Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Hondaen e veldig tung, og den der "dual clutch-greia"...hmmmm..den e vist sær å kjøre saakte med, spesielt når olja e kald...IKKE noe å starte dagen med opp Stelvio! Faller faktisk kun derfor, (om så), laangt ned på lista i min rangering. 1190 Adventure ser ut som en "likanes kar", likeså Multistrada og Explorer. Ja, å ikke "stole 100% på tester", er for meg en selvfølge, "må finna ut noe sjæl også" :)
BMW ny eller "gml"...kan ikke noe for det, men jeg er skeptisk til kvaliteten..om noen synes det høres rart ut iom de er ofte med i lange reiseskildringer...hjelper meg ingenting...sånn er det bare.
BMW ny eller "gml"...kan ikke noe for det, men jeg er skeptisk til kvaliteten..om noen synes det høres rart ut iom de er ofte med i lange reiseskildringer...hjelper meg ingenting...sånn er det bare.
@PAULUS: V-Strom 650 på grus kan gå helt greit det.
Jeg kjører noe på grus, men det er da snakk om fine grusveier, og ikke terreng.
Er også nybegynner på grus, så tar det piano i svinger (ingen sladding).
Vekten (220kg fulltanket) pluss noe høyt tyngdepunkt pluss noe utsatt gir-skifter, clutch hendel og bremsehendel gjør at dette ikke er sykkelen jeg ville valgt for mer inspirert kjøring på grusvei. Dvs hvis det er sjanser for velt som del av planlagt kjøring.
Så hvis målet er Jotunheimveien, Peer Gynt veien eller lign grusveier, så fungerer den helt fint med f.eks. Anakee2 dekkene.
Hvis målet er mindre sivilisert kjøring ville jeg valgt en med lavere vekt og en som er bedre designet mhp sårbare deler ved velt.
Pålitelighet, lastekapasitet og komfort i forhold til langtur er en fornøyelse.
Du ser forsåvidt på gruspartiene i reklamevideoen under at den "logrer" ganske mye med bakenden på grusbanen, så det krever nok en sjåfør som er erfaren på området...
[video]http://www.youtube.com/watch?v=roTslAGYg8g[/video]
Jeg kjører noe på grus, men det er da snakk om fine grusveier, og ikke terreng.
Er også nybegynner på grus, så tar det piano i svinger (ingen sladding).
Vekten (220kg fulltanket) pluss noe høyt tyngdepunkt pluss noe utsatt gir-skifter, clutch hendel og bremsehendel gjør at dette ikke er sykkelen jeg ville valgt for mer inspirert kjøring på grusvei. Dvs hvis det er sjanser for velt som del av planlagt kjøring.
Så hvis målet er Jotunheimveien, Peer Gynt veien eller lign grusveier, så fungerer den helt fint med f.eks. Anakee2 dekkene.
Hvis målet er mindre sivilisert kjøring ville jeg valgt en med lavere vekt og en som er bedre designet mhp sårbare deler ved velt.
Pålitelighet, lastekapasitet og komfort i forhold til langtur er en fornøyelse.
Du ser forsåvidt på gruspartiene i reklamevideoen under at den "logrer" ganske mye med bakenden på grusbanen, så det krever nok en sjåfør som er erfaren på området...
[video]http://www.youtube.com/watch?v=roTslAGYg8g[/video]
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
For "vanlig" kjøring på grusveier(uten sladding og grisekjøring) fungerer alle sykler som ikke er i det værste RR segmentet men vanlig rettoppogned sittestilling er helt ok, selv med "vanlige" veidekk-også Cruisere/custom.
skal en ut i terrenget/smale stier er det et annet segment gjeldene.
En gsxr-zx-cbrr r6/r1 paginale er fullt mulig å bruke også men blir fort litt "utrygg" følelse i styret hvis det er litt rullegrus...
ikke fokuser for mye på type sykkel/dekk men prøv deg frem-så får du din egen "feeling"
En gsxr-zx-cbrr r6/r1 paginale er fullt mulig å bruke også men blir fort litt "utrygg" følelse i styret hvis det er litt rullegrus...
ikke fokuser for mye på type sykkel/dekk men prøv deg frem-så får du din egen "feeling"

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- poulet_cavalier
- Motorsykkelen din: R1200GS
Du får en egen BMW forsikring (IF). Det er også grunnen til at de andre er dyre. Ring MC oslo (eller andre) og spør.Zadnez skrev:hei,
jeg er i markedet for en adventure sykkel (explorer eller gs), da jeg ringte Gjensidig for forsikring koster explorereren 5600 i året mens GSen koster 9700????
samme type sykkel, samme innkjøpspris men kjempeforskjell på forsikring:/
da blir jo valget enkelt
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- ole m.
- Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Man kan komme frem med alle slags sykler på grusveier, men det er jo ikke det man kaller gruskjøring... :-)mekkern skrev:For "vanlig" kjøring på grusveier(uten sladding og grisekjøring) fungerer alle sykler som ikke er i det værste RR segmentet men vanlig rettoppogned sittestilling er helt ok, selv med "vanlige" veidekk-også Cruisere/custom.
For terreng og smale stier er det endurosykler som er best ja, men man kan også bruke tyngre off-roadere, det er både utfordrende og gøy. Men nå er det jo ikke lov å kjøre i terrenget da, om det ikke er en lukket bane som er ment for formålet.mekkern skrev:skal en ut i terrenget/smale stier er det et annet segment gjeldene.

Man kommer seg frem med dette også, men noe egnet redskap for grus er ikke disse maskinene.mekkern skrev:En gsxr-zx-cbrr r6/r1 paginale er fullt mulig å bruke også men blir fort litt "utrygg" følelse i styret hvis det er litt rullegrus...
Skal man ha det gøy med gruskjøring, så er det viktig å ha riktig redskap. Feil sykkel og/eller feil dekk gjør at kjøringen ikke blir noe gøy. En god grussykkel bør ha store hjul, 21"/18" foran/bak, og man må ha god kontroll med sykkelen ved stående kjøring. Det er viktig å kunne klemme bena tett mot sykkelen når man står, her er det ikke så mange sykler som er gode, dessverre. De fleste jeg har testet har en utforming hvor sykkelen er bredest nederst, og så smalner de inn så mye at man ikke får klemt bena tett mot sykkelen når man står og kjører. Unntaket her er KTM 950/990 Adventure, som er den beste jeg har kjørt så langt, av de store off-roaderne. Jeg vil påstå at denne sykkelen er i en klasse for seg når det gjelder egenskaper for gruskjøring.mekkern skrev:ikke fokuser for mye på type sykkel/dekk men prøv deg frem-så får du din egen "feeling"
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
-
skal en RASE på grusveier er en 110-140kg sykkel med 60-70+++hk saker...helt klart..
men for å kjøre tur og sightseeing på grusveier trengs ikke dette.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Godt poeng Mekkern.mekkern skrev:skal en RASE på grusveier er en 110-140kg sykkel med 60-70+++hk saker...helt klart..
Jeg har selv kjørt på grusvei med både en GSXR 1000 og ZX9 min.
Klart da går det stille og rolig, særlig grusveier med mye rullegrus.
Men du er jo mer opptatt av underlaget en selve turen, så for min del blir det slitsomt å kjøre på grus med en sånn type sykkel.
Skulle jeg utlukkende kjøre på grus eller mye på dette underlaget hadde jeg valgt en sykkel som er mer egnet.
Er ikke å komme i fra at eventyrsykkler er mer egnet her.
Har selv en 450 crosser og det hender jeg havner på noen lokale grusveier

Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
- ole m.
Man trenger heller ikke så lett sykkel for å kjøre aktivt på grusveier. Det går fint med store off-roadere, selv om noen er bedre enn andre også innenfor dette segmentet.mekkern skrev:skal en RASE på grusveier er en 110-140kg sykkel med 60-70+++hk saker...helt klart..
Og ja, man kommer jo frem på grusveier med hva som helst av tohjulinger, om det er målet. Men det er vel neppe det som er temaet i en tråd om "eventyr- og reiseenduroer".
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
-
svaret var til Paulus noe tidligere.
skal holde meg unna traktortråden jeg.
skal holde meg unna traktortråden jeg.

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- ole m.
He-he...
Det trenger du da ikke gjøre, selv om jeg er uenig med deg i hva som er riktig sykkel for grusveier.

Det trenger du da ikke gjøre, selv om jeg er uenig med deg i hva som er riktig sykkel for grusveier.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
- ojda
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Ikke noe å bry seg om ole m
Mekkeren er bare sur fordi han ikke kan kjøre adventuresykkel
og nå ned med beina på begge sider

Mekkeren er bare sur fordi han ikke kan kjøre adventuresykkel
og nå ned med beina på begge sider

Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Det var dyrt. Betaler ca 3500,- for en GSA 2010 modell hos Tryg med full bonus etc.Zadnez skrev:hei,
jeg er i markedet for en adventure sykkel (explorer eller gs), da jeg ringte Gjensidig for forsikring koster explorereren 5600 i året mens GSen koster 9700????
samme type sykkel, samme innkjøpspris men kjempeforskjell på forsikring:/
da blir jo valget enkelt
- Bringisen
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Jeg betaler 1800,- for full kasko i Storebrand

2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Bringisen
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Oh.....here we go againmekkern skrev:For "vanlig" kjøring på grusveier(uten sladding og grisekjøring) fungerer alle sykler som ikke er i det værste RR segmentet men vanlig rettoppogned sittestilling er helt ok, selv med "vanlige" veidekk-også Cruisere/custom.

2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
MD First Ride: 2014 Aprilia Caponord 1200
MD First Ride: 2013 Aprilia Caponord 1200:
http://www.motorcycledaily.com/2013/03/ ... nord-1200/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.motorcycledaily.com/2013/03/ ... nord-1200/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sist redigert av ZZR-Erling den 28 mar 2013, 16:56, redigert 1 gang totalt.