Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ArcticTiger »

Busa Trond skrev:Siste utgave av Motorrad.
Her var det test av 6 stk reiseendoro sykler.

1. Plass. Bmw R1200GS
2. Plass. Ktm 1190 Adventure
3. Plass. Triumph Tiger Explorer XC :D
4. Plass. Yamaha XT 1200Z
5. Plass. Honda Crosstourer
6. Plass. Moto Guzzi Stelvio 1200 8V
Jeg ser de har "glemt :roll "å ta med Ducati Multistrada i testen, hadde de gjort det hadde nok rekkefølgen blitt: Ducati, Triumph, Moto Guzzi, KTM, og så BMW, Honda og Yamaha på delt siste. :prf

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av SuperMorten »

ArcticTiger skrev:
Busa Trond skrev:Siste utgave av Motorrad.
Her var det test av 6 stk reiseendoro sykler.

1. Plass. Bmw R1200GS
2. Plass. Ktm 1190 Adventure
3. Plass. Triumph Tiger Explorer XC :D
4. Plass. Yamaha XT 1200Z
5. Plass. Honda Crosstourer
6. Plass. Moto Guzzi Stelvio 1200 8V
Jeg ser de har "glemt :roll "å ta med Ducati Multistrada i testen, hadde de gjort det hadde nok rekkefølgen blitt: Ducati, Triumph, Moto Guzzi, KTM, og så BMW, Honda og Yamaha på delt siste. :prf
Jeg å ta sånne tester litt med en klype salt. Veldig mye her er personlige preferanser. Smaken osv. Noen liker mora mens andre liker faren..? Nei dattera var det vel.. :lol Uansett, og den bruker 0,46 eller 0,48 på mila, og toppfarten er 210 eller 240 spiller mindre rolle. Jeg leser tester, og legger til egen smak, og konkluderer ut i fra det.. :thumleft
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2747
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Busa Trond »

Neste nummer av BIKE kommer en allroadtest med BMW, KTM, DUCATI og TRIUMPH
25 april skal det være i salg.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av SuperMorten »

Var innom MC-Oslo forrige dagen, og stod ute og kikket litt på noe av det som stod der, da de startet opp en av de nye 1200 GS utenfor, og kjørte opp på "taket". Etter lyden og dømme var det ikke noe galt med sykkelen. Likte lyden veldig godt jeg.. :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Bosted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Zadnez »

hei,
jeg er i markedet for en adventure sykkel (explorer eller gs), da jeg ringte Gjensidig for forsikring koster explorereren 5600 i året mens GSen koster 9700????

samme type sykkel, samme innkjøpspris men kjempeforskjell på forsikring:/

da blir jo valget enkelt
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

ZZR-Erling

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ZZR-Erling »

Hondaen e veldig tung, og den der "dual clutch-greia"...hmmmm..den e vist sær å kjøre saakte med, spesielt når olja e kald...IKKE noe å starte dagen med opp Stelvio! Faller faktisk kun derfor, (om så), laangt ned på lista i min rangering. 1190 Adventure ser ut som en "likanes kar", likeså Multistrada og Explorer. Ja, å ikke "stole 100% på tester", er for meg en selvfølge, "må finna ut noe sjæl også" :)
BMW ny eller "gml"...kan ikke noe for det, men jeg er skeptisk til kvaliteten..om noen synes det høres rart ut iom de er ofte med i lange reiseskildringer...hjelper meg ingenting...sånn er det bare.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av RuneMC »

@PAULUS: V-Strom 650 på grus kan gå helt greit det.
Jeg kjører noe på grus, men det er da snakk om fine grusveier, og ikke terreng.
Er også nybegynner på grus, så tar det piano i svinger (ingen sladding).

Vekten (220kg fulltanket) pluss noe høyt tyngdepunkt pluss noe utsatt gir-skifter, clutch hendel og bremsehendel gjør at dette ikke er sykkelen jeg ville valgt for mer inspirert kjøring på grusvei. Dvs hvis det er sjanser for velt som del av planlagt kjøring.

Så hvis målet er Jotunheimveien, Peer Gynt veien eller lign grusveier, så fungerer den helt fint med f.eks. Anakee2 dekkene.
Hvis målet er mindre sivilisert kjøring ville jeg valgt en med lavere vekt og en som er bedre designet mhp sårbare deler ved velt.

Pålitelighet, lastekapasitet og komfort i forhold til langtur er en fornøyelse.

Du ser forsåvidt på gruspartiene i reklamevideoen under at den "logrer" ganske mye med bakenden på grusbanen, så det krever nok en sjåfør som er erfaren på området...
[video]http://www.youtube.com/watch?v=roTslAGYg8g[/video]
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av mekkern »

For "vanlig" kjøring på grusveier(uten sladding og grisekjøring) fungerer alle sykler som ikke er i det værste RR segmentet men vanlig rettoppogned sittestilling er helt ok, selv med "vanlige" veidekk-også Cruisere/custom.

skal en ut i terrenget/smale stier er det et annet segment gjeldene.

En gsxr-zx-cbrr r6/r1 paginale er fullt mulig å bruke også men blir fort litt "utrygg" følelse i styret hvis det er litt rullegrus...

ikke fokuser for mye på type sykkel/dekk men prøv deg frem-så får du din egen "feeling" :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Bosted: Asker

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av poulet_cavalier »

Zadnez skrev:hei,
jeg er i markedet for en adventure sykkel (explorer eller gs), da jeg ringte Gjensidig for forsikring koster explorereren 5600 i året mens GSen koster 9700????

samme type sykkel, samme innkjøpspris men kjempeforskjell på forsikring:/

da blir jo valget enkelt
Du får en egen BMW forsikring (IF). Det er også grunnen til at de andre er dyre. Ring MC oslo (eller andre) og spør.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Bosted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ole m. »

mekkern skrev:For "vanlig" kjøring på grusveier(uten sladding og grisekjøring) fungerer alle sykler som ikke er i det værste RR segmentet men vanlig rettoppogned sittestilling er helt ok, selv med "vanlige" veidekk-også Cruisere/custom.
Man kan komme frem med alle slags sykler på grusveier, men det er jo ikke det man kaller gruskjøring... :-)
mekkern skrev:skal en ut i terrenget/smale stier er det et annet segment gjeldene.
For terreng og smale stier er det endurosykler som er best ja, men man kan også bruke tyngre off-roadere, det er både utfordrende og gøy. Men nå er det jo ikke lov å kjøre i terrenget da, om det ikke er en lukket bane som er ment for formålet. ;-)
mekkern skrev:En gsxr-zx-cbrr r6/r1 paginale er fullt mulig å bruke også men blir fort litt "utrygg" følelse i styret hvis det er litt rullegrus...
Man kommer seg frem med dette også, men noe egnet redskap for grus er ikke disse maskinene.
mekkern skrev:ikke fokuser for mye på type sykkel/dekk men prøv deg frem-så får du din egen "feeling" :prf
Skal man ha det gøy med gruskjøring, så er det viktig å ha riktig redskap. Feil sykkel og/eller feil dekk gjør at kjøringen ikke blir noe gøy. En god grussykkel bør ha store hjul, 21"/18" foran/bak, og man må ha god kontroll med sykkelen ved stående kjøring. Det er viktig å kunne klemme bena tett mot sykkelen når man står, her er det ikke så mange sykler som er gode, dessverre. De fleste jeg har testet har en utforming hvor sykkelen er bredest nederst, og så smalner de inn så mye at man ikke får klemt bena tett mot sykkelen når man står og kjører. Unntaket her er KTM 950/990 Adventure, som er den beste jeg har kjørt så langt, av de store off-roaderne. Jeg vil påstå at denne sykkelen er i en klasse for seg når det gjelder egenskaper for gruskjøring.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av mekkern »

skal en RASE på grusveier er en 110-140kg sykkel med 60-70+++hk saker...helt klart..

men for å kjøre tur og sightseeing på grusveier trengs ikke dette.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Bosted: Indre Østfold

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av EasyRider »

mekkern skrev:skal en RASE på grusveier er en 110-140kg sykkel med 60-70+++hk saker...helt klart..

men for å kjøre tur og sightseeing på grusveier trengs ikke dette.
Godt poeng Mekkern.

Jeg har selv kjørt på grusvei med både en GSXR 1000 og ZX9 min.
Klart da går det stille og rolig, særlig grusveier med mye rullegrus.
Men du er jo mer opptatt av underlaget en selve turen, så for min del blir det slitsomt å kjøre på grus med en sånn type sykkel.
Skulle jeg utlukkende kjøre på grus eller mye på dette underlaget hadde jeg valgt en sykkel som er mer egnet.
Er ikke å komme i fra at eventyrsykkler er mer egnet her.

Har selv en 450 crosser og det hender jeg havner på noen lokale grusveier :redface og da glemmer du underlaget for å si det sånn. :yeyeye :prop: :mc1
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Bosted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ole m. »

mekkern skrev:skal en RASE på grusveier er en 110-140kg sykkel med 60-70+++hk saker...helt klart..

men for å kjøre tur og sightseeing på grusveier trengs ikke dette.
Man trenger heller ikke så lett sykkel for å kjøre aktivt på grusveier. Det går fint med store off-roadere, selv om noen er bedre enn andre også innenfor dette segmentet.
Og ja, man kommer jo frem på grusveier med hva som helst av tohjulinger, om det er målet. Men det er vel neppe det som er temaet i en tråd om "eventyr- og reiseenduroer".

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av mekkern »

svaret var til Paulus noe tidligere.

skal holde meg unna traktortråden jeg. :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Bosted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ole m. »

He-he... :D
Det trenger du da ikke gjøre, selv om jeg er uenig med deg i hva som er riktig sykkel for grusveier. ;-)

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ojda »

Ikke noe å bry seg om ole m :sorry
Mekkeren er bare sur fordi han ikke kan kjøre adventuresykkel
og nå ned med beina på begge sider =;
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

KawaKjetil

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av KawaKjetil »

Zadnez skrev:hei,
jeg er i markedet for en adventure sykkel (explorer eller gs), da jeg ringte Gjensidig for forsikring koster explorereren 5600 i året mens GSen koster 9700????

samme type sykkel, samme innkjøpspris men kjempeforskjell på forsikring:/

da blir jo valget enkelt
Det var dyrt. Betaler ca 3500,- for en GSA 2010 modell hos Tryg med full bonus etc.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

Jeg betaler 1800,- for full kasko i Storebrand :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

mekkern skrev:For "vanlig" kjøring på grusveier(uten sladding og grisekjøring) fungerer alle sykler som ikke er i det værste RR segmentet men vanlig rettoppogned sittestilling er helt ok, selv med "vanlige" veidekk-også Cruisere/custom.

skal en ut i terrenget/smale stier er det et annet segment gjeldene.

En gsxr-zx-cbrr r6/r1 paginale er fullt mulig å bruke også men blir fort litt "utrygg" følelse i styret hvis det er litt rullegrus...

ikke fokuser for mye på type sykkel/dekk men prøv deg frem-så får du din egen "feeling" :prf
Oh.....here we go again :notlistening
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

MD First Ride: 2014 Aprilia Caponord 1200

Legg inn av ZZR-Erling »

MD First Ride: 2013 Aprilia Caponord 1200:

http://www.motorcycledaily.com/2013/03/ ... nord-1200/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sist redigert av ZZR-Erling den 28 mar 2013, 16:56, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

RuneMC skrev:@PAULUS: V-Strom 650 på grus kan gå helt greit det.
Jeg kjører noe på grus, men det er da snakk om fine grusveier, og ikke terreng.
Er også nybegynner på grus, så tar det piano i svinger (ingen sladding).

Vekten (220kg fulltanket) pluss noe høyt tyngdepunkt pluss noe utsatt gir-skifter, clutch hendel og bremsehendel gjør at dette ikke er sykkelen jeg ville valgt for mer inspirert kjøring på grusvei. Dvs hvis det er sjanser for velt som del av planlagt kjøring.

Så hvis målet er Jotunheimveien, Peer Gynt veien eller lign grusveier, så fungerer den helt fint med f.eks. Anakee2 dekkene.
Hvis målet er mindre sivilisert kjøring ville jeg valgt en med lavere vekt og en som er bedre designet mhp sårbare deler ved velt.

Pålitelighet, lastekapasitet og komfort i forhold til langtur er en fornøyelse.

Du ser forsåvidt på gruspartiene i reklamevideoen under at den "logrer" ganske mye med bakenden på grusbanen, så det krever nok en sjåfør som er erfaren på området...
[video]http://www.youtube.com/watch?v=roTslAGYg8g[/video]
Jeg har hatt den glede å kjøre på masse grus og tømmerveier med en kompis med en V-Strom 1000cc. Og det er ingen problemer med "inspirert" kjøring med en 650 heller under forhold som 90% av oss som kjører uttafor asfalten kjører på.

Du får hendelbeskyttere og veltebøyler noe som uansett er et must om man skal kjøre på grusveier. Og man får ulike typer dekk innkludert knastedekk som f.eks. TCK80 til den.

At den sykkelen på videoen "logrer" ganske mye med bakparten er helt normalt avhengig av motorstyrke og gassbruk, underlaget man kjører på f.eks. løs grus/rullegrus og valg av dekk. Det er ingen dramatikk med det og helt normalt. :D

Så en V-Strom 650 er en såkalt Dual Sport MC konstruert for on/off-road kjøring og en helt kurant flerbrukssykkel for asfalt og grus.

Honda XL 600V Transalp. Suzuki DL 1000 V-Strom. Husqvarna TE 630. Vinteren 2011.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=qDi7D8U4Y0Y[/video]
Tut & Kjør!

Brukeravatar
Alas
Innlegg: 128
Registrert: 01 apr 2013, 17:04
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
Bosted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Alas »

Driver og myser etter ny sykkel og hva jeg har lyst på endrer seg nesten fra dag til dag, men jeg begynner å tro at en litt mer asfaltorientert adv-sykkel er veien for meg nå. Den oppreiste sittestillingen tiltaler meg, muligheten til å kjøre på en grusvei om det skulle bli aktuelt faller inn under kategorien "kjekt å ha", også får en skikkelig tøffe aluvesker til dem. De fleste virker og laget for å brukes, på en annen måte ihvertfall enn endel andre sykler, de ser ut som om de ikke tar skrekken av en tur i bakken og en kan få ganske omfattende veltebøyler osv. Hovedmålet mitt er at jeg ser for meg litt lengre turer de neste årene og kanskje allerede iår om det faller seg slik.

Så er det noen som har erfaring med først og fremst Tiger 800/800XC, Super Tenere, Versys 1000, F800GS?

Kan jo si at igår var det Super Tenere som tiltalte mest, i forgårs var det Versys 1000 og idag Tigeren.

Kan jo nevne og at budsjett er ikke helt bestemt enda, men en ny Super Tenere er for dyr og en Versys 1000 er kanskje innenfor...

Versys 650 og 650 V-strom er forså vidt aktuelle de og, men jeg er redd de har litt lite motor, jeg kjører jo en liten 400 idag og er lei av å gire... CBF1000, og F800GT er og på en måte aktuell, men de virker litt for asfaltorientert.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av AJ »

Alas skrev:
Så er det noen som har erfaring med først og fremst Tiger 800/800XC, Super Tenere, Versys 1000, F800GS?
Her er mine inntrykk av Tiger 800 XC:
http://www.mc24.no/article.php?articleI ... tegoryID=6" onclick="window.open(this.href);return false;
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Welshen
Innlegg: 444
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Bosted: Vestsida

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Welshen »

Morsomt å myse etter ny sykkel Alas. Hva skal man velge? Ja det er ikke lett å si.... dette vet jeg alt om siden jeg har brukt MANGE mnd på å bestemme meg for mitt kjøp. (PS som ble i orden i helga) Jeg oppfordrer deg til først og sette opp de aktuelle og så prøve de. Det er store forskjeller på hva en sitter godt på, og med ditt ønske om bruksområdet med evt lange turer er jo det viktig.

Jeg har brukt lang tid på å prøve flere forskjellige og da jeg stod igjen med noen få, så ble det lommeboka og ikke minst hvilken sykkel jeg hadde mest lyst på. Flere sykler leverer ca det samme, så det blir en del smak og behag. Når det gjelder konkrete brukserfaringer har jeg ikke kommet dit ennå, kun prosessen til kjøp. Men den har jeg tenkt mye på og er VELDIG fornøyd med.

Du har en morsom tid i møte.
I don`t care about little things.....

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

Alas skrev:Driver og myser etter ny sykkel og hva jeg har lyst på endrer seg nesten fra dag til dag, men jeg begynner å tro at en litt mer asfaltorientert adv-sykkel er veien for meg nå. Den oppreiste sittestillingen tiltaler meg, muligheten til å kjøre på en grusvei om det skulle bli aktuelt faller inn under kategorien "kjekt å ha", også får en skikkelig tøffe aluvesker til dem. De fleste virker og laget for å brukes, på en annen måte ihvertfall enn endel andre sykler, de ser ut som om de ikke tar skrekken av en tur i bakken og en kan få ganske omfattende veltebøyler osv. Hovedmålet mitt er at jeg ser for meg litt lengre turer de neste årene og kanskje allerede iår om det faller seg slik.

Så er det noen som har erfaring med først og fremst Tiger 800/800XC, Super Tenere, Versys 1000, F800GS?

Kan jo si at igår var det Super Tenere som tiltalte mest, i forgårs var det Versys 1000 og idag Tigeren.

Kan jo nevne og at budsjett er ikke helt bestemt enda, men en ny Super Tenere er for dyr og en Versys 1000 er kanskje innenfor...

Versys 650 og 650 V-strom er forså vidt aktuelle de og, men jeg er redd de har litt lite motor, jeg kjører jo en liten 400 idag og er lei av å gire... CBF1000, og F800GT er og på en måte aktuell, men de virker litt for asfaltorientert.
Les dette om Suzuki DL650 V-Strom, så kansje du endrer mening. :thumleft

"Bare 650 kubikk på en storvokst reiseenduro? Forventningene var ikke store til DL 650 V-Strom. I ettertid er det bare å konstatere at 650 er nok." "Da jeg leverte inn DL 650, to dager senere, var jeg helt overbevist. DL 650 V-Strom er en av markedets beste og morsomste allroundere, uavhengig av pris. Jeg hadde fått en ny MC-favoritt".
http://www.klikk.no/motor/mc/article261767.ece
Sist redigert av jonnykr den 14 apr 2013, 23:28, redigert 1 gang totalt.
Tut & Kjør!

Svar