Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
KevinmsR6
Innlegg: 832
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: 17T frontdrev originalt - bytte til 16? Noen med erfaringer?

Legg inn av KevinmsR6 »

AJ skrev:Noen som har byttet til drev med en tann mindre ved drev og kjedebytte?
Vurderer å gjøre dette på 1290'en. Fra 17 tenners frontdrev til 16 og samtidig beholde bakdrevet med 42 tenner.

Hører gjerne om erfaringene til folk her inne som har 'eksperimentert' med slikt bytte.

Du vil få en bedre akselerasjon og noe høyere turtall på girene:)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Bosted: Bartebyen

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av WikingTnT »

Jeg har drevet om min men gikk opp tre bak. Det blir mer stress på kjede jo mindre frontdrevet er - 1 tann foran tilsvarer 2,7 bak for min del og da gikk jeg for 16-39 istf 15-36.

Det er jo veldig avhengig av hvordan sykkelen er satt opp originalt og hvordan men ønsker den etter sitt eget kjøremønster.
Ville googlet 1290 og funnet ut hva som sies om temaet blant andre eiere og ev erfaringer de har.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
Bosted: Trondheim
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av E-strom »

JK95 skrev:
Bjerknez skrev:
Royal skrev:Har dere noen tips til en kjedesmøring som stivner eller holder seg relativt "tørt"?

Kjedesprayen jeg bruker nå har en tendens til å slenges av og dekke bakdekk og biler bak meg med olje.
Motul Road :thumleft
Støttes :thumleft
Enig Æ Å - dessuten finnes den på tube som tar liten plass og er fin å ha med på tur :thumleft
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Fra 17 til 16T på frontdrevet - merkbar forskjell!

Legg inn av AJ »

Da hoppet jeg likesågodt i det og gjorde en modding som også en del andre KTM eiere har gjort. Nemlig å erstatte 17 tanns fordrevet med et med en tann mindre.
Ble gjort av Qvale MC i dag. Ikke spesielt billig, men vel utført jobb med unntak av litt vel mye slakk, som kjapt ble korrigert av meg selv etter at jeg kom hjem.
Tok en ny prøvetur etter det og må si at 1290'en nå er som hooligan i sjettegiret! Giret som fram til nå har fungert som ren overdrive.
16T frontdrev synes så langt å bekrefte det mange på nettet allerede har gjort, at sykkelen treffer bedre på momentkurven med turtallet på girene.
Sykkelen oppleves merkbart som mer responsiv i alkle girene enn tidligere.
Merker også at jeg kan holde lavere fart i sjettegiret enn hva tilfellet var med 17T drev, uten at sykkelen begynner å lugge.

Så får man se hvordan neddrevingen påvirker slitasjen på drivesettet, spesielt frontdrevet, naturlig nok.

Er i utgangspunktet en smule skeptisk til moddinger som dette, men heller denne "effekt"økningen enn å bytte ekospotte til tusenvis av kroner ;) . Selv om jeg er innforstått med at mange gjør nettopp det for først og fremst å endre utseende og redusere vekt.

Jeg har lest en god på nettet om slik drevendring og i noen innlegg kommer det tydelig fram at enkelte tror at mange MC-produsenter helst vil putte på 16T drev på syklene sine, men har valgt 17 som et kompromiss fordi syklene godkjennes med dette drevet med tanke på lydkravene som foretas på bestemte turtall.
Kanskje det faktisk er noe i dette? :scratch

Sjekket hva to av mine tidligere sykler har som originalt drevoppsett og fant at Yamaha TDM 900 har 16 foran og 42 bak og at Triumph Tiger 1050 SE har 18 foran og 44 bak...
TDM'en med 18" forhjul og 17 bak, mens Tiger'en har 17 freamme og bak.
Til sammenligning har 1290'en originalt 17 drev foran og 42 bak med hjulkonfigurasjonen 19" forhjul og 17 bak...

Interessant "vitenskap, dette.
Jeg kommer til å følge godt med på slitasjesyklusen på det nye drevoppsettet på KTM'en, men regner med at i hvertfall DID kjedet holder lenger enn det tsjekkiske CZ kjedet som sykkelen originalt ble levert med...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Tabell over utvekslingsforhold ved ulike drevsett kombinasjoner

Legg inn av AJ »

Drevtabell for de som er spesielt interessert i utvekslingsforholdet i de ulike konfiguarasjonene:

Bilde
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Fra 17 til 16T på frontdrevet - merkbar forskjell!

Legg inn av cannon »

AJ skrev: Interessant "vitenskap, dette.
Jeg kommer til å følge godt med på slitasjesyklusen på det nye drevoppsettet på KTM'en, men regner med at i hvertfall DID kjedet holder lenger enn det tsjekkiske CZ kjedet som sykkelen originalt ble levert med...
God oppsummering og bra at du er fornøyd:)

Tipper ar endring i slitasje er nær null. Og strengt tatt så spiller det vel liten rolle. Noen hundre mil fra eller til har svært liten betydning for kostnaden, tenker jeg. Jeg har nå kjørt +30000 km med mitt kjede/drev-sett . Tenker at kjedeslitasje nesten ikke betyr noe.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fra 17 til 16T på frontdrevet - merkbar forskjell!

Legg inn av AJ »

cannon skrev: Tipper ar endring i slitasje er nær null. Og strengt tatt så spiller det vel liten rolle. Noen hundre mil fra eller til har svært liten betydning for kostnaden, tenker jeg. Jeg har nå kjørt +30000 km med mitt kjede/drev-sett . Tenker at kjedeslitasje nesten ikke betyr noe.
Jeg regner heller ikke med at det blir noe særlig raskere slitasje på dette dette drevsettet enn det forrige.
Hadde samme konfigurasjon på en TDM 900 i sin tid, dvs. 16:42. Og på den byttet jeg ikke drtevsett før etter godt og vel 40K, nærmere 45, om jeg ikke husker helt feil.
Store forskjell i HK og momentstyrke selvfølgelig på TDM 900 og KTM 1290 med 86HK vs. 160...
Dog alikevel, som det heter; kjede og drev på syklene må man regne med er tilpasset disse effekttallene.

En annen ting; kan lyddempingsrgummien/pakningen på originaldrevet fra KTM har bidratt til å framskynde slitasjen på drevet?
Se bildet...:

Bilde
Ser at enkelte på nettet faktisk påstår at denne pakningen drar meg seg skitt ned i kjedegangen, i stedet for å slenge den av drevet.
Derfor har visstnok flere eiere av sykler med slikt drev fjernet gummien før montering.
Tror for øvrig ikke det var noe slikt på frontdrevet på TDM'en og Triumph'en jeg hadde. Drevsettet på begge disse syklene holdt en god del lenger enn hva tilfelle er med originaloppsettet på 1290'en...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Solo-rider
Innlegg: 868
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
Bosted: Vestfold

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Solo-rider »

Kom over denne: Motobriiz Wind Powered Chain Oiler....

https://www.youtube.com/watch?v=YZb6idKcqOc
https://www.motobriiz.com/

Må være en drøm....
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Solo-rider skrev:Kom over denne: Motobriiz Wind Powered Chain Oiler....

https://www.youtube.com/watch?v=YZb6idKcqOc
https://www.motobriiz.com/

Må være en drøm....
Noen brukere har visst meldt tilbake om at systemet ikke funker så bra som beskrevet av produsenten... :-k .

Selv er jeg overbevist om at Tutoro chainoiler's enkle og geniale løsning er bedre, og ikke minst mindre styrete å montere.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Dinob
Innlegg: 32
Registrert: 31 mai 2015, 13:40
Motorsykkelen din: Yamaha R6 - 1999
Bosted: Sarpsborg

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Dinob »

Jeg byttet for noen dager siden kjede og drev hos et lokalt verksted. Jeg tok ned 1tann mindre forran og 2 opp bak. Er det slik at speedometeret nå viser feil? Jeg opplever nemlig at jeg ofte kjører mye fortere når jeg ligger bak noen biler. I går kjørte jeg etter en som øvelseskjørte og farten var alltid mellom 80-85 i 70sone.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Dinob skrev:Jeg byttet for noen dager siden kjede og drev hos et lokalt verksted. Jeg tok ned 1tann mindre forran og 2 opp bak. Er det slik at speedometeret nå viser feil? Jeg opplever nemlig at jeg ofte kjører mye fortere når jeg ligger bak noen biler. I går kjørte jeg etter en som øvelseskjørte og farten var alltid mellom 80-85 i 70sone.
Speedometeret på alle sykler her i landet er allerede litt vel optimistiske i utgangspunktet. Med unntak av kanskje noen ytterst få modeller.
Om dette endrer seg når sykkelen dreves ned avhenger av hvor speedometeret avleser hastigheten, om det er på hjulet eller girkassa, så vidt jeg vet.
Hvis det er girkassa så vil en sykkel som dreves ned bli enda litt mer optimistisk, dvs. vise høyere hastighet enn den reelle.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 697
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Bosted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Nomade »

Har letet igjennom nettbutikken til MC Oslo, men finner ikke Motul Road kjedespray der? Noen som vet om de allikevel har det i butikken?

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 782
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Bosted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Fsva »

Nomade skrev:Har letet igjennom nettbutikken til MC Oslo, men finner ikke Motul Road kjedespray der? Noen som vet om de allikevel har det i butikken?
Jeg var hos MC Oslo på tirsdag og lette etter kjedespray fra Motul og kunne ikke se at de hadde det. De hadde Motorex road, racing og dirt. Jeg spurte ikke betjeningen, men så ganske nøye i hyllene.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 697
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Bosted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Nomade »

Hmm, okay det kan faktisk tyde på att de ikke har det. Noen andre sjapper i Oslo omegn som har den mon tro?

Bjarne89
Innlegg: 340
Registrert: 20 okt 2015, 18:43
Motorsykkelen din: Yamaha r1
Bosted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjarne89 »

Nomade skrev:Hmm, okay det kan faktisk tyde på att de ikke har det. Noen andre sjapper i Oslo omegn som har den mon tro?
på jakt etter denne jeg også da min ble tom på fredag:/ noen som vet hvordan den motorex sprayen er? Mye klin?

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 697
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Bosted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Nomade »

Bjarne89 skrev:
Nomade skrev:Hmm, okay det kan faktisk tyde på att de ikke har det. Noen andre sjapper i Oslo omegn som har den mon tro?
på jakt etter denne jeg også da min ble tom på fredag:/ noen som vet hvordan den motorex sprayen er? Mye klin?
Googlet den i sted og ser att dem får grei tilbakemelding her: http://www.revzilla.com/product/motorex-road-chain-lube

Bjarne89
Innlegg: 340
Registrert: 20 okt 2015, 18:43
Motorsykkelen din: Yamaha r1
Bosted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjarne89 »

Nomade skrev:
Bjarne89 skrev:
Nomade skrev:Hmm, okay det kan faktisk tyde på att de ikke har det. Noen andre sjapper i Oslo omegn som har den mon tro?
på jakt etter denne jeg også da min ble tom på fredag:/ noen som vet hvordan den motorex sprayen er? Mye klin?
Googlet den i sted og ser att dem får grei tilbakemelding her: http://www.revzilla.com/product/motorex-road-chain-lube
Okey. Eller så vet jeg de har silkolene kjedespray på mc partner. Den Har jeg hørt skal være bra.Vurderer å prøve den siden jeg ikke får tak i motiv sin:) får ta med en tur opp dit i morgen å kjøpe en sånn tror jeg:)

Brukeravatar
Blaamand
Innlegg: 221
Registrert: 30 mai 2015, 12:16
Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
Bosted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Blaamand »

Nomade skrev:
Bjarne89 skrev:
Nomade skrev:Hmm, okay det kan faktisk tyde på att de ikke har det. Noen andre sjapper i Oslo omegn som har den mon tro?
på jakt etter denne jeg også da min ble tom på fredag:/ noen som vet hvordan den motorex sprayen er? Mye klin?
Googlet den i sted og ser att dem får grei tilbakemelding her: http://www.revzilla.com/product/motorex-road-chain-lube
Motorex sprayen er bra den. Veksler litt mellom den og Motul sin chain paste(http://www.monsterbike.no/motul-1304.as ... D=PROD2707)
BRAAAAAP! :mc1

KevinmsR6
Innlegg: 832
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av KevinmsR6 »

Hvilke av kjede sprayene til Motul er det folket bruker?? Hvite felger og lei av og vaske på kjede olje
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Newbie
Innlegg: 16
Registrert: 10 jun 2016, 19:41
Motorsykkelen din: Yamaha mt09 tracer 2015

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Newbie »

Har en mt09 tracer som jeg justerte kjeden på. I følge manualen skal den ha 5 - 15mm slakk når den står på midtstøtta. Synes at dette er stramt. Noen som har tanker om dette?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

Enig i at 5-15 mm virker å være lite slakk, men manualen sier jo det. Og det er advart mot slakk større enn 25 mm. Anbefaler at du gjør som manualen sier. Og for å teste så kan du sitte på sykkelen med passasjer og få noen til å sjekke at kjedet ikke strammer seg helt når dere husker litt opp og ned. Alle kjeder vil stramme seg litt ved denne testen, fordi svingarm innfesting i rammen er noe lengre bak enn senter av kjede-tannhjul.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av biker7 »

Newbie skrev:Har en mt09 tracer som jeg justerte kjeden på. I følge manualen skal den ha 5 - 15mm slakk når den står på midtstøtta. Synes at dette er stramt. Noen som har tanker om dette?
Har også en Tracer, og har vel funnet ut at boka må være feil ! Fikk sykkelen levert med kjedet stramt som en gitarstreng, og slakket det litt før jeg begynte å kjøre. Hadde den på førstegangservice etter 100mil, og da var kjedet ca 25-30mm tipper jeg. Spurte mekanikkeren hva han mente, og han sa kjedet var bra. Spurte deretter service-sjef, og han sa at boka skulle brukes.. Så da er det neimen ikke lett å vite :-k Hvis kjedet er feks. 15mm på midtstøtta (og boka sier 5 (!)-15..) , blir det enda strammere på sidestøtta/med begge hjula på bakken. Og da en person setter seg på sykkelen blir det enda strammere.. (Har testet ut dette, null slakk) Og da kan man tenke seg hva som skjer med evt. passasjer i tillegg.. Har lest en del på diverse forum etc. men vanskelig å bli klok på. Men jeg kjører vel nå på ca 25-30mm på midtstøtta. Har nå kjørt 9550km, men etter bare snaut 2000km merket jeg at kjedet var litt punkt-strekt ( forskjellig målinger rundt kjedet). Ikke noe jeg merker ved kjøring, men har tenkt å nevne det/klage litt ved service om en stund. Eneste årsak til punkt-strekking er for stramt kjede, enda jeg har kjørt med for slakt kjede i forhold til boka helt fra starten.. :scratch
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Bosted: Kristiansand

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av HeHy »

Har dere sjekket hvordan slakken skal måles? På min ktm 690 skulle slakken måles ved avstand til svingarm når man dyttet kjedet opp mot den, og dermed ha omtrent den avstanden dere snakker om. Hvordan man måler slakken varierer fra sykkel til sykkel fant jeg ut da..

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av biker7 »

Tja, dette er det som står i boka.. :

Bilde

Og en annen ting som er litt rart, er at i boka til vanlig MT09 (uten midtstøtte) så står det visst at det skal måles på samme måte og samme slakk, men med sykkelen på sidestøtta.. På Tracer blir kjedet en del strammere med sykkel på sidestøtta. Og baksving etc er jo ellers identiske på disse syklene. Noe veldig rart er det ihvertfall.. :eh :-k :D
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
MissNoble
Innlegg: 68
Registrert: 05 jul 2016, 12:00
Motorsykkelen din: Honda CBF600na 2007

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av MissNoble »

Mulig dette er nevnt tidligere, og jeg har forstått at det varierer endel, men noen som vet hva som er "normal" intervall på stramming av kjedet? Mitt må strammes på nytt nå, og det er ca 1500km siden sist gang.
Skulle egentlig på tur idag, men som det gjerne er med newbies, sykkelen står fortsatt i garasjen mens jeg må på biltema og kjøpe momentnøkkel...
Kjedet er nemlig ca 2 mm fra å legge seg nedpå midtstøtta mi, og det synes jeg virker som for dårlig margin...

Svar