AJ Arena...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av kjellv »

n00b skrev: 06 jan 2021, 09:11
Har skjønt at det er en liten klikk her inne med folk som kjenner hverandre, både i- og utenfor forumet, og det er hyggelig. Jeg er nok ikke den som er mest sosial og deltar i diskusjoner som ikke angår meg.

For min del så var jeg veldig i tvil på om jeg begynte å bli for gammel for dette MC-livet, og da jeg bestemte meg for å ta lappen fant jeg veldig mye verdifull informasjon på dette forumet. I tillegg var det flere innlegg av personer som nettopp hadde tatt lappen, og når jeg spurte om noe fikk jeg svar fra flere forskjellige samme dag.
Hei, og Godt Nytt År til deg også. Det er hyggelige tilbakemeldinger du kommer med, det setter vi pris på :prf

Forumet har plass til alle. Det er nok delvis riktig det du skriver her, men jeg kjenner meg ikke helt igjen i det. Selvfølgelig er det grupperinger i forumet som kjenner hverandre privat, og som har kjent hverandre før de ble forummedlemer. Men de fleste av oss som kanskje virker som gamle kjente har likevel blitt kjent gjennom forumet. Siden 2017 har vi også arrangert årlige forumtreff der vi har fått muligheten til å bli mer personlig kjente. Mange treffdeltakere har også deltatt på flere av treffene, og vi er noen få som så langt har deltatt på alle treffene. Men også når vi reiser på lengre turer hver for oss eller flere sammen har vi en tendens til å finne eller bli kontaktet av forummedlemmer underveis for kortere treff. De mest aktive i forumet har gjerne en tendens til å ofte oppleve dette. Det er veldig hyggelig når slikt skjer. Jeg har selv opplevd dette mange ganger, og det har uten unntak vært veldig trivelig.

De du opplever som en liten klikk med folk som kjenner hverandre godt, er svært imøtekommende og inkluderende mennesker. Benytt muligheten til å treffe disse om du ser muligheten, du vil fort oppdage at du er inkludert i klikken. Du er forummedlem, en aktiv sådan, altså en av oss :buddies: Selv setter jeg veldig pris på å få en pm. fra en ukjent forummedlem når jeg er på tur, og synes det er utrolig kjekt med en kaffekopp, en god prat og noen mil følge langs landeveien når jeg er på tur.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Da sendte jeg nettopp avgårde en mail til selgeren som solgte meg 1290'en jeg har i dag og ba ham sette meg på lista for demokjøring av "nye" 1290 SA S :crazy: !
Må jo få testkjørt denne så fort som rå er!

Så får vi se hva han svarer...
Spent på når sykkelen er klar.
Interessant og spennende oppdatering av modellen selv om det ikke ble noen effektøkning, som de aller fleste forventet.
Meen, blir nok ikke noe bytte i år.
Uansett, artig å prøve nymodellen :) .
1290 SA S 21.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Blir spennende ... :twothumbs:
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 28 jan 2021, 20:43 Blir spennende ... :twothumbs:
"Livsfarlig" med slike prøvekjøringer...
Men tar sjansen likevel :crazy: .

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

I dag fikk jeg et interessant tilbud på KTM 890 Adventure fra Motorspeed på Lillehammer.
3 % avslag i pris på sykkelen og 12 % på det viktigste tilbehøret, inkl sidevesker.
I tillegg en estimert innbyttepris på 1290'en, som ikke er urimelig...

Ikke allverdens i mellomlegg... Kommer ikke til å røpe hvor mye (lite... :crazy: ).

Har vel strengt tatt tenkt ferdig ang. tilbudet.
Men kan nok hende det vil poppe opp i tankene titt og ofte likevel framover i disse koronatider... ;)

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Skal ikke komme med noen spådommer, men..........
Noe sier meg at jeg har lest lignende inlegg før, og dette ser ut til å være begynnelsen på noe.
Følg med i neste kapittel, « Kontrakten».
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
rolf-arne
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Kontakt:

Legg inn av rolf-arne »

Gratulasjon må vel sendes , selv om det for meg er blandede følelser med å bli "pensjonist" og da mest siden jeg ikke fikk være med til slutten , som du. Våre to treff har jo gitt meg et inntrykk av at en pensjonist tilværelse kan bli noe meget positivt for deg, aktiv ,sprek og omgjengelig som du er. De beste ønsker fra meg og lykke til i denne nye delen av livet.

Så vil jeg kaste frem noe som du, Kjell og ikke minst jeg selv prata om på siste treff og det er MC-siden treffet - det jeg sikter til er å bygge opp en tradisjon som kan leve av seg selv. Jeg synes at dette forum er så pass uavhengig av enkelt aktører og "politkk" at det er blitt en ideel møteplass. Hvor det etter egen erfaring så absolutt er plass til alle - og at alle kan finne sine treffpunkt.

Jeg synes også at vi nå bør holde dette treffet jeg har opplevd i 2 omganger på det jeg vil kalle "telt/hytte" nivået og om det finnes mange nok så burde det kanskje bli et "hotell" treff ved siden av. Da kan alle slags pengebøker få tømt seg på hvert sitt rimelige vis. :-# :x

Men ja om du skulle ønske deg et "barn" så tenker jeg at treff arbeid , der vil jeg ønske å bidra fremover , og med det nok en gang lykke til.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

rolf-arne skrev: 30 jan 2021, 21:05 Men ja om du skulle ønske deg et "barn" så tenker jeg at treff arbeid , der vil jeg ønske å bidra fremover , og med det nok en gang lykke til.
Takker for hyggelige ord :) !

Vi satser hardt på tour-treffet nå i 2021 og det vil ganske sikkert være behov for en kontaktperson med den av campingplassene vi lander på der oppe i nord, Saltstraumen eller Røsvoll Camping.
Så ikke utenkelig at du kan påta deg en slik oppgave?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Ja, da er man endelig ferdig med å stable på plass to paller med fin-fin bjørkeved :crazy: :
Fyrermedved2.JPG
Så nå er det bare å gjøre det naturligste av verden, nemlig å fyre med ved slik folk her på kloden overalt og til alle tider har gjort for å holde varmen, koke vann, tilberede mat osv. osv.
En høyst naturlig del av menneskets behov for velvære og ikke minst en høyst naturlig del av kretsløpet her på jorda.
Fyrermedved1.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
rolf-arne
Kontakt:

Legg inn av rolf-arne »

AJ skrev: 30 jan 2021, 21:56
rolf-arne skrev: 30 jan 2021, 21:05 Men ja om du skulle ønske deg et "barn" så tenker jeg at treff arbeid , der vil jeg ønske å bidra fremover , og med det nok en gang lykke til.
Takker for hyggelige ord :) !

Vi satser hardt på tour-treffet nå i 2021 og det vil ganske sikkert være behov for en kontaktperson med den av campingplassene vi lander på der oppe i nord, Saltstraumen eller Røsvoll Camping.
Så ikke utenkelig at du kan påta deg en slik oppgave?
Joda , med bare 98 og 109 mil så er jo det innafor dags tur besøk :lol , Saltraumen innehaveren var jeg innom i August så den er grei den.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Kontakt:

Legg inn av rolf-arne »

AJ skrev: 04 feb 2021, 14:53 Ja, da er man endelig ferdig med å stable på plass to paller med fin-fin bjørkeved :crazy: :
Ja her fyres det også med ved - til sånn der 50% .

Men da med selvhoggd ved- dog er vedteigen 10 mil unna og skal til sommeren bli gjenstand for "nytteturer" :twothumbs: med MC .
Min ved koster med bil ca 1000,- kr pr 9 kbm - men må vel regne med 500 om sykkelen brukes for en 1/2 kbm :sk?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Re: AJ Arena... fyrer med ved!

Legg inn av AJ »

Det hender man man får slike besøk på gårdsplassen rett utenfor husvinduene når man bor "midt i" naturen slik vi gjør. Som nå nettopp. Med barnebarna fra Oslo på besøk, som selvfølgelig synes dette var stor stas :D :
DSC08927 1.JPG
DSC08930 2.JPG
DSC08932 3.JPG

Brukeravatar
Maschev
Motorsykkelen din: 2021 Yamaha Tenere 700

Re: AJ Arena... fyrer med ved og har hyggelige vintergjester!

Legg inn av Maschev »

Ser ikke ut som de der sulter i hvertfall!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Maschev skrev: 07 feb 2021, 18:01 Ser ikke ut som de der sulter i hvertfall!
Forsyner seg av fuglematen, ja.
Men vi hadde selvfølgelig ikke hjerte til å jage disse fine firbeinte :) .

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Jeg er ingen ivrig Facebookbruker.
Men har hatt min konto der i (altfor?) mange år.
Og i dag ville Facebook gjerne minne meg på hva som ble lagt ut for 12 år siden.
Kan jo ikke si annet enn at dette er et hyggelig minne :) :
Faceminne.JPG

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Da er sykker'n trillet ut fra vinterhiet innerst i garasjen :D . Fortsatt delvis innsauset i AFC-50 olje. Og slik vil den bli stående noen dager til før jeg kjører opp på vaskeplassen. Bakken opp og gårdsplassen der må bli kvitt en del snø og is først...

I løpet av vinteren har KTM'en fått nytt framdrevdeksel i aluminium med avtagbart klart plastglass. Ser slett ikke så verst og veldig praktisk med tanke på rengjøring selv om det er flere skruer å fjerne... :-k:
KTM270321.JPG
Frontdeksel.JPG

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 09 feb 2021, 10:44 Jeg er ingen ivrig Facebookbruker.
Og i dag ville Facebook gjerne minne meg på hva som ble lagt ut for 12 år siden.

Faceminne.JPG
Hadde ikke kjent deg igjen om du sa hvem du var på det bildet :lol

Brukeravatar
Nomade
Motorsykkelen din: Honda NC750XD

Re: AJ Arena... Snart klar for MC-sesong -21!

Legg inn av Nomade »

Lesestoff for AJ om han ikke allerede har finstudert denne testkjøringen :D

https://www.reitwagen.no/provekjort-ktm ... kraftverk/

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Nomade skrev: 04 mai 2021, 15:49 Lesestoff for AJ om han ikke allerede har finstudert denne testkjøringen :D

https://www.reitwagen.no/provekjort-ktm ... kraftverk/
Nei, denne har jeg ikke lest.
Leser den senere i kveld :) .

Skal for øvrig testkjøre den selv senere i mai :crazy: .

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 09 feb 2021, 10:44 Jeg er ingen ivrig Facebookbruker.

Faceminne.JPG
Hyggelig med gamle bilder da AJ Kjekk ung mann :)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 04 mai 2021, 22:48
AJ skrev: 09 feb 2021, 10:44
Bilde
Hyggelig med gamle bilder da AJ Kjekk ung mann :)
:knegg
Ja, det var tider, kan man vel tillate seg å si...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Da har hentet en fjærlett JULApakke på Bunnpris til en verdi av hele kr. 198,- inkl. porto:
DSCN9242.JPG
Tanken er å ta opp igjen gamle (og glemte fiskerferdigheter... :-k )er noe for meg fra ungdoms- og ungvoksen tiden, hvor man fisket mye i de omkringliggende småvannene her vi bor og hvor jeg vokste opp.
Mest fisking om vinteren siden pilking/isfiske var det jeg likte best.
Men noe stangfiske med sluk og med dupp med mark i sommerhalvåret ble også gjort. Men ikke med samme entusiasme, skal innrømmes...

Men nå har jeg altså gått til anskaffelse av en fjærlett Kayoba fiskestang, som jeg tenker å ta med på MC-turer i sommer.
Så får vi se om den i det hele tatt blir brukt... :scratch .

Eldste sønn får bidra til å friske opp stangferdighetene og hvis ting går som planlagt blir det også MC-tur med niko, som har holdt fiskeferdighetene langt bedre vedlike enn det jeg selv har gjort. Så antakelig mye hjelp, tips og råd fra den kanten, om jeg er riktig heldig :crazy: .

Kunne så klart kjøpt langt dyrere stang og snekke, men valgte denne i første omgang for å se hvordan billigsaken faktisk funker og om dette med fisking er noe for meg i godt voksen alder.
Kjøpefingeren for dyrere utstyr sitter uproblematisk løst hvis interessen og ikke minst evnen og kanskje også tålmodigheten er tilstrekkelig til stede.

Julamerket Kayoba er for øvrig ganske interessant. I fjor kjøpte jeg et gasskjøkken/piezotent primus til kr. 199,- av samme merke i en svært kompakt størrelse. Den har jeg brukt noen ganger og den funker meget bra. Og "Made in Korea", faktisk.
Samme med Kayoba kokekarsett i rustfritt stål til kr. 99,90,-, som er laget i India.
Og nå altså denne fiskestanga, som er produsert i R.P.C., dvs. Kina...

Så får vi se om kvaliteten er like god som de to andre Kayoba produktene.

Brukeravatar
Maschev
Motorsykkelen din: 2021 Yamaha Tenere 700

Legg inn av Maschev »

AJ skrev: 05 mai 2021, 18:24 Da har hentet en fjærlett JULApakke på Bunnpris til en verdi av hele kr. 198,- inkl. porto:

DSCN9242.JPG

Tanken er å ta opp igjen gamle (og glemte fiskerferdigheter... :-k )er noe for meg fra ungdoms- og ungvoksen tiden, hvor man fisket mye i de omkringliggende småvannene her vi bor og hvor jeg vokste opp.
Men noe stangfiske med sluk og med dupp med mark i sommerhalvåret ble også gjort. Men ikke med samme entusiasme, skal innrømmes...

Men nå har jeg altså gått til anskaffelse av en fjærlett Kayoba fiskestang, som jeg tenker å ta med på MC-turer i sommer.

Eldste sønn får bidra til å friske opp stangferdighetene og hvis ting går som planlagt blir det også MC-tur med niko, som har holdt fiskeferdighetene langt bedre vedlike enn det jeg selv har gjort. Så antakelig mye hjelp, tips og råd fra den kanten, om jeg er riktig heldig :crazy: .

Kunne så klart kjøpt langt dyrere stang og snekke, men valgte denne i første omgang for å se hvordan billigsaken faktisk funker og om dette med fisking er noe for meg i godt voksen alder.
Kjøpefingeren for dyrere utstyr sitter uproblematisk løst hvis interessen og ikke minst evnen og kanskje også tålmodigheten er tilstrekkelig til stede.

Julamerket Kayoba er for øvrig ganske interessant. I fjor kjøpte jeg et gasskjøkken/piezotent primus til kr. 199,- av samme merke i en svært kompakt størrelse. Den har jeg brukt noen ganger og den funker meget bra. Og "Made in Korea", faktisk.
Samme med Kayoba kokekarsett i rustfritt stål til kr. 99,90,-, som er laget i India.
Og nå altså denne fiskestanga, som er produsert i R.P.C., dvs. Kina...

Så får vi se om kvaliteten er like god som de to andre Kayoba produktene.
Nå er det bare å finne bortgjemte fiskevann langt innpå skauen så får du kjørt litt offroad i samme slengen :twothumbs:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Maschev skrev: 05 mai 2021, 21:13
Nå er det bare å finne bortgjemte fiskevann langt innpå skauen så får du kjørt litt offroad i samme slengen :twothumbs:
Nettopp :) !
Og mulighetene her jeg bor er jo uendelig mange :twothumbs: .

Men skulle nok gjerne hatt en mindre, lettere og mer off-road orientert MC til denslags kjøring.
Er litt i tenkeboksen når det gjelder akkurat dette...

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev: 05 mai 2021, 18:24

Kjekk å få med seg på sykkelen med teleskopstang fremfor delbart som er lett å skade uten å bruke stangrør for transport.
Det meste funker, men det er ikke alltid sammensetning stang, snelle og ikke minst senetykkelse er like bra balansert.
Nok slukvekt/dupp (kastevekt) i forhold til stangens lengde, spenst og tykkelsen på sene er essensielt hva gjelder både kastelengde og risiko for backlash på åpen haspelsnelle. Syns ofte de billigste settene har alt for tykk sene, beregnet på og taue saltvannsfisk...
På innlandsfiske så er det svært sjelden man trenger mer enn 0,20-0.25 sene på en 6-9 fot stang om man ikke dregger, men som nevnt skal det være balanse mellom stang, snelle og senetykkelse. En godt fyllt spole (men ikke for mye heller) gir minst friksjon og best kastelengde.

Om du aldri har prøvd enhåndsstang, tørrflue og flytesnøre, så burde du prøve det. Er helt annerledes og kaste på vak å se fisken komme å ta flua ;)

By the way, om dette settet ikke funker, så har Europris ofte rimelige Abu og Sølvkroken sett på tilbud til veldig bra pris.
Der kan du få mye for 2-300 kroner da de er på salg spesielt, tror vi snakker om 30-50% en til to ganger i løpet av sommerhalvåret.

Svar