Lonely rider, ny løsning på kjøreutstyr.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW
Nå kan folk slutte å synse.
http://www.nrk.no/okonomi/norske-oljelo ... -1.8041979" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nrk.no/okonomi/norske-oljelo ... -1.8041979" onclick="window.open(this.href);return false;
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW
De 24 yrkesgruppene de har kontrolert er vel 24 yrkesgrupper i opratørselskap. Hadde det tatt med alle underlevrandører så hadde tallet sikkert vært 200 yrkesgrupper.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW
Det er selvfølgelig ikke vanlig å jobbe fast offshore på landavtale, men ganske mange på landavtale jobber offshore innimellom, og hvis man tenker seg at de i stedet for å jobbe offshore innimellom, jobbet offshore et helt år, med de samme vilkårene, så ville de tjent mindre enn offshorearbeidere-> konklusjon, offshorearbeidere har gode lønnsvilkår.JohnnyTh skrev:Jeg forstår enda ikke hvem dette skulle være. Det er ikke vanlig å jobbe fast offshore på landavtale. Faktisk så har jeg aldri hørt om noen. Det ville jo bety at man uten å komme seg hjem. Men får jo ikke avspasering for overtidsbetalte timer. Kom gjerne med noen konkrete eksempler for jeg tror du tar feil.ATWindsor skrev:Dere som jobber fast får ikke overtid nei, men om man har "Landvilkår" så får man overtid. Det er nettopp det som er poenget mitt, en som jobber fast som fagarbeider tjener mer enn en med mastergrad som jobber like mye offshore, med de vilkårene man har som en person med mastergrad.
Jeg har ikke tallene for alle, men jeg har snakket med endel folk ute, og har for meg virker det svært vanlig å tjene 700-800k med 100-150 timer overtid.
Det er vanlig å tjene 400-500k for de lavlønnede -som er den støste arbeidsgruppen på en rigg- og så er mekanikere og elektrikere gjerne 100-200k over der.
Jeg tror at grunnen til denne snittlønnen på over en mill dukker opp hele tiden er at de kun tar med de som jobber i opratørselskap og drilling. De fleste offshore gjør ikke det, men jobber i en underlevrandør.
Menge av oss slutter offshore for å få bedre betalt på land.
Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW
Det du sier stemmer ikke helt. For det første så ville noen i en mastergrad stilling offshore ha bortimot 100% mer enn en fagarbeider i lavtlønnet stilling.ATWindsor skrev: Det er selvfølgelig ikke vanlig å jobbe fast offshore på landavtale, men ganske mange på landavtale jobber offshore innimellom, og hvis man tenker seg at de i stedet for å jobbe offshore innimellom, jobbet offshore et helt år, med de samme vilkårene, så ville de tjent mindre enn offshorearbeidere-> konklusjon, offshorearbeidere har gode lønnsvilkår.
Og hvis en person på landavtale hadde 200kr timen og jobbet et år offshore med overtid over normal arbeidstid, så hadde han passert 1.250.000kr i året. Men det er jo helt hypotetisk for du kan ikke jobbe et helt år offshore uten avspasering. Da hadde man jobbet 4000 timer og det går jo ikke. Jeg aner ikke hvor du får tallene dine fra :)
Du sier og mindre enn offshore arbeidere hele tiden. Hvilke offshore arbeidere da og hva mener du en offshore arbeider tjener?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW
Det er flere ting i denne diskusjonen som blir litt feiltolket.
Jeg jobber det min arbeidsgiver definerer som tilfeldig tur offshore.
Er lønnet 7-3 man-fre.
Har overtid etter kl 3 til og hele lør-søn.
Tjene bra på en tur offshore, men får ikke noe ekstra for å bli igjen en uke siden vi ikke går på 168 timers avtale, men har full lønn når jeg går hjemme på fri.
Så har du de som jobber som innen stllas, iso osv. De er lønnet etter det de er på arbeid offshore og går hjemme uten lønn.
Men så kommer de som jobber i drilling og de som er ansatt i driftselkapet som Statoil osv.
De jobber 2/4 med fast lønn hele året + natttilleg+ overitd osv.
Men disse har ikke ferie eller feriepenger siden dette inngår i turnusen.
Blir helt feil at offshorearbeidere med fagrev bare tjener 450 i året, men samtidig blir det feil at de også tjener 1 mill. De som tjener 450 er egentlig landbasert med offshoreturer.
Du må se på om du er ansatt i 2/4 på en rigg i driftoperasjon eller om du er ansatt på land og reiser offshore for typisk stillas, isolasjon osv.
Forskjellen er at du er ansatt i ett landbasert firma og ikke offshore og kan gjerne jobbe like mye på land som offshore, mens de andre jobber kun på den ene platformen.
Som johnnyth sier, han jobber offshore og på land, han er ikke ansatt i en offshorestilling. Og der ligger forskjellen i om du har betalt hjemme eller ikke.
En viktig ting er at du har ferie og feriepenger, det har ikke offshorearbeidere, men en offshorearbeider jobber mange hundre timer mindre pr år enn en som på land, så uansett hvordan man ser på det så er de som jobber 2/4 bra lønn når du ser på timeantallet og med tanke på at de kun jobber 4 mnd i året og har lønn for 12 mnd.
Jeg jobber det min arbeidsgiver definerer som tilfeldig tur offshore.
Er lønnet 7-3 man-fre.
Har overtid etter kl 3 til og hele lør-søn.
Tjene bra på en tur offshore, men får ikke noe ekstra for å bli igjen en uke siden vi ikke går på 168 timers avtale, men har full lønn når jeg går hjemme på fri.
Så har du de som jobber som innen stllas, iso osv. De er lønnet etter det de er på arbeid offshore og går hjemme uten lønn.
Men så kommer de som jobber i drilling og de som er ansatt i driftselkapet som Statoil osv.
De jobber 2/4 med fast lønn hele året + natttilleg+ overitd osv.
Men disse har ikke ferie eller feriepenger siden dette inngår i turnusen.
Blir helt feil at offshorearbeidere med fagrev bare tjener 450 i året, men samtidig blir det feil at de også tjener 1 mill. De som tjener 450 er egentlig landbasert med offshoreturer.
Du må se på om du er ansatt i 2/4 på en rigg i driftoperasjon eller om du er ansatt på land og reiser offshore for typisk stillas, isolasjon osv.
Forskjellen er at du er ansatt i ett landbasert firma og ikke offshore og kan gjerne jobbe like mye på land som offshore, mens de andre jobber kun på den ene platformen.
Som johnnyth sier, han jobber offshore og på land, han er ikke ansatt i en offshorestilling. Og der ligger forskjellen i om du har betalt hjemme eller ikke.
En viktig ting er at du har ferie og feriepenger, det har ikke offshorearbeidere, men en offshorearbeider jobber mange hundre timer mindre pr år enn en som på land, så uansett hvordan man ser på det så er de som jobber 2/4 bra lønn når du ser på timeantallet og med tanke på at de kun jobber 4 mnd i året og har lønn for 12 mnd.
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW
Mange som jobber under Oljeserviceavtalen (typisk boring, brønnservice, ROV, subsea) har forhandlet fram særavtaler som gir dem 12 mndslønner pluss feriepenger. Videre har noen firmaer lojalitetsbonuser, som gir 1-5 mnd ekstra lønn, etter hvor lenge man har jobbet i firmaet.
Men som vanlig operatør har man f.eks 550 til 580' i året. Så kommer evt overtid, kurs, møter etc i tillegg.
Er mye fokus på hvor mye vi tjener på en uke overtid.... men det kan vanskelig bli noe annerledes.
"Alle" er enig i at overtid skal betales med høyere rate. Men siden vi må jobbe 12 timer om dagen, gjerne en uke eller to i strekk, blir det naturlig nok litt summer utav det.
Men som vanlig operatør har man f.eks 550 til 580' i året. Så kommer evt overtid, kurs, møter etc i tillegg.
Er mye fokus på hvor mye vi tjener på en uke overtid.... men det kan vanskelig bli noe annerledes.
"Alle" er enig i at overtid skal betales med høyere rate. Men siden vi må jobbe 12 timer om dagen, gjerne en uke eller to i strekk, blir det naturlig nok litt summer utav det.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW
Noen har feirepenger, men som du sier detter er særavtaler og ikke vanlig praksis.
Grunnlønn er ikke nødvendigvis høy, men du har alle tillegg oppå det.
De som går på drilling, drift osv har som regel 50% nattskift, og det kommer som tillegg på grunnlønn.
Men det er forskjell på de som er ansatt offshore i 2/4 turnus og de som er ansatt på land men jobber offshore.
Typisk "offshore" lønn for 2/4 ansatte som roughf neck, derrick mann, riggmekanikker osv er 7-800 pr år.
Og det er ikke galt for 4 mnd arbeid.
Har selv fått tilbud som mekanikker på mange rigger, men jeg synes ikke lønna er god nok samenlignet med hva jeg har nå, men helt klart mye bedre enn 7-3 på land.
Grunnlønn er ikke nødvendigvis høy, men du har alle tillegg oppå det.
De som går på drilling, drift osv har som regel 50% nattskift, og det kommer som tillegg på grunnlønn.
Men det er forskjell på de som er ansatt offshore i 2/4 turnus og de som er ansatt på land men jobber offshore.
Typisk "offshore" lønn for 2/4 ansatte som roughf neck, derrick mann, riggmekanikker osv er 7-800 pr år.
Og det er ikke galt for 4 mnd arbeid.
Har selv fått tilbud som mekanikker på mange rigger, men jeg synes ikke lønna er god nok samenlignet med hva jeg har nå, men helt klart mye bedre enn 7-3 på land.
Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW
Mye rett her, men også innen isofag varierer det litt. Noen er fast ansatt offshore. Jeg hadde 12 månedslønninger pluss feriepenger. Månedslønnen var en garantilønn og så kom eventuelle tillegg på toppen der. Man risikerte og å plutselig bli tatt av offshore rotasjon. For eksempel ble jeg sendt på 21-2 rotasjon på Mongstad for 2 år siden. Da jobbet man 7,5 timers dag i 3 uker. Reiste hjem fredag og tilbake på søndag for nye 3 uker. Populært kaldt selvmordsrotasjon. Man gikk og ned 30-40.000kr i årslønn. Men mistet jo skifttillegget sitt siden man ikke jobber skift lengre.simpson skrev:Det er flere ting i denne diskusjonen som blir litt feiltolket.
Jeg jobber det min arbeidsgiver definerer som tilfeldig tur offshore.
Er lønnet 7-3 man-fre.
Har overtid etter kl 3 til og hele lør-søn.
Tjene bra på en tur offshore, men får ikke noe ekstra for å bli igjen en uke siden vi ikke går på 168 timers avtale, men har full lønn når jeg går hjemme på fri.
Så har du de som jobber som innen stllas, iso osv. De er lønnet etter det de er på arbeid offshore og går hjemme uten lønn.
Men så kommer de som jobber i drilling og de som er ansatt i driftselkapet som Statoil osv.
De jobber 2/4 med fast lønn hele året + natttilleg+ overitd osv.
Men disse har ikke ferie eller feriepenger siden dette inngår i turnusen.
Blir helt feil at offshorearbeidere med fagrev bare tjener 450 i året, men samtidig blir det feil at de også tjener 1 mill. De som tjener 450 er egentlig landbasert med offshoreturer.
Du må se på om du er ansatt i 2/4 på en rigg i driftoperasjon eller om du er ansatt på land og reiser offshore for typisk stillas, isolasjon osv.
Forskjellen er at du er ansatt i ett landbasert firma og ikke offshore og kan gjerne jobbe like mye på land som offshore, mens de andre jobber kun på den ene platformen.
Som johnnyth sier, han jobber offshore og på land, han er ikke ansatt i en offshorestilling. Og der ligger forskjellen i om du har betalt hjemme eller ikke.
En viktig ting er at du har ferie og feriepenger, det har ikke offshorearbeidere, men en offshorearbeider jobber mange hundre timer mindre pr år enn en som på land, så uansett hvordan man ser på det så er de som jobber 2/4 bra lønn når du ser på timeantallet og med tanke på at de kun jobber 4 mnd i året og har lønn for 12 mnd.
Andre har kun betalt for turene side og får betalt tur for tur.
Nå gjør jeg ingenting men er arbeidsledig og venter på penger fra NAV :)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW
Det vil alltid være forskjeller i forskjellige firmaer.
Men poenget er at det er forskjell på om du er ansatt på ett verksted på land som sender folk offshore eller om du er ansatt som i en ren offshorstilling i feks drilling.
Jeg har jobbet som mekanikker i nordsjøen for 10 år siden med kun lønn offshore og ikke når jeg er hjemme.
Hadde da ca 220 kr/t på jobb og nada i fire uker.
Løsningen for meg var å jobbe hjemme.
Det er ganske vanlig for mange å ha denne form for arbeid.
Men når offshorelønningner diskuteres i media er det de som er fast ansatt i drillingselskap/oljeselskap som blir brukt som eksempler og det er noe helt annet enn de som jobber som deg og tusenvis av andre i forskjellige service selskaper.
Men poenget er at det er forskjell på om du er ansatt på ett verksted på land som sender folk offshore eller om du er ansatt som i en ren offshorstilling i feks drilling.
Jeg har jobbet som mekanikker i nordsjøen for 10 år siden med kun lønn offshore og ikke når jeg er hjemme.
Hadde da ca 220 kr/t på jobb og nada i fire uker.
Løsningen for meg var å jobbe hjemme.
Det er ganske vanlig for mange å ha denne form for arbeid.
Men når offshorelønningner diskuteres i media er det de som er fast ansatt i drillingselskap/oljeselskap som blir brukt som eksempler og det er noe helt annet enn de som jobber som deg og tusenvis av andre i forskjellige service selskaper.
Sist redigert av simpson den 28 mar 2015, 16:33, redigert 1 gang totalt.
Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW
Sånn er det for de aller fleste vil jeg tro. Drilling og operatørselskap utgjør bare en liten andelsimpson skrev:Det vil alltid være forskjeller i forskjellige firmaer.
Men poenget er at det er forskjell på om du er ansatt på ett verksted på land som sender folk offshore eller om du er ansatt som i en ren offshorstilling i feks drilling.
Jeg har jobbet som mekanikker i nordsjøen med kun lønn offshore og ikke når jeg er hjemme.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW
Ett år som i med normal 2/4-rotasjon selvfølgelig. Eller om du vil, man tjener mer som offshorearbeider på 14 dager ute enn en med mastergrad fra land tjener på 14 dager ute.JohnnyTh skrev:Det du sier stemmer ikke helt. For det første så ville noen i en mastergrad stilling offshore ha bortimot 100% mer enn en fagarbeider i lavtlønnet stilling.ATWindsor skrev: Det er selvfølgelig ikke vanlig å jobbe fast offshore på landavtale, men ganske mange på landavtale jobber offshore innimellom, og hvis man tenker seg at de i stedet for å jobbe offshore innimellom, jobbet offshore et helt år, med de samme vilkårene, så ville de tjent mindre enn offshorearbeidere-> konklusjon, offshorearbeidere har gode lønnsvilkår.
Og hvis en person på landavtale hadde 200kr timen og jobbet et år offshore med overtid over normal arbeidstid, så hadde han passert 1.250.000kr i året. Men det er jo helt hypotetisk for du kan ikke jobbe et helt år offshore uten avspasering. Da hadde man jobbet 4000 timer og det går jo ikke. Jeg aner ikke hvor du får tallene dine fra :)
Du sier og mindre enn offshore arbeidere hele tiden. Hvilke offshore arbeidere da og hva mener du en offshore arbeider tjener?
Fleste jeg har snakket med tjener 900k pluss om de går et år, og i tillegg har 150 timer overtid.
Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW
Da har du ikke snakket med mange. At en med mastergrad tjener mindre på sin 14 dagers offshore periode spiller jo lite rolle når han tjener mye mer enn offshore arbeideren resten av året. Det er ikke mange som har 900k. Noen ledere er det jo, men ikke mange.
Hvilke stillinger har disse du har snakket med som tjener 900k?
Hvilke stillinger har disse du har snakket med som tjener 900k?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW
Hele poenget er jo at en med mastergrad og land-vilkår tjener mindre om de gjør akkurat like mye jobb offshore, for en gitt mengde arbeid offshore (i timer) så får de mindre, som en med "offshorevilkår" selvsagt spiller det en rolle. At man kan tjene mer "resten av året" om man også jobber mer enn offshore-arbeideren er sant men offshore-arbeideren kan også ta ekstra-arbeid på land om man vil det. Så jo, det spiller en helt sentral rolle. Når man skal vurdere om folk tjener bra eller ikke, så er hvor mye de jobber sentralt, akkurat som man ikke ville si at 500k for en 50% stilling er dårlig, bare fordi folk tjener 600k med en 100% stilling.JohnnyTh skrev:Da har du ikke snakket med mange. At en med mastergrad tjener mindre på sin 14 dagers offshore periode spiller jo lite rolle når han tjener mye mer enn offshore arbeideren resten av året. Det er ikke mange som har 900k. Noen ledere er det jo, men ikke mange.
Hvilke stillinger har disse du har snakket med som tjener 900k?
Typiske stillinger som elektrikere, operatører, folk som jobber med diverse maskiner osv.
Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW
Tror ikke mange elektrikere tjener 900k i året. Jeg vil tippe 600-700k. Opratører kan nok nærme seg 900k med litt flaks.ATWindsor skrev:Hele poenget er jo at en med mastergrad og land-vilkår tjener mindre om de gjør akkurat like mye jobb offshore, for en gitt mengde arbeid offshore (i timer) så får de mindre, som en med "offshorevilkår" selvsagt spiller det en rolle. At man kan tjene mer "resten av året" om man også jobber mer enn offshore-arbeideren er sant men offshore-arbeideren kan også ta ekstra-arbeid på land om man vil det. Så jo, det spiller en helt sentral rolle. Når man skal vurdere om folk tjener bra eller ikke, så er hvor mye de jobber sentralt, akkurat som man ikke ville si at 500k for en 50% stilling er dårlig, bare fordi folk tjener 600k med en 100% stilling.JohnnyTh skrev:Da har du ikke snakket med mange. At en med mastergrad tjener mindre på sin 14 dagers offshore periode spiller jo lite rolle når han tjener mye mer enn offshore arbeideren resten av året. Det er ikke mange som har 900k. Noen ledere er det jo, men ikke mange.
Hvilke stillinger har disse du har snakket med som tjener 900k?
Typiske stillinger som elektrikere, operatører, folk som jobber med diverse maskiner osv.
Jeg vil fremdeles påstå at hvis man har en mastergrad og jobber i oljerelatert industri og tjener mindre enn en fagarbeider så har man gjort noen dårlige valg i livet

Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW
Spurte en elektriker kompis jeg har som jobber offshore, han sa : kommer ann på om de er på elogit avtalen eller opperatør. grunnlønnen vår er ca 660 000 elogit er kanskje 100000, mindre sitat slutt.
Han er veldig intresert i å få greie på hvor han kan tjene 900k i året. :-)
Han er veldig intresert i å få greie på hvor han kan tjene 900k i året. :-)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW
Legg merke til hva jeg skrev: Med 150 timer overtid. Overtidsbetalingen er bedre (og i dette tilfellet er grunnlønna bedre enn mange mastergradsstillinger også, her forutsetter jeg du snakker om "ekte grunnlønn" når du sier 660k, ikke grunnlønn før tillegg som alle får, selv om de ikke jobber overtid, altså det du faktisk får betalt etter et år uten overtid).JohnnyTh skrev:Spurte en elektriker kompis jeg har som jobber offshore, han sa : kommer ann på om de er på elogit avtalen eller opperatør. grunnlønnen vår er ca 660 000 elogit er kanskje 100000, mindre sitat slutt.
Han er veldig intresert i å få greie på hvor han kan tjene 900k i året. :-)
Dårlig valg kan man kanskje si, personlig tjener jeg mindre enn 660k i grunnlønn, men er fornøyd med både egen økonomi og arbeidet mitt.
Misforstå meg rett, jeg er ikke på noen vendetta for å senke lønningene til folk offshore, men det er ikke til å stikke under en stol at de fleste offshore har god lønn, spesielt sammenliknet med en tilsvarende yrkestittel på land.
Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW
660 000kr er normal årslønn inkludert alle tillegg og normal overtid. Tror du er litt feilinformert.ATWindsor skrev:Legg merke til hva jeg skrev: Med 150 timer overtid. Overtidsbetalingen er bedre (og i dette tilfellet er grunnlønna bedre enn mange mastergradsstillinger også, her forutsetter jeg du snakker om "ekte grunnlønn" når du sier 660k, ikke grunnlønn før tillegg som alle får, selv om de ikke jobber overtid, altså det du faktisk får betalt etter et år uten overtid).JohnnyTh skrev:Spurte en elektriker kompis jeg har som jobber offshore, han sa : kommer ann på om de er på elogit avtalen eller opperatør. grunnlønnen vår er ca 660 000 elogit er kanskje 100000, mindre sitat slutt.
Han er veldig intresert i å få greie på hvor han kan tjene 900k i året. :-)
Dårlig valg kan man kanskje si, personlig tjener jeg mindre enn 660k i grunnlønn, men er fornøyd med både egen økonomi og arbeidet mitt.
Misforstå meg rett, jeg er ikke på noen vendetta for å senke lønningene til folk offshore, men det er ikke til å stikke under en stol at de fleste offshore har god lønn, spesielt sammenliknet med en tilsvarende yrkestittel på land.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW
Du skrev jo akkurat at 660k var grunnlønna? Nå er det inkludert overtid?
Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW
ATWindsor skrev:Du skrev jo akkurat at 660k var grunnlønna? Nå er det inkludert overtid?
Gikk litt fort her. Er pluss overtid. Så da har de vel ca dobbelt av isoarbeidere offshore.elektrikere gar jo bra betalt
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW
150 timerATWindsor skrev:Legg merke til hva jeg skrev: Med 150 timer overtid. Overtidsbetalingen er bedre (og i dette tilfellet er grunnlønna bedre enn mange mastergradsstillinger også, her forutsetter jeg du snakker om "ekte grunnlønn" når du sier 660k, ikke grunnlønn før tillegg som alle får, selv om de ikke jobber overtid, altså det du faktisk får betalt etter et år uten overtid).JohnnyTh skrev:Spurte en elektriker kompis jeg har som jobber offshore, han sa : kommer ann på om de er på elogit avtalen eller opperatør. grunnlønnen vår er ca 660 000 elogit er kanskje 100000, mindre sitat slutt.
Han er veldig intresert i å få greie på hvor han kan tjene 900k i året. :-)
Dårlig valg kan man kanskje si, personlig tjener jeg mindre enn 660k i grunnlønn, men er fornøyd med både egen økonomi og arbeidet mitMisforstå meg rett, jeg er ikke på noen vendetta for å senke lønningene til folk offshore, men det er ikke til å stikke under en stol at de fleste offshore har god lønn, spesielt sammenliknet med en tilsvarende yrkestittel på land.

Det er ikke normalt med så mye overtid i nordsjøen, og har ingenting med hva folk har i lønn der ute.
Dessuten er % lik for offshore som onshore.
Blir helt feil å diskutere lønn når du ikke har filla peiling på hva som faktisk er realiteten der ute.
Og det viser du med dine påstander.
Overtid er ekstralønn og ikke alle har muligheten til det.
- norse900
- Innlegg: 984
- Registrert: 18 sep 2013, 15:25
- Motorsykkelen din: BMW R1100RT
- Bosted: Stavanger
Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW
"Hold your horses, please" 
Hele utgangspunktet for dette er vel i første rekke matte-kunnskapene blant journalister og "statistikk-synsere"? Når det gjelder overtid, så blir det vel gjerne på grunn av drittvær og helikopter-flighter som blir utsatt/kansellert, heller enn forlenget skift? Er du "heldig" så blir du sittende i havet på 100% overtid, men får færre fridager før neste tur...

Hele utgangspunktet for dette er vel i første rekke matte-kunnskapene blant journalister og "statistikk-synsere"? Når det gjelder overtid, så blir det vel gjerne på grunn av drittvær og helikopter-flighter som blir utsatt/kansellert, heller enn forlenget skift? Er du "heldig" så blir du sittende i havet på 100% overtid, men får færre fridager før neste tur...
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW
To ganger i mitt syndige liv har jeg stått en uke ekstra. Noen flere ganger 1-3 dager ekstra på grunn av vær. Før kunne man nesten regne med 20-40 timer overtid i løpet av turen, men den overtiden er nesten helt borte.
Det er nok litt vanligere med ekstrauke blandt opratørene.
Det er nok litt vanligere med ekstrauke blandt opratørene.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW
Overtidsvilkår har også noe med hvor mye lønn man har jo. Og joda, jeg vet overtid er ekstralønn, jeg tok et eksempel med overtid, mange jobber overtid i løpet av året.simpson skrev:150 timerATWindsor skrev:Legg merke til hva jeg skrev: Med 150 timer overtid. Overtidsbetalingen er bedre (og i dette tilfellet er grunnlønna bedre enn mange mastergradsstillinger også, her forutsetter jeg du snakker om "ekte grunnlønn" når du sier 660k, ikke grunnlønn før tillegg som alle får, selv om de ikke jobber overtid, altså det du faktisk får betalt etter et år uten overtid).JohnnyTh skrev:Spurte en elektriker kompis jeg har som jobber offshore, han sa : kommer ann på om de er på elogit avtalen eller opperatør. grunnlønnen vår er ca 660 000 elogit er kanskje 100000, mindre sitat slutt.
Han er veldig intresert i å få greie på hvor han kan tjene 900k i året. :-)
Dårlig valg kan man kanskje si, personlig tjener jeg mindre enn 660k i grunnlønn, men er fornøyd med både egen økonomi og arbeidet mitMisforstå meg rett, jeg er ikke på noen vendetta for å senke lønningene til folk offshore, men det er ikke til å stikke under en stol at de fleste offshore har god lønn, spesielt sammenliknet med en tilsvarende yrkestittel på land.![]()
Det er ikke normalt med så mye overtid i nordsjøen, og har ingenting med hva folk har i lønn der ute.
Dessuten er % lik for offshore som onshore.
Blir helt feil å diskutere lønn når du ikke har filla peiling på hva som faktisk er realiteten der ute.
Og det viser du med dine påstander.
Overtid er ekstralønn og ikke alle har muligheten til det.
Og er prosenten lik? EN med fast rotasjon må bli en ekstra dag offshore etter sitt normale skift fordi helikopeteret ikke går, hvor mye ekstra får vedkommende? (regn gjerne i prosent av en vanlig dagslønn om du vil)
Kanskje har alle jeg har snakket med som jobber offshore løyet for meg, kanskje er statistikken folk har vist til tidligere her feil. Men jeg vil gjerne ha litt mer kjøtt på beina enn "du tar totalt feil", lite tyder på det foreløpig. Jonny sitt moteksempel med en elektriker som tjener 660k er jo omtrent på akkurat samme nivå som jeg påsto.
"Problemet" her er ikke nødvendigvis at man har en grei inntekt offshore, men det er ganske latterlig når så mange ikke klarer å innrømme at de fleste som jobber offshore tjener godt kontra en tilsvarende jobb på land. Det framstår ikke særlig bra.
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW
For min egen del, er overtidsprosenten 65%, og det skulle bli ca 540 kr pr time, med mindre man er på natt, da er det 75 kr ekstra pr. time.ATWindsor skrev: Og er prosenten lik? EN med fast rotasjon må bli en ekstra dag offshore etter sitt normale skift fordi helikopeteret ikke går, hvor mye ekstra får vedkommende? (regn gjerne i prosent av en vanlig dagslønn om du vil)
Kanskje har alle jeg har snakket med som jobber offshore løyet for meg, kanskje er statistikken folk har vist til tidligere her feil. Men jeg vil gjerne ha litt mer kjøtt på beina enn "du tar totalt feil", lite tyder på det foreløpig. Jonny sitt moteksempel med en elektriker som tjener 660k er jo omtrent på akkurat samme nivå som jeg påsto.
"Problemet" her er ikke nødvendigvis at man har en grei inntekt offshore, men det er ganske latterlig når så mange ikke klarer å innrømme at de fleste som jobber offshore tjener godt kontra en tilsvarende jobb på land. Det framstår ikke særlig bra.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW
Jeg fikk 100% altså 178(grunnlønn) + 66kr(offshoretillegg) + 178(overtidskompensasjon) totalt 422kr pr time hvis jeg gikk på jobb. Det er frivillig. Hvis jeg ikke gikk på jobb fikk jeg 178kr pr time for forsinket helikopter. Hadde man stått ekstrauke så har man ikke lov til å gå på jobb.Olav K skrev:For min egen del, er overtidsprosenten 65%, og det skulle bli ca 540 kr pr time, med mindre man er på natt, da er det 75 kr ekstra pr. time.ATWindsor skrev: Og er prosenten lik? EN med fast rotasjon må bli en ekstra dag offshore etter sitt normale skift fordi helikopeteret ikke går, hvor mye ekstra får vedkommende? (regn gjerne i prosent av en vanlig dagslønn om du vil)
Kanskje har alle jeg har snakket med som jobber offshore løyet for meg, kanskje er statistikken folk har vist til tidligere her feil. Men jeg vil gjerne ha litt mer kjøtt på beina enn "du tar totalt feil", lite tyder på det foreløpig. Jonny sitt moteksempel med en elektriker som tjener 660k er jo omtrent på akkurat samme nivå som jeg påsto.
"Problemet" her er ikke nødvendigvis at man har en grei inntekt offshore, men det er ganske latterlig når så mange ikke klarer å innrømme at de fleste som jobber offshore tjener godt kontra en tilsvarende jobb på land. Det framstår ikke særlig bra.
"Problemet" her er ikke at noen tjener så bra, men at ikke folk forstår at det gjelder ikke alle. Mange har sluttet offshore i mitt fagområde, for de tjener bedre på land og kommer hjem hver dag. Det har vært et problem i mitt fagområde. Lønnen blir nok heller ikke bedre siden nesten ingen av iso bedriftene klarer å drive lønnsomt under de nye performancekontraktene med Statoil.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.