RuneMC's blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - tid for mekking...

Legg inn av RuneMC »

Aha, så en får tatt en liten snarvei der til TBS'en da.

Ad plugger... leste at det var gunstigst å løsne radiatoren nede og svinge den fram (men fortsatt mange bannord om plasseringen i forumene). For å unngå å miste blod til radiatorfinnene var ellers et tips å legge en pappplate imellom... og pluggnøkkelen som er i verktøysettet skal visst passe akkurat, men først må jeg få kjøpt et sett iridium plugger.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - tid for mekking...

Legg inn av Flanker »

RuneMC skrev:Aha, så en får tatt en liten snarvei der til TBS'en da.

Ad plugger... leste at det var gunstigst å løsne radiatoren nede og svinge den fram (men fortsatt mange bannord om plasseringen i forumene). For å unngå å miste blod til radiatorfinnene var ellers et tips å legge en pappplate imellom... og pluggnøkkelen som er i verktøysettet skal visst passe akkurat, men først må jeg få kjøpt et sett iridium plugger.
Stemmer er nedre radiatorfeste som løsnes, ikke øvre som jeg skrev. Er et par år siden jeg gjorde den operasjonen selv nå :) Ellers er nok trikset med en papplate å anbefale. Det er VELDIG trangt!

Når det gjelder TBS er det verste (syntes jeg) å få av proppene på vakuumniplene, som er festet med en sirkulær fjær av noe slag. I tillegg raknet gummien lett på mine, dem var ikke allverdens tykk og morkner med årene. Kan nok være lurt å bestille noen nye gummipropper også. Jeg fant noen på eBay. Fjær-greiene gav jeg beng i og brukte små strips i stedet.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - tid for mekking...

Legg inn av RuneMC »

Da har det vært en mekkekveld i garasjen hvor jeg har fått byttet tennplugger. Det tok jo bare en 4 timer for amatør slik som meg... og fremre tennplugg var en skikkelig PITA ja ](*,)

Tenkte jeg skulle bruke egen skralle og lange piper som jeg hadde kjøpt, men pluggene i senter på hver sylinder satt så dypt at de var akkurat litt for korte. Så fikk prøvd verktøyet som følger med MC'n og det var egentlig ganske OK, men fortsatt en utrolig lite tilgjengelig plassering på den foran som sitter midt bak ratiatoren...

Har ikke prøvekjørt ennå bortsett fra å starte opp (og det funket tilsynelatende bra), så skal bli spennende med en liten testtur imorgen (litt for sent til at jeg gidder nå). De tennpluggene jeg tok ut hadde ihvertfall sett sine beste dager, så godt mulig de burde skiftes hver 18K (og jeg har da kjørt dobbelt nå...).

Tennpluggene lignet mest på "worn plug" på denne oversikten
http://www.landyzone.co.uk/lz/attachmen ... -plugs.jpg

Dessverre fikk jeg ikke tak i iridium plugger idag, så ble vanlige. Men regner med at jeg klarer det på endel kortere tid neste gang, nå som jeg vet framgangsmåten.

Har heller ikke satt på kåpedelene da jeg tenker å ta kjølevæske imorgen kveld, når jeg først er i farta, og da må kåpedeler være av for å kunne vippe opp tanken litt, sånn at jeg får fylt på ekspansjonsbeholderen for kjølevæske. Og kanskje bremsevæske bak...

Uansett blir det stadig færre moment som må tas på verksted, så regner med at egeninnsatsen er lønnsom :janikk
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - tid for mekking...

Legg inn av Flanker »

Hvis det er noen trøst, så er kjølevæske en betydelig enklere og raskere operasjon på V-Strom :)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - tid for mekking...

Legg inn av RuneMC »

Jepp.
Og det som veier opp for at noe er knotete er de utrolig fine service-videoene som "Dr VStrom" har laget :-)

Bytte av tennplugger
https://www.youtube.com/watch?v=dUYFCRBVM8k

Bytte av kjølevæske
https://www.youtube.com/watch?v=PaWZtY39TXo
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: RuneMC's blogg - tid for mekking...

Legg inn av tor2502 »

RuneMC skrev:Jepp.
Og det som veier opp for at noe er knotete er de utrolig fine service-videoene som "Dr VStrom" har laget :-)

Bytte av tennplugger
https://www.youtube.com/watch?v=dUYFCRBVM8k

Bytte av kjølevæske
https://www.youtube.com/watch?v=PaWZtY39TXo
Yoytube og google var min venn når jeg var igjennom vrod teardown , howto videoer er gull verdt
men det hjalp også å ha servicemanualen til sykkelen spesielt med degreeing av kammene.

Jeg mekker alt selv og det har spart meg for et tonn med kostnader, men det finnes selvfølgelig ting som jeg ikke våger meg på sånn uten videre , bla demontere girkassa for å bygge den opp igjen,,, jeg skulle nok fått det til
men da måtte jeg nok ha utført litt studying på forhånd.
men det hadde vært gøy å prøve , får se hvis jeg finner en donormotor som er kaputt til å prøve på.
hadde vært moro å prøvd.

Ingenting er for vanskelig bet umulige tar bare litt lengre tid...... sitat Solan Gundersen
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - tid for mekking...

Legg inn av RuneMC »

Da var det dessverre ikke tennpluggene - samme symptomer... :sorry

Men, fikk idag tilbud om service tirsdag til uka fra verksted nr 2 jeg kontaktet :thumleft Så da trur jeg at jeg lar proffene overta videre feilsøking.
Ventilklaring kan det kanskje være og/eller TBS eller andre ting... ikke greit å si uten erfaring til å skille ut hva som er hva...

Motorgangen er såpass "uggen" at jeg sparer neste tur til verkstedturen.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - tid for mekking...

Legg inn av RuneMC »

Klarte ikke å la være å feilsøke litt til.
Stator og voltregulator/likeretter - gode som gull. 14,3V lading til batteriet på tomgang må sies å være prima :prf

Men, mens jeg forsøkte å finne ledningen fra statoren så... Jeg fant, jeg fant... en gammel elefant... eller ihvertfall en ledning som var rutet feil. Annet kan jeg ikke skjønne når ledningen til en av tilkoblingene til luftfilterboksen lå og gnisset mot det som ser ut til å være en roterende "aksling" til spjeldet som først åpner seg ved høyere turtall... der luggingen har vært mest merkbar... Skal sannsynligvis ikke mye friksjon til før det kan skape kluss.

Mulig jeg tar av luftfilterboksen i løpet av helgen, bare for å få tatt en visuell sjekk av fremre Throttle body med sine spjeld også.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Æljen
Innlegg: 135
Registrert: 28 jul 2012, 10:01
Motorsykkelen din: Flere
Sted: Hurum

Re: RuneMC's blogg - tid for mekking...

Legg inn av Æljen »

Venter i spenning på om du har funnet ut av problemet :scratch

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - tid for mekking...

Legg inn av RuneMC »

Ja, er litt spent selv på hva verkstedet finner - kommer med oppdatering etter service som forhåpentligvis blir tirsdag. Skal forte meg å ringe verkstedet på mandag for å bekrefte datoen de tilbød (har mailet også, men tror ikke de leser mailen ofte...).

Men, kan fortsatt tenkes jeg får ånden over meg imorgen, og tar av luftfilterboksen, bare for å se om det skulle være noe rart der (noe som er borti fremre trhottle-spjeld eller evt løse slanger/kabler...)

Idag har MC'n fått stå i ro for både mekking og kjøring - pga litt hagearbeide jeg har utsatt (siden ifjor ca... :P :p ) Dvs har flyttet et Ginkgo biloba tre (kun 2m høyt) Om det overlever vil tiden vise. Artig tre som har vært uforandret siden dinosaurene vandret på jordens overflate. Det er i ferd med å få knopper for blad nå og når bladene kommer, så er det tegn på at det er skikkelig sommer. På samme måte mister det alle bladene omtrent samtidig på høsten. Da er det høst/kaldvær i vente.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: RuneMC's blogg - tid for mekking...

Legg inn av SuperMorten »

RuneMC skrev:
Idag har MC'n fått stå i ro for både mekking og kjøring - pga litt hagearbeide jeg har utsatt (siden ifjor ca... :P :p ) Dvs har flyttet et Ginkgo biloba tre (kun 2m høyt) Om det overlever vil tiden vise. Artig tre som har vært uforandret siden dinosaurene vandret på jordens overflate. Det er i ferd med å få knopper for blad nå og når bladene kommer, så er det tegn på at det er skikkelig sommer. På samme måte mister det alle bladene omtrent samtidig på høsten. Da er det høst/kaldvær i vente.
Får håpe du har et hanntre, hvis du ikke er veldig glad i ost da :knegg ref Wikipedia: "Vanligvis er det hanntrærne som brukes, siden hunntrærne bærer frukt som lukter sterkt av råtten ost"
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - tid for mekking...

Legg inn av RuneMC »

Det er definitivt et hanntre, har hatt det i 10+ år - kun blader, ingen frukter som river i nesa :-)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - tid for mekking...

Legg inn av RuneMC »

Tja, MC'n blir stadig bedre uten at jeg helt skjønner akkurat hvorfor :scratch

Hadde av tanken idag og skrudde opp luftfilterboksen igjen, men fant ut at det ikke var helt intuitivt hvordan en skal få av bunndelen, så da gadd jeg ikke å styre med det. Sikkert endel slangeklemmer etc som må løsnes og endel fikkel... Så tittet egentlig bare og monterte den sammen igjen, på med tank og kåpedeler så den er helt klar for tur igjen.

I tillegg tok jeg og strammet kjedet som var i slappeste laget. Kjedet er i tillegg omtrent utslitt og det samme er rykkutjevnerne i baknavet. Kjede og drevsett er klart, mens rykkutjevnerne (5x gummiklosser) er på vei fra Wemoto, UK.

Jeg vet gummiklossene som skal dempe rykk i kraftoverføringen er utslitt fordi bakdrevet løsner for lett - a la dette her:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=fr3nt-mMQ2s[/video]
(bakdrevet skal sitte godt og ikke falle ut som på videoen)

Uansett, på dagens test tur var det da vesentlig mindre lugging, så lurer på om det kan ha vært kombinasjon av gamle tennplugger + løst og slitt kjede + utslitte rykkutjevnere som har bidratt til det jeg oppfattet som ujevn motorgange i det siste... Ikke umulig at alt tilsammen har en ganske negativ effekt - som kanskje forsterkes hvis ventilklaringer/TBS ikke er helt 100% :janikk
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - kvalitetstid (verkstedtid) for MC'n...

Legg inn av RuneMC »

Da var MC'n levert inn på verksted og der blir den ventelig stående en 2-3 dager (pga div delebestillinger) med flg punkter på programmet
- skifte medbragt kjede/drevsett og (bestilles) gummidempere i baknav (mistenker at dette spiller en ikke ubetydelig rolle for "smoothness"
- Ventilklaringer (kan nok også være medvirkende hvis utenfor spec)
- Throttle Body Sync
- Skifte kjølevæske
- Skifte bremsevæske
- generell sjekk av slanger/lagre

Vi får håpe det ikke blir altfor mange $$$ innen den er fiks ferdig :-)å - men er vel forberedt på at det ikke blir helt billig :mk
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - on the road again...

Legg inn av RuneMC »

On the road again :prop:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=x8Mf1GhyS5A[/video]

Da var MC'n i gjenge igjen... og følelsen av å ha en nærmest elektrisk motor der momentet porsjoneres ut av rulla på høyre håndtak er tilstede igjen.
Verksmesteren hadde også tatt en prøvetur og syntes den virket veldig fin.

Kan være enig i at den virket nesten litt tightere og finere i gir/drivverk generelt, så godt fornøyd med jobben sånn sett. Fikk heller ikke bakoversveis av regningen som kom på 7500,- (6,5t arbeide og endel deler/materiell inkl i den summen (bortsett fra kjede/drevkit som jeg hadde med))

Kort oppsummert ventilklaringer sjekket - men var visst helt fine, så ikke behov for å gjøre noe. Throttle sync utført, skiftet bremsevæske bak, kjølevæske, kjede og drevkit pluss gummidempere bak.

Siste moment med forgaflene m/simringer fikk de ikke tid til før helgen pga delebestillingstid og diverse annet som hadde dukket opp, så valget var å hente nå og ta demperne senere, eller la den stå over helgen. Jeg valgte å hente nå i og med at de mente demperne var uten tegn til lekkasje.

Får se om jeg tar demperne på et verksted noe nærmere - er visst en 3-4 timers jobb hvis en får gjort alt på verksted (av/på sykkel osv) - der er sånn på grensen at det går an å vente på samtidig som jeg er tilkoblet jobb via mobilnett.

Uansett angret jeg ikke på at jeg hentet den - med varmt sommervær på turen tilbake med nyservet MC, der kjedet synger og ikke rasler/skurrer/hopper :knegg :thumleft
Sist redigert av RuneMC den 16 mai 2014, 22:08, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar