Siden det er søndag morgen og ny dag , så vil jeg gjerne komme med en påstand. Simpson sa så fint "påstand". Et fint ord fordi ingen egentlig kan "ta" deg på det. En påstand er jo en mening, og hvem kan vel egentlig motbevise en mening
Min påstand er som følger:
En R1200GS er "den beste sykkelen" fordi den gjør det så bra i alle disipliner
Hvis man skal tro de aller fleste ferske grundige tester , ikke bare basert på en prøvekjøring. Ordentlige tester der flere personer er involvert med erfaring og måleutstyr. Jeg antar at disse menneskene har en mye bedre forutsetning til å uttale seg enn meg selv.
Altså, hvis man legger disse testene til grunn så bruker de gjerne å dele disiplinene inn i forskjellige grupper som kan være;
Motor , girsystem , chassie , sikkerhet , komfort , kostnader , hverdagskjøring , kjøreegenskaper m.f
Deretter er disse disiplinene igjen delt opp i 5-8 underdisipliner , altså svært mange steder syklene kan plukke poeng.
BMW R1200GS blir ofte dratt inn i sammenligninger med mange forskjellige sykler , rettferdig eller ikke. Men det man kan se er at den kommer ganske så bra ut av det uansett hva man sammenligner med.
Avhengig av hvilke sykler den sammenlignes med i disse testene , så møter den sykler som knuser den i
en og annen disiplin. Men ofte så faller de andre totalt igjennom i andre disipliner i forhold til R1200GS.
Avhengig av hvilke sykler den sammenlignes med i disse testene , så er det ikke sjelden BMW R1200GS knuser de andre i
en og annen disiplin. Men den faller aldri igjennom i noen disipliner i forhold til noen av de andre den sammenlignes med.
I de aller fleste testene der alle disse disiplinene er medregnet , så plukker R1200GS mange poeng jevnt og trutt. Dette gjør at den vinner de aller fleste testene der man sammenligner på denne måten.
Jeg vil derfor konkludere med påstanden ; Hvis man tar de, av noen, bannlyste filmene : "Long way around" og "Long way Down". Så er min påstand at man ikke finner en bedre sykkel å gjennomføre en slik tur på enn R1200GS. Igjen kan man finne sykler som kunne gjort det bedre på enkelte av etappene, men min påstand er at ingen sykler kan gjennomføre turen totalt på en like god måte. Det være seg sikkerhet, lastemuligheter, komfort og fremkommelighet.
For meg og mange med meg, er dette en viktig egenskap. Hvis jeg skal snakke for meg selv og min påstand, så er motorsykkelkjøring for meg rekreasjon, naturopplevelse, hobby og muligheter til å gjøre nesten hva jeg vil , hvor jeg vil. Med en R1200GS føler jeg at jeg kan dette på den best mulige måten.
Om jeg vil kjøre fylkesveiene mine med avstikkere på fjell og skogsveier. Vil jeg laste sykkelen med telt og fiskestang , justere chassiet enkelt med knappene på styret. Den skal da ta meg sikkert og komfortabelt over de største ujevnheter. Dette gjør den med et glimrende chassie med lang fjæringsvei som gjør det komfortabelt på grunn av innstillingene jeg har valgt. Om jeg skulle velte , vet jeg at beskyttelsen tar av for ødeleggelsene.
Om jeg vil laste den med knappskjorte , shorts og solkrem. Kjøre avgårde til kontinentet, så kan jeg velge andre innstillinger på chassie slik at den lange fjæringsveien stiver seg opp til formålet. Jeg sitter som vanlig komfortabelt og relativt god beskyttet bak kåper , nebb og sylinderhoder. Jeg kan legge ut på motorveien også hvis jeg vil , men har det sjelden så travelt på ferien at jeg kjører særlig mye fortere enn 130 km/t over lange strekninger. Jeg vil legge inn 130 på cruicekontrollen , stille inn navigasjonen med enkle trykk på multikontrollhjulet som finnes på venstre styret. Lene meg tilbake i en oppreist stilling og nyte landskapet som drar forbi. Om været skulle skifte til regn og dritt , setter kjørekomputeren i modus "Rain" og slapper litt mer av fordi jeg vet at ABS, TC og motorkulturen er endret for å gi meg mest mulig sikkerhet. Jeg vil justere kåpeglasset litt opp underveis, sette på håndtaksvarmerene og kjenne varmen fra sylinderhodene der de beskytter meg for regnet.
Når jeg kommer til alpepassene , kan jeg igjen gjøre innstillinger av chassie. Jeg vil være trygg på at motorens karakter og styrke tar meg uanstrengt over passet. Jeg vil være trygg på at boxerens tyngdepunkt og den lette styringen tar meg lekende lett gjennom svingene. Den store AlpenMaster testen har vist at sykkelen virkelig trives her, sammenlignet med sykler fra alle segmenter.
Summen av alt dette er viktige ting for meg , jeg vil føle mest mulig komfort og sikkerhet uansett hvor jeg ferdes. Jeg vil kunne gjøre nesten hva jeg vil nesten hvor som helst. At noen andre sykler kan gjøre det bedre under enkelte forhold er for meg likegyldig , jeg vil at min sykkel skal gjøre alle disiplinene på den best tenkelige måten fordi jeg aldri vet hvor jeg kommer til å ende.
Derfor vil jeg kåre R1200GS til "den beste sykkelen"