Hva er den beste sykkelen?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

Vel det et sent lørdag kveld :buddies: :cheers :cheers
Noen har tråkket i baret og glemt hva de har sagt, og noen har ikke :knegg
Men uansett vi kommer tilbake i morgen :sorry :sorry

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3516
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Gleder meg til å prøve en GS. Jeg tror det er en flott sykkel når en ser bort fra manglene. At du skal klare å holde en GTR på norske veier tviler jeg ikke et sekund på. Vi har jo tross alt 80 som høyeste hastighet. :-k

jeg var på en del veier i sommer som jeg nok helt sikkert hadde foretrukket en GS.

Gtr er for eksempel ikke noe særlig på stranda
Bilde

Dette hullet hadde sikkert vært litt stort også for en GS?
Bilde

Dette var et helvete. Og så bratt at bakhjulet slapp på rullesteinene.
Bilde

Her gikk det egentlig ganske greit men viste seg å være en blindvei
Bilde

Enda en liten elvekryssing
Bilde


Her var jeg egentlig glad jeg hadde verken GTR eller GS. Dette var vel den beste delen
Bilde

Her hadde det vært greit med litt mer fjæring. kunne ikke kjøre veldig fort her.
Bilde

JEg kjørte stort sett bare hovedveier og motorveier i god stand
Bilde

Men på sånt som dette er den helt glimrende
Bilde
Bilde

Her var den sikkert i sitt ess
Bilde

Fikk kjørt litt i vinter og.
Bilde
[video]http://www.youtube.com/watch?v=GIJDJqhjziw[/video]
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3516
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Var ikke meningen å provosere dere med GS, ei heller å få dere til å tro at en GTR kan måle seg med en GS. Det har jeg blitt fortalt så mange ganger her inne at det vet jeg nå. JEg syntes bare diskusjonen var litt moro om hva som gjorde den så mye bedre.
Husker sist vinter at det ble lekset opp i klartekst at en sportstourer kunne ikke holde følge med noen adv sykkel i vinter :thumleft
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av SuperMorten »

Har ikke sagt så mye her ennå, men må bare:

Det virker på meg som om hele denne diskusjonen er litt sånn "min er større enn din".. :knegg

Jeg tror at den beste sykkelen er helt avhengig av hvem som sitter oppå. Men en ting lurer jeg på. Har alle som synser noe om andre sykler, egentlig prøvd de? Har en mistanke om at det er veldig mye subjektiv synsing, basert på subjektive tester eller reportasjer av ganske subjektive journalister..?? :knegg

Jeg har prøvd flere av de såkalte beste syklene som er omtalt oppi her, og det er jo bare tull. Ingen av de kan måle seg mot min... :lol
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3516
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

SuperMorten skrev:Har ikke sagt så mye her ennå, men må bare:

Det virker på meg som om hele denne diskusjonen er litt sånn "min er større enn din".. :knegg

Jeg tror at den beste sykkelen er helt avhengig av hvem som sitter oppå. Men en ting lurer jeg på. Har alle som synser noe om andre sykler, egentlig prøvd de? Har en mistanke om at det er veldig mye subjektiv synsing, basert på subjektive tester eller reportasjer av ganske subjektive journalister..?? :knegg

Jeg har prøvd flere av de såkalte beste syklene som er omtalt oppi her, og det er jo bare tull. Ingen av de kan måle seg mot min... :lol
Det har du nok rett i. Dette har blitt enda en sånn tråd at gs er bedre rnn alt annet. Men jeg tror jeg holder en knapp på din :thumleft
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

JRO skrev:
Bringisen skrev:
Busa Trond skrev:
biker7 skrev: Denne blinkinga i baklyset på disse bmw-doningene, hva er greie med det?? Har det noen misjon, eller skal det liksom være tøft? For tøft er det jo ikke, heller irriterende ;-)
Dette har jeg ofte sett også når jeg tar dem igjen i inngangen til en sving, men ikke noe problem for dem blir fort borte i speilen :blae
Hehe, det hadde jeg likt å sett.
Kommentaren fra BT viser vel at fører av sykkelen ofte har mer å si enn HK og dreiemoment.
Det er vi helt enige i , men en Tiger Explorer har på papiret både mer HK og mer dreiemoment.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

Busa Trond skrev:
simpson skrev:Men nå skal jeg komme med påstand.
Ducati Multisrada er verdens beste adv på asfalt.
Den kjører til og med fletta av mange gatesykler og knuser GS på vei.
Men jeg vil ikke si at den er bedre sykkel enn GS siden GS er mer fleksibel med bedre allaround egenskaper.
Men den er fullt på høyde med den ang fjæring og elektronik.

Og etter Artic tiger ga seg er det ingen som har nevnt hvor god denna tigeren er heller :scratch
Explorer og GS er veldig like å sitte på. GS den nye 2013 virker nyere en Exploreren og en merker den er lettere når den kjøres i gangfart, bedre sete og mer behagelig å stå kjørende på. Så sikker noe freskere i ulendt terreng.
GS er også veldig god å direkte på gassen på lavt turtall. Det jeg ikke liker med GS er at den for meg har noe ubehagelig vibrasjoner i styret ved vanlig kjøring, samt at passasjer sitter noe trangere. Exploreren virker noe stødigere og fresker på topp en GS og derfor bedre på asfalt, men sum av samarium ganske like med litt diesel preg overseg. Multistradan er i en anen divisjon på dempere, høyfartskjøring og følelse på asfaltvei, også mye mer drag på topp. Den til JRO kler godt farge valget med utstyret han har på.
Men når det er nevnt tidligere i tråden her sammenligning med GTR så er den opplevd mye sprekere en dem tre forannevnte, men alle av dem tre er jo mye mer underholdene på svingete veier en GTR.
Jepp, jeg har kjørt dem alle :thumleft
I følge testen til Bike og Motorrad så har de en litt annen oppfatning enn det du sitter igjen med , men de er jo sikkert kjøpt og betalt. Her er et utklipp fra de to karakterene du nevner

Chassis: R1200GS Multistrada KTM Expl Tiger Expl

Styring 17 18 17 15
Stabilitet 18 17 16 18
Håndterb 19 17 18 15
Fjæring foran 18 18 16 14
Fjæring bak 18 18 17 14

Komfort

Kjørestilling 20 17 17 16
Komfort 20 15 17 18
Aerodynamic 19 17 16 17
Instr/hendler 20 15 17 16
Passasjerkomfort 19 16 16 18
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:
SuperMorten skrev:Har ikke sagt så mye her ennå, men må bare:

Det virker på meg som om hele denne diskusjonen er litt sånn "min er større enn din".. :knegg

Jeg tror at den beste sykkelen er helt avhengig av hvem som sitter oppå. Men en ting lurer jeg på. Har alle som synser noe om andre sykler, egentlig prøvd de? Har en mistanke om at det er veldig mye subjektiv synsing, basert på subjektive tester eller reportasjer av ganske subjektive journalister..?? :knegg

Jeg har prøvd flere av de såkalte beste syklene som er omtalt oppi her, og det er jo bare tull. Ingen av de kan måle seg mot min... :lol
Det har du nok rett i. Dette har blitt enda en sånn tråd at gs er bedre rnn alt annet. Men jeg tror jeg holder en knapp på din :thumleft
Jeg tror ikke , men jeg kan ta feil. At i alle fall jeg noen gang har sagt at GS er bedre enn alt annet. Den er best for meg og veldig god på det beste. Men best på alt tror jeg ikke jeg har sagt. Mulig jeg tar feil, men vis meg det gjerne.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

Siden det er søndag morgen og ny dag , så vil jeg gjerne komme med en påstand. Simpson sa så fint "påstand". Et fint ord fordi ingen egentlig kan "ta" deg på det. En påstand er jo en mening, og hvem kan vel egentlig motbevise en mening :thumleft

Min påstand er som følger:

En R1200GS er "den beste sykkelen" fordi den gjør det så bra i alle disipliner :vs

Hvis man skal tro de aller fleste ferske grundige tester , ikke bare basert på en prøvekjøring. Ordentlige tester der flere personer er involvert med erfaring og måleutstyr. Jeg antar at disse menneskene har en mye bedre forutsetning til å uttale seg enn meg selv.

Altså, hvis man legger disse testene til grunn så bruker de gjerne å dele disiplinene inn i forskjellige grupper som kan være;

Motor , girsystem , chassie , sikkerhet , komfort , kostnader , hverdagskjøring , kjøreegenskaper m.f

Deretter er disse disiplinene igjen delt opp i 5-8 underdisipliner , altså svært mange steder syklene kan plukke poeng.

BMW R1200GS blir ofte dratt inn i sammenligninger med mange forskjellige sykler , rettferdig eller ikke. Men det man kan se er at den kommer ganske så bra ut av det uansett hva man sammenligner med.

Avhengig av hvilke sykler den sammenlignes med i disse testene , så møter den sykler som knuser den i en og annen disiplin. Men ofte så faller de andre totalt igjennom i andre disipliner i forhold til R1200GS.

Avhengig av hvilke sykler den sammenlignes med i disse testene , så er det ikke sjelden BMW R1200GS knuser de andre i en og annen disiplin. Men den faller aldri igjennom i noen disipliner i forhold til noen av de andre den sammenlignes med.

I de aller fleste testene der alle disse disiplinene er medregnet , så plukker R1200GS mange poeng jevnt og trutt. Dette gjør at den vinner de aller fleste testene der man sammenligner på denne måten.

Jeg vil derfor konkludere med påstanden ; Hvis man tar de, av noen, bannlyste filmene : "Long way around" og "Long way Down". Så er min påstand at man ikke finner en bedre sykkel å gjennomføre en slik tur på enn R1200GS. Igjen kan man finne sykler som kunne gjort det bedre på enkelte av etappene, men min påstand er at ingen sykler kan gjennomføre turen totalt på en like god måte. Det være seg sikkerhet, lastemuligheter, komfort og fremkommelighet.

For meg og mange med meg, er dette en viktig egenskap. Hvis jeg skal snakke for meg selv og min påstand, så er motorsykkelkjøring for meg rekreasjon, naturopplevelse, hobby og muligheter til å gjøre nesten hva jeg vil , hvor jeg vil. Med en R1200GS føler jeg at jeg kan dette på den best mulige måten.

Om jeg vil kjøre fylkesveiene mine med avstikkere på fjell og skogsveier. Vil jeg laste sykkelen med telt og fiskestang , justere chassiet enkelt med knappene på styret. Den skal da ta meg sikkert og komfortabelt over de største ujevnheter. Dette gjør den med et glimrende chassie med lang fjæringsvei som gjør det komfortabelt på grunn av innstillingene jeg har valgt. Om jeg skulle velte , vet jeg at beskyttelsen tar av for ødeleggelsene.
Om jeg vil laste den med knappskjorte , shorts og solkrem. Kjøre avgårde til kontinentet, så kan jeg velge andre innstillinger på chassie slik at den lange fjæringsveien stiver seg opp til formålet. Jeg sitter som vanlig komfortabelt og relativt god beskyttet bak kåper , nebb og sylinderhoder. Jeg kan legge ut på motorveien også hvis jeg vil , men har det sjelden så travelt på ferien at jeg kjører særlig mye fortere enn 130 km/t over lange strekninger. Jeg vil legge inn 130 på cruicekontrollen , stille inn navigasjonen med enkle trykk på multikontrollhjulet som finnes på venstre styret. Lene meg tilbake i en oppreist stilling og nyte landskapet som drar forbi. Om været skulle skifte til regn og dritt , setter kjørekomputeren i modus "Rain" og slapper litt mer av fordi jeg vet at ABS, TC og motorkulturen er endret for å gi meg mest mulig sikkerhet. Jeg vil justere kåpeglasset litt opp underveis, sette på håndtaksvarmerene og kjenne varmen fra sylinderhodene der de beskytter meg for regnet.
Når jeg kommer til alpepassene , kan jeg igjen gjøre innstillinger av chassie. Jeg vil være trygg på at motorens karakter og styrke tar meg uanstrengt over passet. Jeg vil være trygg på at boxerens tyngdepunkt og den lette styringen tar meg lekende lett gjennom svingene. Den store AlpenMaster testen har vist at sykkelen virkelig trives her, sammenlignet med sykler fra alle segmenter.

Summen av alt dette er viktige ting for meg , jeg vil føle mest mulig komfort og sikkerhet uansett hvor jeg ferdes. Jeg vil kunne gjøre nesten hva jeg vil nesten hvor som helst. At noen andre sykler kan gjøre det bedre under enkelte forhold er for meg likegyldig , jeg vil at min sykkel skal gjøre alle disiplinene på den best tenkelige måten fordi jeg aldri vet hvor jeg kommer til å ende.
Derfor vil jeg kåre R1200GS til "den beste sykkelen"
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Bosted: Elverum

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Svein2 »

Det første jeg lurte på når jeg leste innlegget
var om Det nye testamentet ble skrevet av en bergenser? :-J :-J :-J

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

Min "påstand" er at GS er tohjulingenes svar på EPA-traktoren :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

Svein2 skrev:Det første jeg lurte på når jeg leste innlegget
var om Det nye testamentet ble skrevet av en bergenser? :-J :-J :-J
Det neste er vel at GS kan kjøre til månen... hvis den ikke allerede har vært der? :lol
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

Svein2 skrev:Det første jeg lurte på når jeg leste innlegget
var om Det nye testamentet ble skrevet av en bergenser? :-J :-J :-J
Takk for skryt :thumleft
Vi Bergensere er vel viden kjent for å ta æren for det meste :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

Hvis allroundegenskapene skal være avgjørende for å bli beste sykkel, så er det vel flere andre sykler som bør komme i betraktning?
Triumph Tiger og Honda VFR 1200 X Crosstourer stiller i en høyere klasse når det kommer til motor og utseende. Jeg mener å ha lest at Honda sin har høyere effekt og moment? Og lyden på GS er jo lite attraktiv å høre på... :-)å
Eller er det alfabetet som skal gjøre utslaget?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

DrGreve skrev:Hvis allroundegenskapene skal være avgjørende for å bli beste sykkel, så er det vel flere andre sykler som bør komme i betraktning?
Triumph Tiger og Honda VFR 1200 X Crosstourer stiller i en høyere klasse når det kommer til motor og utseende. Jeg mener å ha lest at Honda sin har høyere effekt og moment? Og lyden på GS er jo lite attraktiv å høre på... :-)å
Eller er det alfabetet som skal gjøre utslaget?
Der er nok vi sterkt uenige igjen.

Honda VFR 1200X har 4 hk mer og 2 Nm mer enn R1200GS , begge har effekttopp og dreiemomentstopp på samme turtall. Hondaen er en feit gusse på 275 kg mens GS er en slank kriger på 238 kg. Derfor tror jeg ikke ytelsen til Hondaen er noe å snakke om her.
Utseende til Hondaen er etter min mening verken fugl eller fisk. Ser helt anonym ut og det nebbet de har forsøkt å konstruere ser ut som nebbet til en spurv. Og det er vel nettopp en spurv den er i denne sammenligningen. Tror den faller igjennom på de fleste punkt sammenlignet med GS og Explorer.
Exploreren på sin side trenger nok etter min mening en oppdatering snart. I følge Bike skriver de " Engelskmannen som var ny i fjor føles plutselig på grensen til utdatert. Den er klart tyngre og har ikke de samme fine kjøreegenskapene som de tre andre" ref Bike nr. 05 i sammenligningstesten mellom R1200GS , Multistrada , KTM 1190 adv og Triumph Tiger.

Og lyden.....symaskin lyden til VFR er vel lite å snakke om synes jeg. Tigeren er bedre , men etter min mening er det lite som slår lyden fra en boxer :love
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

Lyd?!? Jeg lurer på om du kjører Subaru på vinteren? :lol
For ikke å snakke om vibrasjoner, du vet vel at hvis du holder for lenge i noe som vibrerer mye, så er det muligheter for å utvikle likfingre?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av biker7 »

Kom til å tenke på noe: Bringisen lovpriser og skryter vel egentlig av en sykkel han ikke har noen særlig erfaring med. For du har vel ikke fått den nye GS,en enda engang, Bringisen? ;-) Greit nok at du har erfaring med forrige generasjon GS1200, men den nye skal vel egentlig være ganske forandret.. Men at det sikkert er en grei sykkel er det ikke noen tvil om. :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

ZZR-Erling

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av ZZR-Erling »

Lyden i boxeren er pyton orginal, men fin fin med Ackra!
På K1300S derimot.. :knegg ...er lyden fin fin med orginalpotta også.

Egentlig så er vel denne tråden glidd over i "Beste Adv".

Jeg har kun kjørt forrige GS og GSA, så jeg ville prøvd Versys 1000..men den ekke fin akkurat, men er vist bra:
Bilde

Hondaen er for topptung..har prøvesittet, det var nok.

Men denne her...njaaaa-a! :
Bilde

[video]http://www.youtube.com/watch?v=_VpIxhcOxBI[/video]

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

biker7 skrev:Kom til å tenke på noe: Bringisen lovpriser og skryter vel egentlig av en sykkel han ikke har noen særlig erfaring med. For du har vel ikke fått den nye GS,en enda engang, Bringisen? ;-) Greit nok at du har erfaring med forrige generasjon GS1200, men den nye skal vel egentlig være ganske forandret.. Men at det sikkert er en grei sykkel er det ikke noen tvil om. :-)
Det er delvis sant biker7. Jeg baserer påstandene på at jeg har hatt en R1200GS 2006 modell og en F800GS 2011 modell, og at den nye skal være mye bedre på alle punkter enn den gamle R1200GS.
Så du har rett i at den nye skal være ganske mye forandret , til det bedre. Jeg var veldig fornøyd med forrige generasjon også. At den nye er mer komfortabel , har mer elektroniske hjelpemidler , sterkere motor og bedre kjøreegenskaper kan jeg ikke forstå skal være negativt.
Det andre jeg baserer mine påstander på er reportasjer fra mennesker som jobber med å skille sykler fra hverandre.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

DrGreve skrev:Lyd?!? Jeg lurer på om du kjører Subaru på vinteren? :lol
For ikke å snakke om vibrasjoner, du vet vel at hvis du holder for lenge i noe som vibrerer mye, så er det muligheter for å utvikle likfingre?
Nei jeg kjører kun en 3 sylindret 1000ccm bensinturbo om vinteren ( ja i bilen :D ) Spesiell lyd ja , faktisk ganske lik en femmer.
Ellers har jeg kjørt etapper på 70-80 mil flere ganger med både den gamle R1200GS og F800GS , som begge skal vibrere mer enn R1200GSW. Heldigvis merket jeg ikke problemer med vibrasjoner. Eneste gangen jeg holdt på å få likfingre var over Hardangervidda i 2 pluss grader. Men da var det bare å sette varmehåndtakene i stilling 3 , så forsvant det raskt ;-)
Så jeg vet ingenting om det du snakker om....
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av ZZR-Erling »

Bringisen skrev:
biker7 skrev:Kom til å tenke på noe: Bringisen lovpriser og skryter vel egentlig av en sykkel han ikke har noen særlig erfaring med. For du har vel ikke fått den nye GS,en enda engang, Bringisen? ;-) Greit nok at du har erfaring med forrige generasjon GS1200, men den nye skal vel egentlig være ganske forandret.. Men at det sikkert er en grei sykkel er det ikke noen tvil om. :-)
Det er delvis sant biker7. Jeg baserer påstandene på at jeg har hatt en R1200GS 2006 modell og en F800GS 2011 modell, og at den nye skal være mye bedre på alle punkter enn den gamle R1200GS.
Så du har rett i at den nye skal være ganske mye forandret , til det bedre. Jeg var veldig fornøyd med forrige generasjon også. At den nye er mer komfortabel , har mer elektroniske hjelpemidler , sterkere motor og bedre kjøreegenskaper kan jeg ikke forstå skal være negativt.
Det andre jeg baserer mine påstander på er reportasjer fra mennesker som jobber med å skille sykler fra hverandre.
Jeg leser også mye tester og baserer mine kjøp delvis på de, ikke dumt. :mk

ZZR-Erling

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av ZZR-Erling »

JohnnyTh skrev:Gleder meg til å prøve en GS. Jeg tror det er en flott sykkel når en ser bort fra manglene. At du skal klare å holde en GTR på norske veier tviler jeg ikke et sekund på. Vi har jo tross alt 80 som høyeste hastighet. :-k

jeg var på en del veier i sommer som jeg nok helt sikkert hadde foretrukket en GS.

Gtr er for eksempel ikke noe særlig på stranda
Bilde

Dette hullet hadde sikkert vært litt stort også for en GS?
Bilde

Dette var et helvete. Og så bratt at bakhjulet slapp på rullesteinene.
Bilde

Her gikk det egentlig ganske greit men viste seg å være en blindvei
Bilde

Enda en liten elvekryssing
Bilde


Her var jeg egentlig glad jeg hadde verken GTR eller GS. Dette var vel den beste delen
Bilde

Her hadde det vært greit med litt mer fjæring. kunne ikke kjøre veldig fort her.
Bilde

JEg kjørte stort sett bare hovedveier og motorveier i god stand
Bilde

Men på sånt som dette er den helt glimrende
Bilde
Bilde

Her var den sikkert i sitt ess
Bilde

Fikk kjørt litt i vinter og.
Bilde
[video]http://www.youtube.com/watch?v=GIJDJqhjziw[/video]


Herlige bilder!

Mere! :yeyeye

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Bosted: Kongsberg

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av MH434 »

[/quote]
Aktiv kjøring med GS på asfalt går fin det også.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=peQaeU4O_pA[/video][/quote]


Håper du skjønner at den HP4'n bare tasser rundt utpå der? At du ikke baserer kjøp på hva du så på den videoen der :roll

Når jeg var på rudskogen sist, så testet en av de norske sbk førerne en Kawa ER6, den hadde fullt tur oppsett med vesker, kofferter og orginale dekk.
Han kjørte ræva av de med R1, s1000rr, zx10 og de som var der å kjørte!

Så her forleden en video av en s1000rr og en ktm 1290 superduke på A1 Ring, folk ble jo helt gira fordi den holdt følge med BMW'n.
Men sannheten er jo at bmw'n hadde masse å gå på.....

Så ta alle sånne videoer med en klype salt, detta er kun show og promotion av sine nye lanseringer. :prop:
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

Bringisen skrev:Det andre jeg baserer mine påstander på er reportasjer fra mennesker som jobber med å skille sykler fra hverandre.
hmm, mekanikere, er ikke det urovekkende?
Klarte ikke dy meg :lol
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:Lyden i boxeren er pyton orginal, men fin fin med Ackra!
På K1300S derimot.. :knegg ...er lyden fin fin med orginalpotta også.

Egentlig så er vel denne tråden glidd over i "Beste Adv".

Jeg har kun kjørt forrige GS og GSA, så jeg ville prøvd Versys 1000..men den ekke fin akkurat, men er vist bra:
Bilde

Hondaen er for topptung..har prøvesittet, det var nok.

Men denne her...njaaaa-a! :
Bilde

[video]http://www.youtube.com/watch?v=_VpIxhcOxBI[/video]
Men Erling , det er vel med lyden som med utseende. Man oppfatter det som forskjellig. Mange med meg liker faktisk lyden boxeren gir fra seg. Jeg er heller ikke av den typen som monterer andre potter , det har jeg aldri gjort på noen av mine tidligere sykler. Som oftest gir 4 sylindrede motorer en symaskinlyd etter min mening , ingen spesiell karakter som skaper diskusjoner som denne. Kjedelig kanskje.

Eneste av syklene du viser til her som var med i min betrakting var Ktm 1190 Adventure. Men etter min mening var kvalitetsfølelsen på brytere og instrumentpanel m.m en nedtur. Vindbeskyttelsen var også middelmådig dessverre. Eneste pluss for meg var motoren som selvfølgelig er en perle på grunn av effekten. Dog litt for mye effekt i forhold til det jeg har behov for. Da sitter jeg igjen med at en slik sykkel kunne gitt meg "kjekt å vite at man har 150hk og at den kan kjøre over 230 km/t" helt uviktig for meg.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Svar