Side 17 av 24
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 29 feb 2012, 10:39
av fikse
Stranger skrev:
Er så enig så enig, er ikke poeng med det store til denslags, men kjekt og ha litt og gå på iblandt. Cbr er morro de men til hverdags er det litt for sportslig. Om du har sansen for dual sport sykler, så kan kansje yamaha wr 125/250 r/x være noe? eller tilsvarende av andre fabrikater. Passe sittehøyde, bra kraft. meget behagelig etter mitt syn og tar seg like godt frem av veien som på. Nyere yzf er heller ikke verst.
Jepp, 15 HK er ikke "for mye", 25 hadde tatt seg godt ut på Duke-en :-) Ja, WR kan være noe å se på.. Fikk nettopp melding fra hun som har den Sting-en. Hun har den ennå... Så kanskje.... Det er iallfall KTM-kvalitet, selv om den er glad i drivstoff og olje (Yamaha DT125 motor i den)...

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 29 feb 2012, 10:41
av fikse
Tøff sak det der

Men over 100.000,- for å få den på gaten? Himmel...

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 29 feb 2012, 11:12
av Stranger
Kjenner ikke personlig til sting, kan ikke huske og ha sett en engang. Men ser ut som en grei sykkel, og er det bedre enn inderen på ride som bedriver verkstedsvæting på gulvet og seg selv er jo det bare og kjøre på

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 29 feb 2012, 11:46
av fikse
Stranger skrev:Kjenner ikke personlig til sting, kan ikke huske og ha sett en engang. Men ser ut som en grei sykkel, og er det bedre enn inderen på ride som bedriver verkstedsvæting på gulvet og seg selv er jo det bare og kjøre på

KTM Sting 125 finner du litt bilder og slikt av,
på nettet. Men det har du vel alt funnet ut av

Sting er samme konsept som Duke-en: WP gaffel, Brembo bremser, 17" hjul, 125 KG. Mye det samme å kjøre også. Men har ikke noe bling-bling, og designet er litt sånn bob-bob i forhold til Duke-en. MEN, den stooooooore fordelen her, er at ting er laget i Østerrike, med europeiske komponenter. Dvs WP gaffelen er nettopp en WP-gaffel, bremsene er hentet fra de gode hyller hos Brembo, det som er lakket er pulverlakk (og ruster fint lite, lett å kontrollere), elektriske kontakter er det samme en finner på andre KTM-er fra den tid; ikke helt vanntett, men i det minste av gode metaller/legeringer, så de er kurant å holde i sjakk. Det var denne sykkelen som fikk meg til å se på 125 som et seriøst kjøretøy. Jeg skaffet den til en i familien for noen år siden, av en bekjent på østlandet. Kjørte den hjem fra Geilo. Da sto det på "banedekk" fra Bridgestone (BT090) på den. Den mest sjokkerende opplevelsen jeg noengang har hatt på sykkel. Først kjentes det jo lite og pinglete ut, veldig uvant fra tunge sykler. Men så kom det jo noen svinger gjennom Hardanger.... Å du hildrane du så den sykkelen bare skrek etter å få lagt seg i svingene. Stabil som fjell, selv på dårlige vestlandsveier. Han som kjørte sammen med meg trodde det seriøst hadde klikket for meg. "Du bremser jo f.. ikke før svingene!" Så Sting-en er gullegod sånn sett. Motor er sprek på den, selv om den er original. En anelse sintere enn Duke-en, men så bruker den omtrent dobbelt så mye benzin, og ikke minst det oljesølet..... Så det er Stingen sin "feil" at jeg handlet Duke. Trodde at KTM var KTM vettu. Og det er det jo også, i forhold til kjøreegenskaper og slikt

Tipper jeg kan få fatt på den Sting-en til rundt 20.000,- eller så...
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 29 feb 2012, 12:10
av Stranger
Høres ut som Ktm morro det ja, og så er det jo en totakter! Har selv en liten 125 exc, tørst, høyt vedlikehold osv. men hissig liten 2 takter på den og morro når svingene kommer så det gjør det godt igjen for all skruing. Og er liten og nett nok til og ta seg frem overalt.
Kjøper du stingen har du jo noen kr til overs til og legge inn aksjer hos fruen til og stikke på tur for også. Vinn-vinn

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 29 feb 2012, 12:35
av fikse
Stranger skrev:Høres ut som Ktm morro det ja, og så er det jo en totakter! Har selv en liten 125 exc, tørst, høyt vedlikehold osv. men hissig liten 2 takter på den og morro når svingene kommer så det gjør det godt igjen for all skruing. Og er liten og nett nok til og ta seg frem overalt.
Kjøper du stingen har du jo noen kr til overs til og legge inn aksjer hos fruen til og stikke på tur for også. Vinn-vinn

Ser det, at du har en EXC i siggen.
EXC fra 1997er veldig lik Sting-en, mens den du har er vel en tanke fjongere

Har du SM-et den, eller er det knastedekk du bruker? Er vel noe hinsides med pulver i den også? Vinterkjøring?

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 29 feb 2012, 12:56
av Stranger
Jøss, den var litt lik, så den er en tidligere forfar kan man si

Har både sm og knastedekk til den. Den har høy fnisefaktor for en så liten sykkel og være, har aldri hatt den på trille med det ryktes rundt 40 hk på fulleffekt, Har en atv også som brukes mye, har både sm og dekk med mer kjøtt på til den og. Kjører hele året uansett vær og vind, men foretrekker atv når isen ligger som verst.
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 29 feb 2012, 13:48
av fikse
Stranger skrev:Jøss, den var litt lik, så den er en tidligere forfar kan man si

Har både sm og knastedekk til den. Den har høy fnisefaktor for en så liten sykkel og være, har aldri hatt den på trille med det ryktes rundt 40 hk på fulleffekt, Har en atv også som brukes mye, har både sm og dekk med mer kjøtt på til den og. Kjører hele året uansett vær og vind, men foretrekker atv når isen ligger som verst.
40?! Steike... Fnisefaktor tror jeg på!
Sting-en kan visst gi rundt 30 med ganske enkle grep, men så var det det med levetiden dah...

Har behandlet Sting-en med QMI teflon i gir og innsug. Det hjalp jaggu godt! Skal øke levetiden på ymse utsatte komponenter :-)
Kan anbefale å prøve de Heidenau-piggdekkene jeg har på Duke-en. Utmerket på glatt vei, mer lik "vanlige" dekk enn knastedekkene.
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 29 feb 2012, 16:22
av Stranger
fikse skrev:40?! Steike... Fnisefaktor tror jeg på!
Sting-en kan visst gi rundt 30 med ganske enkle grep, men så var det det med levetiden dah...

Har behandlet Sting-en med QMI teflon i gir og innsug. Det hjalp jaggu godt! Skal øke levetiden på ymse utsatte komponenter :-)
Kan anbefale å prøve de Heidenau-piggdekkene jeg har på Duke-en. Utmerket på glatt vei, mer lik "vanlige" dekk enn knastedekkene.
Ikke verst det for en motor man kan ta under armen og gå

Er vel stort sett det samme på de fleste endurosykler, plombe i eksos, en skrue og oppdysing så vil tro det gjelder sting også. Skal hive min i benk en dag for og se om det faktisk stemmer ut fra forhandler er 125 exc strupt ned kraftig. Men det går utrolig bra etter man fjerner utøyet. MEN, servicen er ganske frisk, stempelbytte +++ hver 100t. Hvor handlet du de dekkene?
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 29 feb 2012, 17:41
av fikse
Stranger skrev:fikse skrev:40?! Steike... Fnisefaktor tror jeg på!
Sting-en kan visst gi rundt 30 med ganske enkle grep, men så var det det med levetiden dah...

Har behandlet Sting-en med QMI teflon i gir og innsug. Det hjalp jaggu godt! Skal øke levetiden på ymse utsatte komponenter :-)
Kan anbefale å prøve de Heidenau-piggdekkene jeg har på Duke-en. Utmerket på glatt vei, mer lik "vanlige" dekk enn knastedekkene.
Ikke verst det for en motor man kan ta under armen og gå

Er vel stort sett det samme på de fleste endurosykler, plombe i eksos, en skrue og oppdysing så vil tro det gjelder sting også. Skal hive min i benk en dag for og se om det faktisk stemmer ut fra forhandler er 125 exc strupt ned kraftig. Men det går utrolig bra etter man fjerner utøyet. MEN, servicen er ganske frisk, stempelbytte +++ hver 100t. Hvor handlet du de dekkene?
Ja, noe sånt som eksos og dyser. Nokså banalt enkle greier

100 timer ja.. Skal vi se... det blir rundt 90 dager t/r jobben min det... Nesten like ofte som Duke-en må til Doktoren (enten service eller noe som ikke liker frost og fukt) det
Dekkene kjøpte jeg hos Ride faktisk. Det kan være jeg husker feil, men synes å huske det var knappe/rundt 2.000,- for begge, uten montering. Så prisen er aldeles kurant. Visstnok kjører flere MCbud i Bergen med samme dekkene. Har ikke funnet det merket dekk hos dekkforhandlere, så det virker på meg som at det er MCforhandlere som gjelder.
Litt lenger tilbake i loggen min her, er det en post med bilder av dekkene. Heidenau K66 heter de.
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 29 feb 2012, 18:05
av Stranger
Aha, fant dem på nett noe rimeligere. Skal gi dem ett forsøk til neste sesong , knastedekk med skrupigger har gjort jobben greit det men behagelig er det ikke på vei. Nå er det nå bare vått og grått fremover så veidekk er på.
Car-Lack 68 ruler!
Lagt inn: 04 mar 2012, 09:41
av fikse
Gårsdagen bydde på gode temperaturer, sol og tørre veier. Er det faktisk våren som titter fram?
Greven er fremdeles hos Doktoren, krysser fingrene på at de begynner å nærme seg ferdig med å lappe den sammen

:[-o<
I et anfall av vårkåthet fant jeg ut at bilen kunne få seg en runde med høyttrykkspyleren. Hadde ingen planer om å ta vårvasken, men bare å få vekk den værste skiten. Sist gang den ble vasket var.... i fjor?
Hadde en halvliter med Selaclean avfetting samt en liten skvett med felgrens. Sprayet begge deler på på tørr bil, tre-fire minutter vent, og spylte av. Med kaldt vann på høytrykk.
Hva skjer? Bilen ble 99% gullende ren?! Etter en kjapp avspyling med svært begrensede mengder kjemikalier? Til og med inne i felgene ble den nesten som ny! En mørk grå gugge rant nedover oppkjørselen, et bevis på at det var mye skit som rant av.
Dette har jeg aldri opplevd før. Hånden over de nederste deler avslørte at det var noen få fnugg av noen asfaltflekker igjen, men ellers var den helt glatt. Omtrent som nyvokset! Og glansen var absolutt fremdeles tilstede.
Finner ingen annen forklaring enn at den CarLack-voksen faktisk holder det den lover

:=D>
Den skal jobbe hardt den som skal overbevise meg om å bruke en annen voks noensinne! OK pris, lekende lett å påføre, flott glans, og så perler den vannet på bilen etter en vestlandsk vinter? Nesten for godt til å være sant!
Dette gir meg håp om at Duke-en (som fikk en grundig runde med samme voks) faktisk kan bli "strøken" igjen, selv etter en tøff vinter. Dette blir spennende!
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 04 mar 2012, 10:52
av Dexter
Hvor får man kjøpt denne avfettingen? Det er vanskelig å finne gode produkter... de siste årene har jeg brukt lysolje/diesel som en del av behandlingen for å få bilene rene på våren.
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 04 mar 2012, 11:59
av fikse
Dexter skrev:Hvor får man kjøpt denne avfettingen? Det er vanskelig å finne gode produkter... de siste årene har jeg brukt lysolje/diesel som en del av behandlingen for å få bilene rene på våren.
Avfettingen kjøpte jeg hos en sjappe som kalles
"Mekk". Den virker bra, blandt det bedre jeg har prøvd. Og så er den ikke så aggresiv mot polish, og ikke så fet som mange er. At den koster en niogførtilapp er heller ikke feil
Men noe super-duper-hemmelig-mega-produkt er det ikke.
Det er det voksen som er

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 06 mar 2012, 22:37
av fikse
Fikk sykkelen tilbake fra Doktoren i dag. De har byttet blinklysene, skiltlys, byttet simringer i begge gaflene... Men ikke funnet noe feil med brytere, og oljeforbruket var innenfor normalen...
Bremselysbryter var det ikke feil på, dvs de fant ikke feil. Ikke så rart, siden den har stått inne i varmen hele tiden... Jeg har jo poengtert i ymse eposter at det er nettopp når det er kaldt og guffent ute, at ting ikke funker. Jeg ble kanskje litt amper idag, siden de først hadde sagt de ville bytte olje og plombere inn/ut, men ikke gjort det likevel, så jeg poppet meg litt og sa at den bremselysbryteren skulle byttes i noe som funket, samma pogger. Blir jo litt resignert og oppgitt, når jeg har hatt såpass mye tull med den, og lot det kanskje gå litt vel mye utover stakkaren som tok i mot meg
Forhandleren sa at de skulle se om de ikke kunne få satt på en trykkbryter på frembremsen i stedet, om det lar seg gjøre. Så får vi se.....
I tillegg oppdaget de at bremseklosser framme er utslitt. I helv.....! Etter 6000KM?! Trolig er de følsomme for salt og skitt og dritt. Det er jo ikke akkurat rent der nede nå for tiden.... Men greit nok. Rundt en tohundreogfemtilapp skulle de ha for nye klosser, så de er innkjøpt. Ikke akkurat noen høy pris, men ville heller betalt litt mer for ting som varte noe lenger... Kanskje jeg er for kravstor... Jeg har jo kjørt japse de siste årene.....
Det aner meg at forhandler langt på vei er enig i at denne sykkelen ikke er "superduper" til vinterdrift, men at den nok helst er egnet til plussgrader....
Snart er våren kommet for alvor, så da blir det en skikkelig rundvask, med ny polish og alt og det, og nye felger er klare til meg straks jeg vil hive av piggdekkene. Så den skal nok bli fin og fjong, og velfungerende, for en som ikke skal kjøre om vinteren...........
Sting-en står klar til meg, når det måtte passe. Så med sannsynlighet blir det Sting på meg i løpet av våren

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 07 mar 2012, 07:45
av isakberntsen
har tatt ktm'en min ut nå

sykt morsomt å kjøre nå på vinteren. fant ut litt nye ting med sykkeln, feks at den skrur seg av hvis du setter den i gir med støtten på. her er 2 bilder jeg har tatt

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 07 mar 2012, 09:05
av AJ
Liker utseendet på Duke'ene
Spesielt den nye Duke 690. Men 125' en er ikke helt borte den heller

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 07 mar 2012, 09:16
av fikse
isakberntsen skrev:har tatt ktm'en min ut nå

sykt morsomt å kjøre nå på vinteren. fant ut litt nye ting med sykkeln, feks at den skrur seg av hvis du setter den i gir med støtten på. her er 2 bilder jeg har tatt

Utrolig hva noen klistremerker kan endre en sykkel :-) Ser bra ut! Det med sidestøtten er en funksjon de fleste sykler har, for sikkerhets skyld :-)
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 07 mar 2012, 18:07
av Stranger
fikse skrev:
Det aner meg at forhandler langt på vei er enig i at denne sykkelen ikke er "superduper" til vinterdrift, men at den nok helst er egnet til plussgrader....
Snart er våren kommet for alvor, så da blir det en skikkelig rundvask, med ny polish og alt og det, og nye felger er klare til meg straks jeg vil hive av piggdekkene. Så den skal nok bli fin og fjong, og velfungerende, for en som ikke skal kjøre om vinteren...........
Sting-en står klar til meg, når det måtte passe. Så med sannsynlighet blir det Sting på meg i løpet av våren

Pass på og ikke bli nyforelsket igjen når solen titter frem og veiene er tørre og fine da
Er fort gjort og oppleve det samme neste vinter ( har selv gått i den fellen fler ganger )
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 07 mar 2012, 19:52
av isakberntsen
ja, klistremerkene endrer den mye

men du fikse, når du kjøpte din sykkel. lekte det litt grønn væske ut av sykkelen din de første turene ? snakket med forhandleren og han sa at det var normalt de første turene..

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 07 mar 2012, 20:04
av fikse
isakberntsen skrev:ja, klistremerkene endrer den mye

men du fikse, når du kjøpte din sykkel. lekte det litt grønn væske ut av sykkelen din de første turene ? snakket med forhandleren og han sa at det var normalt de første turene..

Kommer an på hvor det kommer ut grønn guffe... Men ja, de er nok litt velfylt, slik at når de blir varme så kan det komme litt ut fra overløps-slangen. Min og har lekket ut litt. Første gangen var det feil på tetting av den lille slangen som går nedpå lokket på radiatoren. Dette var kjapt ordnet hos forhandler, med en ny O-ring i tuten der. Ellers har det kommet ut litt til, men det har gitt seg. Så ikke henge deg så alt for mye opp i det, så sant den slutter å lekke før nivået kommer lavere enn MIN :-) Men følg selvsagt med! Forhandlere kan si mye rart, bare for å slippe unna....
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 07 mar 2012, 20:14
av isakberntsen
jepp, kommer fra radiatoren, han snakket om at det var overfylt. får håpe det gir seg etterhvert da

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 07 mar 2012, 20:19
av fikse
Stranger skrev:
Pass på og ikke bli nyforelsket igjen når solen titter frem og veiene er tørre og fine da
Er fort gjort og oppleve det samme neste vinter ( har selv gått i den fellen fler ganger )
Det er nok fort gjort ja! Duke-en er virkelig fin å kjøre, for å være en "gatesykkel".
For å gjøre det kort og brutalt, har jeg idag tatt vårvasken på den, og legger den ut for salg nå, mens været er bånn i bøtta :-# Den ble riktig så lekker faktisk. Umulig å se at denne har vært kjørt en (kort) vinter! Målet i aften er å få laget en annonse på finn-dott-enno. Må først sortere litt bilder....
I'll Be Back

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 07 mar 2012, 23:19
av isakberntsen
si ifra når den er lagt ut på finn.no

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 07 mar 2012, 23:43
av isakberntsen
sjekk dette:
http://www.ktm.com/at/news-events/news/ ... -2012.html" onclick="window.open(this.href);return false;