som jeg tolker litt i retning at man berettiger egen innsats:
https://www.politiforum.no/debattinnleg ... let/227055
quote:
"For høy fart medvirket til 35 prosent av dødsulykkene i 2020. Derfor er politiets manuelle og automatiske (ATK) fartskontroller av de viktigste tiltakene for å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken."
MEDVIRKET. så kan en diskutere hva som ligger i dette-I forhold til fartsgrenser-kjøreforhold-eller rett og slett økning av skaden(HVILKET HADDE VÆRT 0 VED 0 HASTIGHET)?
Jeg synes at når man studerer mye av ulykkene så er ikke høy/ulovlig hastighet en faktor som blir blåst opp i pressen selv om de "sitter og venter på muligheten"
Men noen "utskudd" har en jo,eksempelvis innen noen miljøer:
https://www.dt.no/18-aringen-fortsatt-i ... 57-1375132
https://www.politiforum.no/kronikk/foto ... lde/226282
og et motsvar som jeg tolker litt i retning at man berettiger egen innsats:
https://www.politiforum.no/debattinnleg ... let/227055
quote:
"For høy fart medvirket til 35 prosent av dødsulykkene i 2020. Derfor er politiets manuelle og automatiske (ATK) fartskontroller av de viktigste tiltakene for å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken."
MEDVIRKET. så kan en diskutere hva som ligger i dette-I forhold til fartsgrenser-kjøreforhold-eller rett og slett økning av skaden(HVILKET HADDE VÆRT 0 VED 0 HASTIGHET)?
Jeg synes at når man studerer mye av ulykkene så er ikke høy/ulovlig hastighet en faktor som blir blåst opp i pressen selv om de "sitter og venter på muligheten"
Men noen "utskudd" har en jo,eksempelvis innen noen miljøer:
https://www.dt.no/18-aringen-fortsatt-i ... 57-1375132
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: MC-ulykker
En tenåring som var ute og øvelseskjørte på lettmotorsykkel, feilberegnet og frontkolliderte med en bil i Mjøndalen fredag.
For abonnenter
NEDRE EIKER: Det var i 19.30-tiden at den dramatiske meldingen kom inn til nødetatene. I den krappeste svingen ned Orkidehøgda hadde en motorsykkel og personbil frontkollidert. MC-føreren lå på bakken, skadet.
Bak rattet i bilen satt 22 år gamle Elias Christoffersen. Han kjørte i retning Mjøndalen, da han så motorsyklisten plutselig skli mot bilen hans.
– Han greide ikke svingen og skled mot meg. Jeg prøvde å bremse og svinge unna, men så smalt det, forteller han til Drammens Tidende.
Motorsykkelen fikk noen skader, det samme med bilens front. MC-føreren ble liggende midt i veibanen.
– Jeg håpet bare han ikke lå under bilen min, sier Christoffersen.
Dette bildet ble tatt kort tid etter ulykken. Foto: Privat
Promilletestet
Han var naturlig nok preget etter ulykken, men priset seg lykkelig over at det ikke endte fatalt. MC-føreren ble fraktet til sykehus for undersøkelser, og ifølge politiet skal tenåringen trolig ha sluppet unna uten alvorlige skader.
Christoffersen, som var på vei til grillfest, måtte gjennom en rutinemessig promilletest etter kollisjonen. Den var negativ. De fikk dermed kjøre videre - riktignok i en annen bil. Audien han kolliderte med måtte berges.
LES OGSÅ
Veien ble stengt etter MC-ulykke
Oppretter sak
Politioverbetjent Edmund Molland sier til Drammens Tidende at MC-føreren øvelseskjørte da ulykken skjedde.
– Det har ikke vært stor fart involvert, men han har ikke klart svingen og kolliderte med bilen i motgående kjøreretning, sier Molland.
Politiet har rutinemessig opprettet sak, men ikke tatt stilling til førerkortbeslag enda. Dette kan også bli vurdert og avgjort i ettertid.
Gjelder dette ledsager tro?

For abonnenter
NEDRE EIKER: Det var i 19.30-tiden at den dramatiske meldingen kom inn til nødetatene. I den krappeste svingen ned Orkidehøgda hadde en motorsykkel og personbil frontkollidert. MC-føreren lå på bakken, skadet.
Bak rattet i bilen satt 22 år gamle Elias Christoffersen. Han kjørte i retning Mjøndalen, da han så motorsyklisten plutselig skli mot bilen hans.
– Han greide ikke svingen og skled mot meg. Jeg prøvde å bremse og svinge unna, men så smalt det, forteller han til Drammens Tidende.
Motorsykkelen fikk noen skader, det samme med bilens front. MC-føreren ble liggende midt i veibanen.
– Jeg håpet bare han ikke lå under bilen min, sier Christoffersen.
Dette bildet ble tatt kort tid etter ulykken. Foto: Privat
Promilletestet
Han var naturlig nok preget etter ulykken, men priset seg lykkelig over at det ikke endte fatalt. MC-føreren ble fraktet til sykehus for undersøkelser, og ifølge politiet skal tenåringen trolig ha sluppet unna uten alvorlige skader.
Christoffersen, som var på vei til grillfest, måtte gjennom en rutinemessig promilletest etter kollisjonen. Den var negativ. De fikk dermed kjøre videre - riktignok i en annen bil. Audien han kolliderte med måtte berges.
LES OGSÅ
Veien ble stengt etter MC-ulykke
Oppretter sak
Politioverbetjent Edmund Molland sier til Drammens Tidende at MC-føreren øvelseskjørte da ulykken skjedde.
– Det har ikke vært stor fart involvert, men han har ikke klart svingen og kolliderte med bilen i motgående kjøreretning, sier Molland.
Politiet har rutinemessig opprettet sak, men ikke tatt stilling til førerkortbeslag enda. Dette kan også bli vurdert og avgjort i ettertid.
Gjelder dette ledsager tro?


当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: MC-ulykker
litt å tenke på:
Avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, Guro Ranes:
Høy fart, uoppmerksomhet og trøtthet er medvirkende til over 40 % av de alvorligste ulykkene.
Da spør jeg : De resterende 60%?
Og:Hva er den utløsende faktoren??
Tar meg en Is i varmen og satser på at det går greit i like mange år som det har gått bra så langt.

Avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, Guro Ranes:
Høy fart, uoppmerksomhet og trøtthet er medvirkende til over 40 % av de alvorligste ulykkene.
Da spør jeg : De resterende 60%?
Og:Hva er den utløsende faktoren??

Tar meg en Is i varmen og satser på at det går greit i like mange år som det har gått bra så langt.

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 164
- Registrert: 12 jun 2021, 20:40
- Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
- Bosted: Ullensaker
Re: MC-ulykker
Når det gjelder mc-ulykker så antar jeg at feilbedømming av sving og fart er en viktig faktor (for fort inn i sving osv), og kanskje ikke nok "guts" til å legge seg ned i svingen. Kanskje i sammenheng med grus og/eller hindringer. Det blir spekulasjoner fra min side, men det finnes vel knapt den motorsyklist som ikke har fått seg en vekker i sånne sammenhengermekkern skrev: 25 jun 2022, 14:11 litt å tenke på:![]()
Avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, Guro Ranes:
Høy fart, uoppmerksomhet og trøtthet er medvirkende til over 40 % av de alvorligste ulykkene.
Da spør jeg : De resterende 60%?
Og:Hva er den utløsende faktoren??![]()
Tar meg en Is i varmen og satser på at det går greit i like mange år som det har gått bra så langt.![]()

Tallene fra SSB (riktignok fra 2017) viser at det er singelulykker som er mest dominerende.
https://www.ssb.no/381776/type-trafikkulykke
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Her er Statens Vegvesens egen statistikk https://trine.atlas.vegvesen.no/
Litt fin denne, man kan legge inne en stor mengde parametre for å hente ut de statistikker man er ute etter. Her har jeg sortert kun på lett og tung mc. Tallene for 2022 er ikke med her.
Litt fin denne, man kan legge inne en stor mengde parametre for å hente ut de statistikker man er ute etter. Her har jeg sortert kun på lett og tung mc. Tallene for 2022 er ikke med her.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: MC-ulykker
Hvis en ser på bilførere så er andelen "single ulykker" nesten samme.greina skrev: 25 jun 2022, 16:45Når det gjelder mc-ulykker så antar jeg at feilbedømming av sving og fart er en viktig faktor (for fort inn i sving osv), og kanskje ikke nok "guts" til å legge seg ned i svingen. Kanskje i sammenheng med grus og/eller hindringer. Det blir spekulasjoner fra min side, men det finnes vel knapt den motorsyklist som ikke har fått seg en vekker i sånne sammenhengermekkern skrev: 25 jun 2022, 14:11 litt å tenke på:![]()
Avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, Guro Ranes:
Høy fart, uoppmerksomhet og trøtthet er medvirkende til over 40 % av de alvorligste ulykkene.
Da spør jeg : De resterende 60%?
Og:Hva er den utløsende faktoren??![]()
Tar meg en Is i varmen og satser på at det går greit i like mange år som det har gått bra så langt.![]()
Tallene fra SSB (riktignok fra 2017) viser at det er singelulykker som er mest dominerende.
https://www.ssb.no/381776/type-trafikkulykke
Så spør jeg igjen hva er da 60% av ulykkene når fart uoppmerksomhet og tretthet er MEDVIRKENDE til bare rundt 40%?
hva er den utløsende faktor for ulykkene? her er det ingen som kommer med noe holdfast.
Er det rus/selvmord eller noe annet?
statestikken bare registrerer utfallet av ulykken-drepte/skadde-en eller flere involverte-møte/kryss/utfor bakfra Osv.
Litt pussig med så stor differanse møteulykker lett/tung og ikke i sving. spesielt med tanke på drepte kontra skadde også.
når en ser på økningen av andel mc i trafikken de senere år er jo heller ikke dette en faktor som belyses i forhold til antall ulykker og skadde.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 452
- Registrert: 01 des 2020, 21:34
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
- Bosted: Stavanger
Re: MC-ulykker
Dessverre fortsetter ulykkene : https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/ ... -i-gjesdal
To personer omkom i MC-ulykke i Gjesdal
To personer på en motorsykkel døde i en trafikkulykke i Gjesdal i Rogaland natt til søndag.
– Begge personene er bekreftet omkommet på stedet. Politiet er i ferd med å varsle pårørende, så ytterligere opplysninger om personene vil per nå ikke bli gitt, sier operasjonsleder Irene Ragnhildstveit i Sør-Vest politidistrikt i en pressemelding.
Ulykken skjedde på fylkesvei 450 Hunnedalsveien, mellom Oltedal og Dirdal. Politiet fikk melding om ulykken klokken 01.42, og det er for tidlig å konkludere med hva som var årsaken til ulykken.
To personer omkom i MC-ulykke i Gjesdal
To personer på en motorsykkel døde i en trafikkulykke i Gjesdal i Rogaland natt til søndag.
– Begge personene er bekreftet omkommet på stedet. Politiet er i ferd med å varsle pårørende, så ytterligere opplysninger om personene vil per nå ikke bli gitt, sier operasjonsleder Irene Ragnhildstveit i Sør-Vest politidistrikt i en pressemelding.
Ulykken skjedde på fylkesvei 450 Hunnedalsveien, mellom Oltedal og Dirdal. Politiet fikk melding om ulykken klokken 01.42, og det er for tidlig å konkludere med hva som var årsaken til ulykken.
- Bjerknez
- Innlegg: 24596
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Et annet spørsmål jeg savner svar på.
Hvor mange motorsyklister ferdes rundt på veien nå i år i forhold til i fjor? Er det feks. 30% fler motorsyklister på veien i år? Er økningen av mc ulykker i takt med dette? Vil det da egentlig si at prosentandelen har økt?
Hvor mange motorsyklister ferdes rundt på veien nå i år i forhold til i fjor? Er det feks. 30% fler motorsyklister på veien i år? Er økningen av mc ulykker i takt med dette? Vil det da egentlig si at prosentandelen har økt?
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: MC-ulykker
Egentlig så begynner jeg å bli lei hele gnålet om ulykker med mc.
Vi har et av verdens sikreste land å kjøre i og uansett hva en gjør blir det ikke uten risiko.
Jeg har tatt valget at jeg aksepterer farene og jeg strekker ofte strikken litt også.
Jeg har valgt dette for dette er mitt liv og dette gjør det verdt å leve.
Jeg vil leve litt hver dag og ikke bare eksistere til jeg dør.
Vi har et av verdens sikreste land å kjøre i og uansett hva en gjør blir det ikke uten risiko.
Jeg har tatt valget at jeg aksepterer farene og jeg strekker ofte strikken litt også.
Jeg har valgt dette for dette er mitt liv og dette gjør det verdt å leve.
Jeg vil leve litt hver dag og ikke bare eksistere til jeg dør.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24596
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Faktisk enig.mekkern skrev: 26 jun 2022, 10:19 Egentlig så begynner jeg å bli lei hele gnålet om ulykker med mc.
Vi har et av verdens sikreste land å kjøre i og uansett hva en gjør blir det ikke uten risiko.
Jeg har tatt valget at jeg aksepterer farene og jeg strekker ofte strikken litt også.
Jeg har valgt dette for dette er mitt liv og dette gjør det verdt å leve.
Jeg vil leve litt hver dag og ikke bare eksistere til jeg dør.
Problemet her er at det nok vile komme flere restriksjoner for oss motorsyklster i enn eller annen grad grunnet disse ulykkene og det synes jeg blir feil hvis ikke alla data legges på bordet. Jeg er ganske sikker på at bilister også må ta sin del av støyten.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: MC-ulykker
Restriksjoner påbud forbud kursing penger fixe veier elkjøretøy- med kunstig intelligens/ autonome og sikkert mye annet.
- pussig forresten at det tillatt å kaste seg utfor stup og bygninger med en ryggsekk og la samfunnet ta belastningen av tryningen.
For "Levetiden" under utførelse av sporten dreier seg vanligvis max om noen timer,mulig et par dager.
Men sport er jo greit uansett.
Hvis alt går dritt får jeg begynne med " Gravity Racing" det er jo "Grønt" Også.
- pussig forresten at det tillatt å kaste seg utfor stup og bygninger med en ryggsekk og la samfunnet ta belastningen av tryningen.
For "Levetiden" under utførelse av sporten dreier seg vanligvis max om noen timer,mulig et par dager.
Men sport er jo greit uansett.
Hvis alt går dritt får jeg begynne med " Gravity Racing" det er jo "Grønt" Også.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: MC-ulykker
MC-ulykke i tunnel i Drammen
PUBLISERT KLOKKEN19:40
Vegtrafikksentralen stengte Strømsåstunnelen på E134 i Drammen etter melding om at en motorsyklist har falt av motorsykkelen.
Klokken 19:43 melder politiet at veien er åpen igjen.
Nødetatene rykket ut til stedet, tvitrer politiet.
MC-føreren blir undersøkt av ambulansepersonell. Motorsykkelen er fjernet, og berging bestilt.
Falt av?
PUBLISERT KLOKKEN19:40
Vegtrafikksentralen stengte Strømsåstunnelen på E134 i Drammen etter melding om at en motorsyklist har falt av motorsykkelen.
Klokken 19:43 melder politiet at veien er åpen igjen.
Nødetatene rykket ut til stedet, tvitrer politiet.
MC-føreren blir undersøkt av ambulansepersonell. Motorsykkelen er fjernet, og berging bestilt.
Falt av?
Re: MC-ulykker
Det er mange mc dødsfall og ulykker nå som bekymrer motorsykelisters pårørende …
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24596
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Merkelig beskrivelse. Man faller ikke av en motorsykkel hvor selve fallet er utfallet for et etterfølegende sammentreff. Hvis man da ikke snakker om et illebfinnende. Eller evt. bakhjulskjøring. Klarer ikke helt å se situasjoner hvor jeg kunne falt av sykkelen FØR et sammenstøt. At han falt av etter ett sammenstøt er jo selvsagt ganske naturlig.