Side 4 av 40

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Lagt inn: 18 jul 2011, 07:34
av fikse
Gizmodude skrev:Dette var skikkelig morro lesning :thumleft

Så lekker ut den Duke'en gitt :prf
Veldig hyggelig sagt av deg :-)

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Lagt inn: 19 jul 2011, 20:39
av fikse
Fikk utført service i går, hos Ride Bergen. Så langt jeg kan se har de gjort den jobben som skal gjøres, og det pent og pyntelig. Olje og filter byttet, nå står det Motorex 10W-40 delsyntet på den. De har selv anmerket dugg i 2 blinklys, og de vil holde det under oppsyn, og evt utbedre på neste service. Jeg hadde ikke tenkt å bry med denslags, men de har jo rett, det skal ikke være dugg i de.
Ingen justering nødvendig på ventiler, eller styrelager.
De byttet en O-ring på slangestussen til ekspansjonstanken, nå virker det som at den sitter som den skal :thumleft Og så fyllte de opp med frostvæske, siden jeg måtte fylle 2 DL med kokt vann, etter at tanken fikk et akutt anfall av inkontens :oh :D
De fant at gjengene i godset til oljefilteret var noe "mørnet", siden jeg har prøvd å teite disse med 12Nm, slik håndboken sier...
Ifølge verkstedsmanualen skal disse teites med 8Nm, men de pleide å være en anelse mer forsiktig, igrunnen bare teite lett med håndverktøy, og heller bruke Loctite. Spør du meg er dette lokket en ganske svak patent. Men men, gjengene fikset nå, så...
De hadde ikke funnet noe mer spon i noen filtre, så oljebyttene mine har nok gjort den jobben de skal. Bra!
"Selvsagt" hadde de ikke fått papirene fra Østerrike, så det ble ikke noe fjerning av fartssperren i denne omgang.
Fikk gitt tilbakemelding om ubrukelige monteringsanvisninger til bakstussen og dårlige tilpasninger. De var igrunnen ikke særlig overrasket :scratch
Merket umiddelbart at den nye oljen er noe glattere; den går lettere/penere inn i gir nå enn den gjorde med innkjøringsoljen. Ellers ingen endring på sykkelen. Går fint, fremdeles aldeles hysterisk morsom å svingkjøre med :thumleft
Skjønt, de dekkene ville neppe fått førsteplassen i våtveis-testen :[-X Rett og slett litt småglatte (men uten dramatikk, de slipper ikke helt).

Vinterforberedelse av sykkel!

Lagt inn: 02 aug 2011, 11:55
av fikse
Målet mitt er å få kjørt til/fra arbeid de fleste vinterdagene, for å slippe å ta bussen.
Bruksmønster blir ca 3 mil og 30-40 minutter hver vei, på vestlandsveier (ergo sjeldent under 4-5 minusgrader, mye vått og ekstremt med salt, ikke motorvei). Med buss går det 1 - 1 1/2 time hver vei (melkerute med 2-3 bussbytter hver vei!), så det er mye tid å spare på å kjøre sykkelen.

Sykkelen håper jeg er grei til formålet, lett og liten.

Sålangt har jeg forberedt/planlagt:
  • Vokset sykkelen grundig (se tidligere postinger i tråden) med CarLack 68 - tar en ny runde med voks rett før vinteren.
  • Sprayboks med ACF-50 er innkjøpt og vil sprayes på når vinteren nærmer seg. Litt usikker om jeg bare skal la være å vaske sykkelen så lenge det stoffet står på?
  • Piggdekk fra Heidenau. Brukes visstnok av flere MC-bud her i Bergen, og skal være et greit kompromiss mellom levetid/grovhet/mykhet/antall pigger, og ikke minst pris.
  • Kjedespray fra Royal Purple, som skal ha god vedheft (ser fantastisk ut så langt, ikke en dråpe er sølt på felgen)
Så et par ting jeg ennå ikke har gjort:
  • Vurderer å få på xenon i hovedlyset. Lykten har ikke reflektor i glasset, og med relativt presist produsert xenon-pære (tenkte å handle fra Dybvik Trading) håper jeg at det blir liten/ingen blending av møtende kjøretøy. Er kritisk til at det skal blende, så om det ikke duger så blir det fjernet... :-k
  • Dernest trenger jeg varmeholker. Er veldig i tvil hva jeg skal velge. Mange som klager på tykke holker, brudd i kabler, og dårlig regulering. Har du et produkttips? :scratch
  • Belger til fremgaffelen, for å beskytte gaffelbena. Blir ikke særlig vakkert, men ser ikke bedre alternativer?
  • Skvettlapper til framhjulet. Slik skjermen er idag, så fyller den opp radiatoren med vannsprut når det regner. Ser temperaturen på motoren synker straks det regner endel. Til vinteren vil trolig dette fylle radiatoren med saltvann og sørpe. Foruten at det nok vil herpe radiatoren, er jeg redd for at dette vil kjøle motoren for mye. Men hvor pogger skal jeg finne skvettlapp som er grei å montere på en lakkert plastskjerm? Hmm... Har du tips?
Har DU forslag til å vinterforberede sykkelen? Fyr løs :=D> ;e

Re: Vinterforberedelse av sykkel!

Lagt inn: 02 aug 2011, 12:02
av Snikkeren
fikse skrev:
  • Dernest trenger jeg varmeholker. Er veldig i tvil hva jeg skal velge. Mange som klager på tykke holker, brudd i kabler, og dårlig regulering. Har du et produkttips? :scratch
Jeg og mange andre her på mcsiden har montert Symtec varmefolie under originalholkene. Da slipper du tykkere holker, og de varmer mer enn godt nok.
http://www.symtec-inc.com/Other-Grip-Warmers_c_91.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Enkelt å montere.

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Lagt inn: 02 aug 2011, 12:53
av Onsløv
Jeg henger meg på snikkern, og anbefaler disse symtec-greiene.
Du kan lese i bloggen min da jeg installerte denne, men AJ har nok greiest arbeidsbeskrivelse tenker jeg.

Forrige gang kjøpte jeg herfra: http://www.casporttouring.com/cst/motorcycles/SYMT.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg hjelper deg gjerne med å montere de. Jeg tenkte å kjøpe et par slike sjøl til den nye moppa. Gruppekjøp, og gruppemekk? ;-)
Lurte egentlig på å prøve bilrema sine varmere....

-mvh-
Kristian

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Lagt inn: 02 aug 2011, 13:02
av AJ
Kan bekrefte at Symtec fungerer helt utmerket. Eneste man skal være litt oppmerksom på er denne enkle vippebryteren. Den er ikke vanntett og kan dermed slutte å fungere. Gjorde det for meg en gang og jeg mistenker sterkt at fuktighet var årsaken.

Ellers gikk monteringen greit slik jeg gjorde det:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... 6069#p6069" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Lagt inn: 02 aug 2011, 13:04
av Snikkeren
Eneste jeg gjorde anderledes var at jeg brukte trykkluft med blåsepistol til å få av originalholkene, og det funket utmerket.

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Lagt inn: 02 aug 2011, 14:00
av fikse
Oh'Boy, her ramler det inn med svar :thumleft
Okei okei, eg beliter meg, Symtec skal bli! :punch :lol
Onsløv; Høres ut som en plan det :thumleft MEN, vil ha fatt i en bryter som tåler fukt før jeg gidder å gjøre noe som helst. Og så må jeg strukket fram noe skikkelig strøm (m sikring og relais) til området ved lykt/styre, men det måtte jeg gjort uansett.
Vil du og ha fatt på en skikkelig bryter? Det må vel være noen som har gode brytere tilsalgs vel :-k

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Lagt inn: 02 aug 2011, 14:16
av Snikkeren
Hva med noe sånt:
http://www.ebay.co.uk/itm/HANDLEBAR-KIL ... 3a65e4711e" onclick="window.open(this.href);return false;

Den bør jo kunne brukes. Finner sikkert tilsvarende i chrome hvis det er ønskelig.

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Lagt inn: 02 aug 2011, 14:29
av mekkern
Eller se hva båtforretningene har av brytere..de har brytere som tåler saltvann..du bygger jo en saltvannssykkel til vinterbruk så... ;e

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Lagt inn: 02 aug 2011, 14:38
av fikse
Snikkeren skrev:Hva med noe sånt:
http://www.ebay.co.uk/itm/HANDLEBAR-KIL ... 3a65e4711e" onclick="window.open(this.href);return false;

Den bør jo kunne brukes. Finner sikkert tilsvarende i chrome hvis det er ønskelig.
Ja, noe slikt kanskje :thumleft
Ellers så har jeg funnet flere varianter på elfa. Bla.a i denne PDF-en, på side 4 av 5, tror produkt no 1939.3119 skal kunne brukes, har ikke sett så nøye. Denne er bra vanntett, har de posisjoner som trengs, og størrelsen ser ganske kurant ut. Men får ikke den på styret da... Elfa har også miniatyr vippebrytere, som jeg mener de har "kondom" til, så kapslingen blir ganske brukbar. Hadde noen slike på en ATV jeg hadde, de tålte vann bedre enn jeg gjorde iallfall :-J

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Lagt inn: 02 aug 2011, 14:42
av fikse
mekkern skrev:Eller se hva båtforretningene har av brytere..de har brytere som tåler saltvann..du bygger jo en saltvannssykkel til vinterbruk så... ;e
Hehe, ja du er jaggu inne på noe der. Kanskje jeg burde skaffe meg snorkel i samme slengen :doh :lol

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Lagt inn: 02 aug 2011, 15:00
av pelsen
hmm...lader KTMen nok til å bruke lys og varmeholker samtidig?
Min '02 EXC400 gjør ikke det, den klarte ikke engang bytte fra 45/40W til 60/55W H4 lampe.

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Lagt inn: 02 aug 2011, 15:18
av Snikkeren
Hva med denne: http://www.ebay.co.uk/itm/5x-ON-OFF-ON- ... 415c129336" onclick="window.open(this.href);return false;

Ser ganske lik ut som den som følger med originalt, men med gjennomsiktig deksel til.

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Lagt inn: 02 aug 2011, 15:20
av fikse
pelsen skrev:hmm...lader KTMen nok til å bruke lys og varmeholker samtidig?
Min '02 EXC400 gjør ikke det, den klarte ikke engang bytte fra 45/40W til 60/55W H4 lampe.
Jeg vil tro det. Generator er på 238W, og sett vekk fra opplading av batteri etter oppstart (som selvsagt er betydelig, men vanskelig å måle vil jeg tro?), så er det egentlig bare hovedlys og parklys som faktisk trekker noe å snakke om. Alle andre lys er LEDs. På hovedlyset kan den bare bruke én av trådene om gangen, så maks forbruk blir 60W der.
Så jeg _håper_ det er tilstrekkelig :-)