AJ Arena...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39805
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Snart klar for MC-sesong -21!

Legg inn av AJ »

Jeg er på ingen måte noen ivrig Facebookbruker.
Var nok mer på'n tidligere. Som f.eks. i 2011 da jeg gjorde en sak i avisen på en flott Triumph Tiger 1939 modell.
Da ble det selvfølgelig tatt bilder av 2010 utgaven, som jeg hadde på den tiden, og intervjuobjektets plettfrie 1939 modell :).
Og det er dette møtet FB nå har funnet fram og funnet fram som et minne fra fortiden...:
2011 TT.jpg
Tiger'n min var helt i toppklasse når det gjaldt motor, men ellers var den ganske middelmådig, bortsett fra førerkomforten.
Triumphs egen bagasjeløsning til denne modellen var ikke god og utformingen av salen med altfor høy sittehøyde for passasjer i forhold til fører, førte ofte til svært ubehagelig turbulens for meg som fører.

Likevel hadde jeg to uproblematiske sesonger med denne sykkelen, som kona og jeg dro opp til NMCU/Norgestreffet i Gravdal i Lofoten i 2012. En fantastisk tur hvor jeg i løpet av dette treffet ble seriøst interessert i Moto Guzzi.
Men det er en annen historie... ;)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: AJ Arena... Snart klar for MC-sesong -21!

Legg inn av Jompa »

Det er allerede 9 år år siden Norgestreffet i Lofoten.
Artig treff og ganske mange mcsiden-medlemmer.
Hjemturen ble ikke så artig, de første regndråpene kom da jeg trykte på startknappen, og så ble det femti mil med sammenhengende øsregn.
Storflom i midttroms.
Jeg ga til slutt opp og ovrrnattet i Nordkjosbotn, dagen etter ga regnet seg og de siste 30 milene hjem gikk i " tørrvær".
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39805
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Snart klar for MC-sesong -21!

Legg inn av AJ »

Ble endelig en liten kveldstur i dag - før det begynte å regne igjen... :sk?

Turen gikk til Lygna og videre på 180'en til Hurdal og videre mot Maura og hjem igjen.
Med grillpause ved Skrukkelisjøen :crazy: :
DSCN9255.JPG
DSCN9258.JPG
DSCN9261.JPG
BarbIQ grillen blir nok med på de fleste MC-turene i år :prf .
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Bosted: Oslo

Re: AJ Arena... Snart klar for MC-sesong -21!

Legg inn av erik m »

Skrukkkelisjøen er et fint sted, der har vi bading på varme sommerdager hvert eneste år. Og veien fra Hurdalssjøen til Lygnaseter er helt topp. Særlig om det ikke er alt for mange sauer på den. (Og da mener jeg de hvite med fire bein!) Vi har utsatt den turen til det blir badevær.
Og eller står Villmarksveien med besøk på det nye mc-museet på Magnor høyt oppe på lista. Men der har åpninga blitt utsatt to ganger alt, så det må også vente litt.
Resized_20180727_162256_5447.jpeg
Og så håper vi på Mosel- og Rhindalen utpå seinsommern. Forventning og planlegging er halve moroa!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39805
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Snart klar for MC-sesong -21!

Legg inn av AJ »

Da blir det endelig tur til Motorspeed på Lillehammer for å prøvekjøre 1290 SA '21 mod :crazy: !
Setter kursen i morra ved 10:00 tiden.
Det gledes :D !

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1686
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: AJ Arena... Snart klar for MC-sesong -21!

Legg inn av Gammelsmurfen »

erik m skrev: 25 mai 2021, 01:20 Skrukkkelisjøen er et fint sted, der har vi bading på varme sommerdager hvert eneste år. Og veien fra Hurdalssjøen til Lygnaseter er helt topp. Særlig om det ikke er alt for mange sauer på den. (Og da mener jeg de hvite med fire bein!)
Kom på en litt artig en da jeg leste dette med sauer i posten din.
Kjørte for 2-3 år siden gjennom stedet (med det litt rare navnet) Tufsingdal på vei sørover fra Røros.
Der var det mye sau og lam som befant seg langs veien, så var det satt opp et skilt hvor det sto:
"Kjør forsiktig Lam leker" :knegg

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 869
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
Bosted: Kristiansund

Re: AJ Arena... Snart klar for MC-sesong -21!

Legg inn av Audi Mannen »

AJ skrev: 27 mai 2021, 22:31 Da blir det endelig tur til Motorspeed på Lillehammer for å prøvekjøre 1290 SA '21 mod :crazy: !
Setter kursen i morra ved 10:00 tiden.
Det gledes :D !

Nå er jeg spent på å høre hva du synes om den etterhvert. Regner med du kommer med en fyldig reportasje her inne.
Yamaha XJR 1300

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 1067
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 22 Moto Guzzi V7 Special -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: AJ Arena... Snart klar for MC-sesong -21!

Legg inn av Tore L »

Audi Mannen skrev: 28 mai 2021, 10:36
AJ skrev: 27 mai 2021, 22:31 Da blir det endelig tur til Motorspeed på Lillehammer for å prøvekjøre 1290 SA '21 mod :crazy: !
Setter kursen i morra ved 10:00 tiden.
Det gledes :D !

Nå er jeg spent på å høre hva du synes om den etterhvert. Regner med du kommer med en fyldig reportasje her inne.
Slike prøvekjøringer kan bli dyrt, hvis ikke innbytteprisen blir veldig bra da ;)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39805
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Snart klar for MC-sesong -21!

Legg inn av AJ »

Audi Mannen skrev: 28 mai 2021, 10:36
AJ skrev: 27 mai 2021, 22:31 Da blir det endelig tur til Motorspeed på Lillehammer for å prøvekjøre 1290 SA '21 mod :crazy: !
Setter kursen i morra ved 10:00 tiden.
Det gledes :D !
Nå er jeg spent på å høre hva du synes om den etterhvert. Regner med du kommer med en fyldig reportasje her inne.
Om ikke så fyldig så kommer det noen ord. Dagen ble ikke slik jeg hadde håpet.
Kommer mer etter hvert i "AJ Arena..." bloggen her inne. Ikke skjedd noe dramatisk, men definitivt "et skudd for baugen", kan man trygt si...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39805
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Sesong '21 godt i gang!

Legg inn av AJ »

Jeg hadde sett fram til denne dagen. Endelig godt vær og en reservert KTM 1290, 2021 mod. stående klar på Motorspeed på Lillehammer.
BarbIQ grillen, pølser, pølsebrød, råd løk og ketsjup pakket ned i salveska bak på sykkelen. Så bar det avsted i finværet.
Alt funket som det skulle. Til og med de nye LOOP øreproppene.
Sykkelen var nyvasket kvelden før med tanke på å få en takst med tanke på evt. innbytte. Noe som mest sannsynlig ville være uaktuelt, men alltid greit med en aldri så liten finansiell statusrapport på en 3 år gammel sykkel med 51K på telleren.

Rett før Gjøvik merket jeg at det kom noen væskedråper på hjelmvisiret. Vann fra den grundige vasken kvelden i forveien, var min første tanke.
Eller var det spylervæske fra bilen foran, tro?
Men skjønte fort at det ikke var noen av delene da jeg prøvde å få vekk dråpene med pekefinerviskeren på MC-hansken.
Åpenbart en klebrig væske, som ikke hadde noe med rent vann eller spylervæske å gjøre.

Kikket så ned på det ene gaffelbreinet og så at det var en liten ansamling væske der og at fargen var grønn.
Da skjønte jeg at det var snakk om kjølevæsken.
Ja, ja, tenkte jeg. Er vel en slangeklemmene som vibrert litt ut av stilling, tenkte jeg videre og regnet med en kvikk fiks på Motorspeed.

Da jeg kom dit fikk jeg kyndige folk til å sjekke lekkasjen. Inn på verkstedet med sykkelen. Og noen minutter kommer mekanikersjefen tilbake med den nedslående beskjeden om at det var et hull midt på radiatoren og at det kom en fin stråle med kjølevæske mot det ene gaffelbeinet.
Mest sannsynlig en steinsprutskade som han mente måtte ha skjedd for ikke lenge siden. Altså på vei oppover til Lillehammer grusfrie asfaltveier...
Der måtte altså noe slikt skje og ikke på grusveien her hjemme hvor jeg bor...

Skaden ble forsøkt midlertidi fikset med flyttende metallmasse med tanke på å kunne kjøre sykkelen hjem igjen. Men dette funket ikke.

Så nå står 1290'en min på Lillehammer i påvente av ny radiator, som Motorspeed håper de får i løpet av kommende uke.
Og jeg blir noen tusenlapper fattigere...
Og ikke minst noen fine kjøredager fattigere... :blue .

Så der sto jeg da på Lillehammer uten sykkel til å frakte meg hjem igjen.

Men hell i uhell skal man jo gjerne ha, når slike ting skjer. Anders på Motorspeed, som jeg kjøpte 1290'en av, snudde seg rundt og ordnet en løsning jeg ble veldig godt fornøyd med.
Han sørget for å registrere en kliss ny KTM 390 Duke med 0 km på telleren, mens jeg var der slik at jeg ble tilbud denne fram til min egen sykkel blir fikset.

Usedvanlig god service, tør jeg påstå.

Ikke gjort i en håndvending så tida gikk der oppe, men så var jeg heller ikke den eneste kunden som var innom.
Og ikke nok med det, som det heter.
Det kom en kar tilfeldigvis innom, som kjente meg igjen fra min tid som journalist i lokalavisen. Han hadde vært på en lengre tur og stakk bare innom før han skulle hjem igjen til Hadeland. Skulle altså samme retning som meg.
Per Arne Bråthen heter han, kjører en Suzuki Vstrom 650 med sidevesker. Men ingen toppboks. Så da spurte jeg ham om vi kunne prøve å feste SW-Motech salveska, som jeg hadde bakpå KTM'en, på sykkelen hans.
Ikkeno' problem, det, var svaret.
Dermed fikk jeg også den fraktet hjem, noe jeg ikke hadde mulighet med 390'en.

Så ting løste seg på beste måte. Men dagen jeg hadde gledet meg lenge til ble på ingen måte slik jeg hadde tenkt. Med bla. retur fra Lillehammer over Synnefjell.
I stedet ble det kjappeste veien hjem igjen på en naken KTM 390 Duke.
Som til gjengjeld ble uhyre morsom!
Ikke rart i det hele tatt at denne sykkelen selger i "bøtter og spann".
Denne overasker stort, må jeg virkelig si!

Her et par bilder av en av dagens helter, som hjalp meg ut av en knipene i dag, Per Arne Bråthen fra Vestre Gran og denne svært så snertne 390'en med en overraskende, virkelig overraskende kvikk motor:
280521 1.JPG

280521 2.JPG
Så kommer det litt om nye KTM 1290 SA senere...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 1067
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 22 Moto Guzzi V7 Special -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: AJ Arena... Fredagstur med et skudd for baugen...

Legg inn av Tore L »

Det må jeg si var service AJ, slike forhandlere er gull vært og da er det lett å kjøpe neste sykkel der også. Trist med 1290 din, men slike ting skjer jo når vi er ute og kjører, flaks at du egentlig var på vei til forhandleren og kunne ta tak i problemet med en gang. Gleder meg til å lese om opplevelsen med 2021 mod 1290, kontra din 2018 mod.
51 tusen km allerede, du ligger ikke på latsiden AJ når det gjelder Mc kjøring - jeg har 7500km til sammenligning, på min 2018 mod :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39805
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Fredagstur med et skudd for baugen...

Legg inn av AJ »

Tore L skrev: 28 mai 2021, 20:28 Det må jeg si var service AJ, slike forhandlere er gull vært og da er det lett å kjøpe neste sykkel der også. Trist med 1290 din, men slike ting skjer jo når vi er ute og kjører, flaks at du egentlig var på vei til forhandleren og kunne ta tak i problemet med en gang. Gleder meg til å lese om opplevelsen med 2021 mod 1290, kontra din 2018 mod.
51 tusen km allerede, du ligger ikke på latsiden AJ når det gjelder Mc kjøring - jeg har 7500km til sammenligning, på min 2018 mod :)
Ja, når det først skulle skje så var det jo på mest mulig gunstig tid og sted. Hadde vært langt verre om skaden hadde skjedd langt utenfor allfarvei.
Og servicen er det ingenting å si på hos Motorspeed. Hyggelige og hjelpsomme folk :prf .
Og ja, kilometerne blir mange på syklene mine. Sånn har det alltid vært ;). Jeg elsker jo å kjøre motorsykkel og håper å kunne gjøre det i mange år framover.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39805
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Fredagstur med et skudd for baugen...

Legg inn av AJ »

Så til inntrykkene fra dagens prøvekjøringer.
Først 1290 SA S:
Her legger man først veldig godt merke til at KTM virkelig har jobbet med finish og detaljer.
Fikk dessverre ikke tatt detaljerbilder slik jeg gjerne pleier å gjøre når jeg prøvekjører sykler siden kameraet lå i veska på min egen sykkel på verkstedet.
Alt ser mer og bedre integrert ut enn modellen jeg har og det det nye TFT displayet er bare overveldende. Og den nye adaptive cruisekontrollen funket suverent og jeg synes den faktisk fungerte bedre enn nybilene jeg har testkjørt de siste årene.
Førersalen er noe lavre enn på min uten at det går ut over opplevelsen av å forsatt sitte og ikke i sykkelen.
Så fortsatt godt overblikk over trafikkbildet bak styret på nye KTM 1290 SA :thumleft .
Den nye vindskjermen opplevdes hakket bedre enn på min og styret er blitt litt smalere og trukket mor mer tilbake mot føreren. Resultatet er godt førermiljø og svært behagelig kjørestilling for meg. Dog litt skarpere knevinkel uten at dette gjør noe.
Også er det liten tvil om at tyngdepunktet er blitt lavere som gjør sitt til at sykkelen oppleves mer balansert og tryggere uten denne følelsen av at sykkelen er på vei mot det uunngåelige vippepunktet når man lener den litt for mye til siden.
Svingarmen er blitt lengre på den nye modellen og dette merkes ved pådrag ved at retningsstabiligteten er blitt enda bedre enn på modellen jeg har.
Ellers er motoren den samme heftige saken :yeyeye !
Originalsalen kjentes helt grei ut, men jeg vet ikke om den er bedre enn originalsalen på min, som jeg aldri har prøvd siden jeg fikk min levert med Powerparts sal.

Siden det ble en amputert tur i dag pga. av radiatorskaden var jeg ikke helt tilstede, for å si det slik, under dagens prøvekjøring.
Hadde jeg ikke hatt akkurat det hengende over meg skulle jeg beskrevet sykkelen mer i detaljer. Ikke minst tatt nærbilder av sykkelen. Ikke minst den nye tanken som bredder seg ganske mye ut på sidene.
Litt skuffende at den store tankkonstruksjonen ikke rommer mer enn det samme som min, nemlig 23 liter. Om jeg ikke visste, men skulle gjette så ville jeg nok trodd at tankkapasiteten hadde vært en god del mer, minst 30 liter.

Kjøremessig ligner den nye modellen mer på den første 1290 SA, som kom i 2015 og som hadde en lignende tankløsning med lavtliggende kamre på hver side hvor tankvolumet var 30 liter. Altså lavere tyngdepunkt enn på den jeg har nå, men ikke fullt så lavt som på den nye modellen.

Helhetsinntrykket er at dette er en skikkelig gjennomarbeidet sykkel med helt tydelig standardheving på finish, design og detaljer. En fantastisk flott sykkel!
Og fortsatt kjededrevet. For meg betyr det ingenting. Men jeg må si jeg synes litt synd i de som evt. velger noe annet enn denne nettopp fordi den er kjededrevet selv om de nærmest har uimotståelig lyst på en :crazy: .

Så ja, den frister... :yeyeye
Meeen... jeg må nok ha is i magen denne gangen.

Tror jeg... :-k

:8-[
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7095
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: AJ Arena... Fredagstur med et skudd for baugen...

Legg inn av dypen »

Dette var matnyttig info AJ, plundrete med vannlekkasje på KTM’n men bank i bordet du har ikke hatt mye plunder :)

Større bensintank har jeg ønske om hver gang jeg kjører sammen med de som har 30+ liter, adaptiv cruise er også på ønskelista da cruise benyttes veldig ofte på rene transport etapper på fine veier. Er veldig glad i sykler du sitter i, 1290’n er en av de bedre selv om det er noen som er veldig bra. Også er det jo alt det nye som følger med en ny modell som er kjekt å ha. Har lyst på ny 1290, K1600 og flere Z veteransykler ... :crazy: 1290’n jeg har er mer en bra nok for meg, K1600 har jeg ikke bruk for men flere Z veteransykler blir som å ha en god sparekonto :lol
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

xavi0n
Innlegg: 506
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: AJ Arena... Fredagstur med et skudd for baugen...

Legg inn av xavi0n »

Er det ingen form for radiator beskyttelse på sykkelen du har AJ?
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7095
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: AJ Arena... Fredagstur med et skudd for baugen...

Legg inn av dypen »

xavi0n skrev: 29 mai 2021, 14:06 Er det ingen form for radiator beskyttelse på sykkelen du har AJ?
Det får du kjøpt som tilleggsutstyr ex PowerParts ...

https://ktmtwins.com/products/ktm-60435940044
Sist redigert av dypen den 29 mai 2021, 15:42, redigert 1 gang totalt.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: AJ Arena... Fredagstur med et skudd for baugen...

Legg inn av kjellv »

Jeg har ofte lurt på hvorfor radiatoren på Super Ténéré er plassert i venstre kåpeside og ikke foran motoren som er mer normalt. Men nå ser jeg jammen et godt poeng med det

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39805
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Fredagstur med et skudd for baugen...

Legg inn av AJ »

xavi0n skrev: 29 mai 2021, 14:06 Er det ingen form for radiator beskyttelse på sykkelen du har AJ?
Ikke annet enn det som er fabrikkmontert og som åpnbart ikke var godt nok...
Har kjørt mye på grus, men aldri opplevd å få stein eller grus på radiatoren. Mye takket være den lange forskjermen.
Også skjer dette på en asfaltert riksvei. Antakelig en annen gjenstand enn stein, vi jeg tro.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7095
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: AJ Arena... Fredagstur med et skudd for baugen...

Legg inn av dypen »

Har fått mange steinsprut på bil riktignok opp gjennom åra og alle fra øvrig trafikk på asfalterte veier, generelt mye dritt på kanter og veiskulder og noe sitter i dekkene og løsnet når de når en viss hastighet og treffer deg ...
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39805
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Fredagstur med et skudd for baugen...

Legg inn av AJ »

kjellv skrev: 29 mai 2021, 15:29 Jeg har ofte lurt på hvorfor radiatoren på Super Ténéré er plassert i venstre kåpeside og ikke foran motoren som er mer normalt. Men nå ser jeg jammen et godt poeng med det Bilde
Jeg skal ikke si det sikkert, men tror sidemonteringen av radiatoren på ST'en din først og fremst er gjort slik for å gi motoren mest mulig fartsvind og som en del av å kanalisere mest mulig av motorvarmen vekk fra føreren.
Smart plassering av radiatoren på mange måter, men kanskje ikke fullt så smart om man skulle være uheldig å velte...
Noe flere testkjørere påpekte i sin tid.

Nye 1290 SA har fått to sidemonterte radiatorer som gjør at framre sylinder er mer blottstilt for fartsvind. Og dette er nok gjort mest av hensyn til å regulere motorvarmen best mulig vekk fra føreren. Dette med mye motorvarme mot beina på føreren ved saktekjøring og køståing har vært et punkt en del eiere har lite fornøyd med. Men nå skal altså det ha blitt bedre med disse skråstilte sidemonterte radiatorene.
Men om de er mindre utsatt for steinsprut er jeg neimen ikke sikker på siden de ikke er skjult bak et sidedeksel som på ST'en.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39805
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Fredagstur med et skudd for baugen...

Legg inn av AJ »

Mens 1290'en står på verksted og forhåpentligvis blir friskmeldt i løpet av neste uke, har jeg fått låne 390 Duke demosykkelen til Motorspeed.
Ble registrert mens jeg var der da selger Anders foreslo at jeg kunne komme meg hjem med denne.
Om den nye 1290'en ikke hadde vært bortbooket til testkjøring i dag, lørdag 29. hadde jeg fått låne denne, fikk jeg bekreftet.

Hadde sikkert fått lånt 890 Adventure R sykkelen som jeg også prøvekjørte. Men den falt på ingen måter i smak. For høy for meg og med en helt feilplassert girpedal i forhold til det jeg er vant med.
Motoren derimot, overbeviste så det holdt :yeyeye !

Så til denne lille 390 rakker'n, da- En skikkelig artig sykkel, som størrelsesmessig kan virke til og med litt mindre enn dagens 125 kubikkere :O !
Naken sykkel hvor man sitter oppå forhjulet omtrent og med en murrende kvikk ensylindring som responderer bra på alle gir.
Overraskende spenstig motor, må jeg si!
Ikke det minste rart at dette er en av Norges mest solgte sykler for tiden .

Og av ren nysgjerrighet måtte jeg i dag prøve å feste SW-Motech saklveska, som jeg hadde med meg på tur på 1290'en i går.
På Motorspeed var jeg overbevist om at dette ikke lot seg gjøre, men fikk med meg veska tilbake takket være motorsyklisten fra Vestre Gran, som jeg har nevnt i tidligere innlegg.

Men jeg hadde altså fått med meg denne på 390'en også, viser det seg:
DSCN9290.JPG
Er nesten fristet til å slenge på bordet tusenlappene som kreves for ha en slik disponibel til kjøring i nærområdet :crazy: .
Og det var helt uproblematisk å kjøre denne fra Lillehammer og hjem.
Lavere støynivå i hjelmen enn på 1290'en og ren fartsvindflyt. Rett og slett ganske behagelig opp til en viss fart før vindtrykket merkes godt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: AJ Arena... Fredagstur med et skudd for baugen...

Legg inn av L-NA »

kjellv skrev: 29 mai 2021, 15:29 Jeg har ofte lurt på hvorfor radiatoren på Super Ténéré er plassert i venstre kåpeside og ikke foran motoren som er mer normalt. Men nå ser jeg jammen et godt poeng med det Bilde

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Årsaken til denne plasseringen er hovedsaklig for å flytte vekt fremover på fremhjulet. Radiator på ene siden, og elektronikk og batteri på andre. Men mest utgjør motor som er flyttet lengre fremover. Også sylinderene er mer oppreist for å få motor lengre frem. 😊

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39805
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Fredagstur med et skudd for baugen...

Legg inn av AJ »

Da har man bestilt en slik:

https://evotech-performance.com/collect ... 17-onwards

Hadde maken på den forrige KTM'en hvor jeg ikke var i tvil om at jeg ville ha en slik siden radiatoren på den virket langt mer sårbar mot steinsprut enn 1290'en jeg har nå.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

KawaKjetil

Re: AJ Arena... Fredagstur med et skudd for baugen...

Legg inn av KawaKjetil »

Godt du fikk hjelp på direkten og til og med lånesykkel :thumleft Jeg husker en engelskmann med lik GPZ1000RX til min på slutten av 80 tallet jeg snakket med på torget i Bergen som mente han hadde sett noe "fly" inn i radiatoren på vei over Hardangervidden. Når vi bøyde oss ned så satt det en spurv med nebbet trøkt inn i radiatoren :lol

Jeg bruker Bergen MC Center siden de forhandler bla Kawasaki i Bergen. De hadde en heftig brann på verkstedet med over 800 grader natt til mandag. Men nok om det. De har alltid vært meget behjelpelige når jeg har trengt hurtig hjelp, blandt annet husker jeg en gang en kollega på jobben rygget ned sykkelen min 4 dager før ferie. Fredag ettermiddag var deler for 40 000 skiftet og ferien kunne starte.
Det siste var rett før brannen, da jeg fikk de til å ta service på dempere. De rakk ikke å bli ferdig samme dag, så jeg fikk låne en spell ny Katana med null på telleren som de registrerte der og da. Artig å kjøre en sånn replica. Var der ute idag og snakket med de, og de håper at de har delvis butikk og verksted på plass om en god uke. Men Katana'en så jeg ikke, mulig den stod parkert på verkstedet... og selve verkstedet er det lenge til er klart..
https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/GapO ... -inn-ennaa
Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39805
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Fredagstur med et skudd for baugen...

Legg inn av AJ »

KawaKjetil skrev: 29 mai 2021, 20:18
Jeg bruker Bergen MC Center siden de forhandler bla Kawasaki i Bergen. De hadde en heftig brann på verkstedet med over 800 grader natt til mandag. Men nok om det. De har alltid vært meget behjelpelige når jeg har trengt hurtig hjelp, blandt annet husker jeg en gang en kollega på jobben rygget ned sykkelen min 4 dager før ferie. Fredag ettermiddag var deler for 40 000 skiftet og ferien kunne starte.
Det siste var rett før brannen, da jeg fikk de til å ta service på dempere. De rakk ikke å bli ferdig samme dag, så jeg fikk låne en spell ny Katana med null på telleren som de registrerte der og da. Artig å kjøre en sånn replica. Var der ute idag og snakket med de, og de håper at de har delvis butikk og verksted på plass om en god uke. Men Katana'en så jeg ikke, mulig den stod parkert på verkstedet... og selve verkstedet er det lenge til er klart..
Ja, jeg må bare berømme Motorspeed i dette tilfellet.
Så langt veldig fornøyd. Så gjenstår det å se hvor lang tid det tar før den nye radiatoren er på plass. Men de har nok en sikker anelse om at dette skjer rimelig kjapt, innen få dager. Ellers ville de neppe tilbudt meg en kliss ny demosykkel for å komme meg hjem.
Det samme skjedde nemlig med meg; de registrerte denne der og da med 0 km. på telleren.
Da må man tillate seg å tro at man har opparbeidet seg god tillit som kunde :) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svar