BMW K100RS, K1 og R75/5

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS

Legg inn av FredrikE24 »

Virker som et veldig fint prosjekt dette! Det verste er jo egentlig at et eksemplar til 30 000kr på Finn kan ha minst like mange slike skavanker. Prisene er nokså stive om dagen for disse om de rent estetisk ser ålreite ut.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS

Legg inn av Esveen »

Takk for det. Det ser nok litt mer komplisert ut enn det er når man holder på litt overalt. BMW har en fin ETK (delekatalog) slik at det er lett å finne fram samt se hvor alt sitter. Dessuten bruker jeg mye google og youtube. Mye flinke folk som deler kunnskap.

Var heldig å kjøpte komplett ABS1 pakke fra en 1992modell på finn. 1100kr inkl. Frakt for to aggregat, hjerne, relee, ledningsnett og div. Rør/slanger og sensorer. Dette kommer til å hjelpe på feilsøking.

Tanken blir sveiset i morgen, så det er ikke så langt unna oppstart nå 😬🤔

Noe jeg har glemt før oppstart? Har sett flere har litt olje i tennplugghøla for å få kompresjon. Har det noe for seg?

Har k100 noen måte å prime bensin på uten at den tenner? Slå ut sidestøtta? Mener denne har sensor på støtta.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS

Legg inn av FredrikE24 »

Dysene åpner vel ikke med støtta ute. Om det er oljetrykk du vil ha, så er støttetrikset helt supert! På K100RS 16V så starter ikke sykkelen med støtta nede uansett uavhengig av clutchhendel. De gamle 8ventilerne hadde hvis riktig justert automatisk opptrekk av støtte når man trykker inn clutchen.

Jeg tror egentlig ikke veldig på at kompen skal være så dårlig at den ikke fyrer. Det med olje funker, men da tror jeg nok bensin har vaska reint sylinderveggene først så det tetter dårlig. Ikke unormalt på de gamle 8ventilerne faktisk som har blitt småkjørt/småstartet under lagring. Tror ikke det blir noe problem på 16V.
Kill switch av og på til du hører pumpa har bygget trykk også er det bare å gnu på.

Om du skal sjekke gnist, så må du jorde ALLE uttak på coilen, ellers går den føyken.

Er bare å fyre løs når tanken er fylt! Har trua!

Jeg hadde en skvett totaktsolje på tanken på den jeg hadde. Dysene gikk fra å tikke veldig til å bli stille og ytelsen ble bedre og bedre med kjøring.

Når det gjelder ABS. Sjekk at lampa blinker med tenning på. Du skal ha samme type klikkelyd i ABS systemet som på K1200RS i takt med blink. Har du ikke takt eller blink, sjekk pæra. Ganske sikker på at det blir tull om den har gått. Koble fra ABS-hjernen og rengjør alle stiftene i plugg og hjerne og sett den inn. Skal ikke forundre meg om det blir liv da.

Videre må du ha korrekt avstand mellom ABS-ring forran og bak. Den bak sitter på bremsekalipper.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: Esveen's BMW K100RS

Legg inn av oivindg »

Som andre har vært inne på allerede, morsomt og lærerikt å følge denne tråden!
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS

Legg inn av Esveen »

Takk for det Øyvind 🙂👍

Batteriet jeg fikk med lader, men spenningen faller fort. Blir bare tull med feilsøking om spenninga er feil. Ble innkjøp av nytt batteri. Kostet 700kr, så ikke noe å si på det.

Fikk sveiset tanken, kjørte hjem og monterte batteri/tank og alle slanger. Slo på litt bensin og oppdaget at tanken ikke var helt tett i sveisen. Drapp noen dråper fremdeles. 😒

Slo på tenninga og killswitch i startstilling. Ingen lyd fra pumpa i det hele tatt. Byttet om på bensinpumpereleet og hornreleet som jeg vet fungerer. Ingenting. Tok av tanken, tømte den for bensin, fant fram en 12v spenningsforsyning og holdt på pluggen til tanken. Ingenting. Demonterte pumpa og testet - ingenting. Ringte å bestillte ny pumpe som jeg får på fredag - dyrt! 😬

Dro så ned til verkstedet å leverte tanken til sveiseren. Tømte på litt vann og fant en sprekk i sveisen. Nå står tanken til lufting/tørking til i morgen.

Demonterte tanklokket og rengjorde. Må ha den ene pakningen ny samt alle skruer.

Har trua på å få fyr i helga! Har time på mandag på biltilsynet for henting av skilt. 👍👍
20200721_161828_50.jpg
20200722_144334_50.jpg
20200722_174225_50.jpg
20200722_174239_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS

Legg inn av Esveen »

ABS - Lyset blinker i takt med klikkingen, men går over til å lyse konstant etterhvert. Må være en grunn til at releet var tatt ut av holderen.

Fant en fin guide til resett/feilsøking med en 12v led man stapper i diagnosepluggen og teller antall blink.

Så har trua på å fikse dette. Må også bytte bremseveske og lufte systemet først

http://www.kbikeparts.com/classickbikes ... bs/abs.htm
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS

Legg inn av FredrikE24 »

Blir det pakningssett fra Tills? BMW har vel ikke enkeltdeler å tilby her?

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS

Legg inn av Esveen »

Har ikke sjekket. Men må si Tills kan bli en dyr affære framover. Oversiktlig og fin side! Hva er normal leveringstid derifra?
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg var ganske rådvill selv da jeg måtte overhale tanklokket. BMW hadde den gangen gjort ende på tanklokkdeler.

Handlet da for første gang fra Tills. Tanklokk-kit og bladsøkere(i farger) minnes jeg. Kom etter rundt 1,5 uke. Du kan betale en liten sum og få det over natta om du vil.

Senere kjøpte jeg clutchkit og alt som er av han, for en langt hyggeligere pris enn BMW selv.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS

Legg inn av Esveen »

Bensinpumpa kom ikke på Fredag, så jeg holdes på pinebenken en stund til desverre. Fikk tilbake tanken fra sveiseren på fredag, og nå er den tett.
Er fryktelig spent på om den fyrer og hvordan den kjører.

Har brukt litt tid siste dagene på å rydde i garasjen. Har montert opp sortemangskuffer på veggen og prøver å lage ett system på skruer, muttrer, skiver A2/A4, slangeklemmer, smådeler etc. Har fjernet alt snekker/elektrikker nips som nå ligger i boden. Tar utrolig mye tid å lage system!

Måtte polere over tanken og kåpa samt prøve den herrlige '80 talls tankveska som fulgte med. Den har også avtagbar rompetaske man kan feste på belte. Hvor tysk er ikke det? 😅

Fikk også ABS delene i posten 👍
20200725_220827_50.jpg
20200725_220841_50.jpg
20200725_220846_1_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS

Legg inn av FredrikE24 »

Skal si lakken på den ser fin ut!
Jeg synes tankveska er dritkul. Den jeg hadde hadde samme veska bare med gul stripe. Trolig beregnet til K1.

Jeg begynner å lure litt ang. Deler til disse litt eldre K-syklene. Merkverdig at det er så treigt å skaffe slitedeler som er brukt på utallige modeller relativt kjapt. Jeg venter fortsatt på ventilshims. Ringt fire BMW-verksteder, og ingen har dette hverken på delelager eller verksted.

Det kjappeste slik jeg ser det er Tills.de eller den danske forhandleren alle med interesse for gammel BMW vet hvem er(jeg har lovet dem å ikke promotere at de kan skaffe BMW-MC deler dog). Fordi de har såpass direkte kontakt med den tyske distribusjonen.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS

Legg inn av FredrikE24 »

Hvordan er fremdriften her? Fått bensinpumpe enda?

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS

Legg inn av Esveen »

Kommer muligens i morgen. Men hadde time på biltilsynet i dag og fikk tatt ut skilt. Så er enda ett skritt nærmere vegen 👍👍
20200727_181744_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS

Legg inn av Esveen »

Its alive!

Fikk endelig bensinpumpa. Ble kjapt montert. Slo på tenning, primet rikelig med bensin med killswitchen. Trykket bestemt på startknappen, dro rundt 6-7 sek og fyrte opp! Hørtes rimelig frisk ut. Litt rakkling fra clutch som vanlig, men pen gange og lite røyk. Kjørte en runde i nabolaget, oppdaget desverre at det fortsatt lekker litt bensin fra en pore i tanken. Dro på Thansen og kjøpte kjemisk metall og klasket på. Er det tett om en time, blir det kjøretur 👍👍

Legger med en video fra oppstart:

https://youtu.be/_sW5Vn_RgQ0
20200729_181006_50-1.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS

Legg inn av Esveen »

Tanken holdt tett så det ble en liten runde. Gikk nestem tom for bensin på turen, trudde ett øyeblikk motoren fusket. Dro ingenting over 4000rpm. Ble bare værre og værre. Måtte trille ned bakkene mot bensinstasjonen. Med tanken full av fersk bensin ble det noe annet.

Må si den er god å kjøre. Bremsene er mye bedre enn den hvite 8ventileren. Styredemperen og loddene på styret gjør også sitt. Meget behagelig sykkel. 👍

Må se på hvorfor bensinmåleren ikke fungerer, hverken lyset eller måleren. Bynner med pluggen mellom tank og sykkel.
20200729_195156_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS

Legg inn av FredrikE24 »

Kjempebra! Litt usikker på dette med tanken. Mulig det beste hadde vært å benytte to-komponent epoxy/super-epoxy fra Biltema. Den er sterk som fy.

Bremsene på disse er virkelig bra ja. Min kollega hadde en VFR800 Vtec før, og synes K100en har bedre bremser..

Gikk kjempefint! Har nok vært passet på denne!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS

Legg inn av FredrikE24 »

Synes du bør få satt på trekkspillbelger på gaffelbeina, har lett for å gå jevnt med simringer hvis ikke!

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS

Legg inn av Esveen »

Ja må gå over tanken igjen til vinteren. Belger på gaffelbeina er kult, så det må til. Måtte ut en tur til å kjenne litt på sykkelen. Den er utrolig god å kjøre, veldig stabil og lite nervøs. Merker at den er litt rykkete når jeg går av gassen og på igjen. Så det blir gjennomgang av gummi/dyser og gasswire til vinteren.


Måtte knipse noen bilder i det fine kveldslyset.
20200729_221331_50.jpg
20200729_221216_50.jpg
20200729_224339_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS

Legg inn av FredrikE24 »

Har et komfortsete til den om du er interessert!
Er den salen jeg kjørte med på den jeg hadde. Kollegaen min er litt lav, så måtte få på originalsal, men er ikke så godt å sitte på synes jeg. Du skal få det billig.

Ser forøvrig veldig fin ut! Bærer preg av lav km. Stand igrunn! Ser veldig fin ut i lakken og alle små detaljer!

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS

Legg inn av Esveen »

Ja, kanskje det. Er det voldsomt mye breiere? Legg ut ett bilde da 😁
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS

Legg inn av FredrikE24 »

Her har du setet
7DE4B6BE-313A-459B-9A96-50DCFB04671F.jpeg
80653DC4-3A6C-4C13-9148-F788196033CC.jpeg
7FA8561D-8A7E-4569-8E08-E5DBABA8A625.jpeg
6C1378D3-D41B-4DD4-971F-6938059BE83C.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS

Legg inn av Esveen »

Dette så ikke så værst ut. Regner med det er helt og pent. Hva ønsker du for det? Vi kan ta det på PM også om du vil. 👍
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 257
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600, Breva 750IE

Re: Esveen's BMW K100RS

Legg inn av Atrox »

Så en meget pen slik på ferjeleie Valset-Brekstad på mandag - kan det ha vært deg?

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS

Legg inn av Esveen »

Nei, dessverre. Ikke vært på den kanten i det siste 👍
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS

Legg inn av FredrikE24 »

Esveen skrev: 31 jul 2020, 08:10 Dette så ikke så værst ut. Regner med det er helt og pent. Hva ønsker du for det? Vi kan ta det på PM også om du vil. 👍
Jeg har to saler, et som er ekstra lavt. Dette må kjøpes ombyggingsett til. Passer K75/K100 av gamlesorten.
Ombyggingssettet må kjøpes hos Thom Hellebrekers i Nederland.
Sjelden vare disse salene visstnok.. Usikker på hva det kan være verdt.

Det andre setet er Plug&Play på en K100RS16V. Usikker på fabrikat, men kan minne om Corbin.

Jeg begynner på 500kr + frakt, så får vi se hva du tenker om det. Kommer til å legges ut til det dobbelte på Finn.

Svar