MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av Banditmannen »

I dag har jeg funnet ut at elektriske komponenter trenger både pluss og minus, ikke bare pluss eller minus... :P :p

I fjor høst virka både varmehåndtak og ladebraketen til GPSen som de skulle, så tok jeg ut batteriet før jeg satte inn sykkelen for vinteren.

For noen uker siden satte jeg i nytt batteri, og da virka hverken lader eller håndtak! :scratch
Alle kabler var kobla til batteriet... Tok det ikke så tungt, er ingen stor bruker av noen av delene.

Men jeg liker jo at ting virker som de skal, så i dag så jeg litt nærmere på koblingene,
og fant ut at varmehåndtaket var koblet til plusspolen med begge ledninger, og laderbrakketen til minus med begge ledninger! :prf :lol :-)å


Nu går alt så meget bedre! :knegg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38199
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av AJ »

Siden jeg har hatt en Zard slip-on liggende i garasjen noen uker, tenkte jeg at denne fredagen kunne være en passende ettermiddag for å sjekke vanskelighetsgraden av å bytte potta på Stelvio.

Som sagt, så gjort...
Det tok selv meg, med ni 'tommeltotter', fem minutter å bytte til Zard. Og det med en liten pause midt i prosessen :knegg .
Veldig lettvint :thumleft

Så ut på en testtur og det jeg kan si er at det brummer mer i den hvite italieneren nå, ja. Var ikke så verst lyd i originalen heller, men absolutt mer temperamentsfull straks Zard fikk lov til å velge toneart :prf
Ikke mer popping ved motorbrems og kanskje en liten bedring i gangen på lavgir i krypkjøringsfart...

Glemte for øvrig helt i et par inspirerte svingveiøyeblikk at nye slipons kanskje må kjøres inn...? :-k
Regner med at potta tålte det lille ekstra trøkket :prop:

Ble bra synes, synes jeg. Her et par-tre bilder straks etter monteringen:

Bilde

Bilde

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av LordShaft »

Så bra ut disse AJ :thumleft

Men jeg har da aldri hørt at slip-on må kjøres inn :scratch

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38199
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av AJ »

LordShaft skrev:Så bra ut disse AJ :thumleft

Men jeg har da aldri hørt at slip-on må kjøres inn :scratch
Ikke jeg heller, Lordshaft :knegg
Kom liksom bare plutselig på at ooops!, kanskje det, gitt? da jeg i disse inspirerte svingøyeblikkene ga på sånn at det luktet litt nytt varmt metal :\m/: :prop:

Neida, slip-ons kan bare boltes på og kjøres for full musikk fra starten :prf
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av LordShaft »

Hehe... høres bra ut :thumleft
Det er flere som får litt horn i pannen av god lyd og vindsus i hjelmen :-)å

Var det noe nevneverdig vektbesparelse fra original til slip-on? Skal være så ærlig å innrømme, har aldri hørt om disse pottene før :-k hvor fant du disse?

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av SuperMorten »

Inne i Hanekleivtunnelen stusset jeg over egen gromlyd i dag. Synes V-Stromen hadde en sånn fin bass. Sekundet etterpå viste det seg at jeg tok feil, da det dukket opp ett enkelt lys i speilen. Forbi meg kom en 1200GSA. Han hadde samme mål som meg, Hof MC. Jeg investerte i en GUL Schuberth C3 med tilhørende bluetooth trådløs.. :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38199
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av AJ »

LordShaft skrev: Var det noe nevneverdig vektbesparelse fra original til slip-on? Skal være så ærlig å innrømme, har aldri hørt om disse pottene før :-k hvor fant du disse?
Tror nok jeg sparer halve vekten av originalanlegget, uten at jeg kan si hvor tungt det er. Men tungt er det. Virkelig!
Jeg har for øvrig kjøpt 'lovlig' potte med lyddemper i utløpet og katalysator i potta. Likevel gir dette mye go'lyd og merkbar vektreduksjon.
Men om det gir noe mer effekt er jeg er jeg mer tvilsom til. Kanskje en HK eller to - uten at det betyr noe.

Hvordan jeg kom over Zard? Tja, husker ikke...
Mest sannsynlig på ebay hvor bildet av Stelvio med Zard festet seg på netthinnen. Kombo'en så slett ikke verst ut og da var det bare å bestemme seg da JanK i Italia kunne skaffe potta med mine specs (bakstuss i carbon...) rimelig kjapt til en god pris ;-).

Zard lages for øvrig av "avhoppere" fra ikke ukjente Termignoni og har også anlegg til din sykkel, som antakelig ikke er helt etter din smak... :P :p :

http://www.zardexhaust.com/?page_id=2150" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av Carpa »

SuperMorten skrev:Inne i Hanekleivtunnelen stusset jeg over egen gromlyd i dag. Synes V-Stromen hadde en sånn fin bass. Sekundet etterpå viste det seg at jeg tok feil, da det dukket opp ett enkelt lys i speilen. Forbi meg kom en 1200GSA. Han hadde samme mål som meg, Hof MC. Jeg investerte i en GUL Schuberth C3 med tilhørende bluetooth trådløs.. :prf
Med bluetooth trådløs å mener du den integrerete Intercomen til C3 eller? Vil i så fall gjerne høre hva du synes om den for jeg har tenkt å investere i en slik en gang jeg også.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av SuperMorten »

Carpa skrev:
SuperMorten skrev:Inne i Hanekleivtunnelen stusset jeg over egen gromlyd i dag. Synes V-Stromen hadde en sånn fin bass. Sekundet etterpå viste det seg at jeg tok feil, da det dukket opp ett enkelt lys i speilen. Forbi meg kom en 1200GSA. Han hadde samme mål som meg, Hof MC. Jeg investerte i en GUL Schuberth C3 med tilhørende bluetooth trådløs.. :prf
Med bluetooth trådløs å mener du den integrerete Intercomen til C3 eller? Vil i så fall gjerne høre hva du synes om den for jeg har tenkt å investere i en slik en gang jeg også.
Det er den integrerte Schuberth sin (Schuberth SRC-system). Har foreløpig ikke gjort annet enn å lade den, og etter litt stygg munnbruk, kjefting på kjerring og unger osv, klarte jeg til slutt å få den presset på plass i hjelmen der den skulle være.. Så får vi se etterhvert hvordan den virker :prop:
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av Carpa »

SuperMorten skrev:
Carpa skrev:
SuperMorten skrev:Inne i Hanekleivtunnelen stusset jeg over egen gromlyd i dag. Synes V-Stromen hadde en sånn fin bass. Sekundet etterpå viste det seg at jeg tok feil, da det dukket opp ett enkelt lys i speilen. Forbi meg kom en 1200GSA. Han hadde samme mål som meg, Hof MC. Jeg investerte i en GUL Schuberth C3 med tilhørende bluetooth trådløs.. :prf
Med bluetooth trådløs å mener du den integrerete Intercomen til C3 eller? Vil i så fall gjerne høre hva du synes om den for jeg har tenkt å investere i en slik en gang jeg også.
Det er den integrerte Schuberth sin (Schuberth SRC-system). Har foreløpig ikke gjort annet enn å lade den, og etter litt stygg munnbruk, kjefting på kjerring og unger osv, klarte jeg til slutt å få den presset på plass i hjelmen der den skulle være.. Så får vi se etterhvert hvordan den virker :prop:
Ok, tror jeg tar med hele hjelmen til Hof MC når jeg skal kjøpe, mener å huske han tilbød seg å montere dette for meg :knegg
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av LordShaft »

AJ skrev: Tror nok jeg sparer halve vekten av originalanlegget, uten at jeg kan si hvor tungt det er. Men tungt er det. Virkelig!
Jeg har for øvrig kjøpt 'lovlig' potte med lyddemper i utløpet og katalysator i potta. Likevel gir dette mye go'lyd og merkbar vektreduksjon.
Men om det gir noe mer effekt er jeg er jeg mer tvilsom til. Kanskje en HK eller to - uten at det betyr noe.

Hvordan jeg kom over Zard? Tja, husker ikke...
Mest sannsynlig på ebay hvor bildet av Stelvio med Zard festet seg på netthinnen. Kombo'en så slett ikke verst ut og da var det bare å bestemme seg da JanK i Italia kunne skaffe potta med mine specs (bakstuss i carbon...) rimelig kjapt til en god pris ;-).

Zard lages for øvrig av "avhoppere" fra ikke ukjente Termignoni og har også anlegg til din sykkel, som antakelig ikke er helt etter din smak... :P :p :

http://www.zardexhaust.com/?page_id=2150" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er nok ikke utenkelig at du har halvert vekten. Nå vet jeg ikke hva som er vanlig å få av effekt bare med slip-on. Men nå er vel ikke effekt det en er på jakt etter når en går for slip-on :knegg

Det så bedre ut det de leverer til din sykkel, enn hva de kunne levere til min (etter min mening) :P :p
Takk for info, dette var helt nytt for meg.

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sted: Karmøy

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av Sprint »

Klart slip ons må kjøres inn, helst rett etter montering. :lol
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av hakhap »

Fikk montert og nesten koblet på strømuttaket og byttet speedometer wire idag
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av TheHaughom »

LordShaft skrev:
AJ skrev: Tror nok jeg sparer halve vekten av originalanlegget, uten at jeg kan si hvor tungt det er. Men tungt er det. Virkelig!
Jeg har for øvrig kjøpt 'lovlig' potte med lyddemper i utløpet og katalysator i potta. Likevel gir dette mye go'lyd og merkbar vektreduksjon.
Men om det gir noe mer effekt er jeg er jeg mer tvilsom til. Kanskje en HK eller to - uten at det betyr noe.

Hvordan jeg kom over Zard? Tja, husker ikke...
Mest sannsynlig på ebay hvor bildet av Stelvio med Zard festet seg på netthinnen. Kombo'en så slett ikke verst ut og da var det bare å bestemme seg da JanK i Italia kunne skaffe potta med mine specs (bakstuss i carbon...) rimelig kjapt til en god pris ;-).

Zard lages for øvrig av "avhoppere" fra ikke ukjente Termignoni og har også anlegg til din sykkel, som antakelig ikke er helt etter din smak... :P :p :

http://www.zardexhaust.com/?page_id=2150" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er nok ikke utenkelig at du har halvert vekten. Nå vet jeg ikke hva som er vanlig å få av effekt bare med slip-on. Men nå er vel ikke effekt det en er på jakt etter når en går for slip-on :knegg

Det så bedre ut det de leverer til din sykkel, enn hva de kunne levere til min (etter min mening) :P :p
Takk for info, dette var helt nytt for meg.
Verdens styggeste sveiseskjøt på potta til S1k! :O
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av Busa Trond »

TheHaughom skrev:Verdens styggeste sveiseskjøt :O
:thumleft :lol

Svar