AJ Arena...
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: AJ Arena... På bærtur!
Ikke lenge igjen før det tas opp våpen i «den store multekrigen»
If you gonna be dumb you gotta be tough
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1686
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: AJ Arena... På bærtur!
Det er vel omtrent likt som kranglingen rundt beiteområder for rein 

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: AJ Arena... På bærtur!
Den andre partens versjon fra FB.AJ skrev: 04 aug 2021, 21:48Ja, de som gjør sånt noe er absolutt skikkelig på bærturmekkern skrev: 04 aug 2021, 11:52 Appropo bærtur....
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/frat ... 1.15596590![]()
!
De to "ranerne " var først på en ende av myra da "fornærmede " kom å begynte å plukke noen få meter unna.
De ba kjerringa om og gå et stykke unna, men hun nektet og begynte å skjelle dem ut.
Til slutt ble de lei av å bli sjikanert og tok bøtta hennes med seg.
Jeg synes det var til pass, enten man er på jakt, fisketur eller bærtur går man en annen vei når man kommer inn på et område noen andre har tatt I bruk.
Det er vanlig folkeskikk.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: AJ Arena... På bærtur!
Her er jo skoleeksempel på problemet med at media forteller en side av saken, den siden som kommer først blir tatt som sannhet ukritisk
If you gonna be dumb you gotta be tough
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39788
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena... På bærtur!
Hm...Jompa skrev: 04 aug 2021, 22:23
Den andre partens versjon fra FB.
De to "ranerne " var først på en ende av myra da "fornærmede " kom å begynte å plukke noen få meter unna.
De ba kjerringa om og gå et stykke unna, men hun nektet og begynte å skjelle dem ut.
Til slutt ble de lei av å bli sjikanert og tok bøtta hennes med seg.
Jeg synes det var til pass, enten man er på jakt, fisketur eller bærtur går man en annen vei når man kommer inn på et område noen andre har tatt I bruk.
Det er vanlig folkeskikk.

Om jeg hadde opplevd en, to eller flere andre på samme sted med mye blåbær hvor jeg var kommet først, så tror jeg nok ganske sikkert at jeg hadde latt være å be de "gå et stykke unna". Kun som et koronatiltak i så fall om de skulle finne på å klenge seg helt innpå...
Og om de evt. skulle bli ufine i praten så ville jeg definitivt ikke tatt fra dem blåbærspannet.
Sånt gjør man da bare ikke!
Folk som ikke greier å oppføre seg opplever man i mange ulike sammenhenger. Det beste man gjør med slike er å gi dem klare meldinger for deretter å skygge banen uten å gå til fysiske ulovligheter.
Enig i at det er vanlig folkeskikk å gå en annen vei når man kommer inn på et område noen andre har tatt i bruk. Men så er det nå engang slik at ikke alle har slik folkeskikk.
Men det synes jeg absolutt ikke rettferdiggjør å f.eks. ta fra folk et spann med multer, som de faktisk lovlig har plukket.
En slik handling er faktisk tyveri, ja kanskje til og med ran hvis tyveriet har skjedd ved bruk av vold eller trusler om vold.
Altså en straffbar handling.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: AJ Arena... På bærtur!
Mulig det er straffbart, syns uansett det er bra at noen tok tak og ga "inntrengeren " en leksjon I folkeskikk.
Nå vet jeg ikke hva som er sagt og gjort, begge parter har vel lagt frem historien mest mulig fordelaktig for sin egen del.
Nå vet jeg ikke hva som er sagt og gjort, begge parter har vel lagt frem historien mest mulig fordelaktig for sin egen del.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39788
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena... På bærtur!
Hvis noen kommer og tar fra deg noe du mest sannsynlig eier (som f.eks. et bærspann) og noe du lovlig har tilegnet deg (bær på et sted innenfo allemannsretten), så er det uten tvil tyveri.Jompa skrev: 04 aug 2021, 23:55 Mulig det er straffbart, syns uansett det er bra at noen tok tak og ga "inntrengeren " en leksjon I folkeskikk.
Nå vet jeg ikke hva w er sagt og gjort, begge parter har vel lagt frem historien mest mulig fordelaktig for sin egen del.
Og skjer dette ved bruk av vold eller trusler om vold eller bruk av slag-, stikk eller skytevåpen er det faktisk ran.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: AJ Arena... På bærtur!
Tyveri, ja. Vold ? Tja, å rive bøtta ut av handa er i alle fall i nærheten.
Men å trekke inn bruk av våpen er vel ikke relevant i en liten sak angående krangel om ei bærmyr.
Leste noen av kommentarene på FB i dag og skal la være og referere noe, men hun som NRK omtaler som fornærmede har et par kommentarer som ikke gir inntrykk av at hun er en spesielt dannet dame.
Vel, jeg gir meg med dette, synes hele historien er ganske fornøyelig.
Den viser at bygdekrangelen lever i beste velgående.
Men å trekke inn bruk av våpen er vel ikke relevant i en liten sak angående krangel om ei bærmyr.
Leste noen av kommentarene på FB i dag og skal la være og referere noe, men hun som NRK omtaler som fornærmede har et par kommentarer som ikke gir inntrykk av at hun er en spesielt dannet dame.
Vel, jeg gir meg med dette, synes hele historien er ganske fornøyelig.
Den viser at bygdekrangelen lever i beste velgående.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39788
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena... På bærtur!
En siste kommentar fra meg også:Jompa skrev: 05 aug 2021, 22:50 Tyveri, ja. Vold ? Tja, å rive bøtta ut av handa er i alle fall i nærheten.
Men å trekke inn bruk av våpen er vel ikke relevant i en liten sak angående krangel om ei bærmyr.
Jeg trakk inn ord som trusler, vold og våpen for å understreke hva som skal til for at en handling fort kan bli et ran, som er et alvorlig lovbrudd. Bruk av trusler er den nedre grensen, så vold og våpen. Ikke nødvendigvis bruk, men for å understreke trusselen, som selvfølgelig er alvorlig nok.
Uansett hvor ufin "inntrengeren" er så synes jeg ikke på noen måte at det rettferdigjør å rive bøtta ut av hånda på vedkommende.
Greit nok at moltebær har en farge som kan minne om gull. Men gull er det da vitterlig ikke og slett ikke, slik jeg ser det, verd å gjøre seg til simpel tyv for

Men vi får da håpe at de som er ute for å plukke med seg mest mulig av molte"gullet" kan leve i fred og fordragelighet på vidda. Burde være nok til alle der oppe, vil jeg tro :) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: AJ Arena... På bærtur!
Spiste en slik pose til middag i nesten 4 uker og var mett og god, og tok av nærmere 10 kg..det siste var vel kjøringa mest skyld i.AJ skrev:Ja, det tør jeg påstå.Nomade skrev: 03 aug 2021, 21:56 Har faktisk aldri prøvd/smakt disse nymotens turmat-løsningene, er en slik porsjon nok til å bli passe mett? :)
I hvert fall for sånne som meg som ikke er noen utpreget storspiser...
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39788
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena... På bærtur!
Bladde gjennom noen bilder her om dagen og kom over blant annet disse:
En av langturene med TDM'en, til et vennepar på Stord og en uforglemmelig tur til bl.a. Bømlo og små pittoreske tettsteder der ute.
Da jeg hentet min nyervervede Triump Tiger 1050 SE og leverte den trofaste TDM'en der jeg kjøpte den, på GMS Gjøvik, etter tett på 60K på telleren.
På ferietur i Danmark og fra en pause på turen rett før Frederikshavn, hele 95 MOH, og eneste stedet i Danmark hvor vi så et "fare"skilt med bratt stigning mot Øksnebjergtoppen
. Husker ikke lenger stigningsprosenten på skiltet...
For øvrig en flott tur. Danmark er et undervurdert MC-land. Og det skriver jeg uten et minste snev av ironi
!
En av langturene med TDM'en, til et vennepar på Stord og en uforglemmelig tur til bl.a. Bømlo og små pittoreske tettsteder der ute.
Da jeg hentet min nyervervede Triump Tiger 1050 SE og leverte den trofaste TDM'en der jeg kjøpte den, på GMS Gjøvik, etter tett på 60K på telleren.
På ferietur i Danmark og fra en pause på turen rett før Frederikshavn, hele 95 MOH, og eneste stedet i Danmark hvor vi så et "fare"skilt med bratt stigning mot Øksnebjergtoppen

For øvrig en flott tur. Danmark er et undervurdert MC-land. Og det skriver jeg uten et minste snev av ironi

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39788
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Møte med fortiden og ny milepæl i MC-karrieren
Etter en grundig vask i dag ble det en liten runde i nærområdet med HAdeland MC som første stoppested.
Og der ble det et hyggelig møte med fortiden!
Rett bak meg inn på plassen for verkstedet og butikken trillet en hvit Moto Guzzi Stelvio. Ikke en hvilken som helst Stelvio, men min gamle
.
Og endelig fikk jeg en prat med den nye eieren, som har eid den godt over dobbelt så lang tid som meg. Men som i løpet av denne tiden har kjørt langt mindre enn hva jeg gjorde med sykkelen...
.
Det hadde eieren, som er en travelt opptatt advokat og bestefar til sju barnebarn, en god forklaring på.
Sykkelen så like fin nå som da jeg ga slipp på den.
Veldig hyggelig å kunne se, føle og ta på denne hvite italieneren igjen
!
Her et ikke fullgodt bilde av sykkelen med eieren i bakgrunnen mens han er i ferd med å kikke nærmere på 1290'en...:
Fra Hadeland MC gikk ferden videre til Roa og gamleveien til Harestua hvor milepælen i min MC-karriere så langt ble nådd, nemlig dette:
Første sykkel jeg har kjørt fra 0km til 60000 km.
Noen andre her på forumet med en 2018 modell, uansett merke og modell, som hr kjørt like mye?
Ellers må det nevnes at etter kjedejusteringen i går, som jeg brukte litt ekstra tid på for å få til så optimal justering som mulig, er sykkelen som ny igjen. Bare enda litt bedre
! All rykk og napp er borte og quickshifteren fungerer fantastisk - myk og smidig, bedre enn noen gang
!
Vi motorsyklister sier gjerne at sykkelen er som ny hver gang vi får satt på nye dekk. Det samme gjelder helt klart også når det gjelder kjedejustering og ikke minst god og jevn smøring av kjede og drev.
Etter 115K fordelt på to sykler så langt kan jeg med en viss erfaringstyngde si at KTM 1290 er en herlig sykkel
Og der ble det et hyggelig møte med fortiden!
Rett bak meg inn på plassen for verkstedet og butikken trillet en hvit Moto Guzzi Stelvio. Ikke en hvilken som helst Stelvio, men min gamle

Og endelig fikk jeg en prat med den nye eieren, som har eid den godt over dobbelt så lang tid som meg. Men som i løpet av denne tiden har kjørt langt mindre enn hva jeg gjorde med sykkelen...

Det hadde eieren, som er en travelt opptatt advokat og bestefar til sju barnebarn, en god forklaring på.
Sykkelen så like fin nå som da jeg ga slipp på den.
Veldig hyggelig å kunne se, føle og ta på denne hvite italieneren igjen

Her et ikke fullgodt bilde av sykkelen med eieren i bakgrunnen mens han er i ferd med å kikke nærmere på 1290'en...:
Fra Hadeland MC gikk ferden videre til Roa og gamleveien til Harestua hvor milepælen i min MC-karriere så langt ble nådd, nemlig dette:
Første sykkel jeg har kjørt fra 0km til 60000 km.
Noen andre her på forumet med en 2018 modell, uansett merke og modell, som hr kjørt like mye?
Ellers må det nevnes at etter kjedejusteringen i går, som jeg brukte litt ekstra tid på for å få til så optimal justering som mulig, er sykkelen som ny igjen. Bare enda litt bedre


Vi motorsyklister sier gjerne at sykkelen er som ny hver gang vi får satt på nye dekk. Det samme gjelder helt klart også når det gjelder kjedejustering og ikke minst god og jevn smøring av kjede og drev.
Etter 115K fordelt på to sykler så langt kan jeg med en viss erfaringstyngde si at KTM 1290 er en herlig sykkel

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: AJ Arena... Gode MC-minner!
Ikke fra 2018, men har en fra 2017 med 68000 og noe på telleren. Har kjørt for lite i år, skulle vært på nesten 80 nå.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39788
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena... Gode MC-minner!
Slett ikke verst :) !Rha skrev: 26 aug 2021, 18:57 Ikke fra 2018, men har en fra 2017 med 68000 og noe på telleren. Har kjørt for lite i år, skulle vært på nesten 80 nå.
Og syklene blir bare bedre og bedre etter hvert som kilometerne ruller på

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: AJ Arena... Gode MC-minner!
Det er det liten tvil om. Etter ca 50k var det som at jeg fikk ny motor. Gøy var det 
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39788
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena... Gode MC-minner!
Samme her!
Artig at andre også legger tydelig merke til dette

Ellers kan jeg si at 1290'en ser ut til å ikke ha hatt noe målbart oljeforbruk i løpet av MCsiden.no touren.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24606
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: AJ Arena... Gode MC-minner!
Jeg tror ikke jeg helt har skjønt dette med at en motor blir mer "frisk" jo mer man kjører. Jeg skjønner at motor må kjøres inn og at metalldeler slites til slik at alt blir taightere etc på sikt, men hvordan merker man dette over natten?
Å vil det si at de som opplever dette i utgangspunktet har motorer som ikke er spesielt godt tilpasset fra starten?
Siden en motor gradvis slites ned, så kan jeg vanskelig forestille meg at den blir friskere med årene. Selvsagt kan det hende karakteristikken endres noe når alle deler har gått seg til, men friskere?
De syklene jeg har hatt, bortsett fra den siste, har gått ca. 20-25k fra dem var nye og jeg kan ikke si at eg har merket at motorene i disse har endret karakter under mitt eie. men nå er jo ikke jeg noen globetrotter heller i forhold til mange andre.
Å vil det si at de som opplever dette i utgangspunktet har motorer som ikke er spesielt godt tilpasset fra starten?
Siden en motor gradvis slites ned, så kan jeg vanskelig forestille meg at den blir friskere med årene. Selvsagt kan det hende karakteristikken endres noe når alle deler har gått seg til, men friskere?
De syklene jeg har hatt, bortsett fra den siste, har gått ca. 20-25k fra dem var nye og jeg kan ikke si at eg har merket at motorene i disse har endret karakter under mitt eie. men nå er jo ikke jeg noen globetrotter heller i forhold til mange andre.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39788
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena... Gode MC-minner!
Du får komme tilbake til saken så fort du har kjørt en sykkel mer enn 50K fra den var nyBjerknez skrev: 27 aug 2021, 07:13 De syklene jeg har hatt, bortsett fra den siste, har gått ca. 20-25k fra dem var nye og jeg kan ikke si at eg har merket at motorene i disse har endret karakter under mitt eie. men nå er jo ikke jeg noen globetrotter heller i forhold til mange andre.

Vanskelig å ha noen mening om dette når man mangler erfaring.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24606
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: AJ Arena... Gode MC-minner!
Det er jo derfor jeg spør....AJ skrev: 27 aug 2021, 09:04Du får komme tilbake til saken så fort du har kjørt en sykkel mer enn 50K fra den var nyBjerknez skrev: 27 aug 2021, 07:13 De syklene jeg har hatt, bortsett fra den siste, har gått ca. 20-25k fra dem var nye og jeg kan ikke si at eg har merket at motorene i disse har endret karakter under mitt eie. men nå er jo ikke jeg noen globetrotter heller i forhold til mange andre..
Vanskelig å ha noen mening om dette når man mangler erfaring.

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39788
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena... Gode MC-minner!
OK, Bjerknez
Skal forsøke å si litt om min erfaring og som er svært omstridt.
Jeg har alltid kjørt inn syklene (motorene...
) rimelig brutalt og ikke slik mange gjør, som etter min mening er altfor forsiktig.
Jeg girer mye opp og ned og bruker mye motorbrems fra første km.
Dette har jeg gjort veldig bevist på mine fire siste sykler.
Traff han som kjøpte Moto Guzzi'en min i går. Og han kunne fortelle at han er strålende fornøyd med sykkelen.
Ingen av syklene jeg har kjørt inn fra de var nye bruker olje. Motorene går jevnt og fint og gassresponsen er god.
Å forklare "friskhetsfenomenet" etter 50K mer enn utover det jeg har gjort her skal jeg ikke begi meg ut på.
Bare nevne til slutt at du helt sikkert har hørt om biler (og motorsykler...) som er "daukjørte" og at disse kjøretøyene er blitt merkbart sprekere etter hvert i hendene på folk med en langt friskere og mer inspirert kjørestil...
Skal forsøke å si litt om min erfaring og som er svært omstridt.
Jeg har alltid kjørt inn syklene (motorene...

Jeg girer mye opp og ned og bruker mye motorbrems fra første km.
Dette har jeg gjort veldig bevist på mine fire siste sykler.
Traff han som kjøpte Moto Guzzi'en min i går. Og han kunne fortelle at han er strålende fornøyd med sykkelen.
Ingen av syklene jeg har kjørt inn fra de var nye bruker olje. Motorene går jevnt og fint og gassresponsen er god.
Å forklare "friskhetsfenomenet" etter 50K mer enn utover det jeg har gjort her skal jeg ikke begi meg ut på.
Bare nevne til slutt at du helt sikkert har hørt om biler (og motorsykler...) som er "daukjørte" og at disse kjøretøyene er blitt merkbart sprekere etter hvert i hendene på folk med en langt friskere og mer inspirert kjørestil...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: AJ Arena... Gode MC-minner!
Jeg kan huske at oljeforbruk var en slitasjeindikator på mc og bil på 70/80-tallet. Min oppfatning er at moderne mc svært sjelden får oljeforbruk, før man når veldig høye kjørelengder. Diskusjonen om hard eller lett innkjøring tar aldri slutt, og en "daukjørt" motor er gjerne daukjørt mest på grunn av sot og slagg.
En motor er innkjørt etter 50 til 100 mil. All kjøring etter det, opp til 50, 100 eller 150 tusen km medfører slitasje som ikke er positivt for sykkelen. Hver kilometer forkorter sykkelens resterende levetid, og alt som er tight og fint som nytt blir slarkete over tid.
Jeg har allikevel en tilsvarende opplevelse som AJ, at en sykkel jeg har kjørt 50 tusen km føles kjempegod. Jeg tror det har med at jeg kjenner sykkelen ut og inn, at jeg trives på den. Dette gjelder selv om blinklysbryteren tar kvelden, reflektoren blir matt, kamkjedestrammeren tar kvelden, termostaten ryker, regulator ryker, hjullagrene må byttes og bremesskivene nærmer seg minimums tykkelse. Dessuten har jeg gjerne kostet på litt gjennom årene og tilpasset sykkelen til akkurat mitt behov. Det gir også godfølelse.
En motor er innkjørt etter 50 til 100 mil. All kjøring etter det, opp til 50, 100 eller 150 tusen km medfører slitasje som ikke er positivt for sykkelen. Hver kilometer forkorter sykkelens resterende levetid, og alt som er tight og fint som nytt blir slarkete over tid.
Jeg har allikevel en tilsvarende opplevelse som AJ, at en sykkel jeg har kjørt 50 tusen km føles kjempegod. Jeg tror det har med at jeg kjenner sykkelen ut og inn, at jeg trives på den. Dette gjelder selv om blinklysbryteren tar kvelden, reflektoren blir matt, kamkjedestrammeren tar kvelden, termostaten ryker, regulator ryker, hjullagrene må byttes og bremesskivene nærmer seg minimums tykkelse. Dessuten har jeg gjerne kostet på litt gjennom årene og tilpasset sykkelen til akkurat mitt behov. Det gir også godfølelse.
-
- Innlegg: 877
- Registrert: 17 des 2019, 13:19
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
- Bosted: Skien
Re: AJ Arena... Gode MC-minner!
Må jo være jævli kjedelig å vente 50.000 km for å oppleve noe slikt. Da hadde jeg kjøpt noe som virket fra dag 1.Rha skrev: 26 aug 2021, 19:08 Det er det liten tvil om. Etter ca 50k var det som at jeg fikk ny motor. Gøy var det![]()
Har eiet noen snes biler fra japse til heftige BMW'r som det har blitt flest av, men ingen av de har gitt meg dette. Litt trist da

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39788
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena... Gode MC-minner!
ErikW skrev: 27 aug 2021, 23:53Må jo være jævli kjedelig å vente 50.000 km for å oppleve noe slikt. Da hadde jeg kjøpt noe som virket fra dag 1.Rha skrev: 26 aug 2021, 19:08 Det er det liten tvil om. Etter ca 50k var det som at jeg fikk ny motor. Gøy var det![]()
Har eiet noen snes biler fra japse til heftige BMW'r som det har blitt flest av, men ingen av de har gitt meg dette. Litt trist da![]()

Her har du nok misforstått mye.
Mye motormoro fram til 50K, uten tvil.
Men enda mer etter 50K

At du ikke har samme erfaring får så være...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24606
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: AJ Arena... Gode MC-minner!
Jeg velger og dra denne litt videre jeg da, da jeg prøver og finne en forklaring på hvorfor enkelte opplever at noe magisk skjer etter 50k kilometer.
Løsning nr. 1 kan selvsagt være placebo effekten.
Men hvis det faktisk stemmer at motoren plutselig begynner å fungere optimalt etter rundt 50.000km. Så vil vel dette si at den IKKE har fungert optimalt frem til dette punktet? Samtidig så har vel motoren blitt mer slitt på 50.000km?
Jeg tror cannon trolig har et poeng. Jeg tror at man blir vant med sykkelen og lærer den å kjenne. Man har justert og tilpasset den over tid og dette vil også være en medvirkende årsak til den økte opplevelsen vedrørende motoren.
Men for meg høres det bare rart ut når noen mener at etter 50.000km. Så skjer det en voldsom endring som er såpass tydelig at man merker det med en gang.
Så i mitt hode må jo grunnen være (hvis dette faktisk stemmer) at motoren aldri har fungert optimalt før 50.000km. Noe jeg annser som litt urovekkende. Kanskje det er noen mekanikere her inne som kan forklare et slikt fenomen med overbevisning og kunnskap? Altså fakta?
Løsning nr. 1 kan selvsagt være placebo effekten.
Men hvis det faktisk stemmer at motoren plutselig begynner å fungere optimalt etter rundt 50.000km. Så vil vel dette si at den IKKE har fungert optimalt frem til dette punktet? Samtidig så har vel motoren blitt mer slitt på 50.000km?
Jeg tror cannon trolig har et poeng. Jeg tror at man blir vant med sykkelen og lærer den å kjenne. Man har justert og tilpasset den over tid og dette vil også være en medvirkende årsak til den økte opplevelsen vedrørende motoren.
Men for meg høres det bare rart ut når noen mener at etter 50.000km. Så skjer det en voldsom endring som er såpass tydelig at man merker det med en gang.
Så i mitt hode må jo grunnen være (hvis dette faktisk stemmer) at motoren aldri har fungert optimalt før 50.000km. Noe jeg annser som litt urovekkende. Kanskje det er noen mekanikere her inne som kan forklare et slikt fenomen med overbevisning og kunnskap? Altså fakta?
- Bjerknez
- Innlegg: 24606
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: AJ Arena... Gode MC-minner!
Mulig jeg søker på feil ting, men jeg finner ikke noe informasjon om hvorfor slike fenomen skjer. Derimot finner jeg i bøtter og spann informasjon om det motsatte. Altså at en motor gradvis mister effektiviteten over tid.
Da lurer jeg mer på om dette kanskje kan skyldes selve lyden på sykkelen? Altså at man opplever en slags endring i lyden fra potta som igjen får en til å tro at sykkelen endrer karakter. Noe den kanskje også gjør hvis masse sot fra potta plutselig løsner og forsvinner ut? Ikke vet jeg. Jeg finner ingen naturlig forklaring på et slikt fenomen.
Derimot så forstår jeg at sykkelen blir mer effektiv etter førstegangsservice. Men her snakker vi altså 50.000km.
Kanskje det har å gjøre med den noe harde innkjøringen å gjøre? Altså at innkjøringen tar mye lenger tid fordi den ikke har blitt utført riktig fra starten?
Jeg vet ikke. Jeg er ingen mekaniker, men vil gjerne se dokumentasjon på at dette kan ha rot i virkeligheten. For når opplevelsen er såpass stor og skjer rundt 50.k km. Så vil jeg tro man skulle finne flere artikler om dette rundt om. Men jeg finner ingen...
Da lurer jeg mer på om dette kanskje kan skyldes selve lyden på sykkelen? Altså at man opplever en slags endring i lyden fra potta som igjen får en til å tro at sykkelen endrer karakter. Noe den kanskje også gjør hvis masse sot fra potta plutselig løsner og forsvinner ut? Ikke vet jeg. Jeg finner ingen naturlig forklaring på et slikt fenomen.
Derimot så forstår jeg at sykkelen blir mer effektiv etter førstegangsservice. Men her snakker vi altså 50.000km.
Kanskje det har å gjøre med den noe harde innkjøringen å gjøre? Altså at innkjøringen tar mye lenger tid fordi den ikke har blitt utført riktig fra starten?
Jeg vet ikke. Jeg er ingen mekaniker, men vil gjerne se dokumentasjon på at dette kan ha rot i virkeligheten. For når opplevelsen er såpass stor og skjer rundt 50.k km. Så vil jeg tro man skulle finne flere artikler om dette rundt om. Men jeg finner ingen...