Mortenolb - Multistrada 950 S

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
mortenolb
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S

Re: MortenOlbs Rautetråd

Legg inn av mortenolb »

Som sagt. For trange støvler, altså dårlig blodomløp og/eller nerve-opplegg. Var da ikke så kaldt igår :P

Brukeravatar
Flanker
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Kontakt:

MortenOlbs Rautetråd

Legg inn av Flanker »

Se opp for koldbrann de nærmeste dagene... Blir foten svart er det frem med saga!

Men for å være litt alvorlig så høres det ikke helt bra ut. Prøvd med et varmt fotbad og litt massasje av potene for å få blodsirkulasjonen skikkelig i gang igjen? Gir det seg ikke ila. natten hadde jeg seriøst vurdert et legebesøk.

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Dette kan høres ut som en liten forfrysning ja.... Nervene vil da "slutte å virke" å det vil oppleves som lokalbedøvelse. Men når du fikk følelsen igjen oppstod det ingen smerter? i så fall, hadde du vondt i området ville jeg holdt øye med det, får du missfarging type blå svart, kontakt lege :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Fikk selv forfrysning i stortoa nor jeg var i millitæret. Den dag i dag har jeg ikke følelse helt ytters på stortoen. Ca en halv cm. Denne følelsen får jeg aldri tilbake, men hemmer meg heller ikke i værdagen, for nå er jeg vant med det. En slik liten forfrysning merker man ikke fordi det faktisk kjennes varmt ut i de områdene man faktisk er kald.

De fleste uerfarne som fryser i hjel på fjellet etc. har faktisk kledd av seg for man begynner å svette etter en stund og da er det fare på ferde.

Å gå med for trange støvler er ikke bra og det kan derned være det som er hovedårsaken til problemet da det er lite isolajon der det er trangt da beinet presser mot støvelen.

Men hold ett øye med det. Skifter det farge, så oppsøk lege asap. :thumleft

EDIT:
Nå høres jeg veldig overdramatisk ut og det er også mulig jeg dramatiserer litt, da det KAN ha andre årsaker også, men en bitteliten forfrysning vil på sikt bli bra igjen. Men for all del... jeg er ingen doktor brille for å si det sånn... selv om det høres slik ut :lol

45316
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Legg inn av 45316 »

Kan også være at nervene er slitne/fått seg en trøkk! Har fremdeles en halvnummen stortå som delvis har blitt bedre etter et kurs i Forsvaret for noen år siden.

Sent from my iPhone using Tapatalk

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

La meg utdype....

Det skiller som oftest mellom to typer forstskader Overflatisk og dype frostskader.
Du skal IKKE ta et varmt fotbad... men varme opp området langsomt, som å varme det mot hud. gjerne armhulen til en kompis eller lignende. Du kan holde rundt området med normalt tempererte hender men ikke gni, dette kan skade huden.

overflatisk frostskade har diverse symptomer: prikking i huden, følelsesløshet, smerte, huden er hvit huden kan beveges mot underlaget.... Noe jeg er helt sikker på at du har opplevd her.

Etter oppvarming blir huden marmorert, blårød, deretter flammende rød og bankende. Dette kan være smertefullt og man kjenner sterk kribling. Vær også oppmerksom på at dette området har lettere for å bli forfrøset igjen ved en senere anledning :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Du skal IKKE ta et varmt fotbad... men varme opp området langsomt, som å varme det mot hud. gjerne armhulen til en kompis eller lignende.
Og her kommer din gode venn Toven inn mortenolb :lol

Brukeravatar
mortenolb

Legg inn av mortenolb »

LordShaft skrev:Dette kan høres ut som en liten forfrysning ja.... Nervene vil da "slutte å virke" å det vil oppleves som lokalbedøvelse. Men når du fikk følelsen igjen oppstod det ingen smerter? i så fall, hadde du vondt i området ville jeg holdt øye med det, får du missfarging type blå svart, kontakt lege :thumleft
Jeg kan liksom ikke se for meg forfrysning, da det var både plussgrader og jeg ikke frøys andre steder på kroppen(selv om jeg merka det ble litt kjølig da jeg kjørte med jakka delvis åpen.

Jeg tror nok heller det er at støvelen var for trang, og det var den.
Og poenget er litt at jeg ikke har fått følelsen igjen :P

Brukeravatar
mortenolb

Legg inn av mortenolb »

45316 skrev:Kan også være at nervene er slitne/fått seg en trøkk! Har fremdeles en halvnummen stortå som delvis har blitt bedre etter et kurs i Forsvaret for noen år siden.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Det kan vel fort være noe sånt, ja. Jeg pressa det til jeg faktisk ikke orka å ha på meg støvlene lenger.

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

Pressa meg litt hardt på ei 3mil en gang, og kjenner igjen følelsen du beskriver. Hos meg forsvant følelsen i de tre ytterste tærne. Ikke stortåa og naboen, men de tre neste. Det gikk nærmere en uke før alt var tilbake til normalen.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
mortenolb

Legg inn av mortenolb »

Det er de samme tærne som du sier, samt resten av "høyre halvdel" av høyrefoten, men kun oppå, og ikke under.

Brukeravatar
freddy123
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga

Legg inn av freddy123 »

prøvd å banke litt med en hammer for å kjenne om du har noe følelse i foten :-k

neida bare tuller :lol men tipset om å dytte den oppi armhulen på en annen kar kan du jo prøve :lol

nei god bedring ordner seg sikkert av seg selv :-)

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

freddy123 skrev:prøvd å banke litt med en hammer for å kjenne om du har noe følelse i foten :-k

neida bare tuller :lol men tipset om å dytte den oppi armhulen på en annen kar kan du jo prøve :lol

nei god bedring ordner seg sikkert av seg selv :-)
Rompesprekken er vel varmere?
Din gode venn Toven stiller sikkert opp for sin venn så det går nok bra...

Husk å ta bilde! :lol :lol

Jaja... nå havnet vel også jeg på en buksevann liste vil jeg tro... :-)å

Toven

Legg inn av Toven »

Vi har innført buksesirup-liste så jeg vil herved gratulere Bjerknez som første oppførte :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Toven skrev:Vi har innført buksesirup-liste så jeg vil herved gratulere Bjerknez som første oppførte :lol
Passer bra med litt sirup nå, for nå er jeg sur i trusa :lol

Svar