Utgangspunktet her var vel ikke at mekkeren ble krenket. Er jo når andre folk blir "krenket" av ordbruken hans og snakker om ordvalg i stede for det som var emne her om 1290 vs 1250.AJ skrev: 21 sep 2020, 22:56Samme her.dypen skrev: 21 sep 2020, 22:51 Var ikke noe jeg reagerte på, ble bedre beskrevet lengre ned i tråden. Håper mekkern fortsatt blir å finne her på forumet!
Men likevel, blir det slik at "krenkelsesterskelen" for å bli motsagt blir så lav at man "melder seg ut" så vil jeg si man har en utfordring man bør jobbe seriøst med...
KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?
-
- Innlegg: 166
- Registrert: 22 jul 2019, 10:10
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA 2016 / 890 Adv R 2021
- Bosted: Oslo
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200/1250 utfordrer?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200/1250 utfordrer?
Det at andre reagerte på mekkerns ordvalg måtte man vel bare kunne forvente.kaiu skrev: 21 sep 2020, 23:09Utgangspunktet her var vel ikke at mekkeren ble krenket. Er jo når andre folk blir "krenket" av ordbruken hans og snakker om ordvalg i stede for det som var emne her om 1290 vs 1250.AJ skrev: 21 sep 2020, 22:56Samme her.dypen skrev: 21 sep 2020, 22:51 Var ikke noe jeg reagerte på, ble bedre beskrevet lengre ned i tråden. Håper mekkern fortsatt blir å finne her på forumet!
Men likevel, blir det slik at "krenkelsesterskelen" for å bli motsagt blir så lav at man "melder seg ut" så vil jeg si man har en utfordring man bør jobbe seriøst med...
Men at mekkern så "melder seg ut" pga. av disse tilbakemeldingene må jeg si var overraskende...
Men det får så være.
Enhver vurderer og velger sin egen tåle- og "krenkelsesterskel".
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200/1250 utfordrer?
Å herre min skaper....
Hvis "dritt" eller "skitt" som beskrivelse av sykler ikke er tillatt her inne så vurderer jeg sterkt og melde meg ut selv. Såpass takhøyde må det da være her inne eller hva?
Ordet "dritt" er ikke noe som brukes for å brilliere med voksenspråket og gode taleevner. Det er et ord som blir brukt bevisst for å tydeligjøre hva man faktisk mener. Ordet har en større kraft og står i bokmålsordboka. Banneord forstår jeg, men "skitt" og "dritt"?
Det OlavK sier lenger opp er et godt eksempel. Hvorfor i grønne skoger skal jeg la vær og uttrykke mine følelser for en sykkel fordi andre blir fornærmet? TS spør om hvilken sykkel, og får svar på dette med andres synspunkter. Da kan man ikke regne med at alle svar er det man ønsker.
Jeg begrunnet også ganske tydelig mine utsagn om sykkelen og jeg skrev samtidig grunnene til at jeg ikke liker den. Jeg brukte ikke ordet "skitt", men kunne gjerne gjort det, om utseendet. At dette faktisk er en god sykkel på mange områder vet jo de fleste allerede. Men det betyr ikke at JEG liker den.
Hvis "dritt" eller "skitt" som beskrivelse av sykler ikke er tillatt her inne så vurderer jeg sterkt og melde meg ut selv. Såpass takhøyde må det da være her inne eller hva?
Ordet "dritt" er ikke noe som brukes for å brilliere med voksenspråket og gode taleevner. Det er et ord som blir brukt bevisst for å tydeligjøre hva man faktisk mener. Ordet har en større kraft og står i bokmålsordboka. Banneord forstår jeg, men "skitt" og "dritt"?
Det OlavK sier lenger opp er et godt eksempel. Hvorfor i grønne skoger skal jeg la vær og uttrykke mine følelser for en sykkel fordi andre blir fornærmet? TS spør om hvilken sykkel, og får svar på dette med andres synspunkter. Da kan man ikke regne med at alle svar er det man ønsker.
Jeg begrunnet også ganske tydelig mine utsagn om sykkelen og jeg skrev samtidig grunnene til at jeg ikke liker den. Jeg brukte ikke ordet "skitt", men kunne gjerne gjort det, om utseendet. At dette faktisk er en god sykkel på mange områder vet jo de fleste allerede. Men det betyr ikke at JEG liker den.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200/1250 utfordrer?
Med dette innlegget så forbyr du brukere og bruke ordet "skitt" og "dritt" om andres sykler. Deg om det. Men husk at det er stor forskjell på følgemde to fraser:AJ skrev: 21 sep 2020, 22:43 @kaiu:
Jeg mener helt klart og utvetydig at ord som "skitt" og "dritt" om motorsykler som andre brukere her inne finner mer enn gode nok som sine sykkelvalg, ikke er er noe vi ønsker her på MCsiden.no.
Det bør gå veldig fint å finne andre måter å fortelle andre og disse eierne om hva man mener om disse syklene enn å bruke slike nedlatende ord.
Vi er da voksne folk her inne som kan formulere oss bedre enn som så. Eller?
"Den sykkelen din er bare dritt" og "jeg synes GS er dritt for min del. Mest grunnet utseendet"
To helt forskjellige fraser hvor den første er direkte provoserende og ufin, mens den andre i mine øyne er helt innafor.
Jeg holder fortsatt med mekkern her. Jada, uttrykket var sterkt, men igjen som du sier, så er vi voksne mennesker, så såpass må vi vel tåle?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200/1250 utfordrer?
Endelig en video om 1290 SA S hvor sykkelen ikke sammenlignes med BMW GS.
For det er vel kanskje slik at det helst er et par andre sykler som egner seg mer som sammenligningsgrunnlag? Eller hva mener folket?
Veldig amerikansk og mange store ord om hvor fantastisk KTM'en er. Men også noen kritiske merknader.
Blant annet om motor- og eksoslyd...
Og det er det ikke vanskelig å være enig i.
Må bare erkjenne at det låter friskere fra GS 1250 maskineriet...
For det er vel kanskje slik at det helst er et par andre sykler som egner seg mer som sammenligningsgrunnlag? Eller hva mener folket?
Veldig amerikansk og mange store ord om hvor fantastisk KTM'en er. Men også noen kritiske merknader.
Blant annet om motor- og eksoslyd...
Og det er det ikke vanskelig å være enig i.
Må bare erkjenne at det låter friskere fra GS 1250 maskineriet...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200/1250 utfordrer?
Skulle fornuften valgt, ville det blitt GS. Hvis hjertet bestemmer så hadde det blitt 1290 SA. Altså hvis jeg MÅTTE velge mellom en av disse. Men jeg hadde nok gått for noe midt i mellom i tillfelle. BMW S1000XR.
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200/1250 utfordrer?
Jeg kjenner mekkern og hvis det er noe han ikke er så er det lettkrenka... Dessuten har han sikkert lettere for å bruke ordet skitt enn de fleste da han står i det til øra hver dag 


Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk



Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200/1250 utfordrer?
Godt sagt. :)Voodoodoo skrev: 22 sep 2020, 13:24 Jeg kjenner mekkern og hvis det er noe han ikke er så er det lettkrenka... Dessuten har han sikkert lettere for å bruke ordet skitt enn de fleste da han står i det til øra hver dag
Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk
Jeg har også snakket med mekkern noen ganger, og mitt inntrykk er akkurat det samme.
Jeg synes reaksjonene på dette ordet har gått alt for langt. Er det noen som jeg føler er krenket her så er det dem som ikke ønsker ærlige og personlige tilbakemeldinger.
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200/1250 utfordrer?
Jeg vil heler ikke ha GS. De ser ikk bra ut rett og slett...og det holder..1290SA ser ihvertfall bedre ut, og er sprek.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200/1250 utfordrer?
Venter i spenning på 2021 modellen.ZZR-Erling skrev: 05 des 2020, 13:45 Jeg vil heler ikke ha GS. De ser ikk bra ut rett og slett...og det holder..1290SA ser ihvertfall bedre ut, og er sprek.
Interessante spionbilder på nett og er altså veldig spent på det endelige resultatet.
På bildene som er publisert vises et nærmest gigantisk eksospotte. Håper modellen kommer med noe som er mindre og ser bedre ut...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200/1250 utfordrer?
Her litt lekkasjeinfo om 2021 modellen:
https://www.motorcycle.com/mini-feature ... -leak.html
Flere endringer, som bl.a. adaptiv cruisekontroll, bensintank med lavliggende fyllingskamre på hver side av ramma og motoren, litt lengre svingarm, to radiatorer i stedet for en, lettere tilgang til luftfilter (under salen som på 790, kanskje?) m.m.
Ser også at den nye S modellen vil bli levert med Mitas Terra Force-R dekk, samme type dekk som jeg har brukt på min 2018 mod.
Som nevnt flere ganger tidligere her på forumet er jeg veldig fornøyd med disse og har tenkt at det kun er snakk om tid før KTM selv oppdager dette
.
Og nå ha de altså endelig gjort det
.
https://www.motorcycle.com/mini-feature ... -leak.html
Flere endringer, som bl.a. adaptiv cruisekontroll, bensintank med lavliggende fyllingskamre på hver side av ramma og motoren, litt lengre svingarm, to radiatorer i stedet for en, lettere tilgang til luftfilter (under salen som på 790, kanskje?) m.m.
Ser også at den nye S modellen vil bli levert med Mitas Terra Force-R dekk, samme type dekk som jeg har brukt på min 2018 mod.
Som nevnt flere ganger tidligere her på forumet er jeg veldig fornøyd med disse og har tenkt at det kun er snakk om tid før KTM selv oppdager dette

Og nå ha de altså endelig gjort det

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 15
- Registrert: 02 apr 2020, 23:24
- Motorsykkelen din: Hornet 600/900/Ducati 1198S/KTM SA 1290
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200/1250 utfordrer?
Hadde min første sesong med 1290 SA i 2020. Det ble dessverre ingen langtur. Har ikke erfaring med KTM fra før og er ikke spesielt imponert men heller ikke skuffet.Min sykkel er en 2016 modell med totalt 9000km og har en særdeles irriterende plassering av tenningslås, ja du leste riktig! Vordan er det mulig å plassere tenningslås så til de grader klønete at den vanskelig kan betjenes. Ellers har jeg varsel-lampe som lyser i tide og utide og en gjenganger er støtdemper feil. Ikke veldig praktisk med lang meny og mye greier for å slå av/på varme i holker, det elektriske systemet trekker for meg ned med unntak av velfungerende tractioncontrol og ABS. Sykkelen oppleves av meg som presis å velbalansert med gode bremser, men over-motorisert er den ikke. Motoren er akkurat passe til å få litt sportslig kjøreglede. Har ingen erfaring med GS. Ellers vil jeg takke for veldig mange gode tips og erfaringer på dette forumet.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200/1250 utfordrer?
Det blir litt som å sammenligne Porche Cayenne Turbo og Toyota Rav4.
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200/1250 utfordrer?
*popcorn* 
Cayenne mot X5
Cayenne mot X5
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200/1250 utfordrer?
Kan være enig i tenningslåsen er noe klønete plassert på den første 1290 modellen. Jeg greide å knekke nøkkelen under kjøring...Pistoneros skrev: 24 jan 2021, 21:20 Min sykkel er en 2016 modell med totalt 9000km og har en særdeles irriterende plassering av tenningslås, ja du leste riktig! Vordan er det mulig å plassere tenningslås så til de grader klønete at den vanskelig kan betjenes.
Ikke veldig praktisk med lang meny og mye greier for å slå av/på varme i holker,.
Ellers vil jeg takke for veldig mange gode tips og erfaringer på dette forumet.

viewtopic.php?p=300977#p300977
Nå det gjelder av og på innstilling av varmeholkene, så har jeg lagt denne til den ene av hurtiginnstillingene - pil opp og pil ned på betjeningskonsollen.
Varmeholkene på den ene og demperinnstilling på den andre. Funker veldig greit, synes jeg. Men bruker ikke varmeholkene spesielt mye...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.