"Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av Jompa »

mekkern skrev:nei, slike filtre må du ta ut oftere pga at det er et "våtfilter".
når støvet har lagt seg/mettet overflaten så går støvet igjennom..

trenger ikke spesialrens på skumfiltre-parafin.....
motorolje funker gull å sette inn med..
Javel, et gjengrodd filter slipper mere støv igjennom enn et "friskt" ? Hvis ikke filteret er veldig slitt eller ødelagt, slipper det hverken
nok luft eller mere støv igjennom bare for at det er skittent.

Ellers tilbake til spørsmålet; har det noe for seg med effektfiltre ?
Klart det har, hvis man fjerner luftfilterboksen, som fungerer mest som lyddemper, og setter filtrene rett på forgasserene, blir luftgjennomstrømminga bedre.
Forgasserne må da dyses opp for å gi mere bensin pga større luftstrøm og lavere vakum på yttersida av spjeld/stempel.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
ejs
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell

Legg inn av ejs »

Jompa skrev:
mekkern skrev:nei, slike filtre må du ta ut oftere pga at det er et "våtfilter".

Javel, et gjengrodd filter slipper mere støv igjennom enn et "friskt" ? Hvis ikke filteret er veldig slitt eller ødelagt, slipper det hverken

Ellers tilbake til spørsmålet; har det noe for seg med effektfiltre ?
Klart det har, hvis man fjerner luftfilterboksen, som fungerer mest som lyddemper, og setter filtrene rett på forgasserene, blir luftgjennomstrømminga bedre.
Forgasserne må da dyses opp for å gi mere bensin pga større luftstrøm og lavere vakum på yttersida av spjeld/stempel.
:thumleft

Ikke glem at det som går inn ,også skal ut..
Åpnere eksosanlegg.

:jada:
If it ain't broke, I'll break it.

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Jompa skrev:

Jo faktisk....
på et oljet filter er det den fuktige overflaten som holder på støvet.
de oljede filtrene er mer åpne i strukturen enn tørrfiltrene.
Hva tror du funksjonen til olja er da?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

mekkern skrev:
Jompa skrev:

Jo faktisk....
på et oljet filter er det den fuktige overflaten som holder på støvet.
de oljede filtrene er mer åpne i strukturen enn tørrfiltrene.
Hva tror du funksjonen til olja er da?
Oljen skal fange opp og holde på støvpartikler, så du har nok rett når det gjelder "svampfiltre"
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Tar fram denne tråden igjen etter at jeg endelig har fått tatt et par litt lengre turer med Tiger, med og uten passasjer, etter at jeg tok ut Pipercross filteret og renset det etter noen tusen kjørte km, satte det inn med ny olje og på plass i sykkelen igjen.

For å rekapitulere litt, se disse trådene:

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=46079#p46079" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=72470#p72470" onclick="window.open(this.href);return false;

Nå, etter å ha gått fram på samme måte på to sykler, TDM 900 og Tiger 1050, kan jeg ikke lenger tro at effekten av filteret er placebo.
Tiger er absolutt merkbart mer "til stede" med kjappere gassrespons og akselerasjon enn tidligere etter at renset og nyoljet Pipercross filter er på plass.
Forandringen merkes såpass godt at jeg faktisk ikke lenger tviler på at dette såkalte "performance air filter" fra Pipercross har en effekt slik produsenten lover.
Man kan kanskje si at det ikke er uten grunn at det lages slike filtre...?
De virker jo! Det er i hvert fall min erfaring! Om motoreffekten er økt, skal jeg ikke mene noe om siden jeg ikke har målt, men at sykkelen går bedre etter nyoljingen av filteret, er jeg ikke lenger i tvil om.

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Åpnere ditt og åpnere datt, man må også spørre seg hva man vil oppnå. :[-X

pelsen
Motorsykkelen din: ja

Legg inn av pelsen »

ZZR-Erling skrev:Åpnere ditt og åpnere datt, man må også spørre seg hva man vil oppnå. :[-X
tja.. når både innsug og utløp er tettet pga lyd er det noe å hente på å åpne opp. Og med færre sylindre er det mer å hente. En firer går utmerket med demping, en twin må ha veldig tett eksos for å tilfredstille kravene, og det går utover ytelsen. Så derfor åpner vi opp. :D

ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Legg inn av ArcticTiger »

@AJ: Du får ta Tigern en tur på dynobenken så du får vite hva den "har". 1050 Tigern min hadde 117 hk på bakhjulet/123 hk på veiva da vi prøvde den. Med Arrow exh og remap på innsprøytinga. Hva slags luftfilter den har vet jeg ikke, men det virker da ikke som den er tungpusta :scratch

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

ArcticTiger skrev:@AJ: Du får ta Tigern en tur på dynobenken så du får vite hva den "har". 1050 Tigern min hadde 117 hk på bakhjulet/123 hk på veiva da vi prøvde den. Med Arrow exh og remap på innsprøytinga. Hva slags luftfilter den har vet jeg ikke, men det virker da ikke som den er tungpusta :scratch
Man kan holde på i benk til man har en maksverdi på en sinnnsykt hylende motor, hvor ofte trenger man det? Hvis man mister effekt lenger ned pga en flott maksverdi, er det bortkastet på landeveien hvor man ønsker en jevnere og mindre peaky kurve, ikke en "gammel 2 taktskurve". De som er flinke tunere endrer hele registeret.b :prf

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Er ikke så veldig opptatt av effekt, men mer det å få fram motorkarakteren og forandring av utseendet. Og da snakket jeg om slipon-potter som jeg har på Tiger og som jeg hade på TDM. den forrige sykker'n jeg hadde.
Syns begge ble penere, for å si det sånn, med uoriginale potter.
Motorlyden endra seg jo også - til det bedre. Synes jeg.

Når det gjelder disse såkalte "performance" luft-filtrene var vel dette mer et forsøk og ikke minst interessant siden disse er gjenbrukbare, dvs. kan vaskes rene og settes inn med ny olje og brukes gjentatte ganger, gjerne ut sykkelens levetid iflg. løfter fra produsent. En bra egenskap.

At de er med på å gjøre sykkelen kvikkere på gassen og at jeg sitter med en følelse at de gjør motoren sterkere og mer lettpustet og at denne følelsen gir meg et kick og en morsommere kjøreopplevelse, er bare et pluss i min bok.

Har aldri hatt verken TDM eller Tiger i benk og aner derfor ikke hvor effekt det er i disse syklene. Det jeg vet er at de har gått helt problemfritt med slip-ons og "effekt" luftfilter og at de har gitt meg utrolig mange mange med gode og morsomme kjøreopplevelser.

Og at dette ettermonterte utstyret har gitt følelse av økt effekt er det liten tvil om.
Men igjen altså dette:
om det har gitt noen økning her eller der i turtallkurven vet jeg ikke. Heller ikke om effekt/moment er blitt redusert som følge av det enkelte steder på effekt/momentkurven.
Helt enkelt fordi jeg aldri har benkekjørt syklene for å sjekke dette. har rett og slett ikke vært spesielt interessant å gjøre det. Langt mindre betale tildels store summer for å få det gjort...

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

AJ skrev:Er ikke så veldig opptatt av effekt, men mer det å få fram motorkarakteren og forandring av utseendet. Og da snakket jeg om slipon-potter som jeg har på Tiger og som jeg hade på TDM. den forrige sykker'n jeg hadde.

Når det gjelder disse såkalte "performance" luft-filtrene var vel dette mer et forsøk og ikke minst interessant siden disse er gjenbrukbare, dvs. kan vaskes rene og settes inn med ny olje og brukes gjentatte ganger, gjerne ut sykkelens levetid iflg. løfter fra produsent. En bra egenskap.

At de er med på å gjøre sykkelen kvikkere på gassen og at jeg sitter med en følelse at de gjør motoren sterkere og mer lettpustet og at denne følelsen gir meg et kick og en morsommere kjøreopplevelse, er bare et pluss i min bok.

Har aldri hatt verken TDM eller Tiger i benk og aner derfor ikke hvor effekt det er i disse syklene. Det jeg vet er at de har gått helt problemfritt med slip-ons og "effekt" luftfilter og at de har gitt meg utrolig mange mange med gode og morsomme kjøreopplevelser.

Og at dette ettermonterte utstyret har gitt følelse av økt effekt er det liten tvil om.
Men igjen altså dette:
om det har gitt noen økning her eller der i turtallkurven vet jeg ikke. Heller ikke om effekt/moment er blitt redusert som følge av det enkelte steder på effekt/momentkurven.
Helt enkelt fordi jeg aldri har benkekjørt syklene for å sjekke dette. har rett og slett ikke vært spesielt interessant å gjøre det. Langt mindre betale tildels store summer for å få det gjort...
Enig!
Jeg kjører med KN-filter og Yoshimura R77 slip-ons ;-)

Brukeravatar
fikse
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX

Legg inn av fikse »

Vel AJ, jeg synes du har glemt 1 alternativ her: Papirfiltre, ikke originale :thumleft
For en 4-5 år siden var jeg borti en nettside som tok en i mine øyne seriøs og objektiv test av diverse filtre, dog til biler. Ikke finner jeg nettsiden igjen, og ikke husker jeg alle detaljer. Men, det jeg husker: Testen av en langtidstest, i laboratorium (eller iallfall ikke i et kjøretøy). Det ble målt mengde luft og foretatt partikkeltelling. Husker heller ikke hvilke merker filtre som var med, annet enn K&N, minst ett annet merke våtfilter, originalt papirfilter og et annet papirfilter.
Resultatet var omfattende og ikke entydig. Dvs såvidt jeg husker var våtfiltrene klart best til å slippe gjennom luft (ergo bedre ytelse, forutsatt korrekt oppsatt blanding m.m.), men de slapp også helt klart mest igjennom skitt. Originalt papirfilter kom helt greit ut på filtrering, men reduserte også ytelsen _litt_ i forhold til våtfiltre. Det "uoriginale" papirfliteret slapp igjennom noe mer luft enn det originale, men var og langt bedre til å holde på skitten.
Såvidt jeg husker var konklusjonen at OE filter er det enkleste og fungerer optimalt. Uoriginalt papirfilter gir litt bedre ytelse men helt klart best filtrering.
Våtfiltrene ga helt klart best ytelse, men de var sterkt kritisk til mengden partikler som de slapp igjennom, over tid.
Det ble påpekt at utformingen på holderen/boksen til filteret også var vesentlig. Det ble prøvd med og uten lokk før filteret, og forskjellen var betydelig. Tiden fra en ba om økt turtall, til det faktisk skjedde noe, var lett målbart. Synes å huske de målte på vakuumet som oppsto inne i boksen før filteret.

Vel, dette er det jeg husker av den testen. I samme tid fant jeg en test av noen plastdubbeditter en kunne skru inn i plasten på lokket, for å øke tilgangen på luft. Skulle gjerne hatt fatt i noen slike dubbeditter, men jeg husker ikke hvor det var og hva de het...

Personlig kjører jeg med papirfiltre fra HiFlo Filtro. Billig er de også, rundt halv pris av original (iallfall Honda, som prøver å late som at gråstein er gull), og de lager filtrene til å passe til original boks. De lager forøvrig også oljefiltre som sist jeg sjekket kom greit ut i en test :D
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
ejs
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell

Legg inn av ejs »

AJ skrev:Er ikke så veldig opptatt av effekt, men mer det å få fram motorkarakteren og forandring av utseendet. Og da snakket jeg om slipon-potter som jeg har på Tiger og som jeg hade på TDM. den forrige sykker'n jeg hadde.

Men igjen altså dette:

Jeg ville kostet på meg en Dynobenk kjøring,for å få satt blandingsforhold riktig.
Koster ikke allverdens.(betalte 1400.- forrige gang)
:scratch :scratch :-k
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
fikse
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX

Legg inn av fikse »

ejs skrev:
Jeg ville kostet på meg en Dynobenk kjøring,for å få satt blandingsforhold riktig.
Koster ikke allverdens.(betalte 1400.- forrige gang)
:scratch :scratch :-k
Helt klart! Billig forsikring om man er interessert i at motoren skal overleve en stund :thumleft Mer enn 1 som har brent seg på å bare bytte filter og potte, og ikke gjort noe med blandingen. Ikke en motor i denne verden tåler å kjøres (hardt) med for mager blanding. Det må gå gærnt =;

Selv brukte jeg noen dager med dysebytting og justering sammen med en Colortune og Carbtune da jeg byttet ut original-eksosen (og til HiFlo filtre) på en Honda Deauville jeg hadde. Satt seriøst tålmodigheten min på prøve, men det ble bra tilslutt. Eksostemperaturen holdt seg på noenlunde samme nivå, og forbruket sank faktisk litt på langkjøring. På den fikk jeg en stor forbedring av toppeffekten, mens draget på lave turtall iallfall ikke ble bedre. Lyden ble bedre da, på alle turtall :thumleft En motorguru jeg snakket med mente at det hadde med at det hele nå var litt for "åpent". Med liten motstand i eksosen ville en få mer effekt, spesielt i området hvor den yter maks, mens en mister litt på lave turtall. Høres logisk ut i mitt hode, men så er ikke mitt hode spesielt godt skrudd sammen heller (tror de glemte gjengelim elns) :knegg
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Nå glemte jeg å nevne i tildigere poster at både TDM'en og Tiger er blitt mappet om i forbindelse med montering av slip-ons:
TDM'en med PowerCommander og map fra en annen sykkel med helt likt oppsett. Selv om den ikke var benkekjørt og dermed fått en mapping nøyaktig tilpasset den TDM'en jeg hadde, var dette så nær opptil som over hode mulig og visste seg å fungere svært godt-. Og så vidt jeg vet, gjør det fortsatt - etter vel 70.000 km.

På Tiger ble slip-on montert av Triumph verkstedet hos GMS på Gjøvik, som også omprogrammerte innsprut-systemet med tilpasset map slik at blandingsforholdet ble optimalisert.
Så nei, jeg er ikke bekymret for at blandingsforholdet på disse to syklene ble feil.
Dessuten takler innsprut-motorer med dagens moderne elektronikk slike endringer og innretter seg etter dette bedre enn en 'gammeldags' gassermotor...

Svar