Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Bosted: Ski

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av Stian87 »

Respekt at du har tålmodighet og evne til å holde på med dette. :thumleft

Forøvrig er det ikke rart at vanlige folk tror verkstedet svindler dem når pinjongen har en lekk og styredysen må skiftes. Høres for meg ut som rent babbel :lol
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5043
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Tålmodighet er ikke et problem med tanke på snømengdene og temperaturen ute for tiden. Jawaen fikser forøvrig mye av savnet når det gjelder å kjøre. Det er en godfølelse å kjøre motorsykkel.
Jeg mener at dette kan alle klare, men man må bare tørre å gjøre det. Alt kan læres og basic-vedlikehold lærer man seg fort. Riktig verktøy og ikke minst tid til å gjennomføre er helt sentralt. Tid er for for mange et problem, ikke for meg enda, så det må jeg bare nyte det til det fulle. For meg er det å ha motorsykkel ikke så fryktelig sesongavhengig. En ny type sesong begynner når den andre slutter(på høsten). Gjennom sommeren har man etterhvert laget seg en liten plan for vinterens vedlikeholdspunkter. Fokuset er å ha en driftsikker sykkel en kan stole på og kan yte maksimalt når som helst :)
IMG_4532.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5043
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Tok en Søndagsøkt i garasjen igår.

Grunnet lekk veivhusventilasjonsslange så var det møkk overalt. Første pri. Var å vaske i diesel.
56C74D91-EC9F-4844-9502-FDE0DF249E32.jpeg
Gammel slange og møkk kun fra spjelda..
590523FC-11E2-4E38-999C-3D8A8D00B7EE.jpeg
0D2D57B3-EE44-413B-810C-8D20ADCE5936.jpeg
Vasket og funnet ren nok etter min standard.
På med ny slange.
576E80C2-3374-4D86-9BD2-BBC2CA101618.jpeg
Så ble ting satt sammen på motoren, o-ringene på dysene var slappe så ble fornyet.
DEFE7CE2-5FD4-45FD-A272-D1AD46469D25.jpeg
Så kom luftfilterboksen på og diverse!
Tar en opprydning i verkstedet nå og gyver løs på kardangen!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5043
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Kardang åpnet, lageret trukket av med ters, krondrevet lagt i frysern. Litt vask av deler på gang.
I morgen skal nytt lager varmes opp til rundt 80 grader og krondrevet skal ut av frysern. Så skal nytt lager forenes med et iskaldt krondrev forhåpentligvis uten bruk av makt!
228E22F5-9DC9-4359-B6A4-4002BBC0360E.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5043
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Fast Forward. Sykkelen er endelig ferdig. Kardangen ble super og fikk gjort alt jeg hadde planlagt :prf
2DE30F7A-7704-410D-B951-6D2DD540ADF3.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av Jompa »

FredrikE24 skrev: 10 mar 2018, 19:59 Fast Forward. Sykkelen er endelig ferdig. Kardangen ble super og fikk gjort alt jeg hadde planlagt :prf

2DE30F7A-7704-410D-B951-6D2DD540ADF3.jpeg
Godt jobba :thumleft
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av Esveen »

Godt jobba Fredrik! Inspirerende :)

Hadde du noen ventilbøtter liggende? Driver å får kabalen til å gå opp her, har 8 trange ventiler. Trenger flere rundt 2.70-2.75.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5043
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg har vært dårlig på å ta bilder, men sånn er det noen ganger. Min oppfatning er uansett at BMW K1200RS er en fin sykkel å skru på. Det finnes overraskende mye info om vedlikehold av disse på nett, men det er selvsagt mange amerikanere som eier denne sykkelen på godt og vondt. De har åpenbart en spesiell måte å slite ut disse på tror jeg, og ikke minst er de opptatt av hvordan en gjør ting.

Paralever lagrene var ikke veldig slitte hos meg. Kunne se antydning til at nålene har laget små merker i skålene, men ikke mulig å kjenne noe slitasje. I USA er jo disse lagrene et kjempeproblem og det finnes folk som lager erstatning for de originale BMW-lagrene i bronse med smørenippel.. Servobremser som kvelder hele tida, bremsevæske som blir møkkete med en eneste gang, kardanger som slites ut etter alt fra 25 til 50 000km, slakke i universalledd på mellomaksel osv osv osv.
Et eksempel fra amerika..
Bilde

Kardangen min var strøken inni, ikke et fnugg av noe som kunne minne om feilslitasje. Etter å ha hørt med BMW-Smeden på Sunnmøre fikk jeg bekreftet at det bare var å skifte ut det store lageret og jeg ville bli kvitt slakken. Drit i shimsing :thumleft
Så da var det bare å hive ut kardangen, en møysommelig og vanskelig prosess i følge amerikanerne, men det er nå bare tre bolter å løsne..
Så deler man kardangen, drar av gammelt lager, inn i frysern og på med nytt.
Sjekk lagrene på paraleveren, jeg skiftet de, men hadde strengt tatt ikke behov for det.
Bilde 06.03.2018, 21 23 24.jpg
Lager fjernet og klar for å sette inn nye.

Nytt lager satt inn og lokket varmet opp litt så lageret smetter inn i det ganske enkelt.
Så skrur man det til kardanghuset.
Bilde 06.03.2018, 20 19 40.jpg
Så er det på med ny simring.
Bilde 06.03.2018, 20 20 17.jpg
Har noen bøtter liggende ja, tror det er fire stykk hvor tre av dem er 2.75 tror jeg :-k
Jeg kan sjekke, så kan jeg ev. sende oppover noen. Vi kan jo se hva jeg trenger neste år om du evt. sitter med noen bøtter jeg plutselig trenger :knegg En slags bytteordning ;)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av Esveen »

Genialt! Får flere rundt 2.85 som kan brukes senere. Sender PM med adresse/tlf.

Legger ut skjema for ventiljusteringen i tråden min senere i kveld.

Fin jobb med kardangen, kommer sikkert dit en dag selv. :)
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5043
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Litt mer BMW-kardangmoro :crazy:

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5043
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Lærdommen må vel være at man bør skifte olje minst en gang i året og ta en visuell inspeksjon og rykke litt sideveis i bakdekket innimellom.
Jeg kjente slakken i kardangen i Mai i fjor og det ble ikke verre i det heletatt utover sesongen heldigvis :)

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av Jompa »

Drit i shimsing ?
Regner med at du la tilbake eventuelle shims som var der fra før.
Vet nå ikke om alle amerikanere er så opptatt av hvordan man gjør ting, veldig mange av de jeg har sett på Youtube snakker mer om seg selv enn det de holder på med.
Og veldig mye direkte feilinformasjon å finne på Youtube, så det gjelder å være kritisk.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5043
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Når det gjelder BMW-kardanger er det kun ekspertisen som kan gjøre en overhaling i de flestes øyne virker det som. Så menes det også mye om at BMW ikke shimset kardangene skikkelig fra fabrikk.
Shims som satt i fra før er satt inn igjen, så det er greit, men det er egentlig feil måte å gjøre det i følge mange. Jeg mener, og BMW-smeden mener at det store lageret jeg skiftet er så likt som det får blitt det gamle, og at det ikke finnes noen særlig god grunn til å shimse opp annerledes. I tillegg har kardangen gått såpass, at dersom det hadde vært feilshimset tidligere så hadde kardangen havarert mye tidligere og sett litt annerledes ut innvendig.. Derfor er jeg ganske sikker på at denne reparasjonen vil holde over tid :)
Denne kardangen kunne sikkert gått flere sesonger uten at det hadde gjort noe, men det skal ikke være slakk, også er det jo noe drit å få havari på tur når man har hatt hele vintern på seg å utbedre det :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5043
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Det har den siste tiden vært litt vårlig værstemning.. Etter å ha kjørt Jawa hele vintern med saltsmak, mørke og kulde så gir det skikkelig godfølelsen å endelig kjenne litt på våren selv om det stadig er litt kaldt i været :)


Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5043
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Etter å ha varmkjørt K1200RSen et par ganger etter bytte av veivhusventilasjonsslange er jeg meget fornøyd med tomgang og gassrespons.
BMW er litt spesiell når det kommer til akkurat dette, både deres bilmotorer og motorsykkelmotorer(gjelder kanskje mest de gamle K-ene) ønsker seg lukket bunndel. Å feks. åpne oljepåfyllingskorken/lokket på en bilmotor eller min motorsykkel for den saks skyld får den til å fuske og responedere svært dårlig på gasspådrag. Samme gjelder peilepinnen på bilmotorene, en slapp O-ring og man kan få problemer :)
Jeg har hatt litt problemer med ujevn tomgang og litt treig respons når man vrir litt raskt på gassen. Når man slipper gassen og lar den stabilisere seg på tomgang så går den gjerne litt under tomgang før den rister ørlite på seg og kompeserer og stabiliserer seg på 1000rpm.
Dette har blitt drastisk forbedret nå :) Vi får se hvordan det blir etterhvert :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5043
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Hadde en liten luftetur idag. Fremdeles mye smeltevann i veien som gjør ting litt lunefullt.
Er ganske rart hvor vandt man blir med hestekrefter. Blir like overrasket over hvor sprek sykkelen er hver vår. :roll
7327DFBC-BA90-4FEA-A1C4-8AD03C0A3870.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5043
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Første tur på jobb denne våren, så da ble Jawa'n og BMWen igjen forent.
Jawa'n har stått på jobben siste uka grunnet girkassa har gått i knas, mengder av spon i olja og ting er særs uggent inni der tror jeg. Clutchautomat-akselen og diverse har brukket tvers av, så nå blir det å få den hjem i helga og ta ut motoren og pelle i biter for overhaling. Stakkars Jawan har fått gå hele vinteren igjennom uten et feilslag, noe som er en stor forbedring sett i forhold til mine fem første dager som eier av den da den stoppa og funka temmelig dritt da den ble brukt til jobb. Denne Jawaen har rusla lenger enn de fleste andre, så at motoren må opp for sjekk er nok ikke så rart når vi snakker om spett- og sleggepresisjon på delene :knegg
IMG_5750.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5043
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Hentet Jawan hjem idag på tilhenger. Girkassa er virkelig knas :-k
Den var helt sykt møkkete.. Så etter først to runder med avfetting, så to runder STERKE runder med såpe(typ slik såpe som spiser opp huden på fingrene dine) før nok en runde avfetting før en avsluttende runde såpe, så ble det nogenlunde ren.
Jeg ser jo at ACF50 har reddet den fra den verste rusta! Starta jo vinteren uten, og det gikk utover felger og eiker og div chrome.
Etter å ha dusjet den i ACF50 uten å tørke av overskytende, så virker det som om det ikke har rustet stort mer ila. vintern :prf
Så kan vel si at ACF50 funker! Må imidlertid bruke mye avfetting for å få det av :roll

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5043
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Nedplukking av Jawa-motor på gang!
Det tok bare et par timer å få motoren ut av ramma. Så bare det ut for en vask, så ble motoren strippet ned.
Eneste som gjenstår er selve kløyvinga :)
Bilde 22.04.2018, 19 50 47.jpg
Bilde 22.04.2018, 19 50 50.jpg
Bilde 22.04.2018, 21 20 12.jpg
Bilde 22.04.2018, 21 20 30.jpg
Bilde 22.04.2018, 21 20 32.jpg
Bilde 22.04.2018, 21 20 35.jpg
Bilde 22.04.2018, 21 20 38.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39874
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 22 apr 2018, 22:21 Nedplukking av Jawa-motor på gang!
Ser ingen grunn til å legge skjul på at jeg er imponert over der som bare skrider til verket og kløyver en motor, slik du gjør FredrikE24 :notworthy: !
Dette ække tull - jeg mener det virkelig!
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5043
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Hehe, jo takk for det AJ :)
Nå er dette en særs enkel motor egentlig. Totakt, i tillegg må jeg si at den er genialt enkelt konstruert. Hyttemopeden, en Suzuki TSX, motoren i den kløyvet man på skrivebordspulten på gutterommet en gang i tiden, og det var noe helt annet. Den var det mye mer greier i!

Jeg tenkte jeg skulle lage en bildeserie under montering, så skal man se at det ikke er rare greiene inni denne 350 kubikks motoren på 23hk :crazy:

Dette var uansett en søndagssyssel, da en kollega kom innom i 14-tida igår med sin VFR800 Vtec.
Vi skifta til nye Metzeler Roadtec 01 forran og bak(stripsmetoden), tok vårvedlikeholdet og fiksa bremsene.
Det hadde vært lekkasje på mastersylinderen som sitter på venste kalipper forran(integralbremsen som drar på bakbrems ved bruk av frambrems). Så satt inn noen nye deler der og luftet og skiftet all bremsevæske i systemet :twothumbs: :twothumbs:

Fikk denne snappen av han idag, ser ut som han har kost seg idag! :)
VFR800FiVtec.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5043
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Delt blokka og handlet alle slitedeler, noen girkassedeler og ikke minst ny veiv(!) den gamle var utrolig slitt! Denne motoren har nok godt utrolig langt, sylindrene er boret en gang tidligere og.
62A7C9D4-7225-4C9C-997F-9F87ABF5DC95.jpeg
Blir vel noen fler bilder etterhvert :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Bosted: Oslo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av Skogstrollet »

Imponerende, synes jeg!

Jeg er den som gjerne lærer meg å skru selv, men å gi meg i kast med motor tror jeg ikke jeg hadde turt...
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av TGR »

Skogstrollet skrev: 27 apr 2018, 22:02 Imponerende, synes jeg!

Jeg er den som gjerne lærer meg å skru selv, men å gi meg i kast med motor tror jeg ikke jeg hadde turt...
Det er noe sannhet i utsagnet: Dette har jeg aldri gjort før, så det får jeg helt sikkert til :)
Det motsatte er å overbevise seg sjøl om at det klarer man ikke. Verkstedhåndbok, Google, godt verktøy, god tid, struktur og orden når du plukker ting fra hverandre, slik at man får det tilbake i riktig rekkefølge på riktig sted, det er egentlig alt man trenger som utgangspunkt :twothumbs:

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Bosted: Oslo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av Skogstrollet »

TGR skrev: 27 apr 2018, 22:07
Skogstrollet skrev: 27 apr 2018, 22:02 Imponerende, synes jeg!

Jeg er den som gjerne lærer meg å skru selv, men å gi meg i kast med motor tror jeg ikke jeg hadde turt...
Det er noe sannhet i utsagnet: Dette har jeg aldri gjort før, så det får jeg helt sikkert til :)
Det motsatte er å overbevise seg sjøl om at det klarer man ikke. Verkstedhåndbok, Google, godt verktøy, god tid, struktur og orden når du plukker ting fra hverandre, slik at man får det tilbake i riktig rekkefølge på riktig sted, det er egentlig alt man trenger som utgangspunkt :twothumbs:
Jo, ja... selvfølgelig...
Orden og struktur kan jeg, tror nok det er en eller annen terskel man må over for å tørre ta tak i slike litt større prosjekt. En dag kanskje... :roll
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Svar