Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
PAULUS
Innlegg: 79
Registrert: 01 okt 2011, 15:48
Motorsykkelen din: Suzuki GS 500 F
Bosted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av PAULUS »

Jeg er lykkelig eier av en billigracer, men vurderer noe med ikke-asfalt-egenskaper som supplement. Blir ikke helt klok på definisjonene men slik har jeg forsttåt det:
Cross: Sportsmaskiner uten skilt
Off-road: Sykler veltilpasset varierende underlag, grusvei og snø
Enduro: Off-roader bygd for å gå langt
Adventure: Enduro med store kofferter.
***
Av økonomiske årsaker må jeg begrense meg til noe i mellomklassen, men har hørt mye postivt om V-strom 650. Mitt spørsmål er om denne er for sivilisert til å ha det gøy på grusvei og traktorstier eller om man burde hatt noe røffere for å lære seg faget. Tror det er en enkel sykkel som heter XL 600 fra gamle dager. Er denne vesensforskjellig fra nevnte V-strom?

Kjør debatt!

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ArcticTiger »

Xl er en endonker, V-strom er en V-twin. Ja de er nokså forskjellige, XL er mer cross/grus type.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av SuperMorten »

Her burde kanskje jeg kunne sagt noe fornuftig, men jeg har aldri kjørt på grus, og aldri kjørt XL. Men V-Stromen er super på landeveien..

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Bosted: Melhus

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av omaas »

Æljen skrev:Ser i brosjyren til guzzi at vekten oppgis til 281kg kjøreklar for 8v.
Da stemmer det bra med vekt på 257kg og 32 liter bensin når egenvekten
på bensin er 0,74 kg/l

http://de.motoguzzi.it/motoguzzi/DE/de/ ... e-view.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
I vognkortet på min 8V er det den oppgitt med egenvekt med fører 257 kg +75 = 332 kg.
Om denne vekten er med eller uten uten bensin vet jeg ikke.

Har sett forskjellige oppgifter på vekten i forskjellige utgivelser fra MG.
Som knutk skriver er det nok en lånt badevekt fra Berlousconi. :-k

På dette forumet har de veid inn en NTX med amerikansk vekt og med 5 gallon (US) = 19 liter bensin til 616,2 Pound = 279,5 kg.
http://forum.guzzitech.com/forum/190/9874.html
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Bosted: Melhus

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av omaas »

AJ skrev:Jeg kom over noen interessante data om noen MC-modeller fra offentlige registre i dag.
Ikke minst som Moto Guzzi Stelvio eier hvor tallenes tale er ganske klar, ser det ut som.
Det handler om vekt og nyttelast...

---
Interessante tall, må jeg si...
Vi lastet Tiger 1050'en vår ganske heftig – og den tålte det godt, er vår erfaring.
Stelvio'en ser ut til å ha ganske mye bedre kapasitet. Best i adventure-klassen? Dette ser vi fram til å prøve så snart sesongen er i gang!

Interessant å merke seg at vekten på 'on-road' modellen (Stelvio 8V) heller ikke er så høy, iflg. registeret tallene er hentet fra, som mange vil ha det til at den er i forhold til konkurrentene...
NTX'en derimot har mye tungveiende utstyr som øker vekten betraktelig...
Du letter vell din med ca 5 kg når du skifter til ny eksos :D
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Andreas »

OMAAS skrev:
Æljen skrev:Ser i brosjyren til guzzi at vekten oppgis til 281kg kjøreklar for 8v.
Da stemmer det bra med vekt på 257kg og 32 liter bensin når egenvekten
på bensin er 0,74 kg/l

http://de.motoguzzi.it/motoguzzi/DE/de/ ... e-view.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
I vognkortet på min 8V er det den oppgitt med egenvekt med fører 257 kg +75 = 332 kg.
Om denne vekten er med eller uten uten bensin vet jeg ikke.

Har sett forskjellige oppgifter på vekten i forskjellige utgivelser fra MG.
Som knutk skriver er det nok en lånt badevekt fra Berlousconi. :-k

På dette forumet har de veid inn en NTX med amerikansk vekt og med 5 gallon (US) = 19 liter bensin til 616,2 Pound = 279,5 kg.
http://forum.guzzitech.com/forum/190/9874.html
Vekten som står oppgitt i vognkortet må vell være uten bensin? Det er jo den vekten som er med i avgiftsberegningen. 20l med bensin blir isåfall veldig dyrt!

I vognkortet er Multistradaen oppgitt til en egenvekt på 308kg med fører. Hvis det er meg de mener er føreren, så er ivertfall Multien meget lett! Hehe :prf

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av RuneMC »

Dere har jo helt glemt Yamaha R1 i oversikten :O
[video]http://www.youtube.com/watch?v=qmSui2FnyvU[/video]
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

PAULUS skrev:Jeg er lykkelig eier av en billigracer, men vurderer noe med ikke-asfalt-egenskaper som supplement. Blir ikke helt klok på definisjonene men slik har jeg forsttåt det:
Cross: Sportsmaskiner uten skilt
Off-road: Sykler veltilpasset varierende underlag, grusvei og snø
Enduro: Off-roader bygd for å gå langt
Adventure: Enduro med store kofferter.
***
Av økonomiske årsaker må jeg begrense meg til noe i mellomklassen, men har hørt mye postivt om V-strom 650. Mitt spørsmål er om denne er for sivilisert til å ha det gøy på grusvei og traktorstier eller om man burde hatt noe røffere for å lære seg faget. Tror det er en enkel sykkel som heter XL 600 fra gamle dager. Er denne vesensforskjellig fra nevnte V-strom?

Kjør debatt!
En V-Strom 650 funker aldeles utmerket til gruskjøring og får skryt for sin motorkarakteristikk. Som nevn en V-Twin

Ellers har du f.eks. Suzuki DR650 RSE, som er en såkalt dualsport som funker meget bra på grus og offroad og som med kåpe gir nok beskyttelse til at dagsturer på asfalt på 30 til 40 mil går fint. Forøvrig en ensylindret såkalt endunker.

Suzuki har også en litt mer endurorettet DR650 SE. Forsterket ramme, bedre bakdemper og framgaffel, ingen kåpe, smalere sete. Mange påstår at det er en av de beste i sin klasse uttafor asfalten, men grunnet smalere sete og mangel på vindbeskyttelse, så er den mindre egnet til lengere turer på asfalten. samme motor som i RSE modellen.

Du skal ha en meget bratt læringskurve før noen av disse blir for siviliserte for deg på grusen.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2744
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Busa Trond »

Siste utgave av Motorrad.
Her var det test av 6 stk reiseendoro sykler.

1. Plass. Bmw R1200GS
2. Plass. Ktm 1190 Adventure
3. Plass. Triumph Tiger Explorer XC :D
4. Plass. Yamaha XT 1200Z
5. Plass. Honda Crosstourer
6. Plass. Moto Guzzi Stelvio 1200 8V

Noen data fra testen.

BMW- KTM- HONDA- MOTO GUZZI- TRIUMPH- YAMAHA
T.VEKT 204. 202. 186. 193. 204. 201.
0-140 5,8. 5,6. 6,3. 7,0. 5,9. 6,9.
0-200 14,4. 10,9. 14,3. 18,1. 12,0. 22,6.
100-140 5,2. 4,1. 5,7. 7,1. 5,3. 7,6.
KM/T 219. 250. 209. 220. 210. 210.
FORBRUK 4,8. 5,6. 5,6. 5,3. 4,7. 5,0

ZZR-Erling

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ZZR-Erling »

I Motorrad Alpenmaster 2012, ble det delt førsteplass ,mellom, GS og Explorer'n.
Så spørs det om den nye GS'n ikke blir for hardt rammet av barnesykdommer.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ArcticTiger »

Busa Trond skrev:Siste utgave av Motorrad.
Her var det test av 6 stk reiseendoro sykler.

1. Plass. Bmw R1200GS
2. Plass. Ktm 1190 Adventure
3. Plass. Triumph Tiger Explorer XC :D
4. Plass. Yamaha XT 1200Z
5. Plass. Honda Crosstourer
6. Plass. Moto Guzzi Stelvio 1200 8V
Jeg ser de har "glemt :roll "å ta med Ducati Multistrada i testen, hadde de gjort det hadde nok rekkefølgen blitt: Ducati, Triumph, Moto Guzzi, KTM, og så BMW, Honda og Yamaha på delt siste. :prf

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av SuperMorten »

ArcticTiger skrev:
Busa Trond skrev:Siste utgave av Motorrad.
Her var det test av 6 stk reiseendoro sykler.

1. Plass. Bmw R1200GS
2. Plass. Ktm 1190 Adventure
3. Plass. Triumph Tiger Explorer XC :D
4. Plass. Yamaha XT 1200Z
5. Plass. Honda Crosstourer
6. Plass. Moto Guzzi Stelvio 1200 8V
Jeg ser de har "glemt :roll "å ta med Ducati Multistrada i testen, hadde de gjort det hadde nok rekkefølgen blitt: Ducati, Triumph, Moto Guzzi, KTM, og så BMW, Honda og Yamaha på delt siste. :prf
Jeg å ta sånne tester litt med en klype salt. Veldig mye her er personlige preferanser. Smaken osv. Noen liker mora mens andre liker faren..? Nei dattera var det vel.. :lol Uansett, og den bruker 0,46 eller 0,48 på mila, og toppfarten er 210 eller 240 spiller mindre rolle. Jeg leser tester, og legger til egen smak, og konkluderer ut i fra det.. :thumleft
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2744
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Busa Trond »

Neste nummer av BIKE kommer en allroadtest med BMW, KTM, DUCATI og TRIUMPH
25 april skal det være i salg.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av SuperMorten »

Var innom MC-Oslo forrige dagen, og stod ute og kikket litt på noe av det som stod der, da de startet opp en av de nye 1200 GS utenfor, og kjørte opp på "taket". Etter lyden og dømme var det ikke noe galt med sykkelen. Likte lyden veldig godt jeg.. :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Bosted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Zadnez »

hei,
jeg er i markedet for en adventure sykkel (explorer eller gs), da jeg ringte Gjensidig for forsikring koster explorereren 5600 i året mens GSen koster 9700????

samme type sykkel, samme innkjøpspris men kjempeforskjell på forsikring:/

da blir jo valget enkelt
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Svar