Hva er den beste sykkelen?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:
poulet_cavalier skrev:
JohnnyTh skrev:Vil tro en stein i +200km/t også vil skade en GS radiator.
+200km/t er ikke noe særlig på en GS (veldig nære toppfarten). Om du har det så travelt er nok en sportstourer et mye bedre valg. I manualen står det at med toppboksen bør man ikke gå over 180.

Innaskjærs spiller dette ingen rolle men på autobahn (eller på andre "baner") er det nok ikke GS'er som glitrer :P :p .
Nei slik kjøring er i alle fall jeg ferdig med. Tror det var på slutten av 80 tallet jeg likte autostradakjøring i 200 + :redface
Nå skyr jeg slike veier som pesten fordi jeg synes det er uhyre kjedelig , dessuten alt for mange 4 hjulinger der.
Legger alltid ruten om til fylkesveier på landsbygden , eller over et fjell.
Hadde jeg fremdeles synes at motorveikjøring var kjekt , hadde nok valget heller falt på en K1300S eller en R1200RT LC.
Dere er rare. Er vel på grunn av det at dere bare kjører for fornøyelsens skyld. Hvis jeg har det travelt så blir det sykkel og raskeste vei for å komme frem. Og da leter jeg ikke etter en sidevei eller et fjell å kjøre over. Skjeldent jeg holder marsjfart på 200 men det er nå morro å vite at man har muligheten.
Alle snakker jo om så godt drag det er i denne GS'en, men en toppfart på litt over 200 var da merkelig lite. Tror jeg hadde blitt skuffet da. Enda en ting den gamle GTR'en min gjør bedre.
Det paradoksale er jo at jeg synes du også er rar. :D Det viser jo igjen at man er forskjellig , men man kan egentlig ikke gå rundt å mene at andre er rar fordi de ikke deler vår egen oppfatning.
Når det er sagt er det vel toppfarten ofret for å få drag der man trenger det på slike veier som du ikke leter etter. De veiene jeg leter etter er toppfart ikke et tema , det er jeg helt sikker på at du forstår. Det er vel ikke så merkelig ;-)
Tror du det er så mye mer drag i en GS, enn det for eksempel er i en GTR at du merker forskjellen ? Og hvor får du det fra at jeg ikke kjører på annet en motorveier? Skjønner ikke når jeg har sagt det. Tror jeg har lagt ut nok bilder her til at du burde vite at jeg ikke bare kjører på motorvei. Ikke si du trenger det draget der på traktorveier? Jeg liker bare å ha flere muligheter, ikke begrense meg til noe.

At du synes jeg er rar for at jeg liker å kunne holde følge med trafikken gjennom Tyskland på en rimelig behagelig måte er helt greit :)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
MH434
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R

Legg inn av MH434 »

Jeg kan aldri tenke meg at en GS idetheletatt er i nærheten drag messig iforhold til en sportstouring maskin!

Detta bør vel du være kvalifisert til å si noe om ZZRErling?
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
poulet_cavalier
Motorsykkelen din: R1200GS

Legg inn av poulet_cavalier »

JohnnyTh skrev:
Tror du det er så mye mer drag i en GS, enn det for eksempel er i en GTR at du merker forskjellen ? Og hvor får du det fra at jeg ikke kjører på annet en motorveier? Skjønner ikke når jeg har sagt det. Tror jeg har lagt ut nok bilder her til at du burde vite at jeg ikke bare kjører på motorvei. Ikke si du trenger det draget der på traktorveier? Jeg liker bare å ha flere muligheter, ikke begrense meg til noe.

At du synes jeg er rar for at jeg liker å kunne holde følge med trafikken gjennom Tyskland på en rimelig behagelig måte er helt greit :)
Max dreiemoment på 125nm på GS og max 136 på GTR.

Du kommer greit fram på Autobahn med en GS, men GTR'en er nok betydelig bedre til sånt. Du kommer greit fram på grusveien med GTS osv osv...

Du får prøvekjøre en GS og fortelle oss hva du synes. Den posten hadde vært artig å lese.

Jeg har fått det for meg at sportstourere ikke er så smidige i rushtrafikken på E18?
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

poulet_cavalier skrev:Du får prøvekjøre en GS og fortelle oss hva du synes. Den posten hadde vært artig å lese.

Jeg har fått det for meg at sportstourere ikke er så smidige i rushtrafikken på E18?
Det hadde vært veldig morro å prøve en og det står på listen over Things to do. Men er litt skeptisk. Kanskje den er så god at jeg blir nedlatende ovenfor alt annet etterpå :thumleft

Om GTR'en ikke er smidig i rushtrafikk på E18 vet jeg ikke. Har aldri prøvd det tror jeg. Men på E18 er det vel god plass. Jeg har prøvd meg i rushtrafikk i Istanbul og det gikk rimelig greit. Men helt klart den er litt bred med sidevesker på. En ting som er veldig greit er at speilene er litt bredere en sideveskene så hvis speilene gikk i mellom så gikk veskene og. Av og til måtte man slå inn speilene for å komme seg frem.

Jeg har en liten video som datteren min laget av kjøreturen til Istanbul.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=5ZeaIVCYhBI[/video]

Brukeravatar
poulet_cavalier
Motorsykkelen din: R1200GS

Legg inn av poulet_cavalier »

JohnnyTh skrev:
poulet_cavalier skrev:Du får prøvekjøre en GS og fortelle oss hva du synes. Den posten hadde vært artig å lese.

Det hadde vært veldig morro å prøve en og det står på listen over Things to do. Men er litt skeptisk. Kanskje den er så god at jeg blir nedlatende ovenfor alt annet etterpå :thumleft

Om GTR'en ikke er smidig i rushtrafikk på E18 vet jeg ikke. Har aldri prøvd det tror jeg. Men på E18 er det vel god plass. Jeg har prøvd meg i rushtrafikk i Istanbul og det gikk rimelig greit. Men helt klart den er litt bred med sidevesker på. En ting som er veldig greit er at speilene er litt bredere en sideveskene så hvis speilene gikk i mellom så gikk veskene og. Av og til måtte man slå inn speilene for å komme seg frem.

Jeg har en liten video som datteren min laget av kjøreturen til Istanbul.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=5ZeaIVCYhBI[/video]
Tror du beholder personligheten selv om du prøver en GS (men det kan jo hende du blir hekta :P :p )

Noen betraktninger:

1. GS er ikke lytefri (Se der! Det går an!). Girkassen er ganske klonkete, er du over 190cm høy skjuler GPS'en toppen på turtelleres, og det er litt for mye mekanisk støy fra motoren.
2. Jeg har alltid hatt en minstanke om at trafikken fra Asker til Oslo er mye værre enn i Istanbul. Nå er det bekreftet..
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
simpson
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Legg inn av simpson »

Skulle jeg på tur ala Evan og Charlie, helt klart GS før GTR eller hvem som helst andre touringer for den saks skyld.
Men skulle jeg på langtur på europeiske motorveier hadde det blitt motsatt.
Å måle GS med GTR blir som å måle en Range Rover mot en Aston Martin.
To er bygd for alt og to er bygget for langtids motorveikjøring.
Du kan gjøre begge deler med begge to, men GS er best på å gjøre alt, men ikke best på en spesiell ting.
Du finner bedre offroad sykkel, du finner bedre motorveisykkel, du finne raskere sykkel osv, men finner du noe som er bedre til alt det GS er best på?
Tvilsomt

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:
poulet_cavalier skrev:
JohnnyTh skrev:Vil tro en stein i +200km/t også vil skade en GS radiator.
+200km/t er ikke noe særlig på en GS (veldig nære toppfarten). Om du har det så travelt er nok en sportstourer et mye bedre valg. I manualen står det at med toppboksen bør man ikke gå over 180.

Innaskjærs spiller dette ingen rolle men på autobahn (eller på andre "baner") er det nok ikke GS'er som glitrer :P :p .
Nei slik kjøring er i alle fall jeg ferdig med. Tror det var på slutten av 80 tallet jeg likte autostradakjøring i 200 + :redface
Nå skyr jeg slike veier som pesten fordi jeg synes det er uhyre kjedelig , dessuten alt for mange 4 hjulinger der.
Legger alltid ruten om til fylkesveier på landsbygden , eller over et fjell.
Hadde jeg fremdeles synes at motorveikjøring var kjekt , hadde nok valget heller falt på en K1300S eller en R1200RT LC.
Dere er rare. Er vel på grunn av det at dere bare kjører for fornøyelsens skyld. Hvis jeg har det travelt så blir det sykkel og raskeste vei for å komme frem. Og da leter jeg ikke etter en sidevei eller et fjell å kjøre over. Skjeldent jeg holder marsjfart på 200 men det er nå morro å vite at man har muligheten.
Alle snakker jo om så godt drag det er i denne GS'en, men en toppfart på litt over 200 var da merkelig lite. Tror jeg hadde blitt skuffet da. Enda en ting den gamle GTR'en min gjør bedre.
Det paradoksale er jo at jeg synes du også er rar. :D Det viser jo igjen at man er forskjellig , men man kan egentlig ikke gå rundt å mene at andre er rar fordi de ikke deler vår egen oppfatning.
Når det er sagt er det vel toppfarten ofret for å få drag der man trenger det på slike veier som du ikke leter etter. De veiene jeg leter etter er toppfart ikke et tema , det er jeg helt sikker på at du forstår. Det er vel ikke så merkelig ;-)

Det var da voldsomt til raseriutbrudd og ordkløyveri :twisted
Jeg tror ikke at en GS har mer drag en en GTR....herregud...en GTR har 1400ccm og mer effekt.
Forstår egentlig ikke irritasjonen når du er så fornøyd med GTR, du burde jo heller smile fra øre til øre.
Jeg vet heller ikke hvor du kjører og har aldri sett bildene dine. Vet heller ikke hvorfor en GTR skal sammenlignes med en GS , det er jo to helt forskjellige sykler.
Makan til PMS utbrudd .

At du synes jeg er rar fordi jeg liker å kjøre fylkesveier og fjellveier på en behagelig måte er helt greit. ;-)
Sist redigert av Bringisen den 21 des 2013, 21:17, redigert 2 ganger totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

simpson skrev:Skulle jeg på tur ala Evan og Charlie, helt klart GS før GTR eller hvem som helst andre touringer for den saks skyld.
Du kan gjøre begge deler med begge to, men GS er best på å gjøre alt, men ikke best på en spesiell ting.
Du finner bedre offroad sykkel, du finner bedre motorveisykkel, du finne raskere sykkel osv, men finner du noe som er bedre til alt det GS er best på?
Tvilsomt
Så GSen er mc-verdens svar på Volvo xc 70 ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

Jompa skrev:
simpson skrev:Skulle jeg på tur ala Evan og Charlie, helt klart GS før GTR eller hvem som helst andre touringer for den saks skyld.
Tvilsomt
Han skrev vel Range Rover , ser det ut som.
Jeg vil vel heller si X5 siden de kommer fra samme fabrikk :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Bringisen skrev:
Jompa skrev:
Tvilsomt
Han skrev vel Range Rover , ser det ut som.
Jeg vil vel heller si X5 siden de kommer fra samme fabrikk :P :p
Se nest nederste linje i Simpsons innlegg..........
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev: Det var da voldsomt til raseriutbrudd og ordkløyveri :twisted
Jeg tror ikke at en GS har mer drag en en GTR....herregud...en GTR har 1400ccm og mer effekt.

Jeg vet heller ikke hvor du kjører og har aldri sett bildene dine. Vet heller ikke hvorfor en GTR skal sammenlignes med en GS , det er jo to helt forskjellige sykler.
Makan til PMS utbrudd .

At du synes jeg er rar fordi jeg liker å kjøre fylkesveier og fjellveier på en behagelig måte er helt greit. ;-)
Raseriutbrudd.. Nei nå er du vel litt hårsår. Jeg føler meg ikke rasende. At det er to helt forskjellige sykler kan så være, men de blir jo brukt til det samme. Lange turer. Og jeg har bare prøvd å finne ut hva som gjør en GS til en bedre allround sykkel en for eksempel. min egen GTR som jeg kjenner bedre. Skjønner det hvis man skal krysse Russland eller crosse rundt på traktor veier. Men jeg tviler på at det er det de fleste som kjøper en GS bruker den til. Jeg prøver bare å forstå hva som gjør den så god. Rasende er jeg ikke.

Brukeravatar
simpson

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev: Det var da voldsomt til raseriutbrudd og ordkløyveri :twisted

Makan til PMS utbrudd .

Raseriutbrudd.. Nei nå er du vel litt hårsår. Jeg føler meg ikke rasende. At det er to helt forskjellige sykler kan så være, men de blir jo brukt til det samme. Lange turer. Og jeg har bare prøvd å finne ut hva som gjør en GS til en bedre allround sykkel en for eksempel. min egen GTR som jeg kjenner bedre. Skjønner det hvis man skal krysse Russland eller crosse rundt på traktor veier. Men jeg tviler på at det er det de fleste som kjøper en GS bruker den til. Jeg prøver bare å forstå hva som gjør den så god. Rasende er jeg ikke.
Du sier det litt selv egentlig.
Skulle krysse Russland :thumleft til GS og ikke en plasttourer.
Det er jo at den takler "alle" former for mckjøring.
Den er ikke best på en ting, men er best til å takle alle kombinasjoner av kjøring.

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

"Hva er den beste sykkelen"?

Svar: mest bare krangling. :knegg

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

.."hva som gjør en GS så bra"..

.vel er det ikke vissheten om at den deltok i LWA, LWD mfl..og vist frem opp og i mente som den bese ADV?

Men ADV...vel, jeg synes de funker best med SPORT/TURER.
Om jeg da har sett lyset fremfor de som kjører GS/ADV, er samme f for meg.

Og ja, GS'n gir en rimelig sterk Kongefølelse der man sitter høyt og fint....men, så var det den aktive asfaltkøringen da..

Brukeravatar
simpson

Legg inn av simpson »

ZZR-Erling skrev:"Hva er den beste sykkelen"?

Svar: mest bare krangling. :knegg
Joa, men meningen var jo for å få litt diskusjon.
Både seriøse og noen useriøse.
Har vært lærerikt, lært litt historie, litt synsing, men mest moro og uhøytidelig.
Klart at det ikke går an å diskutere dette, ALLE vet at det Ducati :D

Svar