Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Tobben84s logg - Hypermotard 1100 S
Hvordan trives du med Hyper'n? Hjulløft ved hvert lyskryss?
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: Tobben84s logg - Hypermotard 1100 S
Nei, jeg har to "gamle" nøkler og et kodekort nå, alt stammer fra opprinnelsen. Jeg tror ikke de har rørt tenningslåsen, men kun bytta instrument-cowlen i mangel på norsk ord.......er det mulig? Har ikke testa ekstranøkkelen dog.Andreas skrev:Fikk du rød nøkkel og kodekort etter at det ble byttet dashbord? I såfall så ville de ikke fått programert startsperren, det må man ha den røde nøkkelen til..Kanskje det også er noe å få sjekket opp der du kjøpte sykkelen?
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: Tobben84s logg - Hypermotard 1100 S
Trives veldig godt med den, du kjører den ALDRI uten å bli engasjert hvertfall. Luftkjølt to-ventils L-twin med tørrclutsj uten noen form for elektronikk begynner å bli sjeldent å møte rundt omkring, og jeg synes for først gang på lenge at sykkelen min har skikkelig sjelCutless skrev:Hvordan trives du med Hyper'n? Hjulløft ved hvert lyskryss?

Den går veldig lett på hjulet ja helt opp i tredje gir uten clutsj, men jeg kjører pent på gata altså, men på bane er både jeg og sykkelen en symbiose av galskap

- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: Tobben84s logg - Hypermotard 1100 S
Testa ekstranøkkelen i dag, og det gikk som forventet bra det. Eneste som er rart at det står "key 1" i displayet med den også, burde vel stått "key 2"? I tillegg skal det stå "ducati performance" på displayet ved oppstart pga jeg har Termipotte og performance-ecu, men det gjør det heller ikke. Tipper alt dette skyldes nytt display, og ikke noe jeg gidder å bry meg om.....Tobben84 skrev:Nei, jeg har to "gamle" nøkler og et kodekort nå, alt stammer fra opprinnelsen. Jeg tror ikke de har rørt tenningslåsen, men kun bytta instrument-cowlen i mangel på norsk ord.......er det mulig? Har ikke testa ekstranøkkelen dog.Andreas skrev:Fikk du rød nøkkel og kodekort etter at det ble byttet dashbord? I såfall så ville de ikke fått programert startsperren, det må man ha den røde nøkkelen til..Kanskje det også er noe å få sjekket opp der du kjøpte sykkelen?
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: Tobben84s logg - Hypermotard 1100 S

Fin tur i nydelig vær i dag. Bildet er tatt mellom Byrkjedalstunet og Vikeså. Min sykkel og kompis sin splitter nye Monster

Re: Tobben84s logg - Hypermotard 1100 S
1200S stripe?
Samme sykkelen jeg sikler på til jeg får tung lappen om 2 år 


- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: Tobben84s logg - Hypermotard 1100 S
Er "bare" en 821 cc desverre.....Trondgv skrev:1200S stripe?Samme sykkelen jeg sikler på til jeg får tung lappen om 2 år
Re: Tobben84s logg - Hypermotard 1100 S
Uffda
Men fortsatt pene sykler 


- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: Tobben84s logg - Tiger 800 XCX
Solgte Hyperen i Oktober etter mye respons på salgsannonsen. Kom ganske kort tid etter over en demokjørt 2015 Tiger 800 XCX som jeg har kjørt ca 250 mil med gjennom vinteren nå. Den er helt fantastisk, og har totalt 600 mil på telleverket. Fikk i forrige uke nye continental tkc-70 dekk som jeg håper takler vinterføret bedre enn Battlewings-dekkene. Jeg skal neste uke ta et oljeskift og montere Fuel-slipon, så kan sesongen bare komme for fullt:)
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: Tobben84s logg - Hypermotard 1100 S
[img]http://i1268.photobucket.com/albums/jj5 ... j384o.jpeg[/img]
[img]http://i1268.photobucket.com/albums/jj5 ... iwbac.jpeg[/img]
[img]http://i1268.photobucket.com/albums/jj5 ... 7rpe3.jpeg[/img]
[img]http://i1268.photobucket.com/albums/jj5 ... iwbac.jpeg[/img]
[img]http://i1268.photobucket.com/albums/jj5 ... 7rpe3.jpeg[/img]
Sist redigert av Tobben84 den 06 feb 2016, 11:29, redigert 4 ganger totalt.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tobben84s logg - Hypermotard 1100 S
Ble tilbudt testkjøring av en vinterskodd 800 da GMS i Hunndalen fortsatt holdt på med Triumph, men så passet det dessverre ikke...
Angrer fortsatt på at jeg ikke prioriterte annerledes...
Hadde vært fabelaktig artig å kjørte en slik på vinterføre
!
Så...
er bare bittelitt misunnelig, ja... 
Angrer fortsatt på at jeg ikke prioriterte annerledes...
Hadde vært fabelaktig artig å kjørte en slik på vinterføre

Så...


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX
@AJ
Det bildet overdriver litt vinterføret her borte da, det skal sies. Det mest utfordrende jeg har møtt ila vinteren har vært slush og tettpakket snø i veldig små veistubber. Har kjørt u-pigget hele tiden og kun hatt tre dager med buss/bil. battlewingsdekkene har fungert greit, men de nye grovere tkc70 dekkene overgår de lett, de er helt magiske!
Det bildet overdriver litt vinterføret her borte da, det skal sies. Det mest utfordrende jeg har møtt ila vinteren har vært slush og tettpakket snø i veldig små veistubber. Har kjørt u-pigget hele tiden og kun hatt tre dager med buss/bil. battlewingsdekkene har fungert greit, men de nye grovere tkc70 dekkene overgår de lett, de er helt magiske!
Re: Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX
Må si jeg syns det er sprekt å begi seg ut på vinterføre. Har selv bare litt snøerfaring fra Valdresflya, Finnskogen og som burkslave på primustreffet noen ganger. En gruskompis som kjørte tiger 800xc ble lei og gikk over til Ktm. Hevdet at den ikke var all verden på grus. Etter å ha prøvd den selv kan jeg si meg enig at forhjulet gir dårligere tilbakemelding enn på Bmw f800'n min. Det er det jeg liker med den, den har følelsen med underlaget-skikkelig traktor. Men som også funker greit i krappe nedlegg eller i 180 om en må tørke goretexen. Er skodd med Heidenau scout, gode på grus, asfalt og holder 12-15K km.
Mc: Tempo Panter (79-82), Kawasaki z400 (83-85), Suzuki gs 650 (85-88), Yamaha TR1 (88-93=), HD Fat Boy (93-01),Yamaha SRX-6 (2001-2003) Ducati Monster 750 (2003-2006), Moto Guzzi V11 sport (01-07),Ducati Monster 900 (07-13), BMW f800 gs (13-18.), Honda crf 1000 afrika twin (18-), Honda CB 500 f (21) Telt: De Waard Lepelaar,Esvo Acoma, Sahara glampingtelt, Big Agnes Fly creek, Hilleberg Enan, Helsport Fonnfjell,EasyCamp galaxy3, Exped outer space3
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX
Heisann Raster! Kjører svært lite på snø altså, er 99% godt saltede veier og de største utfordringene er saltslaps og områder hvor det er strødd, gir meg en ekstra god forberedelse og finsliping av kjøreferdighetene til sommersesongen:)
Hvis han hadde den gamle generasjonen 800xc fra 2011-2014, så forstår jeg at demperen var så som så ja, det er jeg helt enig i. Min 2015 har fullt justerbar WP fjæring som det er KTM som har produsert så den er milevis bedre enn gammelmodellen og etter min mening flere hestehoder foran gs800 i den duellen også. Prøv en, det anbefales
Hvis han hadde den gamle generasjonen 800xc fra 2011-2014, så forstår jeg at demperen var så som så ja, det er jeg helt enig i. Min 2015 har fullt justerbar WP fjæring som det er KTM som har produsert så den er milevis bedre enn gammelmodellen og etter min mening flere hestehoder foran gs800 i den duellen også. Prøv en, det anbefales

Re: Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX
Det frister. Vært inne på tanken å oppgradere til øhlins eller noe annet. Men skifter du hele gaffelbeinet eller bare fjærene?
Mc: Tempo Panter (79-82), Kawasaki z400 (83-85), Suzuki gs 650 (85-88), Yamaha TR1 (88-93=), HD Fat Boy (93-01),Yamaha SRX-6 (2001-2003) Ducati Monster 750 (2003-2006), Moto Guzzi V11 sport (01-07),Ducati Monster 900 (07-13), BMW f800 gs (13-18.), Honda crf 1000 afrika twin (18-), Honda CB 500 f (21) Telt: De Waard Lepelaar,Esvo Acoma, Sahara glampingtelt, Big Agnes Fly creek, Hilleberg Enan, Helsport Fonnfjell,EasyCamp galaxy3, Exped outer space3
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX
Min er levert fra fabrikk sånn pga nettopp de dårlige tilbakemeldingene fra kunder på fjæringskvaliteten på den gamle utgaven. Hadde den gamle utgaven før, og da så jeg på muligheten for øhlins-oppgradering, og bak er det enkelt og greit og bare bytte hele enheten, mens foran er det litt verre tror jeg.
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX
Sykkelen min har nå gått ca 5000 km, og hadde sist service på 90 mil i sommer en gang. Jeg valgte derfor å få gjennomført en mellomservice i dag for å pleie sykkelen litt siden den må takle rimelig bedritne kjøreforhold om dagen. Synes service-intervallene er vel lange, og siden sykkelen egentlig delvis fortsatt er i innkjøring så tror jeg det er lurt. Fikk det utført hos Mototech siden sykkelen har garanti så er det kjekt med autorisert verksted. Han leste også pluggene mine mtp at jeg kjører slipon uten remap. De så veldig fine ut
luftfilteret var veldig møkkete mtp km standen, så det var veldig kjekt å få byttet. Alt i alt godt å få pleiet sykkelen litt, så fikk jeg meg en god times tur samtidig til og i fra verkstedet også. Et par bilder hvor min nye eksos også vises:
[img]http://i1268.photobucket.com/albums/jj5 ... zt9cp.jpeg[/img]
[img]http://i1268.photobucket.com/albums/jj5 ... bfmhu.jpeg[/img]

[img]http://i1268.photobucket.com/albums/jj5 ... zt9cp.jpeg[/img]
[img]http://i1268.photobucket.com/albums/jj5 ... bfmhu.jpeg[/img]
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX
Oppdatering:
Har kjørt en del mer med sykkelen i det siste i takt med at været har blitt mer turvennlig. Blir bare mer og mer glad i Tigeren, og da spesielt fjæringskvaliteten, den er helt fantastisk. På svingete veier er den svært leken og tkc-70 dekkene oppfører seg 99,7% som reine gatedekk, og de sitter veldig godt til tross for dårlige kjøreforhold. Har prøvd de litt offroad også, og de klarer seg overraskende godt uten at jeg har utfordret de veldig mye enda.
Fuel-eksosen gir en nydelig lyd, men merker at blandingen er noe mager spesielt helt fra tomgangsturtall. Har derfor bestillt meg boosterplug fra danmark. Denne får veldig gode reviews av andre brukere. Alternativet var å laste opp arrow-mappen til Triumph, men denne sier mange øker bensinforbruket med så mye som 30% samt at den visstnok er altfor fet.
http://www.boosterplug.com/shop/booster ... -338p.html
Jeg har også gått til innkjøp av Touratech sin støttefot:
http://www.touratech-usa.com/Store/3350 ... ger-800-XC

Har kjørt en del mer med sykkelen i det siste i takt med at været har blitt mer turvennlig. Blir bare mer og mer glad i Tigeren, og da spesielt fjæringskvaliteten, den er helt fantastisk. På svingete veier er den svært leken og tkc-70 dekkene oppfører seg 99,7% som reine gatedekk, og de sitter veldig godt til tross for dårlige kjøreforhold. Har prøvd de litt offroad også, og de klarer seg overraskende godt uten at jeg har utfordret de veldig mye enda.
Fuel-eksosen gir en nydelig lyd, men merker at blandingen er noe mager spesielt helt fra tomgangsturtall. Har derfor bestillt meg boosterplug fra danmark. Denne får veldig gode reviews av andre brukere. Alternativet var å laste opp arrow-mappen til Triumph, men denne sier mange øker bensinforbruket med så mye som 30% samt at den visstnok er altfor fet.
http://www.boosterplug.com/shop/booster ... -338p.html
Jeg har også gått til innkjøp av Touratech sin støttefot:
http://www.touratech-usa.com/Store/3350 ... ger-800-XC

- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX
Fikk montert nevnte boosterplug i går, og må si at den svarte til forventningene. Nye sykler er så forferdelig magert satt opp, at litt ekstra fuel gjorde underverker selv for triplen i Tigeren som er smørmyk. Det jeg merket medt forskjell på er å starte fra stillestående på kald motor hvor det tidligere var veldig lett å kvele motoren. Det er ikke et problem nå, og generelt føles sykkelen mye piggere. Veldig fornøyd og til en billig penge, anbefales 

- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX
Så booster-pluggen funker mener du altså ? Kanskje noe å vurdere på Tracern etterhvert også 

Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX
Ja, det vil jeg absolutt anbefale deg å gjøre. Størst utbytte vil jeg tro du har hvis du har slipon i tillegg. Mer luft og mer bensin blir god stemning.....biker7 skrev:Så booster-pluggen funker mener du altså ? Kanskje noe å vurdere på Tracern etterhvert også

Re: Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX
Det denne pluggen gjør, hvis den er som 99% andre på markedet.Tobben84 skrev:Ja, det vil jeg absolutt anbefale deg å gjøre. Størst utbytte vil jeg tro du har hvis du har slipon i tillegg. Mer luft og mer bensin blir god stemning.....biker7 skrev:Så booster-pluggen funker mener du altså ? Kanskje noe å vurdere på Tracern etterhvert også
Så overstyrer den co2 sensoren ved å gi en falsk volt verdi. Det er jo når sykkelen er i "close loop" området ecu n tar hensyn til co2 sensoren. Dette er området som blir brukt når en måler sykkelens utslipp. Det som da skjer er at ecu tror at den aldri er i dette området. og gir bensin
som den tror er riktig i forhold til o2 sensoren og tpc/cam sensor.
Så fort ecu er uten for "close loop" området 1000 til 4000 rpm (sånn ca) Så gir ecu totalt blanke i co2 sensoren.
Dette vil si.
De som setter på slip on og åpent luftilter får ikke noe bedre blanding av luft og bensin når den er utenfor sitt "close loop" område.
Og en skal i hvert fall være veldig ups på dette, særlig med sykler som har euro 4.
Disse går så mager med orginal anlegg at ved å "åpne" sykelen kan du risikere skader.
Skal du forhindre dette må du enten ta i bruk rapidbike, powercommander eller reflash av ecu.
Dette er helt klart noe en bør være klar over.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX
Ja, jeg ser poenget ditt, men boosterplugen er den eneste plugin-devicen med egen temperatursensor. Denne lurer ecu til å tro at det til enhver tid er 20 grader kaldere, slik at den feter blandingen over hele registeret. Står beskrevet hvordan den virker her:EasyRider skrev:Det denne pluggen gjør, hvis den er som 99% andre på markedet.Tobben84 skrev:Ja, det vil jeg absolutt anbefale deg å gjøre. Størst utbytte vil jeg tro du har hvis du har slipon i tillegg. Mer luft og mer bensin blir god stemning.....biker7 skrev:Så booster-pluggen funker mener du altså ? Kanskje noe å vurdere på Tracern etterhvert også
Så overstyrer den co2 sensoren ved å gi en falsk volt verdi. Det er jo når sykkelen er i "close loop" området ecu n tar hensyn til co2 sensoren. Dette er området som blir brukt når en måler sykkelens utslipp. Det som da skjer er at ecu tror at den aldri er i dette området. og gir bensin
som den tror er riktig i forhold til o2 sensoren og tpc/cam sensor.
Så fort ecu er uten for "close loop" området 1000 til 4000 rpm (sånn ca) Så gir ecu totalt blanke i co2 sensoren.
Dette vil si.
De som setter på slip on og åpent luftilter får ikke noe bedre blanding av luft og bensin når den er utenfor sitt "close loop" område.
Og en skal i hvert fall være veldig ups på dette, særlig med sykler som har euro 4.
Disse går så mager med orginal anlegg at ved å "åpne" sykelen kan du risikere skader.
Skal du forhindre dette må du enten ta i bruk rapidbike, powercommander eller reflash av ecu.
Dette er helt klart noe en bør være klar over.
http://www.boosterplug.com/shop/cms-21.html
- badkernel
- Innlegg: 131
- Registrert: 21 mai 2014, 00:41
- Motorsykkelen din: Bmw R1200 GS (2017)
- Bosted: Stavanger
Re: Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX
Takker for linken Tobben84, det høres ut at den kan løse "blanding" problemet på Tracer
Offtopic:
Hvor har du kjøpt windscreen extention?

Offtopic:
Hvor har du kjøpt windscreen extention?
Bmw R1200 GS (2017)
Yamaha MT09 Tracer (2016 model)
Yamaha FZ08N (2013 model)
Yamaha Fazer 650 (1999 model)
Yamaha MT09 Tracer (2016 model)
Yamaha FZ08N (2013 model)
Yamaha Fazer 650 (1999 model)