Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Jeg er lykkelig eier av en billigracer, men vurderer noe med ikke-asfalt-egenskaper som supplement. Blir ikke helt klok på definisjonene men slik har jeg forsttåt det:
Cross: Sportsmaskiner uten skilt
Off-road: Sykler veltilpasset varierende underlag, grusvei og snø
Enduro: Off-roader bygd for å gå langt
Adventure: Enduro med store kofferter.
***
Av økonomiske årsaker må jeg begrense meg til noe i mellomklassen, men har hørt mye postivt om V-strom 650. Mitt spørsmål er om denne er for sivilisert til å ha det gøy på grusvei og traktorstier eller om man burde hatt noe røffere for å lære seg faget. Tror det er en enkel sykkel som heter XL 600 fra gamle dager. Er denne vesensforskjellig fra nevnte V-strom?
Kjør debatt!
Cross: Sportsmaskiner uten skilt
Off-road: Sykler veltilpasset varierende underlag, grusvei og snø
Enduro: Off-roader bygd for å gå langt
Adventure: Enduro med store kofferter.
***
Av økonomiske årsaker må jeg begrense meg til noe i mellomklassen, men har hørt mye postivt om V-strom 650. Mitt spørsmål er om denne er for sivilisert til å ha det gøy på grusvei og traktorstier eller om man burde hatt noe røffere for å lære seg faget. Tror det er en enkel sykkel som heter XL 600 fra gamle dager. Er denne vesensforskjellig fra nevnte V-strom?
Kjør debatt!
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Xl er en endonker, V-strom er en V-twin. Ja de er nokså forskjellige, XL er mer cross/grus type.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Her burde kanskje jeg kunne sagt noe fornuftig, men jeg har aldri kjørt på grus, og aldri kjørt XL. Men V-Stromen er super på landeveien..
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- omaas
- Innlegg: 551
- Registrert: 17 mar 2012, 12:20
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
- Bosted: Melhus
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
I vognkortet på min 8V er det den oppgitt med egenvekt med fører 257 kg +75 = 332 kg.Æljen skrev:Ser i brosjyren til guzzi at vekten oppgis til 281kg kjøreklar for 8v.
Da stemmer det bra med vekt på 257kg og 32 liter bensin når egenvekten
på bensin er 0,74 kg/l
http://de.motoguzzi.it/motoguzzi/DE/de/ ... e-view.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Om denne vekten er med eller uten uten bensin vet jeg ikke.
Har sett forskjellige oppgifter på vekten i forskjellige utgivelser fra MG.
Som knutk skriver er det nok en lånt badevekt fra Berlousconi.

På dette forumet har de veid inn en NTX med amerikansk vekt og med 5 gallon (US) = 19 liter bensin til 616,2 Pound = 279,5 kg.
http://forum.guzzitech.com/forum/190/9874.html
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991
Honda NTV 650 Revere 1991
- omaas
- Innlegg: 551
- Registrert: 17 mar 2012, 12:20
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
- Bosted: Melhus
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Du letter vell din med ca 5 kg når du skifter til ny eksosAJ skrev:Jeg kom over noen interessante data om noen MC-modeller fra offentlige registre i dag.
Ikke minst som Moto Guzzi Stelvio eier hvor tallenes tale er ganske klar, ser det ut som.
Det handler om vekt og nyttelast...
---
Interessante tall, må jeg si...
Vi lastet Tiger 1050'en vår ganske heftig – og den tålte det godt, er vår erfaring.
Stelvio'en ser ut til å ha ganske mye bedre kapasitet. Best i adventure-klassen? Dette ser vi fram til å prøve så snart sesongen er i gang!
Interessant å merke seg at vekten på 'on-road' modellen (Stelvio 8V) heller ikke er så høy, iflg. registeret tallene er hentet fra, som mange vil ha det til at den er i forhold til konkurrentene...
NTX'en derimot har mye tungveiende utstyr som øker vekten betraktelig...

Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991
Honda NTV 650 Revere 1991
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Vekten som står oppgitt i vognkortet må vell være uten bensin? Det er jo den vekten som er med i avgiftsberegningen. 20l med bensin blir isåfall veldig dyrt!OMAAS skrev:I vognkortet på min 8V er det den oppgitt med egenvekt med fører 257 kg +75 = 332 kg.Æljen skrev:Ser i brosjyren til guzzi at vekten oppgis til 281kg kjøreklar for 8v.
Da stemmer det bra med vekt på 257kg og 32 liter bensin når egenvekten
på bensin er 0,74 kg/l
http://de.motoguzzi.it/motoguzzi/DE/de/ ... e-view.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Om denne vekten er med eller uten uten bensin vet jeg ikke.
Har sett forskjellige oppgifter på vekten i forskjellige utgivelser fra MG.
Som knutk skriver er det nok en lånt badevekt fra Berlousconi.![]()
På dette forumet har de veid inn en NTX med amerikansk vekt og med 5 gallon (US) = 19 liter bensin til 616,2 Pound = 279,5 kg.
http://forum.guzzitech.com/forum/190/9874.html
I vognkortet er Multistradaen oppgitt til en egenvekt på 308kg med fører. Hvis det er meg de mener er føreren, så er ivertfall Multien meget lett! Hehe

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Dere har jo helt glemt Yamaha R1 i oversikten
[video]http://www.youtube.com/watch?v=qmSui2FnyvU[/video]

[video]http://www.youtube.com/watch?v=qmSui2FnyvU[/video]
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- jonnykr
- Innlegg: 598
- Registrert: 21 mar 2010, 01:24
- Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
- Bosted: Sørum Kommune.
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
En V-Strom 650 funker aldeles utmerket til gruskjøring og får skryt for sin motorkarakteristikk. Som nevn en V-TwinPAULUS skrev:Jeg er lykkelig eier av en billigracer, men vurderer noe med ikke-asfalt-egenskaper som supplement. Blir ikke helt klok på definisjonene men slik har jeg forsttåt det:
Cross: Sportsmaskiner uten skilt
Off-road: Sykler veltilpasset varierende underlag, grusvei og snø
Enduro: Off-roader bygd for å gå langt
Adventure: Enduro med store kofferter.
***
Av økonomiske årsaker må jeg begrense meg til noe i mellomklassen, men har hørt mye postivt om V-strom 650. Mitt spørsmål er om denne er for sivilisert til å ha det gøy på grusvei og traktorstier eller om man burde hatt noe røffere for å lære seg faget. Tror det er en enkel sykkel som heter XL 600 fra gamle dager. Er denne vesensforskjellig fra nevnte V-strom?
Kjør debatt!
Ellers har du f.eks. Suzuki DR650 RSE, som er en såkalt dualsport som funker meget bra på grus og offroad og som med kåpe gir nok beskyttelse til at dagsturer på asfalt på 30 til 40 mil går fint. Forøvrig en ensylindret såkalt endunker.
Suzuki har også en litt mer endurorettet DR650 SE. Forsterket ramme, bedre bakdemper og framgaffel, ingen kåpe, smalere sete. Mange påstår at det er en av de beste i sin klasse uttafor asfalten, men grunnet smalere sete og mangel på vindbeskyttelse, så er den mindre egnet til lengere turer på asfalten. samme motor som i RSE modellen.
Du skal ha en meget bratt læringskurve før noen av disse blir for siviliserte for deg på grusen.
Tut & Kjør!
- Busa Trond
- Innlegg: 2744
- Registrert: 23 sep 2010, 20:58
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Siste utgave av Motorrad.
Her var det test av 6 stk reiseendoro sykler.
1. Plass. Bmw R1200GS
2. Plass. Ktm 1190 Adventure
3. Plass. Triumph Tiger Explorer XC
4. Plass. Yamaha XT 1200Z
5. Plass. Honda Crosstourer
6. Plass. Moto Guzzi Stelvio 1200 8V
Noen data fra testen.
BMW- KTM- HONDA- MOTO GUZZI- TRIUMPH- YAMAHA
T.VEKT 204. 202. 186. 193. 204. 201.
0-140 5,8. 5,6. 6,3. 7,0. 5,9. 6,9.
0-200 14,4. 10,9. 14,3. 18,1. 12,0. 22,6.
100-140 5,2. 4,1. 5,7. 7,1. 5,3. 7,6.
KM/T 219. 250. 209. 220. 210. 210.
FORBRUK 4,8. 5,6. 5,6. 5,3. 4,7. 5,0
Her var det test av 6 stk reiseendoro sykler.
1. Plass. Bmw R1200GS
2. Plass. Ktm 1190 Adventure
3. Plass. Triumph Tiger Explorer XC

4. Plass. Yamaha XT 1200Z
5. Plass. Honda Crosstourer
6. Plass. Moto Guzzi Stelvio 1200 8V
Noen data fra testen.
BMW- KTM- HONDA- MOTO GUZZI- TRIUMPH- YAMAHA
T.VEKT 204. 202. 186. 193. 204. 201.
0-140 5,8. 5,6. 6,3. 7,0. 5,9. 6,9.
0-200 14,4. 10,9. 14,3. 18,1. 12,0. 22,6.
100-140 5,2. 4,1. 5,7. 7,1. 5,3. 7,6.
KM/T 219. 250. 209. 220. 210. 210.
FORBRUK 4,8. 5,6. 5,6. 5,3. 4,7. 5,0
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
I Motorrad Alpenmaster 2012, ble det delt førsteplass ,mellom, GS og Explorer'n.
Så spørs det om den nye GS'n ikke blir for hardt rammet av barnesykdommer.
Så spørs det om den nye GS'n ikke blir for hardt rammet av barnesykdommer.
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Jeg ser de har "glemtBusa Trond skrev:Siste utgave av Motorrad.
Her var det test av 6 stk reiseendoro sykler.
1. Plass. Bmw R1200GS
2. Plass. Ktm 1190 Adventure
3. Plass. Triumph Tiger Explorer XC![]()
4. Plass. Yamaha XT 1200Z
5. Plass. Honda Crosstourer
6. Plass. Moto Guzzi Stelvio 1200 8V


- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Jeg å ta sånne tester litt med en klype salt. Veldig mye her er personlige preferanser. Smaken osv. Noen liker mora mens andre liker faren..? Nei dattera var det vel..ArcticTiger skrev:Jeg ser de har "glemtBusa Trond skrev:Siste utgave av Motorrad.
Her var det test av 6 stk reiseendoro sykler.
1. Plass. Bmw R1200GS
2. Plass. Ktm 1190 Adventure
3. Plass. Triumph Tiger Explorer XC![]()
4. Plass. Yamaha XT 1200Z
5. Plass. Honda Crosstourer
6. Plass. Moto Guzzi Stelvio 1200 8V"å ta med Ducati Multistrada i testen, hadde de gjort det hadde nok rekkefølgen blitt: Ducati, Triumph, Moto Guzzi, KTM, og så BMW, Honda og Yamaha på delt siste.


[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Busa Trond
- Innlegg: 2744
- Registrert: 23 sep 2010, 20:58
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Neste nummer av BIKE kommer en allroadtest med BMW, KTM, DUCATI og TRIUMPH
25 april skal det være i salg.
25 april skal det være i salg.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Var innom MC-Oslo forrige dagen, og stod ute og kikket litt på noe av det som stod der, da de startet opp en av de nye 1200 GS utenfor, og kjørte opp på "taket". Etter lyden og dømme var det ikke noe galt med sykkelen. Likte lyden veldig godt jeg.. 

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
hei,
jeg er i markedet for en adventure sykkel (explorer eller gs), da jeg ringte Gjensidig for forsikring koster explorereren 5600 i året mens GSen koster 9700????
samme type sykkel, samme innkjøpspris men kjempeforskjell på forsikring:/
da blir jo valget enkelt
jeg er i markedet for en adventure sykkel (explorer eller gs), da jeg ringte Gjensidig for forsikring koster explorereren 5600 i året mens GSen koster 9700????
samme type sykkel, samme innkjøpspris men kjempeforskjell på forsikring:/
da blir jo valget enkelt
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules