Bjerknez' | Bitt av camping basillen... kanskje...?

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23208
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev:Småskalatouring :knegg
Turen trenger ikke være lang for å være minnerik. Det var faktisk god underholdning på forumet denne turen husker jeg.
Ja, for da var jeg borte ja :lol

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6975
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:
kjellv skrev:Småskalatouring :knegg
Turen trenger ikke være lang for å være minnerik. Det var faktisk god underholdning på forumet denne turen husker jeg.
Ja, for da var jeg borte ja :lol
Måtte jo holde liv i bloggen din mens du var borte vettu :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23208
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

Det er bra det Kjellv! :lol

Klinker til med et bilde jeg tok på kveldsturen med bikkja i dag før jeg går til sengs:

Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23208
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

I dag var jeg hos Alf Graarud på "AGM Weekend" og prøvekjørte en XSR900 :thumleft

I mine øyne er dette er oppgradert MT09. Altså en bedre utgave som også ser bedre ut. Litt klassiskt, men samtidig moderne utseende. Motoren var jo meget oppegående med masse krefter i bunn. Hjuløft er intet problem med denne i 1. 2. og 3. gir uten anstrengelse. Lenger opp i registeret var den ikke fullt så spennende, men det gjorde strengt tatt ingen ting. Lyden var også tøff og jeg satt bra på sykkelen. Jeg likte at den var ganske høy også. Demperene på denne syntes jeg var helt OK. Litt myke og svampete i forhold til hva jeg ønsker og er vant til, men jeg mener dem er bedre enn dem på MT09. Vertfall den jeg prøvde.

Kommer jeg til å i det hele tatt til å vurdere en slik som neste sykkel? Nja... mest sannsynlig ikke. Motorkraft har man i bøtter og spann så det hadde ikke bekymret meg, men jeg føler fortsatt at man har spart inn på en del ting. Klarer ikke å sette ord på det, men selv om sykkelen javnt over føltes veldig bra så var det ingen wow opplevelse, kanskje bortsett fra motoren. Virkelig en sprek motor dette.

Jeg ville valgt denne ovenfor en MT09 når som helst.

Men jeg merker rett og slett at jeg er mer bortskjemt med BMW'en. Men selv om jeg mener at ikke XSR900 rekker S1000R til tærne, så var det fortsatt en svært spennende sykkel. Kanskje litt liten kanskje?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23208
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

Bilde

I dag tok jeg meg en tur på AGM Weekend og satt meg på liste for å prøvekjøre den nye Yamaha XSR900. Ventetiden var lang og etter en time så kunne jeg sette meg på sykkelen og ta en liten tur.

Først så skal det nevnes at dette ikke ble en fullverdig test tur da vi mer eller mindre måtte kjøre i kolonne samens med andre som prøvde andre sykler, men det gikk allikevel noenlunde friskt nok for seg med tanke på at man faktisk satt på en sykkel man ikke var vant til å kjøre. Det ble rundt to mil i salen med blandet kjøring og alt i alt så synes jeg denne ga meg en positiv opplevelse.

Med prøvekjøringen av MT09 friskt i minnet, som ikke ga meg spesielt andre positive opplevelser enn motoren så var denne XSR900 et par steg opp. Motoren er som sagt den samme og den imponerte stort…igjen. Draget langt ned i registeret er imponerende og hjulløft kommer helt uanstrengt og kun ved hjelp av gass pådrag i første, andre og tredje gir. Lyden var veldig bra og helt riktig i mine øyne. Ikke for mye «se her kommer jeg»-lyd, men en lyd som passer til en slik type sykkel. Veldig bra. Nå ble det ikke lange turen så fikk ikke gått helt i dybden, men i det store og det hele så imponerte den meg.

Jeg liker blandingen av det klassiske og det moderne og her synes jeg Yamaha har truffet ganske bra. Det digitale displayet ser langt bedre ut enn den «casio»-klokken som er montert på MT09 og i det hele tatt virker XSR900 mer gjennomført og påkostet. Sittestillingen passet meg også bra. Litt høyere enn MT09 og man sitter litt mer fremover lent noe jeg er vant til. Bremsene fikk jeg ikke helt testet skikkelig men de virket og siden jeg ikke beit meg spesielt merke i disse så kan man kanskje anta at dem funket som dem skulle uten at dem imponerte eller skuffet på noe måte. Demperne opplevdes også som helt OK. Jeg ville nok kanskje justert disse litt da jeg følte dem var litt myke, men dem opplevdes faktisk ganske bra.

Jeg har ikke så mye negativt og si om denne sykkelen egentlig. Det meste var bra og spesielt motoren var det som imponerte mest. Det andre havner i «OK»-kategorien og får godkjent. Skal jeg pirke på noe så må det være at den kanskje ble litt «liten» for min del. Jeg ble sittende litt «oppå» sykkelen og styret var litt nærme. Fargevalgene man har på denne sykkelen imponerer meg heller ikke spesielt. Det er smak og behag, men jeg liker sort og i det hele tatt at det skal se litt «mystisk» ut. Da passer det ikke med en grå og kjedelig tank, eller en «baby-blå» med grå striper. Sånn sett så liker jeg den gule best da den ser litt retro ut, men det blir litt for mye «se her kommer jeg». For det er jo tross alt ingen rå Ducati dette. Det klassisk-moderne utseendet er noe jeg liker men jeg synes kanskje den mangler det siste for å gi den rette wow faktoren når man ser på den. Kanskje litt for anonym til å i utgangspunktet være en ganske så tøff sykkel?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7002
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Jompa »

Stilig bilde
:thumleft
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23208
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev:Stilig bilde
:thumleft
Skulle ønske jeg kunne ta på meg kreditten for det, men dette er nok hentet på nettet. Tok faktisk ingen bilder fra prøveturen da det gikk litt unna. Var mye kø etc. :redface

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23208
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

I dag fikk jeg pakkelapp i posten. Lurer på hva julenissen har sendt til meg nå... :-k 8)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6975
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:I dag fikk jeg pakkelapp i posten. Lurer på hva julenissen har sendt til meg nå... :-k 8)
Kanskje din nye XSR900? :crazy:

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av xyvind »

kjellv skrev:
Bjerknez skrev:I dag fikk jeg pakkelapp i posten. Lurer på hva julenissen har sendt til meg nå... :-k 8)
Kanskje din nye XSR900? :crazy:
Haha, den likte jeg...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23208
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

Haha. Ikke noe mer spennende enn nytt visir til hjelmen. Denne gangen ble det "Blue Mirror" visiret til Schuberth inkludert pinlock :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23208
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

Da var visiret hentet og montert på hjelmen. Pinlocken smatt også lett på :thumleft

Bilde

Litt mer blåaktig og se på utvendig, avhengig av lyset som treffer. På bildet er dte innebelysning og da ser det nesten sort ut. Ute så ser det blåere ut. Det er litt lysere og se igjenom enn Iridiumvisiret noe som gjør det mer egnet utover kveldene. Så langt veldig fornøyd 8)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23208
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

Under er et bilde av hjelmen med det nye visiret i overskyet dagslys. Visiret ser en anelse mer "mystiskt" ut og ikke så mange farger som Iridium visiret. Litt mer blåaktig og mer "sotet". Å se gjennom er dte faktisk litt lysere enn Iridiumvisiret.

Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23208
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

Bilde

Her om dagen bestilte jeg meg Schuberth Blue Mirror visir til min Schuberth C3 Pro hjelm. Synes det ser ganske så snasent ut.

De siste to årene har jeg testet både Det sotede, Iridium, Blue Mirror og det ordinære blanke visiret til min Schuberth C3 Pro hjelm. Alle visirene har sine svake og sterke sider ut fra min smak. Det ordinære blanke visiret er det jo ikke så mye å skrive om. Et helt vanlig blankt visir. Det sotede visiret er nok det som er det mest robuste da plasten er sotet tvers igjennom, i motsetning til Iridium og Blue Mirror visiret som har et slags belegg som fortere får skader ved steinsprut etc. Ikke noe stort problem, men mitt Iridiumvisir har en del flekker som synes godt når man ser gjennom det. Fra utsiden synes ikke disse i det hele tatt. Men så har jeg brukt dette visiret ganske mye også og har vel kjørt godt over 20.000km. på sykkelen med dette.

Det sotede visiret er egentlig det jeg føler er det mørkeste å se gjennom. Det er det mest robuste av dem, men trangen til å prøve noe nytt var for stor så derfor var mitt neste visir Iridium visiret. Et fargesprakende visir som ser tøft ut og dette er an anelse lysere enn det sotede visiret å se gjennom. Derimot er det varmere å se gjennom da det har en liten gultone. Jeg likte det godt, men som tidligere nevnt så vil man etter hvert oppleve at noe av belegget flasser av der man får stensprut etc. Men ikke noe stort problem og det synes ikke fra utsiden. Det siste tilskuddet er Blue Mirror visiret. Rent visuelt så synes jeg personlig dette ser mer «mystisk» ut da det ikke er like fargesprakende som Iridium visiret. Det har ingen fargetone når man ser gjennom det og er også en anelse lysere enn de to overnevnte visirene.

Alle visirene bortsett fra det blanke som fulgte med hjelmen er kjøpt hos www.Racevisors.co.uk.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6975
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av kjellv »

Det ser snasnt ut, det gjør også irridiumvisiret :thumleft

Jeg har også gjort meg noen erfaringer med irridium. For meg ble det for mørkt. Fint å kjøre med i sol og dagslys, men i tussmørket blir det for mørkt. Men størst problem opplever jeg det i overgang mellom sol og mørke tuneller. I slike plutselige lysforskjeller har jeg opplevd flere sekunder når jeg ikke ser noe som helst før øynene rekker og åpne pupillene.
Her på Vestlandet er mange av tunellene ganske annerledes enn i mer sentrale og mer trafikkerte områder av landet. Mange tuneller er ikke kledd i lyse plater innvendig, og mange steder er fargen på selve fjellet nærmest blå-svart. Det er også noen tuneller som helt mangler lyskastere i tunelltaket, men oftest er de bare dårlig opplyst.
En løsning jeg har brukt med godt hell er å slå ned solvisiret når jeg vet en tunell snart dukker opp, for så å slå det opp igjen akkurat når jeg kjører inn i tunellen. Da ser jeg brukbart i tunellen. Men irridiumvisiret er for mørkt til mitt bruk, og jeg har lagt det bort.

Svar