Tore L, sin MC Logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 1096
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 22 Moto Guzzi V7 Special -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Tore L, sin MC Logg

Legg inn av Tore L »

Har ikke fått kjørt noe de siste dagene, pga været.
Og i dag blåser det så mye her nede, at det ikke har fristet å kjøre en tur.
Den har kjørt 148 mil og jeg får ikke dra den lenger en til 4250 o/min, så jeg har ikke fått testen den så mye kan du si. Men det må vel bli litt kjøring i løpet av uken, og da får jeg håpe at vi snart kan få litt mere turtall på den etter hvert. :D
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24683
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tore L, sin MC Logg

Legg inn av Bjerknez »

Tenk deg hvor godt den sparker i fra om noen år da AJ! Etter noen år har du vel brått ett par hundre gamp i Guzzien :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39912
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tore L, sin MC Logg

Legg inn av AJ »

Tore L skrev: 26 mai 2025, 19:21 Har ikke fått kjørt noe de siste dagene, pga været.
Og i dag blåser det så mye her nede, at det ikke har fristet å kjøre en tur.
Den har kjørt 148 mil og jeg får ikke dra den lenger en til 4250 o/min, så jeg har ikke fått testen den så mye kan du si. Men det må vel bli litt kjøring i løpet av uken, og da får jeg håpe at vi snart kan få litt mere turtall på den etter hvert. :D
Drøye 4000 o/min er puslete greier...
Her må det dras til med et par tusen til. Og gjerne litt til :crazy: !
Disse 850 Guzzimotorene liker å bli kjørt hardt. Og husk, fortsett med akselerasjon og av-på-gassen og motorbrems jevnlig også etter innkjøringsperioden.
Som slett ikke er ferdig etter 15-1600 km :[-(
:knegg

Det tar atskillig lenger tid enn som så for en Guzzimotor :-) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7212
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Tore L, sin MC Logg

Legg inn av dypen »

Tore L skrev: 26 mai 2025, 19:21 Har ikke fått kjørt noe de siste dagene, pga været.
Og i dag blåser det så mye her nede, at det ikke har fristet å kjøre en tur.
Den har kjørt 148 mil og jeg får ikke dra den lenger en til 4250 o/min, så jeg har ikke fått testen den så mye kan du si. Men det må vel bli litt kjøring i løpet av uken, og da får jeg håpe at vi snart kan få litt mere turtall på den etter hvert. :D
Hvem sier det, 4250 opm … selv ser jeg ikke på teller’n under innkjøring. Forsøker å variere kjøring med bruk av alle gear og alle turtallsområder men unngår de laveste og høyeste :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 1096
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 22 Moto Guzzi V7 Special -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Tore L, sin MC Logg

Legg inn av Tore L »

dypen skrev: 26 mai 2025, 19:59
Tore L skrev: 26 mai 2025, 19:21 Har ikke fått kjørt noe de siste dagene, pga været.
Og i dag blåser det så mye her nede, at det ikke har fristet å kjøre en tur.
Den har kjørt 148 mil og jeg får ikke dra den lenger en til 4250 o/min, så jeg har ikke fått testen den så mye kan du si. Men det må vel bli litt kjøring i løpet av uken, og da får jeg håpe at vi snart kan få litt mere turtall på den etter hvert. :D
Hvem sier det, 4250 opm … selv ser jeg ikke på teller’n under innkjøring. Forsøker å variere kjøring med bruk av alle gear og alle turtallsområder men unngår de laveste og høyeste :thumleft
Jeg har kommet opp i 6000 o/min på noen forbikjøringer, men varslet går fortsatt på 4250 o/min, så jeg håper at den grensen blir flyttet snart som jeg får kjørt på noen flere km.
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39912
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tore L, sin MC Logg

Legg inn av AJ »

Tore L skrev: 26 mai 2025, 20:16
dypen skrev: 26 mai 2025, 19:59
Tore L skrev: 26 mai 2025, 19:21 Har ikke fått kjørt noe de siste dagene, pga været.
Og i dag blåser det så mye her nede, at det ikke har fristet å kjøre en tur.
Den har kjørt 148 mil og jeg får ikke dra den lenger en til 4250 o/min, så jeg har ikke fått testen den så mye kan du si. Men det må vel bli litt kjøring i løpet av uken, og da får jeg håpe at vi snart kan få litt mere turtall på den etter hvert. :D
Hvem sier det, 4250 opm … selv ser jeg ikke på teller’n under innkjøring. Forsøker å variere kjøring med bruk av alle gear og alle turtallsområder men unngår de laveste og høyeste :thumleft
Jeg har kommet opp i 6000 o/min på noen forbikjøringer, men varslet går fortsatt på 4250 o/min, så jeg håper at den grensen blir flyttet snart som jeg får kjørt på noen flere km.
Tror nok ikke den varslingsgrensa endrer seg automatisk.
Her må du aktivt gå inn å sette grensa sjøl. Anbefaler å sette den til enten 6800 eller, som jeg har gjort, til 7000 o/min.

Kom til å tenke på det...
Kan det være at verkstedet har glemt å justere turtallsvarselet :-k ?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5060
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Tore L, sin MC Logg

Legg inn av FredrikE24 »

Når det gjelder innkjøring, følg produsentens anvisninger. En ny motor må få lov til å slites til riktig. La motoren jobbe lett og ikke for høyt turtall i starten. Er ikke veldig dumt å spandere på seg et oljeskift i mellom der, men det er nå meg.

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 1096
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 22 Moto Guzzi V7 Special -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Tore L, sin MC Logg

Legg inn av Tore L »

AJ skrev: 26 mai 2025, 20:27
Tore L skrev: 26 mai 2025, 20:16
dypen skrev: 26 mai 2025, 19:59
Tore L skrev: 26 mai 2025, 19:21 Har ikke fått kjørt noe de siste dagene, pga været.
Og i dag blåser det så mye her nede, at det ikke har fristet å kjøre en tur.
Den har kjørt 148 mil og jeg får ikke dra den lenger en til 4250 o/min, så jeg har ikke fått testen den så mye kan du si. Men det må vel bli litt kjøring i løpet av uken, og da får jeg håpe at vi snart kan få litt mere turtall på den etter hvert. :D
Hvem sier det, 4250 opm … selv ser jeg ikke på teller’n under innkjøring. Forsøker å variere kjøring med bruk av alle gear og alle turtallsområder men unngår de laveste og høyeste :thumleft
Jeg har kommet opp i 6000 o/min på noen forbikjøringer, men varslet går fortsatt på 4250 o/min, så jeg håper at den grensen blir flyttet snart som jeg får kjørt på noen flere km.
Tror nok ikke den varslingsgrensa endrer seg automatisk.
Her må du aktivt gå inn å sette grensa sjøl. Anbefaler å sette den til enten 6800 eller, som jeg har gjort, til 7000 o/min.

Kom til å tenke på det...
Kan det være at verkstedet har glemt å justere turtallsvarselet :-k ?
Hvis dette ikke justeres automatisk som det gjorde på min BMW R 1200 GS, så har de glemt det. Skal få litt flere mil på sykkelen først, så får vi se hva som skjer - men den flyttet seg automatisk fra 4000 til 4250 etter 250 km, eller hva det var.
Dette er hva jeg klarer å finne på nett om V7 og innkjøring -

Running in
Running in is essential to ensure the durability of the vehicle. During the first 1,500
Km (932.06 mi), observe the following rules to ensure the reliability and performance
of the vehicle throughout its lifetime:
• Avoid full throttle starts and hard acceleration;
• Avoid exceeding 4500 rpm;
• Avoid hard or prolonged braking;
• Do not ride for prolonged periods at sustained high speed; preferably ride the
motorcycle on varied routes with frequent, gentle acceleration and deceler
ation;
• Ride prudently to gradually gain familiarity with the motorcycle, testing pro
gressively higher throttle apertures only as you gain confidence

En kan si mye Moto Guzzi, men de ligger mil vis unna både Triumph og BMW sin informasjons pakke, når en kjøper ny sykkel. Det som fulgte med V7'en står til stryk, i forhold til de to andre jeg nevnte.
Men en finner mye på nett :D
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39912
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tore L, sin MC Logg

Legg inn av AJ »

Tore L skrev: 26 mai 2025, 21:59 En kan si mye Moto Guzzi, men de ligger mil vis unna både Triumph og BMW sin informasjons pakke, når en kjøper ny sykkel. Det som fulgte med V7'en står til stryk, i forhold til de to andre jeg nevnte.
Men en finner mye på nett :D
Ja, sånn har det nok alltid vært ;) .

Uansett, ikke vær for forsiktig, men kjør på med med turtall. Om ikke opp til 7000 slik jeg gjør, men i hvert opp mot 6000.
Jeg har gjort det siden jeg tok 1. gangsservice altfor tidlig med litt over 1000 km. på telleren.
Ingen problemer så langt og heller ikke noe merkbart oljeforbruk.

Jeg har vært på Moto Guzzi fabrikken og sett hvordan disse 850 motorene testkjøres før de rulles av samlebåndet og basert på det så er jeg trygg på at disse motorene er ganske klare for full gass rett ut av boksen :crazy: .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5060
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Tore L, sin MC Logg

Legg inn av FredrikE24 »

Vi er vel sterkt uenig i hvordan en motor skal kjøres inn, men vi får vel bare være uenig. Jeg ville fulgt produsentens anvisning slavisk.

Jeg kjørte inn en splitter ny motor for et par år siden. Når man ser hva som dukker opp i olja og hvordan motoren «åpner seg» over tid, så bør man ta det pent.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24683
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tore L, sin MC Logg

Legg inn av Bjerknez »

Må si meg enig med FredrikE24 her. Ikke fordi jeg har noe kunnskap rundt dette, men fordi det bare høres logisk ut. Dessuten er det litt enklere og stole på noen som har skrudd i filler samt satt i sammen motorer flere ganger og sett slitasjen med egne øyne.

Nå skal det sies at jeg selv er for 2lat" til å følge innkjøringsprosedyren 100% slavisk, men jeg kjører som jeg pleier, men tar det pent vertfall før førstegangsservice er tatt og øker vel gradvis etter det med tanke på belastning av motor.

Gire mye, holde seg innenfor et fornuftig turtallsområde og ikke gi bånn gass fra 30km/t i femte gir etc.

Jeg må jo ærlig innrømme at jeg hører mer på hva produsenten sier enn hva en random motorsyklist mener som trolig aldri har åpnet en motor selv i hele sitt liv.

Så jeg er for at man skal ta det pent i starten, men jeg skal inrømme at jeg nok ikke følger rutinene slavisk. Alt med fornuft tenker jeg...

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 1096
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 22 Moto Guzzi V7 Special -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Tore L, sin MC Logg

Legg inn av Tore L »

Ble en liten lufte tur i dag, først til hytta og så en tur på marinaen og så at båten fortsatt ligger på land 😀
Må se å få den på vannet også - men det er tydeligvis for mye mc kjøring fortiden, slik at en en ikke rekker alt en skal gjøre 😞
Så noe må bort- noen som har lyst på en 37 Princess 😀
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39912
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tore L, sin MC Logg

Legg inn av AJ »

Tore L skrev: 29 mai 2025, 20:08 Så noe må bort- noen som har lyst på en 37 Princess 😀
Skjønner båtinteressen din siden du er fra og bor ved en by ved sjøen.
Men denne interessen må naturligvis vike for MC-interessen :crazy: .
Og spesielt din nyvunne entusiasme for Moto Guzzi :twothumbs: !
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5060
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Tore L, sin MC Logg

Legg inn av FredrikE24 »

Er litt å polere på der ser jeg. Har god erfaring med Meguiars one-step compound for hånd.

Ellers er det jo kvalitetsbåter, er vel en 36 Riviera?
Sitter det 2xVP i denne eller er det en av få som fikk Mercruiser bensin?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24683
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tore L, sin MC Logg

Legg inn av Bjerknez »

Off... jeg hadde en liten 18 foots Askeladden 535 daycruiser med 115Hk motor for 15 år siden. Den gkeden varte i to år. Alt for mye jobb og alt for store kostnader sett opp mot hvor mye jeg brukte båten. 2 tonn med plast som ble brukt maks 5 ganger i året. Aldri mer.

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 1096
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 22 Moto Guzzi V7 Special -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Tore L, sin MC Logg

Legg inn av Tore L »

FredrikE24 skrev: 29 mai 2025, 22:27 Er litt å polere på der ser jeg. Har god erfaring med Meguiars one-step compound for hånd.

Ellers er det jo kvalitetsbåter, er vel en 36 Riviera?
Sitter det 2xVP i denne eller er det en av få som fikk Mercruiser bensin?
Det er en 93-366 Riviera med 2xKad42 - Og det er litt som skal poleres :D
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916

Svar