Bruker du refleksvest når du kjører?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Carpa
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Carpa »

Duville skrev:
Carpa skrev:Det som ikke er så kult er å sitte å sikle i en rullestol på et sykehjem. Da hjelper det ikke å ha kule solbriller

Sent from my Galaxy using Tapatalk

Fantastisk argumentasjon dere driver med da.....

--- enten kjører du med refleksvest og da går det fint helt til du dauer av elde oppe i 90 åra

--- eller så kjører du UTEN refleksvest og når du er så jævla dum så ligger du under torva før året er omme hvis du er heldig, hvis du ikke sitter som grønnsak med kule solbriller i rullestol og uten kontroll på noe som helst.

Forhåpentligvis får du med deg solbrillene ned under torva

Hva er det med dere, er dere så sikker på at dere har rett i alt dere driver med? Er dette virkelig så sort hvitt? Jeg kjører 50 000 km på veien hvert år og har gjort det i 20 - 25 år og kan ikke si at refleksvest har gjort noen som helst forskjell noen gang!

Det er ikke snakk om å være eller ikke være, det er snakk om å øke marginene.

Jeg er da virkelig ikke så naiv at jeg tror jeg er udødelig fordi om jeg bruker hjelm og synlig kjøreutstyr.

At du har kjørt skadefritt i mange år er kanskje flaks, eller at du tar noen forhåndsregler?

Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

Carpa skrev:
Duville skrev:
Carpa skrev:Det som ikke er så kult er å sitte å sikle i en rullestol på et sykehjem. Da hjelper det ikke å ha kule solbriller

Fantastisk argumentasjon dere driver med da.....

--- enten kjører du med refleksvest og da går det fint helt til du dauer av elde oppe i 90 åra

--- eller så kjører du UTEN refleksvest og når du er så jævla dum så ligger du under torva før året er omme hvis du er heldig, hvis du ikke sitter som grønnsak med kule solbriller i rullestol og uten kontroll på noe som helst.

Forhåpentligvis får du med deg solbrillene ned under torva

Hva er det med dere, er dere så sikker på at dere har rett i alt dere driver med? Er dette virkelig så sort hvitt? Jeg kjører 50 000 km på veien hvert år og har gjort det i 20 - 25 år og kan ikke si at refleksvest har gjort noen som helst forskjell noen gang!

Det er ikke snakk om å være eller ikke være, det er snakk om å øke marginene.

Jeg er da virkelig ikke så naiv at jeg tror jeg er udødelig fordi om jeg bruker hjelm og synlig kjøreutstyr.

At du har kjørt skadefritt i mange år er kanskje flaks, eller at du tar noen forhåndsregler?

Dette er deres argumentasjon likevel. Det er jo dere som snakker om enten bruker man vest eller så sitter man med kule solbriller på etter annet hjem og sikler. Jeg bare trakk din argumentasjon noe lenger og ser ingen grunn til ikke å gjøre det.

Ellers velger jeg å tro at jeg gjør noe riktig når jeg har kjørt rundt 7 mill kilometer skadefritt. Det skjer ikke på flaksen, kjører nok noe heftigere enn mange andre og kanskje det er det som gjør at jeg er fokusert på kjøring og ikke alt mulig annet. (må si nesten siden jeg hadde en liten aksident i 40 km på e39 når jeg fiklet med noe jeg ikke skulle fikle med når jeg kjørte i kø).

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

Duville skrev:
Ellers velger jeg å tro at jeg gjør noe riktig når jeg har kjørt rundt 7 mill kilometer skadefritt.
Sånn som du skriver er det jo bortkastet med både skinndress og hjelm også da. Kan jo like gjerne kjøre i kortbukse og t-skjorte.. Det skjer jo ikke noe allikevel.

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

knutk
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Legg inn av knutk »

Jeg synes at vi skal la evolusjonen gå sin gang, og akseptere at alle former for verneutstyr bør være valgfritt. :knegg

Brukeravatar
SuperMorten

knutk skrev:Jeg synes at vi skal la evolusjonen gå sin gang, og akseptere at alle former for verneutstyr bør være valgfritt. :knegg
Hehe. Kunne ikke vært mer enig :knegg

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2

Brukeravatar
Carpa
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007

Legg inn av Carpa »

SuperMorten skrev:
knutk skrev:Jeg synes at vi skal la evolusjonen gå sin gang, og akseptere at alle former for verneutstyr bør være valgfritt. :knegg

Darwins teori da?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
SuperMorten

Carpa skrev:
SuperMorten skrev:

Darwins teori da?
Nettopp. Det er Darwin som rår :lol

Duville

Legg inn av Duville »

Til din opplysning kan jeg orientere deg om at - det er jo for så vidt er det da bortsett fra hjelm. visste du ikke det, glupingen. Alle de derre klærne kan du slippe å ta på deg hvis du vil, kjør skinndress men skjul det viktigste så du slipper bot for blotting..

- ta på dere vesten så mye dere orker. Hvis dere mener og tror det hjelper så gjør det vel sikkert det, det sikreste for dere hadde jo vært å la være å kjøre MC. Sitt hjemme med hendene folda i fanget . det er nok det beste.

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Noen vil alltid mene bedre enn resten. At folk føler seg mer trygg med refleksvest så dem om det. Mine erfaringer er at det ikke fungerer i det hele tatt og attpåtil ser helt løkrull ut :lol

Duville

Legg inn av Duville »

SuperMorten skrev:
Carpa skrev:
SuperMorten skrev:

Darwins teori da?
Nettopp. Det er Darwin som rår :lol

Hvis dere med dette mener å indikere noe med intelligensforskjell hos de som argumenterer for å kjøre med vest og de som kjører uten vest så må jeg si at dette er noe av det laveste jeg har sett i noen diskusjon her på sidene, men er man tom og da mener jeg for argumenter så blir det gjerne på den måten. Sorry men dette blir bare for dumt.

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

LordShaft skrev:Noen vil alltid mene bedre enn resten. At folk føler seg mer trygg med refleksvest så dem om det. Mine erfaringer er at det ikke fungerer i det hele tatt og attpåtil ser helt løkrull ut :lol
Ikke enig i det. Det finnes mange jakker med høysynlighetsfarge som ser ganske stilige ut, må jo ikke være vest. Klart det ikke går å ha på seg gult hvis man skal på fest med gutta på Blue Oyster Bar :D Men der kommer vel ikke du inn med dressen din uansett :thumleft mener å huske den nesten kvalifiserer til høysynlighetsbekledning.

Lurer på en ting, hva har du av erfaring som sier man ikke er mer synlig? For meg er det motsatt..
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Duville

Legg inn av Duville »

JohnnyTh skrev:
LordShaft skrev:Noen vil alltid mene bedre enn resten. At folk føler seg mer trygg med refleksvest så dem om det. Mine erfaringer er at det ikke fungerer i det hele tatt og attpåtil ser helt løkrull ut :lol
Ikke enig i det. Det finnes mange jakker med høysynlighetsfarge som ser ganske stilige ut, må jo ikke være vest. Klart det ikke går å ha på seg gult hvis man skal på fest med gutta på Blue Oyster Bar :D Men der kommer vel ikke du inn med dressen din uansett :thumleft mener å huske den nesten kvalifiserer til høysynlighetsbekledning.

Lurer på en ting, hva har du av erfaring som sier man ikke er mer synlig? For meg er det motsatt..
JEG nevnte nettopp noen mill km og ser ingen forskjell på med og uten vest. Gul hjelm registreres som en gul hjelm og så har du alle andre hjelmer men at jeg ser den før eller etter en vanlig hjelp tror jeg ikke.

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Jeg har gult i dressen min jeg, men dette har ingen ting med at jeg prøver å bli mer eller mindre synlig.
Det har av den enkle grunn at jeg liker ting som skiller seg veldig ut. Da det for tiden er alle som skal ha svart og kvit dress :thumleft
uploadfromtaptalk1371915627236.jpg
Jeg har flere som jeg kjører med som har mer nøytrale farger, og opplever gang på gang at disse blir oppdaget før meg. Å da kan du si hva du vil om refleksvest..... Jeg er overbevist om at det ikke utgjør noe forskjell
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
SuperMorten

Jeg tror hele diskusjonen om virker/virker ikke er bortkastet. Det er allerede bevist at den virker. Det er linket til en rapport et sted tidligere i denne tråden hvor det fremkommer tydelig. Likeledes er det påbudt med refleksvest i bil, alle kjøreskoler bruker vest, alle du ser jobber langs vei bruker vest osv. Ikke si at det ikke virker. La oss heller være enige om at noen av oss er litt feige. Vi driter i hvordan vi ser ut, og gjør det vi kan for å bli sett. Andre derimot er ikke fullt så feige..

Sent from my GT-I9300

Duville

Legg inn av Duville »

SuperMorten skrev:Jeg tror hele diskusjonen om virker/virker ikke er bortkastet. Det er allerede bevist at den virker. Det er linket til en rapport et sted tidligere i denne tråden hvor det fremkommer tydelig. Likeledes er det påbudt med refleksvest i bil, alle kjøreskoler bruker vest, alle du ser jobber langs vei bruker vest osv. Ikke si at det ikke virker. La oss heller være enige om at noen av oss er litt feige. Vi driter i hvordan vi ser ut, og gjør det vi kan for å bli sett. Andre derimot er ikke fullt så feige..

Sent from my GT-I9300

For å si det sånn, ALLE de du nevner her ønsker å signalisere at her skjer det noe spesielt, vær obs. Ved å normalisere dette mister vesten sin signaleffekt. En MC er ikke noen spesiell hendelse, det skal være en normal hendelse og spesiell fokus på disse skal ikke være nødvendig. På den andre siden så har alle de tilfellene du nevner fritt utsyn / innsyn rundt dem. Det er ikke noen skjerm eller annet som er i veien for å se vesten da synes de. På de mest aktive i denne argumentasjonen som stiller med vest er de som er litt opp i åra med større MCer som skjuler hele vesten, de fleste. Vest eller ikke for disse betyr svært lite. Dessuten har vesten mistet sin fluoriserende effekt etter kort tid i vær og vind. De ødelegger derfor ikke den signaliserende effekten dette har for de som trenger å signalisere. Det er mao fullstendig likegyldig om de bruker refleksvest eller ikke og mener det er viktig. det betyr nada.

Derfor bruk vest eller la være. Kjør som om du ikke blir sett og forhold deg til alle eventualiteter. Tro at alle rundt deg er idioter (bortsett fra de du er sammen med) og glem alt annet og ikke vær overmodig de første årene så klarer du deg ganske greit....

Svar