Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Kawasaki »

Hva mener du med "dere"? Jeg prøver jo bare å redde deg fra sånn vranglære
ikkebike.norwegianforum.net

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Duville »

Kawasaki skrev:
Duville skrev:
Carpa skrev:
RuneMC skrev:Er det nå vi skal begynne å diskutere svinger som har minskende radius ? :P :p
Ja, gi meg en beskrivelse av hvordan du håndterer det :thumleft

Da, skal du rett og slett rulle på litt og litt og litt til og før du kommer ut av svingen så har du 160 og godfølelsen sitter i ryggmargen og du begynner å glede deg til neste sving, bare pass deg for Globesyka for den sitter for lenge i.... med 160.... MCen retter seg opp mer og mer med økende fart - helt automatisk.

Ikke hør på han,Carpa,for da går det gale.Han tar feil,igjen :knegg Når svingens radius minker,så bør du være forsiktig med å øke på.
Selvfølgelig blir svingen skarpere når svingens radius minker og da blir det feil å gi gass uten at du vet hva du gjør, men hvis radiusen øker DA har du godfølelsen.

Ellers er det jo du som tar feil og ikke vil innrømme det - tror ikke jeg noen gang har registrert at nen har innrømmet feil her inne (før nå) :knegg

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Kawasaki »

Duville skrev:Ellers er det jo du som tar feil og ikke vil innrømme det - tror ikke jeg noen gang har registrert at nen har innrømmet feil her inne (før nå) :knegg
Klarer du å få dette til å være min feil,så er det ikke håp,nei :knegg
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av RuneMC »

Sykkelen vil rette seg opp om man gasser kraftig eller bremser kraftig... oppskrift på exit til periferien...

Stikkordet er vel heller å ha riktig og mest mulig jevn fart i forhold til kurven. For en sving som får mindre radius er det viktig å ikke komme for raskt inn i svingen, slik at man kan gjøre mindre justeringer med gass og press på styret - og ikke minst unngår å bremse kraftig i svingen. Mange påkjøringsramper er av denne typen sving, og selvfølgelig når man kommer rundt den krappe delen og ser utgangen så er det bare å gi gass ut på motorveien - men før det kan det være man bør ganske lavt ned i fart for å ta svingen på en sikker måte. Videre er det ganske viktig å finne en god linje gjennom svingen som ikke gjør den vanskeligere enn den er.

Diskusjon om temaet
http://www.timberwoof.com/motorcycle/fa ... -turn.html
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Carpa »

Ja dere får meg i hvertfall til å lese på teorien, det skal dere ha :thumleft

Utdrag fra "Full Kontroll/Godt Tenkt"
(http://www.vegvesen.no/_attachment/171495/binary/316242" onclick="window.open(this.href);return false;)

Gasskontroll: Umiddelbart etter at du har gitt styrekommando åpner du litt for gassen. Denne lille gassbevegelsen
er nødvendig for å unngå at sykkelen motorbremser. Så ruller du gassen forsiktig på gjennom resten av svingen. Denne varsomme akselerasjonen overfører belastning til bakhjulet slik at du oppnår optimal fordeling av belastning mellom
for- og bakhjul. Målet er å ha litt mer vekt bak enn foran. Sykkelen blir dermed svingvillig, akkurat slik du ønsker. I tillegg får du maksimalt veigrep fordi støtdempingen ”retter seg ut” og får lengre arbeidsvei – og blir bedre i stand til å
svelge ujevnheter i underlaget.

Utgangsfasen Når du har lagt sykkelen i korrekt sving og har gasskontroll, er svingen så godt som ferdig. La
blikket jobbe langt fram. Begynn å jobbe med neste delstrekning. Du retter opp sykkelen ved å øke gasspådraget og/eller å skyve sykkelen fra deg på ytre styreholk.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
boblehue
Innlegg: 237
Registrert: 11 sep 2012, 11:32
Motorsykkelen din: Honda - CBR 1100 XX SuperBlacbird - 99
Bosted: Drammen
Kontakt:

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av boblehue »

RuneMC skrev:Sykkelen vil rette seg opp om man gasser kraftig eller bremser kraftig... oppskrift på exit til periferien...

Stikkordet er vel heller å ha riktig og mest mulig jevn fart i forhold til kurven. For en sving som får mindre radius er det viktig å ikke komme for raskt inn i svingen, slik at man kan gjøre mindre justeringer med gass og press på styret - og ikke minst unngår å bremse kraftig i svingen. Mange påkjøringsramper er av denne typen sving, og selvfølgelig når man kommer rundt den krappe delen og ser utgangen så er det bare å gi gass ut på motorveien - men før det kan det være man bør ganske lavt ned i fart for å ta svingen på en sikker måte. Videre er det ganske viktig å finne en god linje gjennom svingen som ikke gjør den vanskeligere enn den er.

Diskusjon om temaet
http://www.timberwoof.com/motorcycle/fa ... -turn.html
Påkjøringsramper kan være litt skumle ved at det er forskjellige asfalt typer med dertil forskjellige feste. Dette opplever jeg ofte på vei til jobb fra Drammen, hvor overgangen er lagt mot slutten av svingen hvor pådraget normalt er størst. Har opplevd ved noen anledninger at det slipper på bakhjulet akkurat i overgangen.
Nå har jeg kjørt den svingen noen ganger og har funnet den optimale kurven.
boblehue
Live to ride, ride to live.

[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av RuneMC »

Ja, det man bør tenke på er at inngangsfarten er slik at man klarer den krappeste delen av svingen. Dvs farten kan virke litt sakte om man ser på den slake delen av svingen, men det er utgangshastigheten fra denne som blir inngangshastigheten på den krappe delen.

Hva som er "riktig" fart blir også snakk om ferdigheter og underlag - dvs klarer man den krappe delen med kneskrap i 100 km/t (og vet at grepet er godt) så er det ikke noe feil med det - men de aller fleste (inkl meg selv) er ikke på et sånt nivå.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av simpson »

Voodoodoo skrev:Jeg driter i hva kjørelærere og andre sier. Når jeg styrer motsatt vei av svingen for å komme meg igjennom så kontrastyrer jeg. At det liksom skal ha et annet navn FØR sving enn I sving blir jo bare tøys.
Det brukes jo like fullt til retningsendring eller???

Simpson skriver at kontrastyring før sving er noe man velger. Problemet er om man velger det bort så havner man laaaangt ute i periferien. Man kan altså ikke velge å la det være.


Når en kjører bil så kalles det å foresten motratte, når en må svinge feil veg for å komme gjennom svingen.
En teknikk ofte brukt i hine hårde dager med 78 Ascona.
Hvis du svinger, uansett om du kjører speedway med breisladd, rally, drifting, vogntog eller vanlig sykkel for den saks skyld, så er det forhjulene som bestemmer hvor kjøretøyet skal gå.
Hvis ikke kjøretøyet følger forhjulene har du ikke veigrep, så enkelt er det. Det er ren fysikk.
Hvis du kontrastyrer, så betyr det at du svinger motsatt. Og siden du kontrastyrer i hver sving så sier du at du faktisk styrer motsatt av hvor du svinger og defor ikka kan ha veigrep i svingen. Dette er ren logikk.
Men hvis du tar en kontrastyring før en sving, svinger du faktisk motsatt av hvor du skal og oppnår en effekt av denne handlingen.
Men sånn du forklarer dette svinger du jo motsatt hele tiden uansett........hvis ikke kontra betyr motsatt av det motsatte av det motsatte ............... :yeyeye Ikke vet jeg hva du tenker

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Jompa »

RuneMC skrev:Er det nå vi skal begynne å diskutere svinger som har minskende radius ? :P :p
Nei, nå skal vi diskutere hva som (eventuelt) finnes langt inni hodet til jhn :-k
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av ejs »

:-#

Keith Code skriver at i svinger som kniper må man kontrastyre mer og mer,hvis en ikke gjør det vil sykkelen bare følge det først valgte sporet.(going wide) :knegg
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Carpa »

ejs skrev::-#

Keith Code skriver at i svinger som kniper må man kontrastyre mer og mer,hvis en ikke gjør det vil sykkelen bare følge det først valgte sporet.(going wide) :knegg
Kanskje ikke mer men opp til flere ganger. Har man kommet riktig ut fra starten av svingen så er det ikke nødvendig å kontrastyre flere ganger men om kurven forandrer seg eller man har feilberegnet så må man kontrastyre en eller flere ganger til ... :janikk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
boblehue
Innlegg: 237
Registrert: 11 sep 2012, 11:32
Motorsykkelen din: Honda - CBR 1100 XX SuperBlacbird - 99
Bosted: Drammen
Kontakt:

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av boblehue »

Carpa skrev:
ejs skrev::-#

Keith Code skriver at i svinger som kniper må man kontrastyre mer og mer,hvis en ikke gjør det vil sykkelen bare følge det først valgte sporet.(going wide) :knegg
Kanskje ikke mer men opp til flere ganger. Har man kommet riktig ut fra starten av svingen så er det ikke nødvendig å kontrastyre flere ganger men om kurven forandrer seg eller man har feilberegnet så må man kontrastyre en eller flere ganger til ... :janikk
Dette kommer du til å øve masse på frem til du får erfaring med plassering inn og i sving. :-)
boblehue
Live to ride, ride to live.

[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av simpson »

ejs skrev::-#

Keith Code skriver at i svinger som kniper må man kontrastyre mer og mer,hvis en ikke gjør det vil sykkelen bare følge det først valgte sporet.(going wide) :knegg
Å beklager så mye, var ikke klar over at gud den allmetige Keith har sagt dette, men sier HAN det er det nok rett.
Takke faen for at han ikke sier månen er en ost eller at jorda er flat, for da............

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av SuperMorten »

ZZR-Erling skrev:
SuperMorten skrev:
ZZR-Erling skrev: Jeg lurer på om hjulet i det lille øyeblikket før svingen, svinger helt motsatt vei, mens når biken har lagt seg over svinger hjulet med selv om man kontrastyrer......?
Det tror jeg. Det er sentrifugalkreftene som får sykkelen til å legge seg, og dermed svinge den "andre" veien... trur eg.. :scratch :-k :mk
Nei, sentrifugalkraften er kraften som vil "kaste sykkelen opp" av en sving. Nå man svinger til venstre vil fortsatt resten av massen i biken rett frem som nå blir til høyre for hjulet, derfor bikker biken ned til høyre om man har høvelig korekt fart da.
Jaja, men det er to sider av samme sak. Det er masse i bevegelse, og et forsøk på å endre den bevegelsen.. 8) Men det ingen har nevnt noe om (sikkert fordi det ikke har noe med kontrastyring å gjøre) er den gyro-effekten man får av hjulene som går fort rundt. Dette har også noe å si med når man skal legge ned sykkelen i sving... Trur eg... :scratch
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
boblehue
Innlegg: 237
Registrert: 11 sep 2012, 11:32
Motorsykkelen din: Honda - CBR 1100 XX SuperBlacbird - 99
Bosted: Drammen
Kontakt:

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av boblehue »

Masse faktorer som spiller inn!

Dessverre så blir det mye motorveikjøring på meg til og fra jobb, noe som medfører flate rullebaner. Dette merker jeg stor forskjell på i svingene kontra nye dekk. Må bruke mer krefter på kontrastyring for å holde svingen. Flere som har den erfaringen?
boblehue
Live to ride, ride to live.

[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.

Svar