Hva er den beste sykkelen?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
simpson
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:Joda jeg skjønner jo at den er bedre på dårlig vei. Så treg er jeg ikke. Men hvis det er det eneste så skjønner jeg ikke hvorfor den skal være den beste sykkelen liksom.
Så dårlige veier har vi heller ikke i Norge. Men dere trenger ikke gjenta at den er bedre i hullete veier og telehiv :)
Men johnnyTH, hva er som gjørndin sykkel til en bedre enn GS?
Veiene i Norge har ikke noe med sykkelen å gjøre.
Din sykkel er god til det den er laget for, høyhastighet kjøring på fine veier, men kan brukes på andre veier også.
GS er laget for litt mer tøffere bruk enn din sykkeltype.
De kan ikke sammenlignes.
Det blir som om jeg sammenliger min Ducati mot din sykkel i kappkjøring på landeveien. Du har taptnfør du gegynner.
Det å sammenligne din sykkel med en GS blir som å si at min far er sterkere enn din.

Brukeravatar
MLeikarnes
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S

Legg inn av MLeikarnes »

Noen nevnte nebbdyret her tidligere...
Bilde
Skal påstå at den ikke tar seg ut i dagslys (eller månelys...) utseendemessig... Men den er morsom og spesiell å kjøre! Men Suzuki var ikke helt heldig å omforme den fra dakarsykkel til gatesykkel...
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:
JohnnyTh skrev:Joda jeg skjønner jo at den er bedre på dårlig vei. Så treg er jeg ikke. Men hvis det er det eneste så skjønner jeg ikke hvorfor den skal være den beste sykkelen liksom.
Så dårlige veier har vi heller ikke i Norge. Men dere trenger ikke gjenta at den er bedre i hullete veier og telehiv :)
Din sykkel er god til det den er laget for, høyhastighet kjøring på fine veier, men kan brukes på andre veier også.
Det blir som om jeg sammenliger min Ducati mot din sykkel i kappkjøring på landeveien. Du har taptnfør du gegynner.
Det å sammenligne din sykkel med en GS blir som å si at min far er sterkere enn din.
jeg har ikke sagt den er bedre, jeg tror ikke min GTR er den beste til noe som helst. Har bare brukt den som eksempel. Jeg kan ikke forstå hvorfor en GS skal være bedre en alt annet når den ikke er bedre på noen andre ting en dårlig vei.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:
simpson skrev:
jeg har ikke sagt den er bedre, jeg tror ikke min GTR er den beste til noe som helst. Har bare brukt den som eksempel. Jeg kan ikke forstå hvorfor en GS skal være bedre en alt annet når den ikke er bedre på noen andre ting en dårlig vei.
Det har vært kommentarer om "der Har min gamle GTR vært bedre på noe" eller lignende.
Det er bare å lese litt tilbake i tråden.
Hva er beste sykkel? GTR? Nei, det vil jeg ikke si.
Jeg har en grom sykkel, men du vil ikke finne at jeg fremhever min sykkel i denne tråden.
Min sykkel er det den er, jeg trenger ikke å promotere min sykkel for jeg VET hva jeg har.
Og det er for meg nok til at jeg er tilfreds.
Jeg trenger ikke å forklare hvorfor jeg har den eller prøve å fortelle alle andre hvor god den er

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Siden du sa dette "Og jeg har bare prøvd å finne ut hva som gjør en GS til en bedre allround sykkel en for eksempel. min egen GTR som jeg kjenner bedre." trodde jeg du hadde oxersett noen svar.
Derfor gjentok jeg, beklager.
Beste sykkelen ... det er jo ikke den beste til hverken det ene eller det andre ... men allround.
Uansett hvor fornøyd man er med veiene, så trives en GS eller hvilken som helst annen ADV bedre på gjennomsnittelig norsk vei enn en hypertourer. Og jeg tror at du på en GS kan holde en GTR, med letthet, på svingete norske normale veier, og du gjør det på en behagelig måte.
Når det går fortere enn det normalt gjør i Norge, har GTR en fordel
:scratch Litt overraskende at det skulle være så vanskelig å få sagt på en enkel og grei måte

Brukeravatar
simpson

Legg inn av simpson »

Vel det et sent lørdag kveld :buddies: :cheers :cheers
Noen har tråkket i baret og glemt hva de har sagt, og noen har ikke :knegg
Men uansett vi kommer tilbake i morgen :sorry :sorry

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Gleder meg til å prøve en GS. Jeg tror det er en flott sykkel når en ser bort fra manglene. At du skal klare å holde en GTR på norske veier tviler jeg ikke et sekund på. Vi har jo tross alt 80 som høyeste hastighet. :-k

jeg var på en del veier i sommer som jeg nok helt sikkert hadde foretrukket en GS.

Gtr er for eksempel ikke noe særlig på stranda
Bilde

Dette hullet hadde sikkert vært litt stort også for en GS?
Bilde

Dette var et helvete. Og så bratt at bakhjulet slapp på rullesteinene.
Bilde

Her gikk det egentlig ganske greit men viste seg å være en blindvei
Bilde

Enda en liten elvekryssing
Bilde

Her var jeg egentlig glad jeg hadde verken GTR eller GS. Dette var vel den beste delen
Bilde

Her hadde det vært greit med litt mer fjæring. kunne ikke kjøre veldig fort her.
Bilde

JEg kjørte stort sett bare hovedveier og motorveier i god stand
Bilde

Men på sånt som dette er den helt glimrende
Bilde
Bilde

Her var den sikkert i sitt ess
Bilde

Fikk kjørt litt i vinter og.
Bilde
[video]http://www.youtube.com/watch?v=GIJDJqhjziw[/video]

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Var ikke meningen å provosere dere med GS, ei heller å få dere til å tro at en GTR kan måle seg med en GS. Det har jeg blitt fortalt så mange ganger her inne at det vet jeg nå. JEg syntes bare diskusjonen var litt moro om hva som gjorde den så mye bedre.
Husker sist vinter at det ble lekset opp i klartekst at en sportstourer kunne ikke holde følge med noen adv sykkel i vinter :thumleft

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

Har ikke sagt så mye her ennå, men må bare:

Det virker på meg som om hele denne diskusjonen er litt sånn "min er større enn din".. :knegg

Jeg tror at den beste sykkelen er helt avhengig av hvem som sitter oppå. Men en ting lurer jeg på. Har alle som synser noe om andre sykler, egentlig prøvd de? Har en mistanke om at det er veldig mye subjektiv synsing, basert på subjektive tester eller reportasjer av ganske subjektive journalister..?? :knegg

Jeg har prøvd flere av de såkalte beste syklene som er omtalt oppi her, og det er jo bare tull. Ingen av de kan måle seg mot min... :lol
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

SuperMorten skrev:Har ikke sagt så mye her ennå, men må bare:

Det virker på meg som om hele denne diskusjonen er litt sånn "min er større enn din".. :knegg

Jeg tror at den beste sykkelen er helt avhengig av hvem som sitter oppå. Men en ting lurer jeg på. Har alle som synser noe om andre sykler, egentlig prøvd de? Har en mistanke om at det er veldig mye subjektiv synsing, basert på subjektive tester eller reportasjer av ganske subjektive journalister..?? :knegg

Jeg har prøvd flere av de såkalte beste syklene som er omtalt oppi her, og det er jo bare tull. Ingen av de kan måle seg mot min... :lol
Det har du nok rett i. Dette har blitt enda en sånn tråd at gs er bedre rnn alt annet. Men jeg tror jeg holder en knapp på din :thumleft

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

JRO skrev:
Bringisen skrev:
Busa Trond skrev:
biker7 skrev: Denne blinkinga i baklyset på disse bmw-doningene, hva er greie med det?? Har det noen misjon, eller skal det liksom være tøft? For tøft er det jo ikke, heller irriterende ;-)
Dette har jeg ofte sett også når jeg tar dem igjen i inngangen til en sving, men ikke noe problem for dem blir fort borte i speilen :blae
Hehe, det hadde jeg likt å sett.
Kommentaren fra BT viser vel at fører av sykkelen ofte har mer å si enn HK og dreiemoment.
Det er vi helt enige i , men en Tiger Explorer har på papiret både mer HK og mer dreiemoment.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

Busa Trond skrev:
simpson skrev:Men nå skal jeg komme med påstand.
Ducati Multisrada er verdens beste adv på asfalt.
Den kjører til og med fletta av mange gatesykler og knuser GS på vei.
Men jeg vil ikke si at den er bedre sykkel enn GS siden GS er mer fleksibel med bedre allaround egenskaper.
Men den er fullt på høyde med den ang fjæring og elektronik.

Og etter Artic tiger ga seg er det ingen som har nevnt hvor god denna tigeren er heller :scratch
Explorer og GS er veldig like å sitte på. GS den nye 2013 virker nyere en Exploreren og en merker den er lettere når den kjøres i gangfart, bedre sete og mer behagelig å stå kjørende på. Så sikker noe freskere i ulendt terreng.
GS er også veldig god å direkte på gassen på lavt turtall. Det jeg ikke liker med GS er at den for meg har noe ubehagelig vibrasjoner i styret ved vanlig kjøring, samt at passasjer sitter noe trangere. Exploreren virker noe stødigere og fresker på topp en GS og derfor bedre på asfalt, men sum av samarium ganske like med litt diesel preg overseg. Multistradan er i en anen divisjon på dempere, høyfartskjøring og følelse på asfaltvei, også mye mer drag på topp. Den til JRO kler godt farge valget med utstyret han har på.
Men når det er nevnt tidligere i tråden her sammenligning med GTR så er den opplevd mye sprekere en dem tre forannevnte, men alle av dem tre er jo mye mer underholdene på svingete veier en GTR.
Jepp, jeg har kjørt dem alle :thumleft
I følge testen til Bike og Motorrad så har de en litt annen oppfatning enn det du sitter igjen med , men de er jo sikkert kjøpt og betalt. Her er et utklipp fra de to karakterene du nevner

Chassis: R1200GS Multistrada KTM Expl Tiger Expl

Styring 17 18 17 15
Stabilitet 18 17 16 18
Håndterb 19 17 18 15
Fjæring foran 18 18 16 14
Fjæring bak 18 18 17 14

Komfort

Kjørestilling 20 17 17 16
Komfort 20 15 17 18
Aerodynamic 19 17 16 17
Instr/hendler 20 15 17 16
Passasjerkomfort 19 16 16 18
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:
SuperMorten skrev:Har ikke sagt så mye her ennå, men må bare:

Det har du nok rett i. Dette har blitt enda en sånn tråd at gs er bedre rnn alt annet. Men jeg tror jeg holder en knapp på din :thumleft
Jeg tror ikke , men jeg kan ta feil. At i alle fall jeg noen gang har sagt at GS er bedre enn alt annet. Den er best for meg og veldig god på det beste. Men best på alt tror jeg ikke jeg har sagt. Mulig jeg tar feil, men vis meg det gjerne.

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

Siden det er søndag morgen og ny dag , så vil jeg gjerne komme med en påstand. Simpson sa så fint "påstand". Et fint ord fordi ingen egentlig kan "ta" deg på det. En påstand er jo en mening, og hvem kan vel egentlig motbevise en mening :thumleft

Min påstand er som følger:

En R1200GS er "den beste sykkelen" fordi den gjør det så bra i alle disipliner :vs

Hvis man skal tro de aller fleste ferske grundige tester , ikke bare basert på en prøvekjøring. Ordentlige tester der flere personer er involvert med erfaring og måleutstyr. Jeg antar at disse menneskene har en mye bedre forutsetning til å uttale seg enn meg selv.

Altså, hvis man legger disse testene til grunn så bruker de gjerne å dele disiplinene inn i forskjellige grupper som kan være;

Motor , girsystem , chassie , sikkerhet , komfort , kostnader , hverdagskjøring , kjøreegenskaper m.f

Deretter er disse disiplinene igjen delt opp i 5-8 underdisipliner , altså svært mange steder syklene kan plukke poeng.

BMW R1200GS blir ofte dratt inn i sammenligninger med mange forskjellige sykler , rettferdig eller ikke. Men det man kan se er at den kommer ganske så bra ut av det uansett hva man sammenligner med.

Avhengig av hvilke sykler den sammenlignes med i disse testene , så møter den sykler som knuser den i en og annen disiplin. Men ofte så faller de andre totalt igjennom i andre disipliner i forhold til R1200GS.

Avhengig av hvilke sykler den sammenlignes med i disse testene , så er det ikke sjelden BMW R1200GS knuser de andre i en og annen disiplin. Men den faller aldri igjennom i noen disipliner i forhold til noen av de andre den sammenlignes med.

I de aller fleste testene der alle disse disiplinene er medregnet , så plukker R1200GS mange poeng jevnt og trutt. Dette gjør at den vinner de aller fleste testene der man sammenligner på denne måten.

Jeg vil derfor konkludere med påstanden ; Hvis man tar de, av noen, bannlyste filmene : "Long way around" og "Long way Down". Så er min påstand at man ikke finner en bedre sykkel å gjennomføre en slik tur på enn R1200GS. Igjen kan man finne sykler som kunne gjort det bedre på enkelte av etappene, men min påstand er at ingen sykler kan gjennomføre turen totalt på en like god måte. Det være seg sikkerhet, lastemuligheter, komfort og fremkommelighet.

For meg og mange med meg, er dette en viktig egenskap. Hvis jeg skal snakke for meg selv og min påstand, så er motorsykkelkjøring for meg rekreasjon, naturopplevelse, hobby og muligheter til å gjøre nesten hva jeg vil , hvor jeg vil. Med en R1200GS føler jeg at jeg kan dette på den best mulige måten.

Om jeg vil kjøre fylkesveiene mine med avstikkere på fjell og skogsveier. Vil jeg laste sykkelen med telt og fiskestang , justere chassiet enkelt med knappene på styret. Den skal da ta meg sikkert og komfortabelt over de største ujevnheter. Dette gjør den med et glimrende chassie med lang fjæringsvei som gjør det komfortabelt på grunn av innstillingene jeg har valgt. Om jeg skulle velte , vet jeg at beskyttelsen tar av for ødeleggelsene.
Om jeg vil laste den med knappskjorte , shorts og solkrem. Kjøre avgårde til kontinentet, så kan jeg velge andre innstillinger på chassie slik at den lange fjæringsveien stiver seg opp til formålet. Jeg sitter som vanlig komfortabelt og relativt god beskyttet bak kåper , nebb og sylinderhoder. Jeg kan legge ut på motorveien også hvis jeg vil , men har det sjelden så travelt på ferien at jeg kjører særlig mye fortere enn 130 km/t over lange strekninger. Jeg vil legge inn 130 på cruicekontrollen , stille inn navigasjonen med enkle trykk på multikontrollhjulet som finnes på venstre styret. Lene meg tilbake i en oppreist stilling og nyte landskapet som drar forbi. Om været skulle skifte til regn og dritt , setter kjørekomputeren i modus "Rain" og slapper litt mer av fordi jeg vet at ABS, TC og motorkulturen er endret for å gi meg mest mulig sikkerhet. Jeg vil justere kåpeglasset litt opp underveis, sette på håndtaksvarmerene og kjenne varmen fra sylinderhodene der de beskytter meg for regnet.
Når jeg kommer til alpepassene , kan jeg igjen gjøre innstillinger av chassie. Jeg vil være trygg på at motorens karakter og styrke tar meg uanstrengt over passet. Jeg vil være trygg på at boxerens tyngdepunkt og den lette styringen tar meg lekende lett gjennom svingene. Den store AlpenMaster testen har vist at sykkelen virkelig trives her, sammenlignet med sykler fra alle segmenter.

Summen av alt dette er viktige ting for meg , jeg vil føle mest mulig komfort og sikkerhet uansett hvor jeg ferdes. Jeg vil kunne gjøre nesten hva jeg vil nesten hvor som helst. At noen andre sykler kan gjøre det bedre under enkelte forhold er for meg likegyldig , jeg vil at min sykkel skal gjøre alle disiplinene på den best tenkelige måten fordi jeg aldri vet hvor jeg kommer til å ende.
Derfor vil jeg kåre R1200GS til "den beste sykkelen"

Svein2
Motorsykkelen din: MC

Legg inn av Svein2 »

Det første jeg lurte på når jeg leste innlegget
var om Det nye testamentet ble skrevet av en bergenser? :-J :-J :-J

Svar