Automatisk lett lappen?

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Duville »

Det man egentlig setter opp mot hverandre her er på den ene siden

- å lære det tekniske ved å håntere sykkelen med kontrastyring, riktig bremseteknikk og å lære å lese trafikkbildet ute i trafikken i kjøretimer etc

kontra

20 - 30 års erfaring med bil ute i trafikken - hvor de fleste som tar opp MCkjøring er i overkant intressert i å kjøre bil og MC. Disse har brukt de siste 20 - 30 årene til å lære seg trafikkmønster og reaksjoner fra øvrig trafikk, hva som kan forventes av andre, (muligens) en noen større selvinnsikt og kunnskaper om egen og andres begrensninger i trafikken og å kunne forholde seg til disse erfaringene. Det er vel erfaring det kalles? - nesten ett sjellsord i dag men likevel er greit å ha med seg nå man skal lære teknikken med kontrastyring og riktig bruk av bremser hvis man ikke kan det fra tidligere.

Jeg tror med hånden på hjertet, at de som i 70 - 80 åra tok lappen og kom "levende gjennom" de første årene, kanskje ikke er like dyktige til å håntere sykkel teknisk, tar dette igjen i fullt monn når det gjelder å lese trafikkbildet og ikke minst økte kunnskaper om egne begrensninger slik at totalen er at de er vel så sikre i trafikken som en 18 - 25 åring med 40 timers kjøreopplæring er i trafikken selv om de har hatt 20 års pause.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Snikkeren »

Jeg tror ikke jhn mente at en 22 åring med fersk mc lapp er flinkere enn en 55 åring som har tatt opp igjen mc-livet. Jeg tror han mener at en 22 åring i dag er flinkere enn det 55 åringen var da han hadde fersk mc-lapp.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Godtvoksen

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Godtvoksen »

Duville skrev:Det man egentlig setter opp mot hverandre her er på den ene siden

- å lære det tekniske ved å håntere sykkelen med kontrastyring, riktig bremseteknikk og å lære å lese trafikkbildet ute i trafikken i kjøretimer etc

kontra

20 - 30 års erfaring med bil ute i trafikken - hvor de fleste som tar opp MCkjøring er i overkant intressert i å kjøre bil og MC. Disse har brukt de siste 20 - 30 årene til å lære seg trafikkmønster og reaksjoner fra øvrig trafikk, hva som kan forventes av andre, (muligens) en noen større selvinnsikt og kunnskaper om egen og andres begrensninger i trafikken og å kunne forholde seg til disse erfaringene. Det er vel erfaring det kalles? - nesten ett sjellsord i dag men likevel er greit å ha med seg nå man skal lære teknikken med kontrastyring og riktig bruk av bremser hvis man ikke kan det fra tidligere.

Jeg tror med hånden på hjertet, at de som i 70 - 80 åra tok lappen og kom "levende gjennom" de første årene, kanskje ikke er like dyktige til å håntere sykkel teknisk, tar dette igjen i fullt monn når det gjelder å lese trafikkbildet og ikke minst økte kunnskaper om egne begrensninger slik at totalen er at de er vel så sikre i trafikken som en 18 - 25 åring med 40 timers kjøreopplæring er i trafikken selv om de har hatt 20 års pause.
:janikk

Godtvoksen

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Godtvoksen »

Snikkeren skrev:Jeg tror ikke jhn mente at en 22 åring med fersk mc lapp er flinkere enn en 55 åring som har tatt opp igjen mc-livet. Jeg tror han mener at en 22 åring i dag er flinkere enn det 55 åringen var da han hadde fersk mc-lapp.
Aha:

Vent ikke, skyt han!
Vent, ikke skyt han!

og sånn går no livet, eller....

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Crinos »

Jeg er helt for at det bør være en form for begrensning på MC.. I grunnen mener jeg at det bør være en form for begrensning på bil også. Men faktum er ikke at det er farten (effekten) alene som er årsaken til ulykker, men vettet til den som kjører.

Mange av ulykkene er forutsaket av folk somhar litt for store tanker om sine egne egenskaper, og de groveste ulykkene er vel mer forutsaket av folk med lang erfaring på MC kontra de med kort/liten erfaring.

Hele denne greia har jeg diskutert opp og ned i mente med min søster, som sitter med blant annet slike ting til det dagelige i hennes jobb i SVV.

Utorlig å høre på noen av de forslagene som kommer opp som økt sikkerhet for oss MC folk. Men dette er litt side-tracking.

Topic har mer eller mindre blitt besvart med at har man B får man ikke rett til lett MC, men man får moped. Man har også lov til å kjøre 4-hjuling med mer enn 125cc på B lappen.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Intruder »

:knegg :knegg Er vel dumt å skrive her bare fordi en er enig,så jeg velger
å skrive at jeg slett ikke er uenig.. :lol :lol
Noen liker moren og andre liker farer..... *mas
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av MaxTron »

Denne grafen viser jo selvfølgelig ingenting om andelen som fikk lappen på "gamlemåten", den viser bare ett forhold mellom "MC-bestanden" i Norge fra 1995 til 2010 og antall drepte og skadde på MC i samme tidsrom. Hvordan det var før 1995 ser vi vel en antydning av...?

Min oppfattning av dette er at bedre og mere opplæring har hjulpet, samtidlig har sikket andelen av "eldre" og forsiktige førere også økt i samme perioden, men tror ikke dette har utgjort hoveddelen av den gledelige utviklingen.
Bilde

Når det gjelder antydningen om at æ er ukonsekvent så var det en NØDVENDIGVIS en plass inni der var det ikke?

Forøvrig er vel helt klart de tryggeste førerene de som har fått lappen på "gammelmåten", har kjørt sykkel hele tiden, og som fortsatt er iblant oss, m.a.o. de som har klart seg de første åra og etter hvert har tilegna seg kunnskap og erfaring SJØL. På toppen av en nesten ikkeeksisterende gtunnopplæring.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Godtvoksen

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Godtvoksen »

MaxTron skrev:
Når det gjelder antydningen om at æ er ukonsekvent så var det en NØDVENDIGVIS en plass inni der var det ikke?
Vel, det ble plutselig litt uklart for meg hva du egentlig mener... :dontknow

Jeg får vel da anta at du mener når forsikringselskapene gir eldre MC-førere som ikke har kjørt MC på over 30 år flere tusen kroner i avslag på MC-forsikring så er det en slags form for Honnørrabatt og ikke noe annet?

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av MaxTron »

Godtvoksen skrev:
MaxTron skrev:
Når det gjelder antydningen om at æ er ukonsekvent så var det en NØDVENDIGVIS en plass inni der var det ikke?
Vel, det ble plutselig litt uklart for meg hva du egentlig mener... :dontknow

Jeg får vel da anta at du mener når forsikringselskapene gir eldre MC-førere som ikke har kjørt MC på over 30 år flere tusen kroner i avslag på MC-forsikring så er det en slags form for Honnørrabatt og ikke noe annet?
For å si det sånn: Det at en som er "eldre" prøver å kjøre sånn at ulykken ikke skal oppstå (det gjør forsåvidt æ og, men æ er vel litt mitt imellom..?) gjør ikke at en klarer seg bedre den dagen ulykken IKKE er til å unngå.

Nå er jo denne grafen som sagt basert på skadde og døde. Går ut ifra at mye av utgiftene til forsikrinsselskapene er skader på plast o.l. som ikke nødvendigvis har medført personskade.
Er også så mistenksom til forsikringsselskap at æ trur at de ser det som en fordel å holde på myten om at de unge har uforholdsmessig mange ulykker selv om dette kanskje ikke medføre like mye riktighet som det gjorde for foreksempel 10 år siden.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
MrErling
Innlegg: 195
Registrert: 23 feb 2011, 14:55
Motorsykkelen din: Retro & muscel Bikes
Sted: Drammen

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av MrErling »

Jeg tok mc-lappen som privatist i 10. april1973, som ble automatisk oppdgradert til tung mc ved fylte 18 år.
For en 16-åring, var det en svært merkelig opplevelse å lære å mestre og kjøre ulovlig (med egen 125 cc'er) før man dro til "Bilsakkyndig” (Statens Vegvesen) for å "ta lappen", som da lå på Rundtom i Drammen.
Opplevelsen har tydeligvis satt seg fast, siden jeg skriver om den.
Rykte i kameratflokken var at alle kunne kjøre MC ‘n frem til bygget til Bilsakkyndig, men huske på å slå av motoren, og trille MC ‘n inn på parkeringsplassen dems.
Grunnen er vel innlysende?
Det er vel ikke så smart å provosere "Bilsakkyndig" på oppkjøringsdagen, ved å kjøre inn foran dem.
Det var og er jo ulovlig å kjøre uten lappen(!)
.. hørt slikt da?
Hvordan skulle man ellers lære å kjøre mc?
For det var ingen mc-kjøreskoler i 1972 / 73
Her er bildet av "klenodiet" i grønn plast med papirsider og blekkskrift.
BildeBilde

Men billig var moroa, selv om krona var litt mere verdt på den tiden.
Jeg husker ikke nøyaktig, men lappen kostet mindre enn 100,- (hundre) kroner. høhehe.. ..

Har siden da, prøvd å kjøre litt mc :prop:

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av ArcticTiger »

Å nå, 37 år etterpå, så kjører du sykkel på 1550ccm, fortsatt uten "autorisert" opplæring!! :oh

Godtvoksen

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Godtvoksen »

MrErling skrev:Jeg tok mc-lappen som privatist i 10. april1973, som ble automatisk oppdgradert til tung mc ved fylte 18 år.
Jeg tok MC-lapp 08. juli 1972, og det ble siden automatisk oppgradert som ditt. Og i dag kjører jeg 1800 cc og har hatt tre timers rustløsnigskurs i fjor. I tillegg har jeg vært medlem her på mcsiden.no ca et år og lært fått lært en hel masse ting om sikkerhetsutstyr mv. Jeg tror nettsteder som dette hever kunnskapsnivået om trafikksikkerhet på en svært god måte, faktisk tror jeg at en lærer mer på denne måte en hva et 40 timers teorikurs kan rekke å lære deg... :thumleft

mcsiden.no = sikrere MC-førere :thumleft

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Dexter »

Jeg er tilbøyelig til å tro at en 22 åring rent teknisk kan være flinkere enn en 55åring som plutselig vil ta i bruk en A som har vært ubrukt på lappen i mange år. Men - ja det er noe mer... den samme 22åringen har ikke samme trafikkale erfaring og vil sannsynligvis i kombinasjon av det og alder være mye mer risikovillig og impulsiv enn det denne 55åringen vil være. Derav risikoen gjenspeilet i forsikringen... dog har jeg sett en del merkelige manøvere fra eldre "ny-mc-ister" og jeg har sett hva en ung sjåfør klarer å få til. Den eldre herren knoter det til teknisk, men klarer seg fordi han plasserer seg mindre risikoutsatt i forhold til annen trafikk mens 22åringen havner i situasjoner fordi han er mer offensiv og frempå. Dersom 55åringen fikk litt mer tekniske ferdigheter og 22åringen fikk litt mer trafikal erfaring så ville vel disse 2 til slutt møtes på ferdighets- og sikkerhetsskalaen og er vel faktisk det som skjer i praksis etterhvert som dem kjører.

Jeg synes uansett at det er en betryggende tanke å vite at de jeg møter eller kjører sammen med på 2 hjul har hatt mer kjøreopplæring på MC enn "bare" 3-4 timer i 1976...

Dog kan man ikke overføre allværdens med erfaring, den må man opparbeide selv. Derfor mener jeg at en balansert opplæring må til, men om vi i dag har passert det magiske punktet for denne balansen vet jeg faktisk ikke. Den dose kjøring jeg fikk i 2003 synes jeg var passelig faktisk. Jeg lært mye om sykkelen, fysikken, meg selv, reaksjoner, plassering, nødbremsing, kontrastyring osv som jeg er glad for at jeg har fått. Så må jeg erfare og lære meg å anvende den innledende kunnskapen kjøreskolen ga meg. Jeg er alltid litt stiv og usikker på våren - hvorfor? Jo, fordi det er litt ferskvare også dette greiene her som vi skal mestre som bedre og mer forutseende sjåfører enn vi trenger å være når vi kjører bil.

Sikker mange flere momenter her jeg kunne berørt, men dette er nå mine tanker i kort om temaet.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av jhn »

Godtvoksen skrev:
Snikkeren skrev:Jeg tror ikke jhn mente at en 22 åring med fersk mc lapp er flinkere enn en 55 åring som har tatt opp igjen mc-livet. Jeg tror han mener at en 22 åring i dag er flinkere enn det 55 åringen var da han hadde fersk mc-lapp.
Aha:

Vent ikke, skyt han!
Vent, ikke skyt han!

og sånn går no livet, eller....
Nei, æ mente det nok på den værst tenkelige måten, men legg merke til at æ sa "mc-fører", ikke trafikkant.
Æ mene fremdeles det e mye nyttig lærdom de "eldre" har gått glipp av. Æ trur også det finnes en del eldre mc-folk som kjører veldig pent, så pent
at de aldri har måttet foreta en unnamanøver eller en nødbrems og egentlig aldri har prøvd noen av delene. Noen ting bør man lære av fagfolk,
og øve på i ettertid, men motorsykkelkjøring e heldigvis ikke en sånn ting.Æ har aldri før hørt noen som har forsvart sin manglende kjøreopplæring
på denne måten, alle andre bruker å si noe ala "det e jo et under at det gikk godt" eller "æ skulle hatt mæ et kurs, eller et par kjøretimer" eller
"æ burde ikke hatt lov å kjøre mc, æ kan det ikke, æ har aldri lært det."
E det mange her som kunne sagt til poden med et to år gammelt bilsertifikat, "se her gutten min, ta pappa sin ZZR1400 (f.eks) å kjør dæ en tur,
du lærer underveis" :sk?
No rusle æ bortover mot eksekusjonspeletongen å stille mæ :sorry

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Dexter »

jhn skrev: Æ mene fremdeles det e mye nyttig lærdom de "eldre" har gått glipp av. Æ trur også det finnes en del eldre mc-folk som kjører veldig pent, så pent at de aldri har måttet foreta en unnamanøver eller en nødbrems og egentlig aldri har prøvd noen av delene.
Dette tror jeg det er mye riktig i...

Så tusler jeg bort til eksekusjonspeletongen sammen med jhn og stiller meg :knegg
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Svar