Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Bosted: Stavanger

Re: Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX

Legg inn av Tobben84 »

badkernel skrev:Takker for linken Tobben84, det høres ut at den kan løse "blanding" problemet på Tracer :twothumbs:

Offtopic:
Hvor har du kjøpt windscreen extention?
Ja, det tror jeg, men google litt hva eiere av mt-09 rapporterer :thumleft

Jeg kjøpte denne, men ser de har sluttet å selge den :-k prøv å skriv inn lignende beskrivelse på ebay å se. Veldig fornøyd med min, til halv pris av givi eller touratech. http://www.ebay.com/itm/-/141593224700? ... 1593224700

Ps, tror jeg så deg i Tjensvollkrysset tidligere i uka? Ikke mange Tracere i byen.....

Brukeravatar
badkernel
Innlegg: 131
Registrert: 21 mai 2014, 00:41
Motorsykkelen din: Bmw R1200 GS (2017)
Bosted: Stavanger

Re: Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX

Legg inn av badkernel »

Tobben84 skrev:
Ja, det tror jeg, men google litt hva eiere av mt-09 rapporterer :thumleft

Jeg kjøpte denne, men ser de har sluttet å selge den :-k prøv å skriv inn lignende beskrivelse på ebay å se. Veldig fornøyd med min, til halv pris av givi eller touratech. http://www.ebay.com/itm/-/141593224700? ... 1593224700

Ps, tror jeg så deg i Tjensvollkrysset tidligere i uka? Ikke mange Tracere i byen.....
Yup det var meg :thumleft , har ikke sett mange tracer i byen heller.
Skal prøve på ebay, takker igjen
Bmw R1200 GS (2017)
Yamaha MT09 Tracer (2016 model)
Yamaha FZ08N (2013 model)
Yamaha Fazer 650 (1999 model)

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Bosted: Stavanger

Re: Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX

Legg inn av Tobben84 »

badkernel skrev:
Tobben84 skrev:
Ja, det tror jeg, men google litt hva eiere av mt-09 rapporterer :thumleft

Jeg kjøpte denne, men ser de har sluttet å selge den :-k prøv å skriv inn lignende beskrivelse på ebay å se. Veldig fornøyd med min, til halv pris av givi eller touratech. http://www.ebay.com/itm/-/141593224700? ... 1593224700

Ps, tror jeg så deg i Tjensvollkrysset tidligere i uka? Ikke mange Tracere i byen.....
Yup det var meg :thumleft , har ikke sett mange tracer i byen heller.
Skal prøve på ebay, takker igjen
No problem :D

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Bosted: Stavanger

Re: Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX

Legg inn av Tobben84 »

Hadde meg en grundig vaska av sykkelen i går for å få vekk all acf-50 samt møkka som har satt seg i den. De som har prøvd acf vet at dette sitter godt, og det skal det jo også gjøre. Det danner seg et tykt fett lag med gris og møkk overalt, men under der så er sykkelen fin og ikke minst beskyttet mot rust og salt. Begynte med to runder prickbort, så to runder med surfex hd 1:15 hvor jeg også jobbet inn med en myk detailerbørste. Etter det ble det rens av kjede med wd40 og fjerning av kjedeolje fra felg. Så to håndvask med god shampoo. Så ble det muc off Bikespray på alt av metall og muc off siliconspray på plast, slanger og lakk. Ble fint, og til min store glede er det svært lite spor etter vinterkjøringen på sykkelen. Jeg har pittelitt rust på bremseskivene pga jeg av naturlige grunner ikke satt inn de med acf, og noe antydning til irr på noen bolthoder, men svært lite. Jeg har kjørt hele vinteren bortsett fra 6-7 dager hvor det var stålis, og spylt sykkelen med kaldt vann 2-3 ganger i uka, ellers ingen vask med såpe eller avfetting, dette for å unngå å strippe acf-laget. Hadde en skikkelig vask midtvinters og la da på et nytt lag acf. Under følger litt random bilder fra i dag, samt et par detaljbilder av bremseskiva. Den er ikke helt ren på bildene pga kjøring i dag men. jeg ELSKER denne sykkelen!!

[img]http://i1268.photobucket.com/albums/jj5 ... 5gkdp.jpeg[/img]

[img]http://i1268.photobucket.com/albums/jj5 ... syu5j.jpeg[/img]


[img]http://i1268.photobucket.com/albums/jj5 ... kkzsz.jpeg[/img]
[img]http://i1268.photobucket.com/albums/jj5 ... nqoau.jpeg[/img]

[img]http://i1268.photobucket.com/albums/jj5 ... q6kks.jpeg[/img]
[img]http://i1268.photobucket.com/albums/jj5 ... j08q2.jpeg[/img]

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Bosted: Stavanger

Re: Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX

Legg inn av Tobben84 »

Hadde meg en god tur med to kompiser mandag og tirsdag. Kjørte til Sunde i Sunnhordaland hvor han ene hentet sin første sykkel, en V-strom 650. Kjørte med han som passasjer oppover og Tigeren imponerte også på det feltet, baggasje og passasjer er i allefall null problem, bare å stille inn preload og rebound bak og fram i henhold til boka så funka det nydelig. Endte opp i Odda mandag kveld og kjørte tilbake via Suldal og Røldal i et nydelig vær og 25 grader 8)

[img]http://i1268.photobucket.com/albums/jj5 ... 8ewav.jpeg[/img]

[img]http://i1268.photobucket.com/albums/jj5 ... abbhw.jpeg[/img]

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Bosted: Stavanger

Re: Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX

Legg inn av Tobben84 »

Ble en tur til skogs i dag, og tok jomfrudommen på Tigeren. Skulle opp en liten sandkneik som ikke var spesielt krevende, men jeg hadde rett før det skrudd av tenninga slik at sykkelen havna i road-mode igjen MED antispinn uten at jeg fikk det med meg :? Bakdekket spant seff på sanda og motoren kutta når jeg sto oppreist, og da ble det for langt ned til bakken til at jeg greide å ta den igjen. Null stress da, bare en knekt ende på bremsehendelen og et par mindre battlescars :-# sykkelen er bare fantastisk offrad, og imponerer meg mer og mer, dette var brukerfeil!
Før:
[img]http://i1268.photobucket.com/albums/jj5 ... zqmuq.jpeg[/img]
Etter( med gulvest og L pga kompis jeg øvelseskjører med):
[img]http://i1268.photobucket.com/albums/jj5 ... epvhs.jpeg[/img]

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX

Legg inn av CB9 »

sikker på det var gulvesten som fikk deg til å vælve

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX

Legg inn av CB9 »

Tobben84 skrev:Skulle opp en liten sandkneik som ikke var spesielt krevende, men jeg hadde rett før det skrudd av tenninga slik at sykkelen havna i road-mode igjen MED antispinn uten at jeg fikk det med meg :?
akkurat det der er noe jævla herk. det skulle ikke vært lov med alle disse hjelpemidlene som mc og bil blir pådytta. trafikkfarlig er det og. klarer du ikke kjøre uten hjelpemidler burde du fått utdelt tbanekort. og alle idiotene som kjører opp med automatgirkasse for enkelthets skyld burde automatisk miste retten til oppkjøring i ti år og fått utlevert et tbanekort. et ukeskort.


ingen kritikk til trådstarter, er bare jævlig lei sånne ting som forverrer kjøreopplevelsen og bidrar til flere idioter på veien.


og den som fant opp parkeringshjelp skulle hatt juling.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Bosted: Stavanger

Re: Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX

Legg inn av Tobben84 »

Antispinn har reddet meg en gsng fra grøfta nylig,mda jeg glemte at jeg kjørte på grusdekk på våt asfalt. Kicka inn, og reddet dagen. Hadde nok sikkert gått greit uten og men kjekt å ha på gatekjøring. Men jeg har klart meg 10 år uten også, og på grus/offroad er det noe herk ja, hvertfall når den går på igjen hvis man dauer sykkelen, noe jeg glemmer halvparten av gangene.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Bosted: Skedsmokorset

Re: Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX

Legg inn av supersic »

Dumt spørsmål, men blir kjøreegenskapene annerledes når man har større fordekk enn bakdekk?

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Bosted: Stavanger

Re: Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX

Legg inn av Tobben84 »

supersic skrev:Dumt spørsmål, men blir kjøreegenskapene annerledes når man har større fordekk enn bakdekk?
Absolutt ikke et dumt spørsmål, og ja, de blir vesentlig endret sett i forhold til sportsnormen som er 17"+17". Fordelen er åpenbart bedre egenskaper på geus/offroad/dårlig vei, da mindre ujevnheter og hindringer ikke påvirker sykkelen så mye. Ulempene er at pga styregeometrien så blir sykkelen mer tungstyret, samt at du må ha et smalere dekk for å kompensere for det. Smalere dekk gir mindre grep.

Når det er sagt så har jeg kjørt med sportsdimensjoner før i mange år, og Tigeren min skjuler veldig godt på svingete landevei at det sitter et 21" hjul foran, og det er mange andre faktorer som påvirker dette. Ekstremt gode dempere og fjærer og chassiskvalitet samt balansen i sykkelen gjør at det knapt merkes.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Bosted: Stavanger

Re: Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX

Legg inn av Tobben84 »

Har bestilt meg Heed crashbars. Disse er veldig rimelige, ekstremt solide og lages i Polen. Får mye gode omtaler på Triumh forum. Trenger noe mer beskyttelse, da jeg var veldig heldig forrige uke :shock:
Ulempen er utseende, som nok kunne ha vært litt freshere :-k

[img]http://i1268.photobucket.com/albums/jj5 ... auy2m5.png[/img]

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Bosted: Skedsmokorset

Re: Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX

Legg inn av supersic »

Tobben84 skrev:
supersic skrev:Dumt spørsmål, men blir kjøreegenskapene annerledes når man har større fordekk enn bakdekk?
Absolutt ikke et dumt spørsmål, og ja, de blir vesentlig endret sett i forhold til sportsnormen som er 17"+17". Fordelen er åpenbart bedre egenskaper på geus/offroad/dårlig vei, da mindre ujevnheter og hindringer ikke påvirker sykkelen så mye. Ulempene er at pga styregeometrien så blir sykkelen mer tungstyret, samt at du må ha et smalere dekk for å kompensere for det. Smalere dekk gir mindre grep.


Når det er sagt så har jeg kjørt med sportsdimensjoner før i mange år, og Tigeren min skjuler veldig godt på svingete landevei at det sitter et 21" hjul foran, og det er mange andre faktorer som påvirker dette. Ekstremt gode dempere og fjærer og chassiskvalitet samt balansen i sykkelen gjør at det knapt merkes.
Aha lærer noe nytt hver dag, personlig synes jeg utseendet blir litt for funky for meg

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Bosted: Stavanger

Re: Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX

Legg inn av Tobben84 »

supersic skrev:
Tobben84 skrev:
supersic skrev:Dumt spørsmål, men blir kjøreegenskapene annerledes når man har større fordekk enn bakdekk?
Absolutt ikke et dumt spørsmål, og ja, de blir vesentlig endret sett i forhold til sportsnormen som er 17"+17". Fordelen er åpenbart bedre egenskaper på geus/offroad/dårlig vei, da mindre ujevnheter og hindringer ikke påvirker sykkelen så mye. Ulempene er at pga styregeometrien så blir sykkelen mer tungstyret, samt at du må ha et smalere dekk for å kompensere for det. Smalere dekk gir mindre grep.


Når det er sagt så har jeg kjørt med sportsdimensjoner før i mange år, og Tigeren min skjuler veldig godt på svingete landevei at det sitter et 21" hjul foran, og det er mange andre faktorer som påvirker dette. Ekstremt gode dempere og fjærer og chassiskvalitet samt balansen i sykkelen gjør at det knapt merkes.
Aha lærer noe nytt hver dag, personlig synes jeg utseendet blir litt for funky for meg
Utseende er jo selvsagt satt i andre rekke på slike sykler, men for oss med hår på kassa er det kun 21" som gjelder :twothumbs: neida, det er til hvert sitt bruk, og jeg har kjørt reine gatesykler i alle år, men har nå oppdaget hvor fantastisk det er å kjøre rundt i norge på alle de stedene hvor man ikke kommer til like lett med en gatesykkel. Det er jo mil på mil med grusveier og gamle skogsveier som tom lovlig kan utforskes :prf

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Bosted: Stavanger

Re: Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX

Legg inn av Tobben84 »


ZZR-Erling

Re: Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX

Legg inn av ZZR-Erling »

Gir smalere dekk mindre grep? Ikke på grus..

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Bosted: Stavanger

Re: Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX

Legg inn av Tobben84 »

ZZR-Erling skrev:Gir smalere dekk mindre grep? Ikke på grus..
Jeg tolker det mer som en påstand enn et spørsmål til tross for tegnsettingen :-k

Men jeg skrev jo også det at smalere dekk gir bedre kjøreegenskaper offroad og på dårlig underlag, og vet veldig godt at smalere dekk fungerer bedre på grus :twothumbs:

Svar