Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Artikkel med mye god info og gode tips:

http://www.dansmc.com/rearchain.htm
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Chubby-mc
Innlegg: 45
Registrert: 25 sep 2015, 13:48
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R 2014

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Chubby-mc »

Bruker dere depotstøtte når dere vedlikeholder kjedene deres? Eller er det like greit å skyve, smøre, skyve, smøre? Jeg prøvde å løfte bakhjulet på min nye 2014 Street Triple R med depotstøtten fra Biltema i dag, men den passet heller dårlig.

(Så nå vurderer jeg å bytte inn den mot en hjulrulle som gjør samme nytten i forhold til vasking og smøring. Stramming av kjedet tenker jeg at jeg overlater til verkstedet likevel.)

Toven

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Toven »

Få deg svingarm spools, om du ikke har det allerede.
Bilde

Jeg pleier noen ganger ved bare smøring å dytte - smøre - dytte. Skal jeg rengjøre bruker jeg depotstøtta.
Har også kjøpt en sånn hjulrulle for å prøve den... Funket heller dårlig, da dekket ruller av ettersom det står på skrå.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Bosted: Bartebyen

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av WikingTnT »

Kjøp en skikkelig depot-støtte er mitt råd , føles mye stødigere enn hjulrulla fra biltema - har begge deler og velger støtta hver gang.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Jeg bruker en depotstøtte fra Biltema (Ja du leste riktig...) når jeg skal smøre/vaske kjedet og det er helt uproblematisk. Det er vel begrenset hvor mye Biltema kan feile med en formet jernstang. Jeg kjøpte den brukt av TomB her inne for 50,- tror jeg og den står fortsatt i garasjen og blir brukt flittig.

Det tar 10 sekunder og vipe sykkelen opp med denne så null stress. Dog kunne jeg virkelig tenkt meg en slik:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=5DBzroYOGrI[/video]

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

Sykkel på sidestøtte og en enkel saksejekk under svingarmen på motsatt side. Perfekt for både felg vask kjede vask og smøring.

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Bosted: Viken

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av vim »

Bjerknez skrev:Jeg bruker en depotstøtte fra Biltema (Ja du leste riktig...) når jeg skal smøre/vaske kjedet og det er helt uproblematisk. Det er vel begrenset hvor mye Biltema kan feile med en formet jernstang. Jeg kjøpte den brukt av TomB her inne for 50,- tror jeg og den står fortsatt i garasjen og blir brukt flittig.

Det tar 10 sekunder og vipe sykkelen opp med denne så null stress. Dog kunne jeg virkelig tenkt meg en slik:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=5DBzroYOGrI[/video]
Bruker også depotstøtte fra Biltema på andre året og mekker/vasker relativt mye - og det fungerer 110% fint.
En kinavariant av den du linker video til, selges av en kar i Vestfold på Finn.no til 1800,-. Har vurdert å teste den, men har litt plassproblemer i garasjen til alt "kjekt å ha".

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Gjorde kjede og drev skikkelig reine her om dagen, med god gammaldags parafin og børste. Tok også av dekselet til frontdrevet for å sjekke hvordan tilstanden på dette var. Synes jeg ser en klar "kroking" (hooking) på drevet, på grensen til at det bør byttes - se bildet nedenfor.

Etter rens og smøring med Tutoro kjedeolje var det klar for en tur for å teste kjedet nærmere etter turen.
Det første jeg la merke til da jeg skulle rygge sykkelen inn i garasjen etter turen var en kneppe lyd med fast intervall. Tydelig å høre da sykkelen ble trillet bakover. Ikke fult så tydelig når bakhjulet snurres med sykkelen på midtstøtta.

Gikk så over kjedet, ledd for ledd, og fant flere som gikk tregt og et som ikke lot seg bevege i det tatt. Med egnet verktøy gikk jeg over alle leddene en gang til og smurte de som gikk tregt og fikk løsnet det som hadde satt seg fast. Brukte verktøyet og beveget alle leddene et par kjederunder.

Til slutt målte jeg slitasjelengden på kjedet som ikke børe overskride 27,2 cm målt fra midten til midten på 18 ledd.
Dette ligger helt på grensen flere steder på kjedet.

Alt i alt tyder ting på at drivsettet er såpass slitt at det bør byttes innen rimelig tid. Må vel si at jeg er noe overrasket og litt skuffet over at originaldrivsettet ikke holder lenger enn snaue 30K. Skulle jeg kjørt resten av sesongen her i landet hadde jeg nok kjørt på settet noen tusen km. til, men neppe mer enn 35000.
Men siden vi drar på Europatur om ca. tre uker, vil jeg ikke ha usikkerheten med et slitt drivsett hvilende over meg som en skygge på en slik tur.
Derfor blir det drev og kjedebytte på onsdag, hos Qvale MC på Årnes.
Blir D.I.D. ZVM-X 525 og JT drev, som erstatning for det som ser ut som originale KTM drev og tsjekkiskprodusert CZ SDZ 525 kjede, som noen mener er veldig bra mens andre mener det er "total crap"... :-k .

Satser på at kneppelyden jeg hører etter å ha kjørt og skal parkere sykkelen, er fra kjedegangen. Høres i hvert fall ut til at det kommer fra kjedesiden og bakhjulet på denne siden.
Er vel ingenting som tyder på at dette har noe med slitt lager å gjøre, håper jeg...?
En vurdering fra de som kan mer om dette enn meg her inne, settes pris på.

Til slutt, bilde av framdrevet, som jeg synes viser en asymmetrisk bueform og dermed begynnende "hooking".

Bilde
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Bosted: Bartebyen

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av WikingTnT »

Bjerknez skrev:Jeg bruker en depotstøtte fra Biltema (Ja du leste riktig...) når jeg skal smøre/vaske kjedet og det er helt uproblematisk. Det er vel begrenset hvor mye Biltema kan feile med en formet jernstang. Jeg kjøpte den brukt av TomB her inne for 50,- tror jeg og den står fortsatt i garasjen og blir brukt flittig.

Det tar 10 sekunder og vipe sykkelen opp med denne så null stress. Dog kunne jeg virkelig tenkt meg en slik:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=5DBzroYOGrI[/video]
Hjulrulle og depotstøtte er to forskjellige ting da vettu :P , rulla legger du under bakdekket .

Toven

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Toven »

Har fått antydning til krumming på mitt fordrev også, triptellern sniker seg straks opp på 40k.
Ellers går kjedet fint... noen tight spots men ingenting alvorlig, satser på å bytte neste år :)

Bilde

På kjedet ditt AJ, det ser ut som om det "slipes" på kanten nederst?

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Bosted: Trondheim

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av JK95 »

Bildeimage hosting free
Slik så mitt ut når jeg bytta forrige uke på 41k, da med svært få trege ledd, og strengt tatt ingen kjøremessige problemer :crazy:
Selv ser jeg ikke problemet i å bytte på 30k heller, det er jo LANGT! På lettmc fikk jeg knapt 16-18k ut av kjede og drev, så 30 på en 1290 mener jeg nå selv at er meget innafor :redface

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Toven skrev:
På kjedet ditt AJ, det ser ut som om det "slipes" på kanten nederst?
Sånn har det vært helt fra starten og grunnen er nok kjedegangbeskyttelsen i framkant oppe og nede på svingarmen.
En liten feilkonstruksjon antakelig, hvor nedre del av kjedet tar inni beskyttelsessideveggen der slitasjeindikatoren er... :-k :

Bilde
Bilde med dårlig fokus, men dere skjønner hva jeg mener...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

JK95 skrev:Bildeimage hosting free
Slik så mitt ut når jeg bytta forrige uke på 41k, da med svært få trege ledd, og strengt tatt ingen kjøremessige problemer :crazy:
Selv ser jeg ikke problemet i å bytte på 30k heller, det er jo LANGT! På lettmc fikk jeg knapt 16-18k ut av kjede og drev, så 30 på en 1290 mener jeg nå selv at er meget innafor :redface
I forhold til drevet på din sykkel så skulle jeg nok fint greid 10K til, vil jeg tro ;) .
Og, som allerede nevnt, jeg hadde nok ikke tatt bryet med å bytte nå om det ikke hadde vært for den forestående utenlandsturen.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Toven

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Toven »

Det hadde jeg også gjort AJ, må gjøre skikkelige forberedelser før en sånn langtur :)

Bra slitt det fordrevet JK :P

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Toven skrev:Det hadde jeg også gjort AJ, må gjøre skikkelige forberedelser før en sånn langtur :)
Med storservice unnagjort allerede og nært forestående drivsettbytte, bør det meste være klart, ja :) .
Dekk ble også byttet for ikke lenge siden og jeg må si Bridgestone Battlax A40 Adventure har innfritt så langt.
Veldig gode dekk, som ser ut til å holde en god del lenger enn Metzeler Tourance NEXT dekkene jeg hadde på sykkelen før disse.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

AJ skrev:
Toven skrev:Det hadde jeg også gjort AJ, må gjøre skikkelige forberedelser før en sånn langtur :)
Med storservice unnagjort allerede og nært forestående drivsettbytte, bør det meste være klart, ja :) .
Dekk ble også byttet for ikke lenge siden og jeg må si Bridgestone Battlax A40 Adventure har innfritt så langt.
Veldig gode dekk, som ser ut til å holde en god del lenger enn Metzeler Tourance NEXT dekkene jeg hadde på sykkelen før disse.
.....og når administrator blogger om Dekkvalg i selve kjedesmøretråden så vet vi alle at enden er nær.....;-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

cannon skrev:.....og når administrator blogger om Dekkvalg i selve kjedesmøretråden så vet vi alle at enden er nær.....;-)
Ojsann.... der glapp det visst... :orefk
Får komme sterkere tilbake på kjedesporet etter turen til Qvale'en... ;)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Royal »

Har dere noen tips til en kjedesmøring som stivner eller holder seg relativt "tørt"?

Kjedesprayen jeg bruker nå har en tendens til å slenges av og dekke bakdekk og biler bak meg med olje.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Royal skrev:Har dere noen tips til en kjedesmøring som stivner eller holder seg relativt "tørt"?

Kjedesprayen jeg bruker nå har en tendens til å slenges av og dekke bakdekk og biler bak meg med olje.
Husker fra tidligere at flere var storfornøyd med denne:

http://www.royalpurpleconsumer.com/prod ... lubricant/

Har dog ikke prøvd den selv.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Royal skrev:Har dere noen tips til en kjedesmøring som stivner eller holder seg relativt "tørt"?

Kjedesprayen jeg bruker nå har en tendens til å slenges av og dekke bakdekk og biler bak meg med olje.
Motul Road :thumleft

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Bosted: Trondheim

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av JK95 »

Bjerknez skrev:
Royal skrev:Har dere noen tips til en kjedesmøring som stivner eller holder seg relativt "tørt"?

Kjedesprayen jeg bruker nå har en tendens til å slenges av og dekke bakdekk og biler bak meg med olje.
Motul Road :thumleft
Støttes :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Motul Road er tyntflytende når du sprayer den på, men stivner fort. Gi den en halvtime eller mer så kan du kjenne at den er skikkelig sticky på kjedet. Suveren den :twothumbs:

Toven

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Toven »

Bruker Motul C5 kjedepasta. Syntes denne er helt knall!
Kanskje noe styrete å legge på, men mitt kjede har sett "våtere" ut enn andre kjeder hvor det har blitt brukt motul spray.

Brukeravatar
Salaren
Innlegg: 59
Registrert: 21 nov 2015, 17:03
Motorsykkelen din: Kawasaki Z400R2/Twin & LTD 750 Twin
Bosted: Vest-Agder

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Salaren »

Hei
Antar dette er rette tråden å poste innlegget. Jeg trenger nytt drev og kjedesett til min gamle 1982 Kawasaki Z750 LTD S1 Twin. Tannkonfiguarsjon er 16/38. Jeg er usikker på hva type kjede det er altså O-ring eller X-ring. Uansett, dette er jo ingen racingsykkel men en traver på 55HK som kjøres snilt. Jeg har prøvd å finne komplette drev og kjedesett på norske eller skandinaviske nettbutikker men finner ikke noe for akkurat min sykkel. Men finner noe på Ebay i England og Tyskland som kan ligne. Også hadde det vært kjekt å vite om det anbefales O--ring eller X-ring da jeg antar valget står i mellom en av disse. Leser at DID skal være bra greier men er usikker på hvilken kvalitetsgrad jeg trenger. Men jeg kjøper gjerne noe som varer istedenfor å kjøpe noe som man må bytte etter få år.

Noen som vet om noe konkret å handle så send meg gjerne en link. Andre tips og god info for min gamle Kawasaki og kjede/drev motaes med takk.
Salaren

Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)

Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

17T frontdrev originalt - bytte til 16? Noen med erfaringer?

Legg inn av AJ »

Noen som har byttet til drev med en tann mindre ved drev og kjedebytte?
Vurderer å gjøre dette på 1290'en. Fra 17 tenners frontdrev til 16 og samtidig beholde bakdrevet med 42 tenner.

Hører gjerne om erfaringene til folk her inne som har 'eksperimentert' med slikt bytte.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svar