Å ta flotte bilder avhenger av veldig mange faktorer og instillingene på kameraet er nok ikke det som er avgjørende her. Jeg redigerer bildene mine ganske heftig i etterkant, men ikke på en slik måte at de tser veldig unaturlig ut. Så det du i hovedsak trenger å lære til å begynne med er:Orion skrev:Dagens beste forslag! :-)Bjerknez skrev:Vis du vil så kan jo jeg ta noen feite bilder av sykkelen et passende sted og redigere dem på en litt "røff" måte. Har gjort dette med begge syklene til Cutless med stort hell. Men det krever at man har en bakgrunn som er litt stilig
Ser det er meldt fint vær hele uka, både i Oslo og Østfold. Så vi burde klare å få til noe før neste helg dersom du har tid og lyst. Jeg har samme kompaktkamera som deg også, RX100-M2. Hvis det ikke er for mye å be om, viser du meg gjerne noen grunnleggende innstillinger, så jeg får tatt noen fine bilder i sommer. Litt derfor jeg ikke har tatt flere bilder av sykkelen. Jeg føler rett og slett jeg ikke får det til.
Drar på trening snart nå, og muligens en tur til Drammen etterpå. Tenkte spiralen (tunnel) kunne blitt en morsomt video.
Planen er å legge ut 3-6 minutters videoer, gjerne med litt uvanlige veier, som folk i andre land ikke har sett før. Kom gjerne med forslag dersom noen vet om noe. Atlanterhavsveien og Trollstigen blir helt klart med i løpet av sommeren.
Spiralen: http://no.wikipedia.org/wiki/Spiralen_%28Drammen%29" onclick="window.open(this.href);return false;
1. Komposisjon (dropp ovenfra og ned bilder. Gå ned på huk. Pass på og ikke få med uvesentlige ting i bakgrunnen etc.)
2. Skyt bilder i RAW format!
3. Bruk feks. Adobe Lightroom til redigeringen.
4. Joda, innstillinger er også viktig. Selv skyter jeg i Av modus og justerer blenderen etter ønske. ISO har jeg uansett på lavest mulig verdi.
Har fri hele uka jeg, så du får bare si i fra. Jeg skal om ikke så alt for lenge en tur til Eidsvoll og legge om dekk på sykkelen. Blir kanskje den nærmeste uka, så da kan jeg jo alltids komme innom. Men har du lyst til å kjøre litt, så vet jeg om en flott rute hit til Fredrikstad med fine MC veier. Er ikke mer enn ca. 10 mil hit. Du har godt av å kjøre litt nå som du har fått ny sykkel