Har kjørt 5000 km på 4 felts siden 10 august.. Bakdekket begynner å se ut som et bildekk..boblehue skrev:Masse faktorer som spiller inn!
Dessverre så blir det mye motorveikjøring på meg til og fra jobb, noe som medfører flate rullebaner. Dette merker jeg stor forskjell på i svingene kontra nye dekk. Må bruke mer krefter på kontrastyring for å holde svingen. Flere som har den erfaringen?
Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Har hørt et rykte om at han sier månen er en flat ostsimpson skrev:Å beklager så mye, var ikke klar over at gud den allmetige Keith har sagt dette, men sier HAN det er det nok rett.ejs skrev::-#
Keith Code skriver at i svinger som kniper må man kontrastyre mer og mer,hvis en ikke gjør det vil sykkelen bare følge det først valgte sporet.(going wide)
Takke faen for at han ikke sier månen er en ost eller at jorda er flat, for da............

If it ain't broke, I'll break it.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Neei, har ikke lagt merke til det, men det blir jo mere klønete å holde det valgte spor gjennom svingen, sykkelen blir jo mye mere vinglete når man må "balansere" på kanten av den flate rullebanenboblehue skrev:Masse faktorer som spiller inn!
Dessverre så blir det mye motorveikjøring på meg til og fra jobb, noe som medfører flate rullebaner. Dette merker jeg stor forskjell på i svingene kontra nye dekk. Må bruke mer krefter på kontrastyring for å holde svingen. Flere som har den erfaringen?
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Vist du trur at det er samme mekanikk som gjør at en to-hjuling svinger som det som gjør at en 4,6,8...18-hjuling svinger så foreslår æ at du trykker "reset", og så kan du begynne med å lese "Full kontroll" og "Godt tenkt" bøkerne.simpson skrev:Hvis du svinger, uansett om du kjører speedway med breisladd, rally, drifting, vogntog eller vanlig sykkel for den saks skyld, så er det forhjulene som bestemmer hvor kjøretøyet skal gå.Voodoodoo skrev:Jeg driter i hva kjørelærere og andre sier. Når jeg styrer motsatt vei av svingen for å komme meg igjennom så kontrastyrer jeg. At det liksom skal ha et annet navn FØR sving enn I sving blir jo bare tøys.
Det brukes jo like fullt til retningsendring eller???
Simpson skriver at kontrastyring før sving er noe man velger. Problemet er om man velger det bort så havner man laaaangt ute i periferien. Man kan altså ikke velge å la det være.
Når en kjører bil så kalles det å foresten motratte, når en må svinge feil veg for å komme gjennom svingen.
En teknikk ofte brukt i hine hårde dager med 78 Ascona.
Hvis ikke kjøretøyet følger forhjulene har du ikke veigrep, så enkelt er det. Det er ren fysikk.
Hvis du kontrastyrer, så betyr det at du svinger motsatt. Og siden du kontrastyrer i hver sving så sier du at du faktisk styrer motsatt av hvor du svinger og defor ikka kan ha veigrep i svingen. Dette er ren logikk.
Men hvis du tar en kontrastyring før en sving, svinger du faktisk motsatt av hvor du skal og oppnår en effekt av denne handlingen.
Men sånn du forklarer dette svinger du jo motsatt hele tiden uansett........hvis ikke kontra betyr motsatt av det motsatte av det motsatte ...............Ikke vet jeg hva du tenker
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Eventuelt?Jompa skrev:Nei, nå skal vi diskutere hva som (eventuelt) finnes langt inni hodet til jhnRuneMC skrev:Er det nå vi skal begynne å diskutere svinger som har minskende radius ?![]()


- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
jhn skrev:Eventuelt?Jompa skrev:Nei, nå skal vi diskutere hva som (eventuelt) finnes langt inni hodet til jhnRuneMC skrev:Er det nå vi skal begynne å diskutere svinger som har minskende radius ?![]()
Æ skal fortelle dæ en ting, du Jompa, der inne e det smekkfullt av alskens unyttig informasjon som e veldig nyttig å ha i div unyttige diskusjoner.


karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Du kan jo trykke reset sjøl og lese det på nytt, imellomtiden kan du jo si hvilket kjøretøy som ikke svinger samme vei som styrehjulene peker.MaxTron skrev:Vist du trur at det er samme mekanikk som gjør at en to-hjuling svinger som det som gjør at en 4,6,8...18-hjuling svinger så foreslår æ at du trykker "reset", og så kan du begynne med å lese "Full kontroll" og "Godt tenkt" bøkerne.simpson skrev:Hvis du svinger, uansett om du kjører speedway med breisladd, rally, drifting, vogntog eller vanlig sykkel for den saks skyld, så er det forhjulene som bestemmer hvor kjøretøyet skal gå.Voodoodoo skrev:Jeg driter i hva kjørelærere og andre sier. Når jeg styrer motsatt vei av svingen for å komme meg igjennom så kontrastyrer jeg. At det liksom skal ha et annet navn FØR sving enn I sving blir jo bare tøys.
Det brukes jo like fullt til retningsendring eller???
Simpson skriver at kontrastyring før sving er noe man velger. Problemet er om man velger det bort så havner man laaaangt ute i periferien. Man kan altså ikke velge å la det være.
Når en kjører bil så kalles det å foresten motratte, når en må svinge feil veg for å komme gjennom svingen.
En teknikk ofte brukt i hine hårde dager med 78 Ascona.
Hvis ikke kjøretøyet følger forhjulene har du ikke veigrep, så enkelt er det. Det er ren fysikk.
Hvis du kontrastyrer, så betyr det at du svinger motsatt. Og siden du kontrastyrer i hver sving så sier du at du faktisk styrer motsatt av hvor du svinger og defor ikka kan ha veigrep i svingen. Dette er ren logikk.
Men hvis du tar en kontrastyring før en sving, svinger du faktisk motsatt av hvor du skal og oppnår en effekt av denne handlingen.
Men sånn du forklarer dette svinger du jo motsatt hele tiden uansett........hvis ikke kontra betyr motsatt av det motsatte av det motsatte ...............Ikke vet jeg hva du tenker
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
En to-hjuling vil svinge selv om framhjulet blir låst rett fram, ei trillebår svinger også uten at du sideforflytter håndtaka, m.a.o. svinger framhjulet. Det vil ikke doninger med flere hjul.simpson skrev:Du kan jo trykke reset sjøl og lese det på nytt, imellomtiden kan du jo si hvilket kjøretøy som ikke svinger samme vei som styrehjulene peker.MaxTron skrev:Vist du trur at det er samme mekanikk som gjør at en to-hjuling svinger som det som gjør at en 4,6,8...18-hjuling svinger så foreslår æ at du trykker "reset", og så kan du begynne med å lese "Full kontroll" og "Godt tenkt" bøkerne.simpson skrev:Hvis du svinger, uansett om du kjører speedway med breisladd, rally, drifting, vogntog eller vanlig sykkel for den saks skyld, så er det forhjulene som bestemmer hvor kjøretøyet skal gå.Voodoodoo skrev:Jeg driter i hva kjørelærere og andre sier. Når jeg styrer motsatt vei av svingen for å komme meg igjennom så kontrastyrer jeg. At det liksom skal ha et annet navn FØR sving enn I sving blir jo bare tøys.
Det brukes jo like fullt til retningsendring eller???
Simpson skriver at kontrastyring før sving er noe man velger. Problemet er om man velger det bort så havner man laaaangt ute i periferien. Man kan altså ikke velge å la det være.
Når en kjører bil så kalles det å foresten motratte, når en må svinge feil veg for å komme gjennom svingen.
En teknikk ofte brukt i hine hårde dager med 78 Ascona.
Hvis ikke kjøretøyet følger forhjulene har du ikke veigrep, så enkelt er det. Det er ren fysikk.
Hvis du kontrastyrer, så betyr det at du svinger motsatt. Og siden du kontrastyrer i hver sving så sier du at du faktisk styrer motsatt av hvor du svinger og defor ikka kan ha veigrep i svingen. Dette er ren logikk.
Men hvis du tar en kontrastyring før en sving, svinger du faktisk motsatt av hvor du skal og oppnår en effekt av denne handlingen.
Men sånn du forklarer dette svinger du jo motsatt hele tiden uansett........hvis ikke kontra betyr motsatt av det motsatte av det motsatte ...............Ikke vet jeg hva du tenker
Hvorfor er godt forklart på side 6 i "Full kontroll"
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Jaha, da er det mange her som begynner å lure siden mange påstår at det ikke går å svinge uten å kontrastyre.......MaxTron skrev:En to-hjuling vil svinge selv om framhjulet blir låst rett fram,simpson skrev:Du kan jo trykke reset sjøl og lese det på nytt, imellomtiden kan du jo si hvilket kjøretøy som ikke svinger samme vei som styrehjulene peker.MaxTron skrev:Vist du trur at det er samme mekanikk som gjør at en to-hjuling svinger som det som gjør at en 4,6,8...18-hjuling svinger så foreslår æ at du trykker "reset", og så kan du begynne med å lese "Full kontroll" og "Godt tenkt" bøkerne.simpson skrev:Hvis du svinger, uansett om du kjører speedway med breisladd, rally, drifting, vogntog eller vanlig sykkel for den saks skyld, så er det forhjulene som bestemmer hvor kjøretøyet skal gå.Voodoodoo skrev:Jeg driter i hva kjørelærere og andre sier. Når jeg styrer motsatt vei av svingen for å komme meg igjennom så kontrastyrer jeg. At det liksom skal ha et annet navn FØR sving enn I sving blir jo bare tøys.
Det brukes jo like fullt til retningsendring eller???
Simpson skriver at kontrastyring før sving er noe man velger. Problemet er om man velger det bort så havner man laaaangt ute i periferien. Man kan altså ikke velge å la det være.
Når en kjører bil så kalles det å foresten motratte, når en må svinge feil veg for å komme gjennom svingen.
En teknikk ofte brukt i hine hårde dager med 78 Ascona.
Hvis ikke kjøretøyet følger forhjulene har du ikke veigrep, så enkelt er det. Det er ren fysikk.
Hvis du kontrastyrer, så betyr det at du svinger motsatt. Og siden du kontrastyrer i hver sving så sier du at du faktisk styrer motsatt av hvor du svinger og defor ikka kan ha veigrep i svingen. Dette er ren logikk.
Men hvis du tar en kontrastyring før en sving, svinger du faktisk motsatt av hvor du skal og oppnår en effekt av denne handlingen.
Men sånn du forklarer dette svinger du jo motsatt hele tiden uansett........hvis ikke kontra betyr motsatt av det motsatte av det motsatte ...............Ikke vet jeg hva du tenker


- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
@simpson: ta deg en kjøretur og prøv å svinge mer inn i svingen, og se hva som skjer....
Og hva gjør du hvis svingen kniper? Kan du forklare meg det?
Og hva gjør du hvis svingen kniper? Kan du forklare meg det?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Da legger jeg meg mer innover og får mer tyngde mot svingen, trykker ikke bevisst mer på styret, men hva har det med den glimrende forklaringen til maxtrond å gjøre?Snikkeren skrev:@simpson: ta deg en kjøretur og prøv å svinge mer inn i svingen, og se hva som skjer....
Og hva gjør du hvis svingen kniper? Kan du forklare meg det?
Spør han som kan svinge med låst forhjul på sykkel? Det strider mot det jeg mener og ihvertfall deg som MÅ kontrastyre gjennom hver sving.
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Med låst hjul er det ikke mye man klarer å svinge nei, men forklaringen din om at sykkelen svinger den veien hjulet peker er litt vel tynn.
Og en tohjuling svinger IKKE på samme måte som en 3, 4, 6, 8 osv. hjuling. For å forklare det med andre ord enn kontrastyring, så må du svinge MINDRE for å svinge mer med en tohjuling. Svinger du mer vil du svinge MINDRE med en tohjuling. Dette er når sykkelen allerede er lagt ned.
Var det mer forståelig enn ordet kontrastyring?
Og en tohjuling svinger IKKE på samme måte som en 3, 4, 6, 8 osv. hjuling. For å forklare det med andre ord enn kontrastyring, så må du svinge MINDRE for å svinge mer med en tohjuling. Svinger du mer vil du svinge MINDRE med en tohjuling. Dette er når sykkelen allerede er lagt ned.
Var det mer forståelig enn ordet kontrastyring?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Det er ikke særlig kontrollerbart, og den vil reagere veldig tregt, men den vil svinge vist du lener den over selv med låst forhjul.simpson skrev:Jaha, da er det mange her som begynner å lure siden mange påstår at det ikke går å svinge uten å kontrastyre.......MaxTron skrev:En to-hjuling vil svinge selv om framhjulet blir låst rett fram,simpson skrev:Du kan jo trykke reset sjøl og lese det på nytt, imellomtiden kan du jo si hvilket kjøretøy som ikke svinger samme vei som styrehjulene peker.MaxTron skrev:Vist du trur at det er samme mekanikk som gjør at en to-hjuling svinger som det som gjør at en 4,6,8...18-hjuling svinger så foreslår æ at du trykker "reset", og så kan du begynne med å lese "Full kontroll" og "Godt tenkt" bøkerne.simpson skrev:Hvis du svinger, uansett om du kjører speedway med breisladd, rally, drifting, vogntog eller vanlig sykkel for den saks skyld, så er det forhjulene som bestemmer hvor kjøretøyet skal gå.Voodoodoo skrev:Jeg driter i hva kjørelærere og andre sier. Når jeg styrer motsatt vei av svingen for å komme meg igjennom så kontrastyrer jeg. At det liksom skal ha et annet navn FØR sving enn I sving blir jo bare tøys.
Det brukes jo like fullt til retningsendring eller???
Simpson skriver at kontrastyring før sving er noe man velger. Problemet er om man velger det bort så havner man laaaangt ute i periferien. Man kan altså ikke velge å la det være.
Når en kjører bil så kalles det å foresten motratte, når en må svinge feil veg for å komme gjennom svingen.
En teknikk ofte brukt i hine hårde dager med 78 Ascona.
Hvis ikke kjøretøyet følger forhjulene har du ikke veigrep, så enkelt er det. Det er ren fysikk.
Hvis du kontrastyrer, så betyr det at du svinger motsatt. Og siden du kontrastyrer i hver sving så sier du at du faktisk styrer motsatt av hvor du svinger og defor ikka kan ha veigrep i svingen. Dette er ren logikk.
Men hvis du tar en kontrastyring før en sving, svinger du faktisk motsatt av hvor du skal og oppnår en effekt av denne handlingen.
Men sånn du forklarer dette svinger du jo motsatt hele tiden uansett........hvis ikke kontra betyr motsatt av det motsatte av det motsatte ...............Ikke vet jeg hva du tenker
![]()
I praksis vil en sånn sykkel bli nærmest ukjørbar, da man ikke kan korrigere ubalanse med å sving vil en nok velte ganske fort.
MEN vist du skjønner hvorfor en sånn sykkel svinger, skjønner du også prinsippet med å svinge en to-hjuling.
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Min påstand om kjøretøy med hjul svinger den veien styrehjulene peker er fakta, til og med en trillebor som er luring nevner, selv om det ikke er kjøretøy.Snikkeren skrev:Med låst hjul er det ikke mye man klarer å svinge nei, men forklaringen din om at sykkelen svinger den veien hjulet peker er litt vel tynn.
Og en tohjuling svinger IKKE på samme måte som en 3, 4, 6, 8 osv. hjuling. For å forklare det med andre ord enn kontrastyring, så må du svinge MINDRE for å svinge mer med en tohjuling. Svinger du mer vil du svinge MINDRE med en tohjuling. Dette er når sykkelen allerede er lagt ned.
Var det mer forståelig enn ordet kontrastyring?
Hvor mye ett hjul svinger har jeg ikke nevnt i det hele tatt. At en sykkel kan ha mindre styreurslag enn en bil er opplagt.
Det jeg er uenig med deg er at "alle må kontrastyre" for i det hele tatt å kunne svinge.
Du bruker kontrastyring om selve svingutførelsen, selv om du ikke har mulighet å gjøre noe annet.
Min svingteknikk består av bevisst forflytting av kropp og vekt og du får en mye roligere og behageliger kjøretur.
Bruker selv kontrastyring stort sett ved unnamanøvring.
Vi er ikke uenige om hva sykkelen faktisk må gjøre for å svinge men er uenige om hva de forskjellige teknikkene kalles og hvor stor denne Keith egentlig er. For meg er han en nolldus og gidder ikke å ofre noe tid på å høre om hans påstander. Det finner jeg ut av selv.