men klart er man "half man" så er jo forholdet litt annerledes...

Det betyr ekstremt mye mer å lette sykkelen 1kg enn å lette kroppen/rytteren 1kg.mekkern skrev: 22 des 2018, 07:53 Hvis jeg hadde fått lettet sykkelen med en hel kilo så hadde hele ekvipasjen med meg oppå minsket vekten med under 1% så den stooore effekten ser jeg ikke for min del...![]()
men klart er man "half man" så er jo forholdet litt annerledes...![]()
Her kan det være betimelig å henlede oppmerksomheten til Bjerknez til noen skoletimer i ungdomsårene, da en rødmende lærer fortvilet prøvde å forklare en ungdomsskoleklasse om blomster, bier og mulige tiltak mot uønsket graviditet. Begrepet "kondom" ble gjerne benyttet i den sammenheng. Kondom har ingen påvist effekt i relasjon til sykkelsport. Dette til informasjon....Bjerknez skrev: 21 des 2018, 13:07 Jeg syklet forbi en kondomsyklist på en såkalt racersykkel uten skjermer i en slakk oppoverbakke i fjor sommer. Jeg hadde stålskjermer ogver hele fjøla, et tungt batteri, batteriladeren i kurven ved siden av to grandis og en sixpack med ØL etc. Jeg plystret ikke brelettmelodien, men det skulle jeg jaggu meg ha gjort.![]()
Lav luftmodstand er avgjørendeBjerknez skrev: 22 des 2018, 15:50 tror jeg stopper her. Så får de som mener at en sykkel uten skjermer gir En merkbar effekt bare kjøre på. :)
Den eneste funksjonen skjermer har er vel å hindre vannsprut? Ganske uviktig for en proffsyklist vil jeg anta...Bjerknez skrev: 22 des 2018, 17:54 Har lest litt og ser rundt om at det virker som om hovedgrunnen for at proffe syklister ala Tour De Frace, ikke har skjermer på sykkelen fordi det forenkler vedlikehold langs veien vedrørende hjulbytte, punkteringer etc. Det med vekt og tap av fart etc. Ser det ut til å være veldig delte meninger om.
Det første argumentet kjøper jeg dog. Det føltes mer spiselig enn sistnevnte.
Med tanke på luftmotstand har jeg større forståelse for at en slik kondomdress har en viss effekt enn ett par skjermer for den vanlige mann i gata. I utgangspunktet startet vel diskusjonen her vedrørende sykkelen det ble linket til i første post, og DET er så vidt jeg vet ikke noen konkurransesykkel av noe slag. Selv ikke om man legger godviljen til.cannon skrev: 22 des 2018, 10:17Her kan det være betimelig å henlede oppmerksomheten til Bjerknez til noen skoletimer i ungdomsårene, da en rødmende lærer fortvilet prøvde å forklare en ungdomsskoleklasse om blomster, bier og mulige tiltak mot uønsket graviditet. Begrepet "kondom" ble gjerne benyttet i den sammenheng. Kondom har ingen påvist effekt i relasjon til sykkelsport. Dette til informasjon....Bjerknez skrev: 21 des 2018, 13:07 Jeg syklet forbi en kondomsyklist på en såkalt racersykkel uten skjermer i en slakk oppoverbakke i fjor sommer. Jeg hadde stålskjermer ogver hele fjøla, et tungt batteri, batteriladeren i kurven ved siden av to grandis og en sixpack med ØL etc. Jeg plystret ikke brelettmelodien, men det skulle jeg jaggu meg ha gjort.![]()
![]()