Årsavgift ny motorsykkel

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev:Føler vel dette blir litt storm i vannglass. Jeg hadde vertfall ikke reagert på dette i det hele tatt. Årsavgiften skal uansett betales av meg som ny eier. Om det gjøres via kjøpesummen eller via en ettersendt faktura fra staten er meg klinkende likegyldig.
Det er jo ikke ditt problem, så at du ikke føler deg spesielt opprørt er vel rimelig, med mindre du har en abnormt utviklet empati. ;-)

Poenget er vel at det ble en uforutsett ekstrautgift, som kom overraskende, siden praksis omkring betaling av avgiften var endret.
Og, som Jompa nevnte, ikke alle bytter sykkel så ofte at de får med seg dette.
mvh

-gsx750_80

rogkas
Innlegg: 42
Registrert: 22 mar 2016, 14:06
Motorsykkelen din: HD Road King

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av rogkas »

gsx750_80 skrev: Poenget er vel at det ble en uforutsett ekstrautgift, som kom overraskende, siden praksis omkring betaling av avgiften var endret.
Og, som Jompa nevnte, ikke alle bytter sykkel så ofte at de får med seg dette.
Ja, det er interessant det der. Når kostnaden er skjult, så er man happy, for da vet man ikke at man har betalt den. Når den plutselig blir synlig så blir man sinna for da må man liksom helt plutselig betale den.

Vær så snille å ikke gjøre oss kunder så "dumme" og "uansvarlige" at vi ender opp med amerikanske tilstander der det stort sett er vanlig å skylde på alle andre når man selv burde vært ansvarlig for egne handlinger.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av gsx750_80 »

Det er tydeligvis vanskelig dette. Han trodde at årsavgift var innbakt i prisen, i henhold til tidligere praksis. Hadde dette vært klart på et tidligere tidspunkt hadde det kanskje endret på regnestykkene, slik at han feks hadde valgt en bedre deal på et annet sted. Det er i alle fall ikke utenkelig.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23261
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av Bjerknez »

gsx750_80 skrev:Det er tydeligvis vanskelig dette. Han trodde at årsavgift var innbakt i prisen, i henhold til tidligere praksis. Hadde dette vært klart på et tidligere tidspunkt hadde det kanskje endret på regnestykkene, slik at han feks hadde valgt en bedre deal på et annet sted. Det er i alle fall ikke utenkelig.
Jeg ser den. Ingen problemer med det. Men reaksjonen hans var ganske voldsom når han fant ut at forhandler ikke hadde betalt denne. Han sier jo selv at han nærmest vil boikotte forhandler grunnet dette. SÅ overrasket mener jeg ikke det er grunnlag for å bli.

Man kan jo spekulere i hvorvidt han hadde oppsøkt en annen forhandler hvis Graarud fortalte at denne fakturaen kom i posten i etterkant før kontraktsunderskrivelse, men helt ærlig... det tror jeg ikke. 1.900,- spenn er jo en dråpe i havet her, selv om jeg ser poenget ditt.

Som nevnt tidligere.. Storm i vannglass.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av supersic »

rogkas skrev:
supersic skrev:Som sagt jeg er helt sikker på at de forhandlerne som ikke never dette med årsavgiften gjør dette bevisst, for da risikerer de enda en prutekrig med kunden og jeg som kunde ønsker å sjekke med forskjellige forhandlere om hvem av de som er villig til å bære denne " ekstra kostnaden"
Det er heldigvis slik at det faktisk fortsatt er mulig å prute litt.

Å diskutere om hvor mye 1900 kroner egentlig er, er helt irrelevant, like så at årsavgift er en avgift vi må betale hvert år.
Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner noen ting av logikken din. Hvis du ønsker å prute på årsavgiften må du gjøre den prutingen med staten, ikke forhandleren.

Å beskylde forhandleren om å skjule årsavgiften bevisst blir litt dumt, syns du ikke?


Jeg syns egentlig det du legger opp til er å fordumme oss som kunder. Vi har selv visse plikter og ansvar vi selv skal finne ut av når vi skal kjøpe oss noe. Når vi skal legge alt dette ansvaret over på forhandlere og butikker, så gjør vi oss selv en bjørnetjeneste og gjør oss dummere enn vi bør være. Eksemplet ditt med årsavgiften er ett slikt eksempel.
Skjønner du ikke logikken i at jeg kan spørre om noen av de er villig til å betale de 1900 kronene hvis jeg bestiller ny sykkel hos de?
Når jeg ikke visste at dette var en utgift jeg fikk i postkassen senere blir det veldig vanskelig for meg å gjøre det jeg nevner i første linje.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23261
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser logikken Supersic (selv om det ikke var meg du siterte). Men det jeg har prøvd å si hele veien er at du kanskje har overreagert en smule. Du virker veldig bitter og sint og dermed også overasket angående denne utgiften.

Derfor så skriver jeg "storm i vannglass".

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av supersic »

Bjerknez skrev:Jeg ser logikken Supersic (selv om det ikke var meg du siterte). Men det jeg har prøvd å si hele veien er at du kanskje har overreagert en smule. Du virker veldig bitter og sint og dermed også overasket angående denne utgiften.

Derfor så skriver jeg "storm i vannglass".
Ja jeg har sikkert overreagert, men det er fordi jeg er "sikker" på at informasjonen rundt årsavgift er utelatt med vilje.

rogkas
Innlegg: 42
Registrert: 22 mar 2016, 14:06
Motorsykkelen din: HD Road King

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av rogkas »

supersic skrev:
rogkas skrev:
supersic skrev:Som sagt jeg er helt sikker på at de forhandlerne som ikke never dette med årsavgiften gjør dette bevisst, for da risikerer de enda en prutekrig med kunden og jeg som kunde ønsker å sjekke med forskjellige forhandlere om hvem av de som er villig til å bære denne " ekstra kostnaden"
Det er heldigvis slik at det faktisk fortsatt er mulig å prute litt.

Å diskutere om hvor mye 1900 kroner egentlig er, er helt irrelevant, like så at årsavgift er en avgift vi må betale hvert år.
Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner noen ting av logikken din. Hvis du ønsker å prute på årsavgiften må du gjøre den prutingen med staten, ikke forhandleren.

Å beskylde forhandleren om å skjule årsavgiften bevisst blir litt dumt, syns du ikke?


Jeg syns egentlig det du legger opp til er å fordumme oss som kunder. Vi har selv visse plikter og ansvar vi selv skal finne ut av når vi skal kjøpe oss noe. Når vi skal legge alt dette ansvaret over på forhandlere og butikker, så gjør vi oss selv en bjørnetjeneste og gjør oss dummere enn vi bør være. Eksemplet ditt med årsavgiften er ett slikt eksempel.
Skjønner du ikke logikken i at jeg kan spørre om noen av de er villig til å betale de 1900 kronene hvis jeg bestiller ny sykkel hos de?
Når jeg ikke visste at dette var en utgift jeg fikk i postkassen senere blir det veldig vanskelig for meg å gjøre det jeg nevner i første linje.
Nei, jeg forstår det fortsatt ikke. Årsavgiften er så velkjent og har vært det i mange, mange år. Du kunne prute på den før og du kan prute på den nå. Ingenting annet har endret seg enn at du får får regningen direkte og ikke betaler den via forhandler.

Ingen skjuler denne åpenbare avgiften.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av supersic »

rogkas skrev:
supersic skrev:
rogkas skrev:
supersic skrev:Som sagt jeg er helt sikker på at de forhandlerne som ikke never dette med årsavgiften gjør dette bevisst, for da risikerer de enda en prutekrig med kunden og jeg som kunde ønsker å sjekke med forskjellige forhandlere om hvem av de som er villig til å bære denne " ekstra kostnaden"
Det er heldigvis slik at det faktisk fortsatt er mulig å prute litt.

Å diskutere om hvor mye 1900 kroner egentlig er, er helt irrelevant, like så at årsavgift er en avgift vi må betale hvert år.
Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner noen ting av logikken din. Hvis du ønsker å prute på årsavgiften må du gjøre den prutingen med staten, ikke forhandleren.

Å beskylde forhandleren om å skjule årsavgiften bevisst blir litt dumt, syns du ikke?


Jeg syns egentlig det du legger opp til er å fordumme oss som kunder. Vi har selv visse plikter og ansvar vi selv skal finne ut av når vi skal kjøpe oss noe. Når vi skal legge alt dette ansvaret over på forhandlere og butikker, så gjør vi oss selv en bjørnetjeneste og gjør oss dummere enn vi bør være. Eksemplet ditt med årsavgiften er ett slikt eksempel.
Skjønner du ikke logikken i at jeg kan spørre om noen av de er villig til å betale de 1900 kronene hvis jeg bestiller ny sykkel hos de?
Når jeg ikke visste at dette var en utgift jeg fikk i postkassen senere blir det veldig vanskelig for meg å gjøre det jeg nevner i første linje.
Nei, jeg forstår det fortsatt ikke. Årsavgiften er så velkjent og har vært det i mange, mange år. Du kunne prute på den før og du kan prute på den nå. Ingenting annet har endret seg enn at du får får regningen direkte og ikke betaler den via forhandler.

Ingen skjuler denne åpenbare avgiften.
Fremkommer det for deg ut fra det jeg skriver at jeg ikke vet hva årsavgift er?
Jeg er tydeligvis ikke alene om å ikke være klar over at årsavgift nå blir ettersendt kjøper når man kjøper nytt kjøretøy, slik var det ikke før eller påstår du at det alltid har vært slik?

Det er ikke mulig å forklare poenget klarere en det jeg gjorde i forrige innlegg.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av mortenolb »

Ta det ned et par hakk, a.

Om du solgte noe avgiftspliktig, og regelen ble endret sånn at dine kunder får avgiften selv; Hvor lenge hadde du tenkt på å opplyse om det? Det kommer til et punkt hvor man føler at det er common knowledge og det tar kortere tid enn tre år. Når det i tillegg selges såpass mye nysykler hvert år og du er den første som flyr av skaftet på grunn av det her, så får du bare prøve å roe deg ned.
Nei, agm har ikke gjort det med vilje. De har gjort det på samme måte som du hadde når du etter noen hundre kunder ikke lenger tenker at det er relevant.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av supersic »

mortenolb skrev:Ta det ned et par hakk, a.

Om du solgte noe avgiftspliktig, og regelen ble endret sånn at dine kunder får avgiften selv; Hvor lenge hadde du tenkt på å opplyse om det? Det kommer til et punkt hvor man føler at det er common knowledge og det tar kortere tid enn tre år. Når det i tillegg selges såpass mye nysykler hvert år og du er den første som flyr av skaftet på grunn av det her, så får du bare prøve å roe deg ned.
Nei, agm har ikke gjort det med vilje. De har gjort det på samme måte som du hadde når du etter noen hundre kunder ikke lenger tenker at det er relevant.
Tja i følge Lene Graarud hadde de lenge tenkt på å ta med dette punktet i kontrakten og skulle nå begynne med det i følge henne så helt urelevant er det neppe.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av WikingTnT »

Regner med de sa det ja...- for å roe deg ned :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23261
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av Bjerknez »

WikingTnT skrev:Regner med de sa det ja...- for å roe deg ned :knegg
Noe som igjen tyder på god service :knegg :-# :x

rogkas
Innlegg: 42
Registrert: 22 mar 2016, 14:06
Motorsykkelen din: HD Road King

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av rogkas »

supersic skrev: Tja i følge Lene Graarud hadde de lenge tenkt på å ta med dette punktet i kontrakten og skulle nå begynne med det i følge henne så helt urelevant er det neppe.
...og vi er enda et lite skritt nærmere et dummere samfunn. Det er kanskje den retningen du og dine likesinnede vil trekke det...:(

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7005
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av Jompa »

rogkas skrev:
supersic skrev: Tja i følge Lene Graarud hadde de lenge tenkt på å ta med dette punktet i kontrakten og skulle nå begynne med det i følge henne så helt urelevant er det neppe.
...og vi er enda et lite skritt nærmere et dummere samfunn. Det er kanskje den retningen du og dine likesinnede vil trekke det...:(
Så man blir altså dummere av å bli opplyst ?
Noen er nærmere et dummere samfunn enn andre.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar