Jompa, en mann i slutten av 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles.

Legg inn av jhn »

Jompa skrev: Men kongen på haugen var utvilsomt V-max.
1999-v-max.jpg
DSC00199.JPG
V-max ja, æ har en kompis med en 96 mod, som var meget misfornøyd med sittestillingen, høye knær og høye hender og "trang", men motoren var han fornøyd med. Æ e helt enig mtp. både sittestilling og motor.
Han hevet sete med 3-4 cm, senket og flytte pedaler/fotpinner bakover og senket styret og byttet det til et rettere og bredere.
Sykkelen blei i følge eieren mye bedre å kjøre, plutselig var den god på små svingete veier også. Etter litt "trim", har den 129 hk på bakhjulet.
Artig sykkel med antaglivis meget god kvalitet, sykkelen har gått 190000-200000km.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles.

Legg inn av jhn »

Det var meningen det ene bildet til Jompa skulle være med i innlegget, vet ikke hva som skjedde :scratch

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7013
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, gamle bilder.

Legg inn av Jompa »

I går, mens jeg var alene hjemme, begynte jeg å bla i etpar gamle fotoalbum. Fant jammen noen mc-bilder der også.
Bildene er fotografert med digitalkamera og originalen liggende på kjøkkenbenken. Så kvaliteten ble så som så.
Her er et av den første sykkelen min, Suzuki GS 1100 G, 86 mod. Jeg kjøpte den ny i 86 og hadde den frem til 91.
Krauser bagasjebærer og kofferter, ellers ikke noe ekstrautsyr.
Gamle 002.jpg
Det andre bildet er tatt utenfor Statoilstasjonen. Eller var det Norol ? Husker ikke helt sikkert.
Det er ihvertfall en GZX 1100 Katana. Sykkelen som såvidt vises i bakgrunnen, er en GSX 1100 E, som fremdeles er i bruk.
Gamle 003.jpg
Jeg har også noen bilder fra min og fruens første og eneste mc-ferie. Men dem skal jeg spare til siden..
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: GYLLENE TIDER, gamle bilder

Legg inn av Tysnes »

Dette var tider da stor sykkel, var stoooor sykkel. fin tid, flotte bilder :-)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7013
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, gamle bilder

Legg inn av Jompa »

Tysnes skrev:Dette var tider da stor sykkel, var stoooor sykkel. fin tid, flotte bilder :-)
Ja, det var umulig å forveksle en 600 og en tusenkubikker. Forresten, det fantes ikke 600-kubuikkere, 650 var størrelsen som gjaldt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: GYLLENE TIDER, gamle bilder

Legg inn av jhn »

Den va meget fin den GS'n :thumleft

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7013
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, gamle bilder

Legg inn av Jompa »

jhn skrev:Den va meget fin den GS'n :thumleft
Ja, og det eneste kjøretøyet Æ har savna etter et Æ solgte den i 91.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7013
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, gamle bilder

Legg inn av Jompa »

En eneste gang har jeg og min bedre (?) halvdel vært på mc-ferie i lag. Det må ha vært i -87 eller -88.
Det var ihvertfall samme året som ho kjøpte sykkel, en GR 650 som hadde gått som skolesykkel i Hammerfest.
Vi skulle bruke 2 uker på turen, og hadde tenkt oss til Nyneshamn rett sør for Stockholm. Det var både passelig langt, og dessuten
hadde vi kjentfolk der som vi kunne besøke.

Første etappe gikk til Byske, rett nord for Skellefteå. Vi hadde vært der før på campingferie, og hadde sett at motorsyklister slapp inn på
campingplassen. Og det var slett ikke noen selvfølge på den tida.
Det er ca 70 mil hjemmefra til Byske, en god dagsetappe. Vel fremme blei vi værende noen dager, sov selvsagt i telt, som ekte motorsykkelfolk skulle. Såvidt jeg husker var det fint vær de dagene vi var der. Ihvertfall var det fint da dette bildet ble tatt.
Gamle 004.jpg
Etter noen dager starta vi videre. Vi hadde ment å kjøre helt frem, men da vi kom omtrent til Gævle, kom regnværet. Det regna mye å lenge, så til slutt blei vi enige om å finne oss en campingplass. Nå er det ikke så lett å se noen campingplasser langs E4, men omsider så vi et skilt. Vi tok av fra motorveien og kjørte ganske langt langs en bygdevei til vi kom til Ælvkarleby.
Der ble det overnatting i hytte.

Dagen etter kjørte sørover langs kysten, rene "Saltkråkan" til vi kom til Stockholm om ettermiddagen. Da var det blitt varmt, nesten 30 grader, og 650en blei så varm at den ble omtrent umulig å få i 1.gear.Så det blei endel kjeft å få da Æ kjørte i fra kjerringa i flere lyskryss.
Vel inne i byen klarte jeg å kjøre feil. Ikke bare sånn vanlig feil i et kryss, men inn i et enveiskjørt kollektivfelt, og imot busstrafikken.
Flaut og i overkant spennende. Det endte med at Æ tok en snarvei inn i en park. Ny runde med kjeft og ut på gata igjen. Denne gang i rett
fil og mot Nyneshavn.
Vi kom frem i god behold og satte opp teltet i hagen hos kjentfolket. Ikke det at vi ikke hadde tilbud om å bo i huset, men skikkelige mc-folk.......sover i telt, ja.

Vi var flere turer inn til Stockholm, da med pendeltoget..

Hjemturen gikk oppover Ælvdalen og mellom Idre og Drevsjø fikk Æ min første erfaring med pay-tv. Vi overnatta i ei hytte rett innenfor grensa i Sverige. Der var det tv med myntautomat :thumleft
Turen videre gikk via Røros, Trondheim og til Vik på Helgeland.(mere kjentfolk)
Her har vi stoppa ved Snåsavatnet.
Gamle 007.jpg
Og et til bilde fra samme plass:
Gamle 009.jpg
Siste overnatting var et stykke nord for Narvik. På en skogsvei eller et gammelt jorde.
Det regna da vi kom dit, derfor er sykkelen brukt som tørkestativ.
Gamle 008.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7013
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, Cometen

Legg inn av Jompa »

Min første erfaring med moped fikk jeg som 14-15åring. Gubben hadde en gammel 3-gears Corvette stående i redskapshuset. Med handgear og svingarmsgaffel. Æ brukte å øvelseskjøre langs gårdsveien hjemme.
Det var strengt forbudt å ta mopeden på hovedveien, og det respekterte Æ.
Så det blei å kjøre opp og ned veien hjemme helt til gearkassa røk med et smell.

Onkelen min hadde en Comet stående på låven, og etter mye mas fikk æ kjøpe den for 200 kr.
Æ va vel omtrent 15 da, og hadde svære planer med sykkelen. Ja, den va faktisk lettsykkel, selv om den bare var 50cc.
Toppfart ca 80, kanskje over..? Gikk omtrent like godt som Gilera 50 Trail med stor forgasser.

Holdt på å mekke en hel vinter i redskapshuset, huske at Æ lakka støtta, forgaffelen og noen andre deler med "søvblank" spraylakk som aldri herdet. Kunne skrape av lakken med neggeln. Det kom kanskje av at æ spraya den på i kuldegrader ?
Ellers skrudde Æ mye på Cometen, hadde null peiling men masse pågangsmot.
Manglende skruer blei i noen tilfelle erstatta med treskruer. Det var bare å trumpe dem inn i aluminiumen, så satt dem fast.
Utpå sommern var cometen "klar" for registrering, trudde Æ.
Med vidundret på biltilhengern starta gamlingen og Æ nedover til biltilsynet.
Veivakslingen var muligens skeiv, for motorn vibrerte helt sinnsvakt. Og da kontrolløren måtte skygge for begge sidene
av løkta for å se om det var glo i pæra, begynte Æ å ane ka vei det gikk.
Dommen kom da motorn hadde vibrert ei stund, så blokka holdt på dele seg i to. ( vertikalt)
All oljen rant ut på asfalten fremfor døra hos tilsynet. Da fikk vi beskjed om å ta skiten med oss og komme oss vekk.
Det blei ny moped på meg. Æ lånte pengan hos gubben og betalte tilbake med å arbeide i fjøsen annenhver helg.
TempoComet.jpg
Bildet er ikke av min Comet, "lånt" på nettet.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: GYLLENE TIDER, Cometen

Legg inn av Intruder »

Comet var tingen ja.... :thumleft
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

mekkern
Innlegg: 7667
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: GYLLENE TIDER, Cometen

Legg inn av mekkern »

Vanlig corvett er trimmingsvillig som fy.. par timers arbeid så gjør den glatt over 80 med en voksen på... :-J
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: GYLLENE TIDER, Cometen

Legg inn av joo »

Den GSen din hadde uvanlig og pene farger.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: GYLLENE TIDER, Cometen

Legg inn av ArcticTiger »

Jeg syns du måtte gi mye :oh for den Cometen, vi brukte ikke å betale med enn ca 60 - 75 kr for en gammal Tempo på -70tallet :prf

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: GYLLENE TIDER, Cometen

Legg inn av ejs »

:thumleft
ArcticTiger skrev:Jeg syns du måtte gi mye :oh for den Cometen, vi brukte ikke å betale med enn ca 60 - 75 kr for en gammal Tempo på -70tallet :prf
Da ble jeg lurt.
Betalte 300 kroner for min første brukte Corvette høsten 1973.Lik den Cometen på bildet over.
Februar 74 var cometsettet montert ,og lang sal uten stropp.
Husker jeg syklet til skolen på 16 års dagen,kjørte moped resten av skoleåret. :prf
If it ain't broke, I'll break it.

mekkern
Innlegg: 7667
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: GYLLENE TIDER, Cometen

Legg inn av mekkern »

som 14 åringer i 78 ble vi stilt ovenfor et grusomt valg-50 kr for en corvett ELLER ei kasse med pils...løsningen ble å spleise 50 hver-transport og øl..
jeg kjørte og kompisen ble drita og falt av..men slapp ikke kassa.. :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar