Æ satt og diskuterte mobiltelefon med en arbeidskompis idag, og som alltid når Æ e i en diskusjon, ble det snakk om gamle daga.
Ikke for at alt var bedre før, så inntørka e ikke engang æ i skolten, men kanskje for at æ like å se utviklinga sammenligna med det som va før ?
Skal ikke referere hele praten, men kompisen sa ihvertfall noe sånt som at for 30 år siden hadde ingen hørt om Sony-Ericson.
"Kanskje ikke, men alle hadde en Ericsson, hvis de hadde telefon", svarte Æ.
"Ka farsken mene du med det ?" svarte han, "fasttelefon eller mobil ? Det va jo nesten ingen som hadde mobil !"
Nei, og ingen hadde fasttelefon heller. Enten hadde man telefon, eller så hadde man ikke. Og man starta ikke samtalen med "Kor e du", for hvis folk svarte måtte de nødvendigvis være der telefonen var. Og før tastafonen kom, va alle telefoner grå med tallskive og
laga av LM Ericsson.
Når man etter flere ukers ventetid endelig fikk en telefon i huset, va man så glad at man ikke ønska seg noen annen enn "den grå"
Den gangen fantes det bare to typer lykt på motorsyklene, rund eller rektangulær. (eller firkantig, som vi sa) Med glødepære eller H4.
Æ vet ikke om noen ønska seg andre lykter, ihvertfall va det de som produserte dem, som bestemte størrelse og fasong.
Så fikk mc-produsentene velge om de ville ha halogen eller ikke, og velge størrelsen på "lampa" utifra avstanden mellom gaffelrørene.
Når mc-bladene skrev om nye modeller, ble ikke lysstyrken målt i Lumen eller hvor langt lyset rakk, men i cm. Altså diamtern på lykta.
Og alle trodde at større diameter gav mere lys.
Vel, idag kjøpe vi den telefonen vi ønsker oss, og frontlykta /lyktene er en selvsagt del av designen på sykkeln. Det er verken Bosch, Lucas
eller andre el-komponentprodusenter som bestemmer utseende på dem.
Uansett, nokka va bedre før.
Man visste at den man ringte til va hjemme, hvis personen svarte. Og når man så et "stort lys" som nærma seg, visste man at det va en
"storsykkel" og ikke en moped.
Og før det blei vanlig med pc, kom Æ meg i seng i fornuftig tid. God natt !
Ihvertfall herover var det telefonsentral i de ....... gamle dager,man tok av røret og fikk kontakt med ei oftest nysgjerrig
sentraldame.
-Sentralen værsågod ?
-Je sku til Olsen oppi Næroset...
Nei,dom æ i Åsmarken i gravøl !!
Så va febern der igjen.
Den siste uka har Æ vært "hundre" gang inne på Finn.no og sett på HD Electra Glide.
Vet ikke helt ka som gjør det, om det e størrelsen, luxusen, den gammeldagse designen, eller alt "glitteret", men Æ har fått
helt dilla på en sånn sykkel.
Har prøvd å si te meg sjøl at det e helt på jordet, men ingenting hjelper. For mange år siden prøvekjørte Æ en Electra, og hadde
bare postive opplevelsa med den.
Vel, Æ har hadd samme febern før, det går vel over den her gangen også.
FLHTCUUltraClassicElectraGlide.jpg
Men for en sykkel.........
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Jeg trur jammen meg du hallusinerer Jompa, er det all kulda og mørketida som har gjort deg litt "nuts" kanskje ?
Ta nå å gå ned i garrasjen og start opp Skuttern, så du får i deg litt årntli to-takts-røyk, skal se du blir bedre da
ArcticTiger skrev:Jeg trur jammen meg du hallusinerer Jompa, er det all kulda og mørketida som har gjort deg litt "nuts" kanskje ?
Ta nå å gå ned i garrasjen og start opp Skuttern, så du får i deg litt årntli to-takts-røyk, skal se du blir bedre da
Kan godt være at du har rett, men det e da en herlig drøm. Tenk å gli gjennom små bygder i Finnmark og NordTroms på en ElectraGlide
mens "Shine on you crazy diamond" flommer ut av høytalerne og midnattsola skinner og vindskjermen blir gjengrodd av mygg.
Æ visste ikke at to-taktsrøyk virke febernedsettende, bare at den har en svært beroligende effekt. Særlig innendørs.......
Takk for rådet, o store medisinmann.
Jompa skrev:
men det e da en herlig drøm. Tenk å gli gjennom små bygder i Finnmark og NordTroms på en ElectraGlide
mens "Shine on you crazy diamond" flommer ut av høytalerne og midnattsola skinner og vindskjermen blir gjengrodd av mygg.
.
Akk ja, e det ikke sommer snart
Men ang. gamle mobiltelefoner, Nokia 1610 va min første.
Den stilte ganske store krav mtp lommestørrelse
1610comp.jpg
Det e altså den til høyre
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Det va første gang æ har fått "ønskeplate" på nett.
Æ har funnet ut ka febern kom av. Det kalles forelskelse, og e en følelse som dør ut av seg sjøl hvis den ikke får
næring/ oppmuntring.
Så i morra tidlig e Æ sikkert "frisk".
Får prøve å vekke til live en annen gammel forelskelse i morra tidlig, siden det e morsdag...
No burde vi vel snart få vite om Jompa lykkes med den vekkinga.
Det kan jo hende det gikk veldig bra, og han fremdeles e sengeliggende, siden vi ikke har hørt noe. Satser på at det gikk fint