Gadgethjørnet :-)

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Gadgethjørnet :-)

Legg inn av tagesk »

Første test av min SPOT Tracker er her.

Liggende i tankvesken.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

mekkern
Innlegg: 7641
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Gadgethjørnet :-)

Legg inn av mekkern »

tagesk skrev:Efter at jeg, som til og med har en doktorgrad i "electrical engineering", for ikke så lenge siden brukte DC-argumenter
i en AC-setting, og ble vennlig men meget bestemt skutt ned av Hr. Mekkern, forventer jeg ikke at noen har tillitt
til mine utregninger her på forumet.

Så du gjør rett i å be om a second opinion :lol

[TaSK]
Åjoda....bare den massakeren du hadde på elnettet på bamsefar har opprettet eventuelle kalkulasjonsforvirringer.. :notworthy: forferdelig mye ledninger for 2 coiler 2 dyser og litt lys.... :knegg
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Gadgethjørnet :-)

Legg inn av MaxTron »

Duville skrev:
Globe skrev:Sitter her på Gardermoen med min iPad på fanget :thumleft

Dette er en gadget som var i kategorien: "må ha", før jeg anskaffet den, etter noe tids bruk gikk den ned en kategori.........for så å klatre opp til øverste kategori igjen etter å ha kommet i skikkelig "rutinebruk" Har den stort sett med meg på jobbreise, først sammen med bærbar pc (eller Mac da ;-) ) men nå ligger den bærbare igjen hjemme. trenger den ikke for å kunne dekke jobbreisebehovet jeg har.

Det eneste jeg merker jeg savner......noe jeg faktisk er litt overrasket over......er piltastene. Det er et helv.... knot å sette fingeren ned på rett sted når man ønsker å redigere i en tekst...bl.a. ](*,)

Men jeg må si at nå begynner tastaturet å sitte i fingrene, og fingerteknikken sitter såpass inne at det virker effektivt å bruke den......smooth ;-)

Til våren skal den være med i kartmappa på tankbag.....med TomTom installert ;e

Hei Globe

Var det vont å få den tatoveringen?

TomTom - hadde ikke du Garmin???
Truur han mener at det går an å INNSTALLERE TomTom på ipaden, så den kan fungere som en stor GPS, går ut ifra at det trengs en sånn liten GPS-antenne som en plugger i enUSB-inngang.

@ Globe: Vist dette fungerer så bra at du vurderer å selge din Garmin 660 så er æ interessert, Æ spurte først!! :D
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Gadgethjørnet :-)

Legg inn av Duville »

MaxTron skrev:
Duville skrev:
Globe skrev:Til våren skal den være med i kartmappa på tankbag.....med TomTom installert ;e

Hei Globe

Var det vont å få den tatoveringen?

TomTom - hadde ikke du Garmin???
Truur han mener at det går an å INNSTALLERE TomTom på ipaden, så den kan fungere som en stor GPS, går ut ifra at det trengs en sånn liten GPS-antenne som en plugger i enUSB-inngang.

@ Globe: Vist dette fungerer så bra at du vurderer å selge din Garmin 660 så er æ interessert, Æ spurte først!! :D
MaxTron: Joda, jeg skjønte jo det og da erstatter han kanskje Garminen - Satt bare og så i gjennom en del videoer fra en berømmelig tur rundt en fjor i sommer - i går faktisk - skulle ikke tru det var mulig at det bare er noen få måneder siden det var sånn - men der var det også bilde av veien foran, styret og noen tall som forandret seg noe veldig mellom det ene og det andre, veldig ofte var det bare xx tall der og så denne Garminen plassert midt på styret. Er ikke sikker på om brettet på tanken er like bra - litt langt unna veien til aktiv bruk liksom......

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Gadgethjørnet :-)

Legg inn av MaxTron »

Duville skrev:Til våren skal den være med i kartmappa på tankbag.....med TomTom installert ;e

Hei Globe

Var det vont å få den tatoveringen?

TomTom - hadde ikke du Garmin???[/quote]
Truur han mener at det går an å INNSTALLERE TomTom på ipaden, så den kan fungere som en stor GPS, går ut ifra at det trengs en sånn liten GPS-antenne som en plugger i enUSB-inngang.

@ Globe: Vist dette fungerer så bra at du vurderer å selge din Garmin 660 så er æ interessert, Æ spurte først!! :D[/quote]

MaxTron: Joda, jeg skjønte jo det og da erstatter han kanskje Garminen - Satt bare og så i gjennom en del videoer fra en berømmelig tur rundt en fjor i sommer - i går faktisk - skulle ikke tru det var mulig at det bare er noen få måneder siden det var sånn - men der var det også bilde av veien foran, styret og noen tall som forandret seg noe veldig mellom det ene og det andre, veldig ofte var det bare xx tall der og så denne Garminen plassert midt på styret. Er ikke sikker på om brettet på tanken er like bra - litt langt unna veien til aktiv bruk liksom......[/quote]
:-$ Hyysj da, klart det her bli bra!! Gjør garmin helt overflødig, GARRANTERT!! Og da kan den jo like godt selges, og nesten ny er også bukt :moi:
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Gadgethjørnet :-)

Legg inn av Duville »

Skal ikke si ett ord jeg :-# :mk (-har sånn Garmin jeg og og den skalikke selges det er no sikkert og visst....)

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Gadgethjørnet :-)

Legg inn av Globe »

Så så så...her skal nok intet selges...dere vet da vel det gutter.....gadgetfreaker kjøper...men det å selge; det er er det ingen automatikk i selv om man har dobbelt av noe ;e



@Snikkeren: Joda, det er samme metode for markørplassering og flytting på iPad og iPhone, det er bare det at når man sitter og skriver på iPad virker det så "unaturlig" å måtte opp på skjermen og knote med fingeren for å plassere markøren der man vil endre (legge til, slette eller annet). Det hele fremstår langt smidigere på iPhone, for da sitter man med alt innenfor normal fingerbredde/lengde. Men selv på iPhone synes jeg det er et "herk" selv om problemet ikke er så markant der. F.eks det å skulle skrive noe i en ramme, sånn som her på forumet, så tar det laaaangt tid å få markøren til å flytte seg nedover i en rute. Da hadde piltaster gjort det hele langt mer smidig ved å kunne "scrolle". Vil nok tro at neste versjon av softkey til iPad kommer med piltaster. Har benyttet BlåTann-tastatur til den, hjemme, og det er da langt mer smidig å bruke...synes jeg da :D

@MaxTron: TomTom er installert..og funker som gull det, uten noen ekstra duppedingser koblet til. :thumleft

@DuVille: Garmin gir så mye kjekk tilleggsinformasjon fra turen, samt er den helt fantastisk med tanke på hvordan den håndterer 2 blåtannkilder, musikk og telefoni...samt er den heavyduty nok og laget for mc-bruk. Storforøyd med Zumo'n :thumleft

Ellers så skal også Galaxy Tab til pers i kartmappa når sesongen starter. Den har litt dårligere apper for GPS, men det har så mye annet (fullstendig telefoni og meldingstjeneste, god musikkhåndtering + +)....hmmm...må sjekke hvor mange watt TDM'n greier å håndtere ;e

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Gadgethjørnet :-)

Legg inn av Globe »

tagesk skrev:Første test av min SPOT Tracker er her.

Liggende i tankvesken.

[TaSK]

Nei du verden...SÅ KULT!!

Tillater meg å legge ut et snapshot av kartet ditt:

Bilde

Kan du nå i ettertid redigere/registrere strekningen mellom punktene som er markert? Tenker da på om du kan dra linjen slik at den følger den veien du kjørte fra et punkt til det neste? Når du sender punktregistrering, kan du så hente disse opp i google maps også?

Etter første gangs testing....hva tycker du? :mk

-Glbe-

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Gadgethjørnet :-)

Legg inn av tagesk »

Globe skrev: Kan du nå i ettertid redigere/registrere strekningen mellom punktene som er markert? Tenker da på om du kan dra linjen slik at den følger den veien du kjørte fra et punkt til det neste? Når du sender punktregistrering, kan du så hente disse opp i google maps også?
Globe
Og ikke bare det, den har fem knapper:

0) "Tracking" av og på. På kartet er "tracking" på. Da sender den ut en melding (via satelitt) som mottas av SPOT og lastes inn i kartet. Kan altså skrus av og på. Den sender ut en "track" hvert tiende minutt.

1) "OK"-knapp. Dette er de "radio" merkene du ser. Jeg har trykket på OK-knappen. I tillegg til merking på kartet så sendes det en epost med posisjonen (og en tekst jeg har valgt "Alt er OK") til et sett av venner og bekjente som følger med. I tillegg (!) sendes det SMS til inntil ti telefoner med samme beskjed.

2) "Custom". Denne knappen bruker jeg til å merke "dette var et kult sted". Posisjonen kommer frem på kartet. I tillegg kan man, om man ønsker, sende epost og/eller SMs til inntil ti personer med posisjonen og selvvalgt tekst.

3) "Trenger assistanse". Denne knappen er beskyttet av et deksel og kan ikke trykkes ned utilsiktet. På samme måte som de to andre går det epost og SMS til inntil ti personer. Dette kan man bruke om man får motorstopp eller likgnende et sted hvor det ikke er GSM dekning.

4) "SOS". Alarmsentralen i USA setter igang en full-skala redningsaksjon.

Det hele i en dings som bare er 90 x 65 mm og veier omlag 100 gram.

Bilde

Jeg er glad jeg har en, og lei meg jeg ikke får prosenter av salget når dere kan studere kartet mens vi kjører rundt i Portugal
om noen uker.

[TaSK]

(er jeg Konge på dingse-haugen nå?)
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Gadgethjørnet :-)

Legg inn av Globe »

Hmmmm...da spørs det om ikke fingern og kortnummer må til pers her....

Bilde

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Gadgethjørnet :-)

Legg inn av tagesk »

Globe skrev:Hmmmm...da spørs det om ikke fingern og kortnummer må til pers her....
Jeg kjøpte min på Amazon.co.uk og fikk den levert tre dager senere.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Gadgethjørnet :-)

Legg inn av Globe »

tagesk skrev:
(er jeg Konge på dingse-haugen nå?)

Om ikke konge, riktig enda.......så har du snart kongsdattera og halve kongerike ihvertfall.....

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Gadgethjørnet :-)

Legg inn av MaxTron »

"Nei du verden...SÅ KULT!!" !???!

En duppedings som via ett dataprogran forteller mæ at æ faktisk har vært der æ allerede veit æ har vært!?!

Må vel være tidenes waste of money!!

Ser nytten i denne vist man skal på fjellet uten mobildekning, gjelder jo forsåvit vist man kjører moyorsykkel utenfor veier og mobildekning, da kan de hjemme se at du har nådd dagens mål, og du kan sende signal sånn at de ser du er i live.

Befinner du deg derimot på vanlige veger, og du skal overnatte på plasser med strøm og mobildekning er det bare å ringe...
(strøm har en jo forresten fra sykkelen nok til å lade mobil)
I tillegg har han vel GPS fra før som forteller hvor du har vært vist du ikke vet det??

Sikker på navnet på denne dingsen ikke begynner med "i" ???

Kansje æ ska håll mæ bort fra den her tråden heretter.....?
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Gadgethjørnet :-)

Legg inn av Globe »

MaxTron skrev:"Nei du verden...SÅ KULT!!" !???!

En duppedings som via ett dataprogran forteller mæ at æ faktisk har vært der æ allerede veit æ har vært!?!

Må vel være tidenes waste of money!!
MaxTron: :orefk Slike spørsmål må en aldri stille en gadgetfreak...fordi.....fordi......det finnes ikke svar på det!! Vi liker det fordi...fordi...det funker som det gjør :redface :redface ;e


MaxTron skrev: Kansje æ ska håll mæ bort fra den her tråden heretter.....?
:oh Neeeiii....dette kommer vi over :prf :lol

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Gadgethjørnet :-)

Legg inn av MaxTron »

Ja går sikkert HELT fint å selge enda mere "i-sand" til en gadgetfreak i sahara :lol

God bedring :mk
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Svar