Øreplugger ?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
bherman
Innlegg: 87
Registrert: 04 jul 2010, 13:19
Motorsykkelen din: Honda VF750 C -94, ST1100 -95, R1200RT -06

Re: Øreplugger ?

Legg inn av bherman »

RuneMC skrev:Skal jeg først gå for noe dyrere så blir det nok formstøpt versjon og da er det etter det jeg har kunnet lese meg til Ultimate Ears som er foretrukket merke hos mange ledende musikere:
http://ultimateears.com/products/custom
Men... prisen er absolutt et moment OG ser ut som om både Westone og Ultimate Ears ligger på ca -25dB dempning mot ca -35 dB dempning på ER6i og denne dempningen er grunnen til at jeg valgte akkurat ER6i.
Oohhh, de så absoltt fristende ut! Men pyttefyton for en pris! Vel, da kan jeg altså ikke se helt bort fra at det blir ER6i på meg da ;) Men avventer tilbakemelding på din test først :)
--
Baard

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Øreplugger ?

Legg inn av RuneMC »

Fikk ER6i idag (min egen skyld at de kom sent, hadde skrevet et siffer feil i postnr som medførte noen dager ekstra) og førsteinntrykket er meget bra. Som nevnt i div tester er de nok litt slankere nederst eller litt mer detaljert i toppen - mye handler om balansen mellom øvre og nedre frekvenser når man snakker lytteintrykk :D MEN det er absolutt ikke noe som min Creative ZEN Xfi-2 spileller ikke kunne rette med et par innstillinger: Xfi Crystalizer: satt til laveste nivå. Expander: satt til litt under max. Deretter Audio Settings: Bass Boost: PÅ Den siste settingen var egentlig det eneste som trengtes for å få like mye bass som med Sony proppene - og jeg liker bass :thumleft Forøvrig veldig fornøyd med ZEN Xfi-2 som mp3 spiller fordi den er flat, har enkel overføring av filer, gir god lyd (8/10) og lades fra null til full på ca 1 time via mini-USB og da holder den 12-14 timer. (Eneste er skjermen som kunne vært bedre trykkfølsom).

Tungdrevne står det om ER6i i noen tester - der er jeg ikke enig. Pga at lyden utenfra blir mer dempet så kan jeg tilogmed senke lydnivået litt ift tidligere. Jeg har plutselig mitt helt eget lydtette lytterom selv om barna sitter bare noen meter unna og ser på Cartoon Network :D Fantastisk... dette blir også helt gull når vintersesongen og pendling med tog og slikt begynner (orker ikke å sitte 1.5t i bilkø...)

Lyden - er den verdt kronene? Ja, jeg vil si det. Den er detaljert uten å bli slitsom har god bass (men et "must" med innstillingene over) og virker elegant med rikelig luft rundt instrumenter og vokaler. Skal jeg assosiere lyden til noe fysisk må det bli polert basalt-stein. Helt klart et kvalitetsprodukt. Like sikkert finnes det bedre alternativer om man ønsker lyd man kan assosiere til gull/platina/diamant osv - men ift å få det man betaler for, så svarer det til forventningene og vel så det - og er et godt kjøp i denne prisklassen. For å ta en annen konkret sammenligning så vil jeg si at ER6i leverer lyd i klasse med Grado SR60 for de som måtte ha hørt disse. Pluss minus smådetaljer avhengig av smak og behag.

Hjelm går bra. Kjenner at det tar litt borti når jeg tar den av (dvs fra "paddingen" i hals-/kjevehøyde), men ellers helt fint. Øre-området er nok laget for å passe både små og store "blomkåler" på de fleste hjelmer. Proppene stikker bare bittelitt mer ut enn mine gamle og det er uproblematisk - men kan evt være et problem dersom hjelmen din sitter veldig tett ift hodeform.

Den leveres med 4 forskjellige propper:
1 type "small" som var påmontert. Behagelige å dytte langt inn, ikke noe press i mine øreganger. God lyddemping.
1 type "standard" - endel større. Presset litt på øregangen og satt som spikret. Dog litt ubehagelig pga presset (mulig det gir seg). Sannsynligvis best lyddemping med disse
1 type "foam" der man ruller sammen mellom fingrene som med vanlige ørepropper. Sikkert også veldig bra lyddemping, men for fiklete når alternativene over er så bra
1 type "glider" - ligner litt på vanlig halvrund type, men litt mer massiv så demper sikkert bedre... tror ikke de passer mine øreganger, så har ikke prøvd.

I tillegg et verktøy og ett par akustiske filter som er til bruk hvis de som følger med blir tettet av ørevoks. Står poengtert at er et filter først tatt av med verktøyet så er det ikke gjenbrukbart. M.a.o. lønner det seg nok å bruke Q-tips i øra så ikke disse blir ødelagt før de må.
Alle proppene og filterne beskrevet med priser her om man trenger å supplere:
http://www.etymotic.com/ephp/er6i-acc.aspx
Såpass rimelig at det kommer under 200kr toll-fri grensen hvis man får rimelig frakt.
(Fogtech flaskene jeg kjøper fra USA koster $6 i frakt til Norge. Norsk nettbutikk har samme pris på selve produktet men frakten koster 100,- ...forstå det den som kan...)

Neste nå blir å teste de på en kjøretur :prop:
Sist redigert av RuneMC den 16 aug 2010, 20:47, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Øreplugger ?

Legg inn av RuneMC »

OK, da var første kjøretur med nye musikk-øreplugger unnagjort.

Hva skal man si - det blir like god demping som med øreplugger som er laget for å dempe lyd, men i tillegg hører man enda mindre til miljøet rundt siden musikken kommer på toppen.

Positivt: :thumleft
Motoren er der borte et sted bak lag på lag med bomull... merker motorvibreringen bedre enn lyden
Man kan høre på akustisk musikk og få med seg lette trommevisper uten problem - og det er god kvalitet på lyden
Vindsus - hvilket vindsus? Fjernt der borte bak noe bomull det også...
Hørselen er tryggere enn en bankboks ved moderat nivå på musikken

Negativt: :-k
For lite motorlyd... motorlyd er jo for mange noe av det som karakteriserer motorsykkelen... og man kan ikke i samme grad basere seg på å høre når det er på tide å skifte gir... (sikkert en tilvenning og at man kan kjenne på vibrasjoner istedenfor....)
Kabelen litt i lengste laget og ser for meg at det kan være lett å skade den - sett ift motorsykkelbruk kunne den med fordel vært tykkere og mer robust.
Sikkert ikke alle som synes det er behagelig å dytte noe så langt inn i øregangen
Kan gå glipp av viktige lyder fra sykkel eller andre trafikanter
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

bherman
Innlegg: 87
Registrert: 04 jul 2010, 13:19
Motorsykkelen din: Honda VF750 C -94, ST1100 -95, R1200RT -06

Re: Øreplugger ?

Legg inn av bherman »

Glimrende detaljert omtale, takker!

Da blir det innkjøp av disse på meg, dersom de fungerer like godt for meg så har jeg da spart maaange kroner i forhold til å kjøpe formstøpte :D
--
Baard

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Øreplugger ?

Legg inn av ejs »

:thumleft
Etter denne omtalen av ER6i øreproppene,
har jeg bestillt et sett jeg også.(Ebay)


:skriver
If it ain't broke, I'll break it.

bherman
Innlegg: 87
Registrert: 04 jul 2010, 13:19
Motorsykkelen din: Honda VF750 C -94, ST1100 -95, R1200RT -06

Re: Øreplugger ?

Legg inn av bherman »

RuneMC skrev: Såpass rimelig at det kommer under 200kr toll-fri grensen hvis man får rimelig frakt.
Hvor i all verden får du tak i dem så billig?
--
Baard

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Øreplugger ?

Legg inn av RuneMC »

bherman skrev:
RuneMC skrev: Såpass rimelig at det kommer under 200kr toll-fri grensen hvis man får rimelig frakt.
Hvor i all verden får du tak i dem så billig?
Ikke selve ER6i proppene, men tilbehøret/reservedelene ! Beklager, uklart skrevet!
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

bherman
Innlegg: 87
Registrert: 04 jul 2010, 13:19
Motorsykkelen din: Honda VF750 C -94, ST1100 -95, R1200RT -06

Re: Øreplugger ?

Legg inn av bherman »

RuneMC skrev:
bherman skrev:
RuneMC skrev: Såpass rimelig at det kommer under 200kr toll-fri grensen hvis man får rimelig frakt.
Hvor i all verden får du tak i dem så billig?
Ikke selve ER6i proppene, men tilbehøret/reservedelene ! Beklager, uklart skrevet!
Ahh, ble meget misunnelig der et øyeblikk! :P
--
Baard

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Øreplugger ?

Legg inn av Globe »

Lovte å komme tilbake med en spec på disse ørepluggene jeg fikk formstøpt på Hørelslaben:

Bilde

Min første opplevelse med dem var at lyden var litt "tynn"... :redface :redface my bad....etter å ha stilt om litt på ipodegenskapene på iPhone...ble det med et MYYYE bedre :lol

Bilde
Den stod på "Tale" noe som da gjorde at den dropper de lave frekvensene (alt under 100 Hz), og fremhever "stemmeleie" :redface

Det har tatt litt tid å få tak i specen da han som var labbens "lydmann" hva gjelder disse pluggene var på ferie. Han ringte meg i dag og jeg fikk en lang, informativ og hyggelig prat med ham.

Han kunne fortelle at høyttalerne i pluggene er levert av Etymotic Research. Det er de som leverer bl.a. de ER6i-pluggene som er nevnt i tråden her.

I de pluggene som de leverer formstøpt bruker de elementene fra ER4p-pluggene til nevnte selskap.

Teknisk spec på ER6i og ER4p er som følger:

ER6i
Bilde

ER4p
Bilde


Nå har ikke jeg hørt ER6i...men kan fortelle at pluggene nå (etter LITT justering av ipod :redface ) leverer den bass som er i musikkbildet og med det "trøkk" som microelementer greier å levere. :thumleft

Godtvoksen

Re: Øreplugger ?

Legg inn av Godtvoksen »

hmmm...det er første gang jeg leser denne tråden. Vel, jeg får vel prøve øreplugger og se hvordan det er å kjøre med det. :oh

Brukeravatar
OleB
Innlegg: 641
Registrert: 15 aug 2009, 19:32
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA - 2011
Sted: Østfold

Re: Øreplugger ?

Legg inn av OleB »

Godtvoksen skrev:hmmm...det er første gang jeg leser denne tråden. Vel, jeg får vel prøve øreplugger og se hvordan det er å kjøre med det. :oh
:lol sånn tenkte jeg også ;e og oppdaget en helt ny verden :oh
proppa øra med 2x EAR og fant ut at det gikk an å høre seg selv tenke når man freste avgårde etter veien :prop:
med tiden skal jeg prøve litt propper med lyd :bananas men redd for å bli "revet med" :\m/:
-------------------------
Get the facts, or the facts will get you.
And when you get them, get them right, or they will get you wrong.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Øreplugger ?

Legg inn av Globe »

Jeg kjøpte i tillegg et par formstøpte plugger, uten høyttalere, men med utskiftbare filter. Kjøpte filter for å dekke stemmebruk, gjør at jeg kan prate i Scala Rider, uten vindsus og andre øvre frekvenslyder. Filteret slipper også gjennom dype frekvenser slik at Paralelltwinlyden, via LeoVince slipper igjennom :bananas :bananas :jada:


Jada oleB....nok en PrylBøg-historie :redface :lol

Godtvoksen

Re: Øreplugger ?

Legg inn av Godtvoksen »

Globe skrev: slik at Paralelltwinlyden, via LeoVince slipper igjennom
Jo, da forstår jeg jo alt.... :roll

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Øreplugger ?

Legg inn av Globe »

ok...i bilder ;e
Bilde + Bilde=Bilde

Godtvoksen

Re: Øreplugger ?

Legg inn av Godtvoksen »

:redface

Svar