Side 2 av 14
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Lagt inn: 16 feb 2010, 21:37
av Dexter
Ja, det er nok helt klart noe jeg bør ha. Har innlegg i jakken, men det er nok ikke tilstrekkelig
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Lagt inn: 18 feb 2010, 12:43
av Dortmunder
Hva med nyrebeltet ?????
Ser nesten ingen i Norge som kjører med denne, mens i Tyskland er det etter hjelmen den viktigste delen (har jeg følelsen av)....
Synspunkter ??
Dortmunder
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Lagt inn: 18 feb 2010, 12:59
av jhn
Æ har kombinert ryggskinne og nyreelte,litt smalt men likevel...På snescooter bruke æ et bedre belte med en
ganske solid ryggplate som dekker ca halve ryggen.Det føles veldig bra.Et nyrebelte gjør vel mest nytte ved
offroadkjøring,det skal vel først og fremst hindre nyrene i å ristes løs,trur ikke det har så veldig stor nytte ved ulykker
men mulig æ tar feil,har egentlig ikke tenkt så mye på det.
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Lagt inn: 18 feb 2010, 13:17
av Onsløv
Jeg kjører med
bullfilter 7 links ryggskinne, er det meningen at de brede borrelåsbeltene man har over vom'en skal fungere som nyrebelte?
Jeg er noe breiere enn personen på bildet, så ryggskinna går ikke så langt ut.
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Lagt inn: 18 feb 2010, 13:26
av Svolp
Dortmunder skrev:Hva med nyrebeltet ?????
Ser nesten ingen i Norge som kjører med denne, mens i Tyskland er det etter hjelmen den viktigste delen (har jeg følelsen av)....
Synspunkter ??
Dortmunder
Alle ryggskinner som går over skuldrene som en ryggsekk kontra den du legger i jakken har jo nyrebelte. Det er jo kraftige tøylige magefester nede og mange har også dobbel stramming, f,eks som det er på Halvarsson Track.
har jo også sett ryggskinner som bare har sånne tynne klipsfester ved magen og da støtter dem jo ikke opp noe som helst men trudde de fleste hadde med nyrebelte!
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Lagt inn: 08 mar 2010, 22:01
av oystein1988
Er dette:
http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/sec ... -Vest-0001" onclick="window.open(this.href);return false;
bedre enn en løs ryggskinne, som f.eks dette?:
http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/sec ... ector-0001" onclick="window.open(this.href);return false;
Tror at den vesten er myyye mer behagelig å ha på, og ikke minst mye raskere å ta på uten alle de stroppene osv! Dessuten glir den ikke opp, slik som ryggskinnen jeg bruker på alpint gjør

det er det værste som er, og der er det i tilegg stropper som går ned under lårene og opp igjen for å holde den nede... :o
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Lagt inn: 08 mar 2010, 23:51
av d.strand
Jeg kjører som regel med alt kjøreutstyr på, men har hendt at jeg ikke har gjort det for å f.eks dra på buttikken, er så jævla styr på en varm sommerdag og ta av seg av den vanlig buksa for å dra seg skinnbuksa. Men sko (som regel de svarte på det ene bildet mitt, som blir brukt til butikk kjøring, og ordentlig racing-sko som blir brukt litt mer fartsylte og lengre turer), Skinnjakka, hjelm og hansker blir alltid brukt.
Ryggskinna derimot, blir kun brukt på lengre turer.
Men for å svare på oystein1988 sitt spm. Jeg har to typer rykkskinner. Vanlig sånn med stropper, og en slik en vest. Begge fra alpint. Og det er uten tvil at vesten er den mest behagelige å bruke. MEN! Den er no så sinnsykelig varm å bruke også.. På en varm sommerdag så er det nesten uutholdelig å bruke vesten.
Men jeg vil anbefale å kjøpe vest

Må si at jeg ikke har brukt det med stropper siden jeg kjøpte vesten, den går til passasjeren

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Lagt inn: 09 mar 2010, 00:04
av AJ
Kjøpte et par slike på MC-Messa i Porsgrunn...:
chaps.jpg
Litt forskjeller, men i prinsippet samme løsning.
Tror nok helt sikkert at jeg kommer til å bruke denne på svært varme sommerdager i stedet for den vanlige kjørebuksa med alle de vanlige sikkerhetsdetaljene, som chap'en
ikke har...
Men den sjansen tar jeg. Om uhellet skulle være ute som hjelper skinn tross alt allikevel...
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Lagt inn: 09 mar 2010, 09:40
av tagesk
AJ skrev:
Men den sjansen tar jeg. Om uhellet skulle være ute som hjelper skinn tross alt allikevel...
Risiko er sannsynligheten for ulykke multiplisert med omfanget av skade.
Eftersom sannsynligheten for å tryne ikke påvirkes av om man har ryggskinne eller slike luftige bukser, avhenger
risikoen av skaden.
Eller med andre ord: Økningen i risikoen ved å glemme ryggskinnen er MYE høyere enn økningen i risikoen ved å droppe
kjørebuksen på en fin sommerdag.
Du har min støtte (for hva det nå måtte være verdt

).
[TaSK]
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Lagt inn: 09 mar 2010, 10:00
av AJ
tagesk skrev:
Eller med andre ord: Økningen i risikoen ved å glemme ryggskinnen er MYE høyere enn økningen i risikoen ved å droppe
kjørebuksen på en fin sommerdag.
Du har min støtte (for hva det nå måtte være verdt

).
[TaSK]
Glad for støtten

;)
Ryggskinnen er forøvrig alltid med
Like naturlig som sikkerhetsbelte.
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Lagt inn: 09 sep 2012, 10:18
av Globe
BUMP!
Mange nye medlemmer siden dette emnet ble startet, så da velger jeg å hente det frem for å vekke ny oppmerksomhet rundt hva vi ikler oss, for egen sikkerhets skyld!
Globe skrev:All The Gear All The Time ?
Konsekvent ved bruk av sikkerhetsutstyr? Sko-, bukse- og jakke med polstring og skjerming, hansker og hjelm... uannsett turens lengde og planlagte varighet, eller ??
Ser jo mye ulik bruk av dette i trafikkbildet (foruten hjelmbruk da).
Er du ATGATT-kjører på MC?
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Lagt inn: 09 sep 2012, 10:30
av AJ
Klokt å trekke fram denne tråden nå som høstsesongen er begynt. Det har allerede vært MC-ulykker med vilt involvert. Høsten er tiden hvor nettopp byksende vilt ut i vegbanen er noe vi skal være ekstra oppmerksomme på.
Det samme med rester av jord og gras etter traktorhjul fra utkjøringer fra gardsbruk og jorder.
Intervjuet for øvrig en kar nå nylig, som forulykket etter å ha møtt på grus i en sving på vegstrekningen vi kjørte da vi hadde Randsfjorden Rundt treffet her på Hadeland høsten 2010.
Han fikk jakka og hjelmen ødelagt, men skinnbuksa kun fikk kosmetiske skader. Dessverre hektet han ene beina fast mellom framflyttetsettet på cruiseren sin - en Suzuki Intruder - og fikk kompliserte knusningsskader i foten.
Men ellers kom han fra det uten en skramme og skrubbsår. Takket være godt kjøreutstyr.
Ikke minst lovpriste han bruken av hjelmen siden han skled et stykke bortover asfalten hvor hjelmen skrubbet godt mot vegdekket:
- Jeg var bevisst hele tiden og så asfalten gjennom visiret mens jeg skled bortover vegen flere meter, fortalte han.
- Tør ikke tenkte på hva som hadde skjedd om jeg ikke hadde brukt hjelm...
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Lagt inn: 09 sep 2012, 10:43
av taco
Bruker alltid fullt kjøreutstyr. Hjelm, hansker, støvler, ryggskinne og Cordura bukse/jakke. Har som regel jeans under buksa. På skikkelig varme sommerdager bruker jeg skinn-jeans. Denne er det ikke polstringer på, så da tar jeg det ekstra pent, og brukes ikke på lengre tur.
Bruker til og med gul vest - uten at vi skal ta DEN diskusjonen her. Det er i annen tråd det!
Har forøvrig satt inn foret i jakke/bukse nå. Det har bare vært 5-6 grader om morran de siste dagene!
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Lagt inn: 09 sep 2012, 10:48
av SuperMorten
Nå når tempen har begynt å falle, vil jeg kalle meg en MEAGATT-kjører.. Mer Enn All The Gear All The Time...
100 km/t ++ i over en time blir fort kaldt. Tar på meg så mye klær jeg klarer. Ull innerst. Fleece jakke og bukse, 3 par med sokker, vindtett hals, en ekstra ullgenser utenpå fleecen, og til slutt kjøreklær utenpå. Ser ut som storebroren til Terminator-Arnold når jeg er påkledd..
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Lagt inn: 09 sep 2012, 10:50
av Voodoodoo
Kjører stort sett med fullt utstyr, men av og til blir det letterer antrekk.
Kjørte i 40c i Kroatia i fjor og da røyk kjørejakka av. Beholdt ryggskinne og hansker, trur det er bedre å unngå heteslaget enn å tviholde på full mundur.
Har akt asfalt i 100 før så jeg veit hva slags eksem en får av det og tar sjansen.
Her hjemme blir det full pakke hver gang, varme er ikke et tema.
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Lagt inn: 09 sep 2012, 12:02
av AndreasB
Kommer veldig ann på. Kjører helst med bare hjelm på korte turer, cba å ta på meg alt. Om jeg kjører lengre turer pakker jeg som regel det ned på sykkelen, i tilfelle det blir kjølig.
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Lagt inn: 09 sep 2012, 12:03
av Kawasaki
Nei

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Lagt inn: 09 sep 2012, 12:58
av Smurfen
Ja For når en har vøre utfor en gang så sett en pris på verneutstyret ja :-)å

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Lagt inn: 09 sep 2012, 13:20
av ejs
Vanligvis bruker jeg fullt utstyr,unntatt på varme dager,da er det skinnjeans + militærstøvler,istedenfor kjørebukse & kjørestøvler.

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Lagt inn: 09 sep 2012, 13:54
av MaxTron
Bruker full rustning bestandig ja
Varierer litt med kordura og skinn etter humør og vær.
Bruker ei sånn "dongri / kevlar" bukse på riktig varme dager, og ett par perforerte racinghansker i skinn.
Får helt frysninger når æ ser folk som kjører uten hansker (ofte folk på store turbussa, og forstår det jo litt når det er varmt) og ikke minst når æ ser de med T-skjorte og shorts :-)å
Men vist æ skulle bevege mæ til riktig varme strøk så kan det vel hende æ letter på antrekket æ og.
Er nok farligere å være ukonsentrert fordi en er FOR varm

?
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Lagt inn: 10 sep 2012, 10:39
av TheHaughom
Bruker ikke full utrustning til/fra jobb, da det er maks 10 minutter i 30-40 km/t.
Da blir det bare brukt jakke, ryggskinne, hansker og hjelm.
Skal jeg kjøre noe utover det blir bukse og sko også med i bekledningen.

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Lagt inn: 10 sep 2012, 10:40
av AndreasB
HJemmefra til her jeg er nå ble det brukt vanlige sko, jeans, t-skjoret og en genser. (og hjelm)
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Lagt inn: 10 sep 2012, 10:41
av SuperMorten
AndreasB skrev:HJemmefra til her jeg er nå ble det brukt vanlige sko, jeans, t-skjoret og en genser. (og hjelm)
Genser...? Det er jo plussgrader jo... :-)å

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Lagt inn: 10 sep 2012, 12:37
av Globe
Her er jo en grei guide som peker på de viktigste "sonene" å dekke, samt gir noen talleksempler på skadeomfang:
[img]http://img.skitch.com/20120910-b6r2q7j6 ... 847hcq.jpg[/img]
(Klikk på bildet for å lese guiden)
(Hentet fra: http://www.rta.nsw.gov.au )
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Lagt inn: 10 sep 2012, 13:14
av Flattop
Nei