Vask og polering/voks

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av Bringisen »

bjornen skrev:
MrPitlane skrev:
bjornen skrev:heisan,
var noe uheldig under polering i høst og klarte å søle polish på plast/gummi.
dette har "trukket ned i plasten"/ lagd grå flekker.
Noen som har ideer om hva jeg kan bruke for å få det bort :scratch
Autoglym bumpercare kan virke. Er plasten sort kan også sort Turtlewax virke. :thumleft
takker :thumleft ,jepp, plasten er sort, får prøve Autoglym bumpercare
Det er et kjent problem , det kan være lurt å maskere med maskeringstape på sort plast før voksing.

Min erfaring med å kun bruke AG Bumpercare og andre plastfornyere er at det ikke virker så veldig lenge før det hvite blir synlig igjen.

Jeg har brukt denne avfettingen først http://www.scandicshine.no/index.php?ro ... duct_id=63" onclick="window.open(this.href);return false;
Påført med tannbørste eller annen børste. Vasker så godt , tørker og så påfører AG Bumpercare eller SW Protection Matt.
Da føler jeg at problemet er løst , det viktigste er å ikke la voksrestene sitte forlenge før det taes. Jo lenger det sitter , jo mer jobb få det bort.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av LordShaft »

MrPitlane skrev:Jeg pleier alltid etter vask å gi motor og Potter en dusj WD40. Ryker litt ved oppstart, men sørger for blanke rør og blank motor, og så føles det som motor og rør blir enklere å holde rene. :prop:
Jeg har hørt rykter om at WD40 ikke er å få kjøpe lengre. Det er trukket fra markedet da det er funnet gasser som ikke er helt god å få i seg. Blir det samme nytten å bruke CRC 5-56? :-k

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av TBI81 »

LordShaft skrev:
MrPitlane skrev:Jeg pleier alltid etter vask å gi motor og Potter en dusj WD40. Ryker litt ved oppstart, men sørger for blanke rør og blank motor, og så føles det som motor og rør blir enklere å holde rene. :prop:
Jeg har hørt rykter om at WD40 ikke er å få kjøpe lengre. Det er trukket fra markedet da det er funnet gasser som ikke er helt god å få i seg. Blir det samme nytten å bruke CRC 5-56? :-k
Snedig tips igrunn, dette må jeg prøve. Aldri hørt om eller sett gjort. Blir ikke fort mye gris på lakk, eller påfører du kanskje rørene med fille? :-)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av LordShaft »

Så at Akrapovic anbefaler å sette inn både potte og rør med wd40 eller lignende sprayer. Også skal du tørke lett over med en tørr fille. Dette for at potten og rørene skal holde seg rene og motstandsdyktig mot skit osv lengre.

Så sikkert ikke dumt å legge seg til dette som vane :thumleft

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av MrPitlane »

LordShaft skrev:
MrPitlane skrev:Jeg pleier alltid etter vask å gi motor og Potter en dusj WD40. Ryker litt ved oppstart, men sørger for blanke rør og blank motor, og så føles det som motor og rør blir enklere å holde rene. :prop:
Jeg har hørt rykter om at WD40 ikke er å få kjøpe lengre. Det er trukket fra markedet da det er funnet gasser som ikke er helt god å få i seg. Blir det samme nytten å bruke CRC 5-56? :-k
Hvis de inneholder farlige gasser, er min magefølelse : løp og kjøp :lol .

Ser at WD40 i allefall er tilgjengelig via Clas Ohlson.

Brukte Shell universalspray tidligere, men det er ikke å få tak i lenger. Ser ikke bort fra at 5-56 gjør samme nytte.

Bruker fille på de stedene det ikke er lett å spraye, da det ikke blir pent på kåpedelene. :-)å

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av LordShaft »

Jeg fikk nettopp høre at vi måtte ta ut wd40 av lagerbeholdningen vår på jobb. Ble ikke så veldig klok på grunnen.

Det er hvertfall ikke godkjent lengre? Jaja får trille meg innom chlas olsshon å kjøpe litt ekstra i morgen da :-P :-p

Sendt med Note2

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av Andreas »

LordShaft skrev:Jeg fikk nettopp høre at vi måtte ta ut wd40 av lagerbeholdningen vår på jobb. Ble ikke så veldig klok på grunnen.

Det er hvertfall ikke godkjent lengre? Jaja får trille meg innom chlas olsshon å kjøpe litt ekstra i morgen da :-P :-p

Sendt med Note2
Sist jeg oppdaterte databladene på jobb, så fikk vi beskjed om at WD-40 på aerosolbokser måtte bort. Men WD-40 på dunk som brukes i pumpekanne (sånn JIF-sprayflaske), kan vi fortsatt ha :prf

Men "på land" så har jeg ikke sett noe indikasjon på at WD-40 i aerosolform skal forsvinne....

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av LordShaft »

Får ta opp dette med HMS ansvarlig på jobb ;-) wd40 er brukenes på alt, unntatt brødskiven

Sendt med Note2

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av LordShaft »

Kom over denne på chlas olsshon i dag (eller hvordan det skrives)
Bilde

Må si denne funket god knall. Om det er det beste å bruke skal jeg ikke si noe om. Måtte ha noe å fjerne vei og saltstøv før jeg får de produktene er jeg bestilt fra tidligere i denne tråden:-)

Hadde offisielt den første stor vasken på ny sykkelen i dag :drg

Sendt med Note2

Brukeravatar
AleksanderRH
Innlegg: 53
Registrert: 01 apr 2013, 13:52
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 600 1998
Sted: Gursken/Stjørdal

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av AleksanderRH »

Kan anbefale Meguiars NXT All Metal Polish for den som vil ha skinnende blank eksospotte og rør. :-)

Bilde

Ganske grei pris er det også - og drøy i bruk. Påfører dette med pads.
Kawasaki ZZR 600 1998

2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av MrPitlane »

AleksanderRH skrev:Kan anbefale Meguiars NXT All Metal Polish for den som vil ha skinnende blank eksospotte og rør. :-)

Bilde

Ganske grei pris er det også - og drøy i bruk. Påfører dette med pads.
Hvem selger den? :-k

Brukeravatar
AleksanderRH
Innlegg: 53
Registrert: 01 apr 2013, 13:52
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 600 1998
Sted: Gursken/Stjørdal

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av AleksanderRH »

MrPitlane skrev:
AleksanderRH skrev:Kan anbefale Meguiars NXT All Metal Polish for den som vil ha skinnende blank eksospotte og rør. :-)

(bilde)

Ganske grei pris er det også - og drøy i bruk. Påfører dette med pads.
Hvem selger den? :-k
Mekonomen i Stjørdal hadde dette inne som stardardvare. :-)

Kommer til å kjøpe mikrofiber-hanske og noe poleringsmiddel til plast neste gang jeg er der - kanskje i morgen.

Ble veldig fornøyd med Meguiars-produktene. :-)

Tror jeg betalte 149 eller noe sånt for metallpolishen. :yeyeye
Kawasaki ZZR 600 1998

2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av LordShaft »

er det slipemiddel i denne på lik linje med autosol? :scratch

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av JK95 »

På Hysesangen min bruker jeg følgende vaskerunde:

Fukte sykkelen med rennende vann
Spraye på Turtle Wax Extreme Prewash, lar den virke litt
Spyler av dette med hageslangen
Vasker sykkelen med svamp og bilshampo, spyler av dette
Lar den enten tørke selv eller tørker den med noe gammelt tekstil
Poleres med Autoglym våtpolish

Dette synes jeg funker rimelig bra :prf

Brukeravatar
AleksanderRH
Innlegg: 53
Registrert: 01 apr 2013, 13:52
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 600 1998
Sted: Gursken/Stjørdal

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av AleksanderRH »

LordShaft skrev:er det slipemiddel i denne på lik linje med autosol? :scratch
Det vet jeg ikke. Selgeren pratet om aktive polymere eller noe sånt, men når den er så effektiv som jeg synes den er så må det da være noe lurt oppi? :P :p
Kawasaki ZZR 600 1998

2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS

Svar