mekkern skrev:For "vanlig" kjøring på grusveier(uten sladding og grisekjøring) fungerer alle sykler som ikke er i det værste RR segmentet men vanlig rettoppogned sittestilling er helt ok, selv med "vanlige" veidekk-også Cruisere/custom.
Man kan komme frem med alle slags sykler på grusveier, men det er jo ikke det man kaller gruskjøring... :-)
mekkern skrev:skal en ut i terrenget/smale stier er det et annet segment gjeldene.
For terreng og smale stier er det endurosykler som er best ja, men man kan også bruke tyngre off-roadere, det er både utfordrende og gøy. Men nå er det jo ikke lov å kjøre i terrenget da, om det ikke er en lukket bane som er ment for formålet.
mekkern skrev:En gsxr-zx-cbrr r6/r1 paginale er fullt mulig å bruke også men blir fort litt "utrygg" følelse i styret hvis det er litt rullegrus...
Man kommer seg frem med dette også, men noe egnet redskap for grus er ikke disse maskinene.
mekkern skrev:ikke fokuser for mye på type sykkel/dekk men prøv deg frem-så får du din egen "feeling"

Skal man ha det gøy med gruskjøring, så er det viktig å ha riktig redskap. Feil sykkel og/eller feil dekk gjør at kjøringen ikke blir noe gøy. En god grussykkel bør ha store hjul, 21"/18" foran/bak, og man må ha god kontroll med sykkelen ved stående kjøring. Det er viktig å kunne klemme bena tett mot sykkelen når man står, her er det ikke så mange sykler som er gode, dessverre. De fleste jeg har testet har en utforming hvor sykkelen er bredest nederst, og så smalner de inn så mye at man ikke får klemt bena tett mot sykkelen når man står og kjører. Unntaket her er KTM 950/990 Adventure, som er den beste jeg har kjørt så langt, av de store off-roaderne. Jeg vil påstå at denne sykkelen er i en klasse for seg når det gjelder egenskaper for gruskjøring.