Og dette blir det nok debatt sv men lov eller ei så er det snakk om god kjørekultur noe som vestlendiger (les: Siddiser) ikke har
](./images/smilies/grrr.gif)
Tror ikke det blir noe debatt ut over at alle er enigeSvolp skrev:AT FOLK IKKE KAN LEGGE SEG INN I HØYRE FIL NÅR DE PÅ DØD OG LIV IKKE SKAL KJØRE FORTERE EN FARTSGRENSEN!
Og dette blir det nok debatt sv men lov eller ei så er det snakk om god kjørekultur noe som vestlendiger (les: Siddiser) ikke har
Bare for at det ikke skal være så ensidig ... æ e litt lei av at lovlydige folk skal bli utskjelt av folk som ikke kan følge norsk lov. Hvem har bestemt at det er god kjørekultur å bryte fartsgrensene?Löwe skrev:Tror ikke det blir noe debatt ut over at alle er enigeSvolp skrev:AT FOLK IKKE KAN LEGGE SEG INN I HØYRE FIL NÅR DE PÅ DØD OG LIV IKKE SKAL KJØRE FORTERE EN FARTSGRENSEN!
Og dette blir det nok debatt sv men lov eller ei så er det snakk om god kjørekultur noe som vestlendiger (les: Siddiser) ikke har![]()
Opplever det (nesten) hver dag her på Østlandet også.
Må jo skyldes at de får kjøre i fred i venstre fil? Ingen foran, alle bak......
Jeg er lei av at andre insisterer på at det er de som kjører riktig. Siden ingen, såvidt jeg vet, kjører perfekt, så bør vi alle legge opp vår kjøring så vi ikke merkes av andre. Og følge reglene så godt vi kan.jhn skrev:Bare for at det ikke skal være så ensidig ... æ e litt lei av at lovlydige folk skal bli utskjelt av folk som ikke kan følge norsk lov. Hvem har bestemt at det er god kjørekultur å bryte fartsgrensene?
Hvorfor er det de lovlydige som skal tilpasse seg, og ikke motsatt?
Det samme ser man på alle veier, ikke bare flerfelts motorveier.
Nettopp defor jeg sier "æ e litt lei av at lovlydige folk skal bli utskjelt av folk som ikke kan følge norsk lov"Baron von Waffel skrev:Jeg er lei av at andre insisterer på at det er de som kjører riktig. Siden ingen, såvidt jeg vet, kjører perfekt...jhn skrev:Bare for at det ikke skal være så ensidig ... æ e litt lei av at lovlydige folk skal bli utskjelt av folk som ikke kan følge norsk lov. Hvem har bestemt at det er god kjørekultur å bryte fartsgrensene?
Hvorfor er det de lovlydige som skal tilpasse seg, og ikke motsatt?
Det samme ser man på alle veier, ikke bare flerfelts motorveier.
Ikke uenig i dette.Baron von Waffel skrev: ... så bør vi alle legge opp vår kjøring så vi ikke merkes av andre. Og følge reglene så godt vi kan.
Har en mistanke om at regelen ikke spør om hastigheten for å sikre uttrykningskjøretøy fritt leide, det er nok ikke av hensyn til den jevne fartsovertreder.Baron von Waffel skrev: En av reglene er trafikkreglenes §12, nr 4 som sier at man skal slippe forbi den som kommer bakfra og vil forbi. Denne regelen spør ikke om hvor fort man kjører, den sier bare at man skal slippe forbi.
Jeg ser også det poenget, og sier meg også enig i det.TheHaughom skrev:Poenget til Svolp var vel egentlig at dersom man holder samme fart som det høyre feltet, er det ikke noe poeng i å ligge det venstre feltet.
Da kan man like gjerne legge seg inn i høyre.
Jeg ser poenget til Svolp, og sier meg enig.
Hvis regelen var forbeholdt utrykningskjøretøyer, så ville det stått det.jhn skrev:Har en mistanke om at regelen ikke spør om hastigheten for å sikre uttrykningskjøretøy fritt leide, det er nok ikke av hensyn til den jevne fartsovertreder.
Men man har altså to grupper av lovbrytere som står mot hverandre, den enkelte får avgjøre om de vil tilhøre den ene eller den andre gruppen.
Jeg tror jeg vet hvem som har skapt mest død og fordervelse
Nåh ...vi har vel sett andre tilfeller hvor lovteksten ikke er fullkommen, og skaper usikkerhet om hva som egentlig menes.Baron von Waffel skrev:Hvis regelen var forbeholdt utrykningskjøretøyer, så ville det stått det.jhn skrev:Har en mistanke om at regelen ikke spør om hastigheten for å sikre uttrykningskjøretøy fritt leide, det er nok ikke av hensyn til den jevne fartsovertreder.
Men man har altså to grupper av lovbrytere som står mot hverandre, den enkelte får avgjøre om de vil tilhøre den ene eller den andre gruppen.
Jeg tror jeg vet hvem som har skapt mest død og fordervelse
Har ingen grunn til å være uenig i detteBaron von Waffel skrev: Hvis jeg blir tatt igjen, og trafikanten bak ikke legger seg med god avstand til meg, så skal vedkommende forbi meg. Da legger jeg aktivt opp til å hjelpe vedkommende å kjøre forbi. Og det er ikke min sak hvor fort vedkommende ønsker å kjøre. Sånn ønsker jeg at også andre skal forholde seg til meg i trafikken.
Jeg har diskutert dette blant annet på UPs Facebook-sider, og de har aldri sagt denne regelen er til for utrykningskjøretøyer.jhn skrev:Nåh ...vi har vel sett andre tilfeller hvor lovteksten ikke er fullkommen, og skaper usikkerhet om hva som egentlig menes.
Jeg føler meg ganske sikker på at den ikke er ment å legge til rette for fartsovertredere.
Når vi ser hvordan myndighetene fordømmer og jakter på fartssyndere, så skulle det være rart om denne loven er der av hensyn til disse, og deres ønske om å kjøre uhindret i den fart de måtte ønske.
Har de sagt hva den er til for?Baron von Waffel skrev:Jeg har diskutert dette blant annet på UPs Facebook-sider, og de har aldri sagt denne regelen er til for utrykningskjøretøyer.jhn skrev:Nåh ...vi har vel sett andre tilfeller hvor lovteksten ikke er fullkommen, og skaper usikkerhet om hva som egentlig menes.
Jeg føler meg ganske sikker på at den ikke er ment å legge til rette for fartsovertredere.
Når vi ser hvordan myndighetene fordømmer og jakter på fartssyndere, så skulle det være rart om denne loven er der av hensyn til disse, og deres ønske om å kjøre uhindret i den fart de måtte ønske.
Jeg mener jo også at alle har plikt til å sørge for at trafikken går så uproblematisk som mulig.Baron von Waffel skrev: Men noe som er et poeng i denne sammenhengen, er at ingen kjører akkurat i fartsgrensen hele tiden, derfor må man også akseptere at noen ønsker å kjøre forbi. Og det skal man altså tilrettelegge for. Fartsgrensen er jo tross alt en maksgrense, og naturlige variasjoner i kjørestil, og feilvisning på speedometeret, gjør at mange tror de holder riktig fart uten at det nødvendigvis er fasiten også for andre trafikanter.
Sannheten er at de helst ikke vil si noe om denne bestemmelsen. For de vil jo bare legitimere å velge å kjøre under fartsgrensen.jhn skrev:Har de sagt hva den er til for?
Jeg er ikke helt sikker på at alle i UP heller har et godt svar.
Men jeg vet jo ikke ... det kan jo ligge en fornuftig grunn bak formuleringen
Her er jeg helt enig med deg. Min måte å kjøre på er ingen fasit for hvordan andre skal kjøre.jhn skrev:Man har jo sett flere slike diskusjoner på nett, hvor de som kjører etter grensene blir kalt for dårlige sjåfører, trafikkfarlige idioter osv. Det kjøres helt opp i støtfangeren og fløytes og blinkes om de ikke flytter seg øyeblikkelig. Om det er en vei med dårlige forbikjøringsmuligheter, så forlanges det at man kjører av veien og stopper ... visning av fingre og knyttnever er heller ikke uvanlig.
Dette har ikke vært et problem for meg personlig ... men det jeg egentlig er litt lei, er at "alle" trafikkanter ser ut til å mene at de har den soleklare førsterett, mens alle andre egentlig bare er idioter som er til hinder og fare
Tvilsom sykkel? Tja, litt tvilsomt utseende i hvertfall, men samtidig en trivelig sakBaron von Waffel skrev:Sannheten er at de helst ikke vil si noe om denne bestemmelsen. For de vil jo bare legitimere å velge å kjøre under fartsgrensen.jhn skrev:Har de sagt hva den er til for?
Jeg er ikke helt sikker på at alle i UP heller har et godt svar.
Men jeg vet jo ikke ... det kan jo ligge en fornuftig grunn bak formuleringen
Her er jeg helt enig med deg. Min måte å kjøre på er ingen fasit for hvordan andre skal kjøre.jhn skrev:Man har jo sett flere slike diskusjoner på nett, hvor de som kjører etter grensene blir kalt for dårlige sjåfører, trafikkfarlige idioter osv. Det kjøres helt opp i støtfangeren og fløytes og blinkes om de ikke flytter seg øyeblikkelig. Om det er en vei med dårlige forbikjøringsmuligheter, så forlanges det at man kjører av veien og stopper ... visning av fingre og knyttnever er heller ikke uvanlig.
Dette har ikke vært et problem for meg personlig ... men det jeg egentlig er litt lei, er at "alle" trafikkanter ser ut til å mene at de har den soleklare førsterett, mens alle andre egentlig bare er idioter som er til hinder og fare
Antakelig er vi enige om svært mye, til og med tvilsomt valg av motorsykkel. Men noe må man henge seg opp i hvis man skal ha et aktivt nettforum.