Tore L skrev: 28 mai 2019, 18:00
Blir morro å høre hva du synes om V85'en AJ, :)
Jo, nå skal du høre

...
Yes

!
Da har jeg brukt det meste av dagen i salen på nye Moto Guzzi V85 TT.
Og det må jeg
virkelig si har vært en svært hyggelig opplevelse!
Jeg finner meg skikkelig til rette i den komfortable og romslige salen på denne sykkelen. Salhøyden er behagelig og passer meg utmerket. Husker ikke i farten hvor høy den er, men merkbart lavere enn de 86-87 centimeterne på KTM'en.
Knevinkelen er også perfekt og jeg har ingen problemer med knærne i forhold til sylindrene.
Styret på sykkelen er bredt, men ikke for bredt. Mer enn nok til at sikten i bakspeilene er svært god. Det er heller ingen vibrasjoner i speilene. Bra! Slik var det ikke på Stelvio'en...
I det hele tatt er det nesten ikke merkbare vibrasjoner i sykkelen, hverken i styre eller fotpinner.
Men får man støvelhælen borti andre deler av sykkelen under kjøring merker man fort at det
er vibrasjoner, men disse forplanter seg altså ikke av betydning i fotpinner og styre. Det tyder på at Moto Guzzi har gjort en god jobb med disse tingene.
Når man starter opp en Moto Guzzi blir man på en måte hensatt til flere tiår tilbake.
Straks startknappen trykkes inn rister Guzzier til live med umiskjennelige høyresideveis rykning og en startlyd som minner om riktig gamledager. Artig!
Men så gir man gass og V-twin maskineriet brummer turtallsvillig akkurat passe høyt.
Å sette sykkelen i 1. gir skjer uten samme klunking som på KTM'en. Kløtchen tar kontant og tidlig og vi er i gang som førstemann til å kjøre denne sykkelen.
Artig det også!
Det tar ikke mange hundre meterne før man er ganske så komfortabel med V85 TT. Man sitter godt, ser godt i speilene og det er ingen høy forstyrrende skjerm som skjemmer sikten framover.
Vindstøyen er overraskende lav og turbulens grunnet vindkast og luftstrømmer etter trafikk man ligger bak, er ubetydelig.
Man kommer kjapt ut på den nye firefelten fra Hadeland MC, som velvillig ga meg muligheten til å testkjøre sykkelen en hel dag.
Og her er det bare å mate på med gir og forsere all annen trafikk i venstrefila. Sykkelen er lekent med på førerens kommandoer, særlig gassrulla. Motoren er virkelig turtallsvillig og det sies at den oppgraderte 850 motoren, er den mest turtallsvillige Moto Guzzi har laget.
Den har kun to ventiler pr. sylinder og den konstruksjonen er med på å gi motoren mye punch og moment fra litt mer enn tomgangsfart til det begynner å blinke et par lamper i displayet. Pga. innkjøring ser det ut til at turtallsgrensa for slik varsling er satt noe lavere enn det motoren skal tåle.
Så vi holder oss innafor slik at det blinker minst mulig... Likevel går det unna i overraskende godt tempo, også ved forbikjøring i både 5. og 6. gir.
Et lite flatt punkt i momentkurven merkes dog, før motoren kjapt kvikner til og får sykkelen i fint driv igjen.
Motoren er så kjapp og leken at den inviterer til kjappere giring enn girkassa greier å håndtere. Det blir en og annen bomgiring, som selvfølgelig kan skyldes føreren. Men jeg fikk mer følelsen av at tørrkløtchsystemet og girkassa altså ikke hang helt med på notene.
Jeg tror denne sykkelen absolutt burde vært utstyrt med quickshifter, som ville gjort den enda morsommere å kjøre.
Det ble også en del svingkjøring i dag. Og jeg har absolutt ingenting å utsette på hvordan V855 TT ter seg i svinger. Lettsvingt og sporsikker og responsvillig ut av svingene.
Skikkelig morsom å kjøre!
V85 TT er, etter min vurdering, velbygd og kompakt med solid finish i alle detaljer. Litt vel kompakt i enkelte detaljer, som gjør at tåballplassering på fotpinnene kommer i konflikt med deler av sykkelen på begge sider, del av sidestøtta på den ene siden og fotpinnebrakett på den andre.
Men med litt justering av fotbladet uten at dette går utover forankringen i sykkelen og sittestillingen, så unngår man dette. Og man venner seg fort til en slik liten justering.
Jeg må si jeg har lite å utsette på sykkelen utover det lille jeg har nevnt. Kan også nevne at metallklangen som sidestøtta frambringer når denne vippes opp, er lyden fra gamle MC-dager. Her kunne Moto Guzzi ha kostet på seg en løsning for å dempe den litt "billige" metallyden.
Men en slik detaljer er småtteri man ikke kommer til å bry seg om i gleden over alt det andre som egentlig bare er så bra!
Kan nevne en ting til også, som antakelig en del gruskjøringspurister vil påpeke, nemlig at alubeskyttelsesplata under motoren på V85 TT er i tynneste laget og at den ikke dekker den store katalysatorboksen, som ligger utsatt til når det virkelig går over stokk og stein.
Jeg prøvde også sykkelen på grusvei og fikk fort stor tillit til V85'en på slike veier. Med annen dekkutrustning ville jeg ikke betenkt meg på å ta en lengre grustur med denne.
Jeg fikk virkelig go'følelsen av denne sykkelen i dag og kjente flere ganger underveis at "Nå er jeg på årntlig motorsykkeltur". Det var nesten som å oppdage motorsyklismen på nytt. Nesten magisk, faktisk!
Så der var jeg i mål – puh... :-)å
De som har spørsmål må gjerne spørre og jeg skal etter beste evne forsøke å svare.
I mens, nyt disse bildene:
V85 TT 1.JPG
V85 TT 2.JPG
V85 TT 3.JPG
V85 TT 4.JPG
V85 TT 5.JPG
V85 TT 6.JPG
V85 TT 7.JPG
V85 TT 8.JPG
V85 TT 9.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.