MC-ulykker

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

Her det flere detaljer som må nevnes, etter min oppfatning.
For det første så ser det ut til at den hvite bilen er av såpass ny modell at den helt sikkert har slik dødvinkel/passeringsvarsel (husker ikke i farten hva det egentlig heter... :redface) i sidespeilene og burde lagt merke til dette .

For det andre gjør han er rimelig brå sidebevegelse og tilsynelatende feltskiftemanøver uten å bruke blinklys.

Og ja, det kan virke som at føeren var ute etter å gi den "nærgående" motorsyklisten en lærepenge... :-k

Hender jeg lanesplitter - eller fildeler - selv og opplever at dette går helt fint. Men det hender dog at enkelte litt lenger fram i køen bevisst endre plass i kjørebanen og legger seg så langt venstre som mulig som da gjør det umulig å fortsette fildelingen.
Men sånn er det, noen skal på død og liv gjøre nettopp slike ting, forstå det den som kan.

Fildeling er lov i Norge og de som fanger opp at bakenforliggende trafikant, eksempelvis da en motorsyklist, signaliserer med tegn eller kjøreatferd at de vil foreta en forbikjøring, så plikter den som skal forbikjøres å gjøre dette så smidig som mulig for å unngå fare. Som det står i Vegtrafikkloven så skal den vedkommende trafikk som er i ferd med å blir forbikjørt vike, senke farten og, om nødvendig, stanse.

Fra Trafikkreglene
4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

@AJ med tanke på hvor rolig alt er og bilens plassering før han kaster bilen til venstre uten å gi tegn må det være en bevist handling eller en vanvittig dårlig planlagt filbytte uten å ta hensyn til bilen i venstre felt. Det er noen trafikanter som har en stygg holdning ved filbytte, er det ikke plass så blir det og jo raskere uten signal så går det. :[-X
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

ErikW
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo

Legg inn av ErikW »

Jeg safer for mitt liv og kjøreraldri slik med MC. Dog ser det ut som dette er bevisst av sjåføren

Hadde en episode ifjor der jeg sto i kø på e18 og en bilist la seg helt ut til autovernet i vestre fil. Køen sto stille, men denne kom jeg ikke da forbi. Da kom det plutselig en mann i uniform ( Biltilsynet) gående fra bilen bak og gikk frem til bilen foran og ba han kjøre til siden, slik at jeg kom forbi….. herlig

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bilisten må jo ha hørt motorsyklisten også tenker jeg, fordi han ligger jo på siden av bilen i flere sekunder før han/hun i bilen brått vrenger over og gir gass.
Det ser mer ut som et overlagt forsøk på å stenge for motorsyklisten som antagelig gikk litt verre enn planlagt, enn å tjene en hel billengde om det var en lomme foran der. Håper idioten mister lappen for et par år... Jeg ser hvor det er også, ved avkjøringen til Lambertseter/Abildsø.

Jeg lanesplitter selv på vei til eller fra jobb i Oslo, som regel ved stillestående kø. Men er det flere kilometer med kø pga en hendelse, så gjør jeg det om det er litt bevegelse også, men i lav fart vel og merke. Takker alltid når folk bevisst kjører til siden for å gjøre plass, desverre er de i kraftig mindretall. Folk er rare, de kommer jo verken senere eller raskere frem om de hadde lagt seg litt til side i feltet.
Men de er vel misunnelige på at de selv må bli stående i køen tenker jeg.

Svar