Vel AJ, jeg synes du har glemt 1 alternativ her: Papirfiltre, ikke originale
For en 4-5 år siden var jeg borti en nettside som tok en i mine øyne seriøs og objektiv test av diverse filtre, dog til biler. Ikke finner jeg nettsiden igjen, og ikke husker jeg alle detaljer. Men, det jeg husker: Testen av en langtidstest, i laboratorium (eller iallfall ikke i et kjøretøy). Det ble målt mengde luft og foretatt partikkeltelling. Husker heller ikke hvilke merker filtre som var med, annet enn K&N, minst ett annet merke våtfilter, originalt papirfilter og et annet papirfilter.
Resultatet var omfattende og ikke entydig. Dvs såvidt jeg husker var våtfiltrene klart best til å slippe gjennom luft (ergo bedre ytelse, forutsatt korrekt oppsatt blanding m.m.), men de slapp også helt klart mest igjennom skitt. Originalt papirfilter kom helt greit ut på filtrering, men reduserte også ytelsen _litt_ i forhold til våtfiltre. Det "uoriginale" papirfliteret slapp igjennom noe mer luft enn det originale, men var og langt bedre til å holde på skitten.
Såvidt jeg husker var konklusjonen at OE filter er det enkleste og fungerer optimalt. Uoriginalt papirfilter gir litt bedre ytelse men helt klart best filtrering.
Våtfiltrene ga helt klart best ytelse, men de var sterkt kritisk til mengden partikler som de slapp igjennom, over tid.
Det ble påpekt at utformingen på holderen/boksen til filteret også var vesentlig. Det ble prøvd med og uten lokk før filteret, og forskjellen var betydelig. Tiden fra en ba om økt turtall, til det faktisk skjedde noe, var lett målbart. Synes å huske de målte på vakuumet som oppsto inne i boksen før filteret.
Vel, dette er det jeg husker av den testen. I samme tid fant jeg en test av noen plastdubbeditter en kunne skru inn i plasten på lokket, for å øke tilgangen på luft. Skulle gjerne hatt fatt i noen slike dubbeditter, men jeg husker ikke hvor det var og hva de het...
Personlig kjører jeg med papirfiltre fra
HiFlo Filtro. Billig er de også, rundt halv pris av original (iallfall Honda, som prøver å late som at gråstein er gull), og de lager filtrene til å passe til original boks. De lager forøvrig også oljefiltre som sist jeg sjekket kom greit ut i en test