Mortenolb - Multistrada 950 S
- mortenolb
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Re: MortenOlbs Rautetråd
Som sagt. For trange støvler, altså dårlig blodomløp og/eller nerve-opplegg. Var da ikke så kaldt igår 

- Flanker
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Kontakt:
MortenOlbs Rautetråd
Se opp for koldbrann de nærmeste dagene... Blir foten svart er det frem med saga!
Men for å være litt alvorlig så høres det ikke helt bra ut. Prøvd med et varmt fotbad og litt massasje av potene for å få blodsirkulasjonen skikkelig i gang igjen? Gir det seg ikke ila. natten hadde jeg seriøst vurdert et legebesøk.
Men for å være litt alvorlig så høres det ikke helt bra ut. Prøvd med et varmt fotbad og litt massasje av potene for å få blodsirkulasjonen skikkelig i gang igjen? Gir det seg ikke ila. natten hadde jeg seriøst vurdert et legebesøk.
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

-
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Kontakt:
Dette kan høres ut som en liten forfrysning ja.... Nervene vil da "slutte å virke" å det vil oppleves som lokalbedøvelse. Men når du fikk følelsen igjen oppstod det ingen smerter? i så fall, hadde du vondt i området ville jeg holdt øye med det, får du missfarging type blå svart, kontakt lege 

-
OnlineBjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Fikk selv forfrysning i stortoa nor jeg var i millitæret. Den dag i dag har jeg ikke følelse helt ytters på stortoen. Ca en halv cm. Denne følelsen får jeg aldri tilbake, men hemmer meg heller ikke i værdagen, for nå er jeg vant med det. En slik liten forfrysning merker man ikke fordi det faktisk kjennes varmt ut i de områdene man faktisk er kald.
De fleste uerfarne som fryser i hjel på fjellet etc. har faktisk kledd av seg for man begynner å svette etter en stund og da er det fare på ferde.
Å gå med for trange støvler er ikke bra og det kan derned være det som er hovedårsaken til problemet da det er lite isolajon der det er trangt da beinet presser mot støvelen.
Men hold ett øye med det. Skifter det farge, så oppsøk lege asap.
EDIT:
Nå høres jeg veldig overdramatisk ut og det er også mulig jeg dramatiserer litt, da det KAN ha andre årsaker også, men en bitteliten forfrysning vil på sikt bli bra igjen. Men for all del... jeg er ingen doktor brille for å si det sånn... selv om det høres slik ut
De fleste uerfarne som fryser i hjel på fjellet etc. har faktisk kledd av seg for man begynner å svette etter en stund og da er det fare på ferde.
Å gå med for trange støvler er ikke bra og det kan derned være det som er hovedårsaken til problemet da det er lite isolajon der det er trangt da beinet presser mot støvelen.
Men hold ett øye med det. Skifter det farge, så oppsøk lege asap.

EDIT:
Nå høres jeg veldig overdramatisk ut og det er også mulig jeg dramatiserer litt, da det KAN ha andre årsaker også, men en bitteliten forfrysning vil på sikt bli bra igjen. Men for all del... jeg er ingen doktor brille for å si det sånn... selv om det høres slik ut

Kan også være at nervene er slitne/fått seg en trøkk! Har fremdeles en halvnummen stortå som delvis har blitt bedre etter et kurs i Forsvaret for noen år siden.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Kontakt:
La meg utdype....
Det skiller som oftest mellom to typer forstskader Overflatisk og dype frostskader.
Du skal IKKE ta et varmt fotbad... men varme opp området langsomt, som å varme det mot hud. gjerne armhulen til en kompis eller lignende. Du kan holde rundt området med normalt tempererte hender men ikke gni, dette kan skade huden.
overflatisk frostskade har diverse symptomer: prikking i huden, følelsesløshet, smerte, huden er hvit huden kan beveges mot underlaget.... Noe jeg er helt sikker på at du har opplevd her.
Etter oppvarming blir huden marmorert, blårød, deretter flammende rød og bankende. Dette kan være smertefullt og man kjenner sterk kribling. Vær også oppmerksom på at dette området har lettere for å bli forfrøset igjen ved en senere anledning
Det skiller som oftest mellom to typer forstskader Overflatisk og dype frostskader.
Du skal IKKE ta et varmt fotbad... men varme opp området langsomt, som å varme det mot hud. gjerne armhulen til en kompis eller lignende. Du kan holde rundt området med normalt tempererte hender men ikke gni, dette kan skade huden.
overflatisk frostskade har diverse symptomer: prikking i huden, følelsesløshet, smerte, huden er hvit huden kan beveges mot underlaget.... Noe jeg er helt sikker på at du har opplevd her.
Etter oppvarming blir huden marmorert, blårød, deretter flammende rød og bankende. Dette kan være smertefullt og man kjenner sterk kribling. Vær også oppmerksom på at dette området har lettere for å bli forfrøset igjen ved en senere anledning

-
OnlineBjerknez
- Kontakt:
Og her kommer din gode venn Toven inn mortenolbDu skal IKKE ta et varmt fotbad... men varme opp området langsomt, som å varme det mot hud. gjerne armhulen til en kompis eller lignende.

- mortenolb
Jeg kan liksom ikke se for meg forfrysning, da det var både plussgrader og jeg ikke frøys andre steder på kroppen(selv om jeg merka det ble litt kjølig da jeg kjørte med jakka delvis åpen.LordShaft skrev:Dette kan høres ut som en liten forfrysning ja.... Nervene vil da "slutte å virke" å det vil oppleves som lokalbedøvelse. Men når du fikk følelsen igjen oppstod det ingen smerter? i så fall, hadde du vondt i området ville jeg holdt øye med det, får du missfarging type blå svart, kontakt lege
Jeg tror nok heller det er at støvelen var for trang, og det var den.
Og poenget er litt at jeg ikke har fått følelsen igjen

- mortenolb
Det kan vel fort være noe sånt, ja. Jeg pressa det til jeg faktisk ikke orka å ha på meg støvlene lenger.45316 skrev:Kan også være at nervene er slitne/fått seg en trøkk! Har fremdeles en halvnummen stortå som delvis har blitt bedre etter et kurs i Forsvaret for noen år siden.
- SuperMorten
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Pressa meg litt hardt på ei 3mil en gang, og kjenner igjen følelsen du beskriver. Hos meg forsvant følelsen i de tre ytterste tærne. Ikke stortåa og naboen, men de tre neste. Det gikk nærmere en uke før alt var tilbake til normalen.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- mortenolb
Det er de samme tærne som du sier, samt resten av "høyre halvdel" av høyrefoten, men kun oppå, og ikke under.
- freddy123
- Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
prøvd å banke litt med en hammer for å kjenne om du har noe følelse i foten
neida bare tuller
men tipset om å dytte den oppi armhulen på en annen kar kan du jo prøve
nei god bedring ordner seg sikkert av seg selv :-)

neida bare tuller

-
OnlineBjerknez
- Kontakt:
Rompesprekken er vel varmere?freddy123 skrev:prøvd å banke litt med en hammer for å kjenne om du har noe følelse i foten![]()
neida bare tullermen tipset om å dytte den oppi armhulen på en annen kar kan du jo prøve
![]()
Din gode venn Toven stiller sikkert opp for sin venn så det går nok bra...
Husk å ta bilde!

Jaja... nå havnet vel også jeg på en buksevann liste vil jeg tro... :-)å
Vi har innført buksesirup-liste så jeg vil herved gratulere Bjerknez som første oppførte 

-
OnlineBjerknez
- Kontakt:
Passer bra med litt sirup nå, for nå er jeg sur i trusaToven skrev:Vi har innført buksesirup-liste så jeg vil herved gratulere Bjerknez som første oppførte