Bikerdude73 Sesongstart :-)

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: Bikerdude73 sin rare verden. Vinterprosjekt :-)

Legg inn av bikerdude73 »

Jeg kjøpte meg en sint liten Yamaha FZR400RR EXUP for ca 2 år siden.
Har ikke fått gjort så mye med den enda. Har kun lakket felgene og gafflene.
Og gått over skivene litt fremme og montert ny skive bak.
Målet er å lakke den i gult/svart og ha streetfighter-look. :thumleft

Nå jeg kjøpte den så var det masse vann i tanken og vi fikk ikke start på den.
Men etter å kutte ut filteret som og var fullt av vann så startet den opp etter at jeg hadde gått over forgasserene.

Nå har vi spylt av sykkelen og flyttet den hjem til en kamerat.
Håper å få til en mekkekveld av og til gjennom vinteren.
Er en del å gjøre, men håper på kult resultat. ;e

Her er den slik jeg kjøpte den.
Bilde

Og her er den i garaskjen til kameraten min.
Bilde
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Bikerdude73 sin rare verden. Vinterprosjekt :-)

Legg inn av joo »

Er EXUP-systemet en videreutvikling av det svært så spesielle YVPS-systemet de brukte på totakterne?

Liten og sint ja, krever aktiv gassing og giring men det er jo artig det også :D
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: Bikerdude73 sin rare verden. Vinterprosjekt :-)

Legg inn av bikerdude73 »

Jeg vet ikke om EXUP er en videreføring av YPVS. Men jeg vet at ved kraftigt gasspådrag så åpner en ventil i eksosen seg for å gi sykkelen mer moment. Nesten som en kickdown-effekt på en bensinbil med bra automatkasse, for eks gamle Ford Scorpio 2.9 GHIA.

FZR1000EXUP blir ofte kalt "Moment-monsteret" er jeg blitt fortalt. Men om det har så mye å si på en 400ccm sykkel vet jeg ikke. Har nytt Viper-eksos til denne sykkelen, men uten EXUP systemet. Det var og koblet fra når jeg kjøpte den.

Men en turtallsmaskin er det lite tvil om at det er :D
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Bikerdude73 sin rare verden. Vinterprosjekt :-)

Legg inn av joo »

Så plutselig også at du faktisk har en YPVS-maskin i signaturen din :thumleft

Kan ikke 4-takt så godt, men er ganske familiær med 2-takt og tuning på eksossiden. YPVS sammen med en godt tunet eksos skulle vel gi mer håndterbar effekt over et litt bredere register enn det innslaget som kommer ganske brått når anlegget slår inn? Kan tenke meg de har laget kamrene i pottene med lengre og slakere koner enn de brukte før?
Fant ingen gode tegninger på Viper... Moro leketøy får du nok uansett når denne kommer på vegen. Ser allerede streetfighter-konturene i lyktevalget \:D/ Kan bli tøft dette.

(Har aldri prøvd Yamaha med EXUP, den Yamahaen jeg har hatt forbigår jeg i ytterste stillhet og skriver på kontoen for skivebom)

PS; fattern hadde Scorpio 2.8 Ghia, var moment i den...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: Bikerdude73 sin rare verden. Vinterprosjekt :-)

Legg inn av bikerdude73 »

Jeg kjenner ikke så godt til 2-takt selv. Men liker YPVS'en, bare så synd at trim-eksos til disse er så dyre.
Foretrekker selv 4-takts sykler med maks 1 eller 2 sylindre da en som regel får veldig godt moment ut av disse. ;e

Jeg nevnte 2.9 Ghia'en da faren min og hadde en slik. 2.8 motoren hadde han ikke, men grei kick-down på 2.0 motoren hans også. :D
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Bikerdude73 sin rare verden. Vinterprosjekt :-)

Legg inn av joo »

Har ikke gjort meg så mye erfaringer med 2-takt på sykkel, men brukt og tunet 2-taktere i modellfly i mange år. Utrolig hvilken effekt som dukker opp når man får avstemt eksosanlegget! Effektpottene blir gjerne 80cm lange så på twin 120ccm motorer er det mye eksosanlegg å prøve å gjemme inni en modell...

Husker godt da YPVS ble lansert, artig å se på løsninga med justerbar høyde på eksos-porten. Genialt. Sykkelen din begynner vel snart å bli sjelden?

Enig i at det er moro med få sylindre, hatt et par boksermotoriserte sykler de siste årene. Lite giring og lite bremsing. En kompis som lå sist i rekka på en av høstens siste turer sa han så bremselysa på rekkefirerne før alle svingene mens vi to med boxere aldri rørte bremsen. Og så er det grom lyd og gange :thumleft
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: Bikerdude73 sin rare verden. Vinterprosjekt :-)

Legg inn av bikerdude73 »

Jeg har en Yamaha RD350YPVS 31K 1983 modell. Så det er den første som kom med YPVS systemet.
Den er nok sjelden ja. Mer vanlig de som er litt nyere og med kåpe. Min har kun en liten lyktekåpe.

Den blir jo veteran om ca 13 måneder. Så er veldig lysten på å beholde den siden den er i såpass bra stand. :D

Men vi får se. Jeg forandrer mening ang MC flere ganger daglig på det verste. :lol
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: bikerdude73 sin logg. Vinter mekking og reperasjoner.

Legg inn av bikerdude73 »

Tok med meg "Bellypan'en" til min RD350YPVS på jobben til en kamerat i dag.
Der vasket jeg den godt og gikk over sprekkene med en "Hyler". Må få bort lakk og annet for å få reppet det.
Brukte en Biltema loddebolt til å gå over sprekkene og fuge dem sammen igjen. :-)

Her er noen bilder av før og etter.
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Etter dette så gikk jeg over "Bellypan'en" på baksiden hvor sprekkene hadde oppstått. Her skal vi legge på noe for
å forsterke området og unngå sprekkdannelser i fremtiden. Neste blir nok lakk, men det er hvit-metallic som gjør det litt vanskelig.
Håper resultatet blir greit når det hele er ferdigt.

Her er bilder som den er nå på baksiden.
Bilde

Bilde

Dette er en god del billigere enn å kjøpe en plast replica fra UK :thumleft
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: bikerdude73 sin logg. MC-bilder fra 2010 :-)

Legg inn av bikerdude73 »

Jeg og Cafe Raceren min ble tatt bilder av i 2010 av en kamerat. Hun er ikke ekspert eller noe, men hvertfall bedre enn meg.
Tenkte jeg skulle poste noen av disse bildene... hvis jeg finner noen jeg er litt slank på :-J

Jeg liker heller ikke å plastre trynet mitt over hele nettet så jeg la bildene mine inn på mitt album her på mcsiden.no
Syns disse bildene ble grei... men litt støv på sykkelen ser jeg... hmm.... :sk?

Her er noen av dem :-)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: bikerdude73 sin logg. MC-bilder fra 2010 :-)

Legg inn av Jompa »

Den sykkelen din ser bra strøken ut :thumleft
Slank og fin... trur Æ gir meg med det, og lar være å kommentere kroppen som sitt på.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: bikerdude73 sin logg. MC-bilder fra 2010 :-)

Legg inn av ArcticTiger »

Tøffe bilder, Tøff sykkel, og Tøff sjåffør :D :thumleft :thumleft

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: bikerdude73 sin logg. Angst og MC for meg..

Legg inn av bikerdude73 »

Tenkte jeg skulle dele litt om min erfaring ang det å kjøre MC og ha angst.

Det er mange som ikke forstår hvorfor jeg for eks kjører MC siden jeg har angst. De tror at når jeg har angst så må jeg være redd for å kjøre MC. Men problemet med angst er at den som regel i form av lidelse er totalt ulogisk. Jeg kjører jo for eks MC uten å få angst, men inviter meg ut på by'n så sier angsten min stopp med en gang.
Et annet problem med angst er at det som regel er en usynlig sykdom. En legger ikke så godt merke til den. Når en person har et angstanfall og hyperventilerer så ser en det jo, men det som leder opp til anfallet er ikke så lett for utrente øyner og se.
Mange som møter meg kan ikke forstå at jeg har angst i det hele tatt. Jeg er jo i godt humør og spøker med det ene og det andre.
Vel jeg har jo blitt veldig god til å skjule angsten min. Det blir en når en har angst tidligt og det følger med en opp gjennom barndom og ungdommen. Da vet en rett og slett ikke at en har angst med mindre noen peker det ut. Hos meg så fikk angsten utfolde seg helt fritt pga jeg ikke visste at jeg faktisk hadde angst. Jeg hadde fysiske symptomer som problemer med magen, tilsnøring i halsen, litt nervøse ting som jeg gjorde. Tok jo røntgen av magen, men den funket jo greit. Tilsnøring i halsen, ok ikke bruk plagg som er trange i halsen. Nervøse ting som jeg gjorde som for eks hele tiden sjekke skjegget eller barten, vel prøv å gjøre dem naturlige.
Men hele tiden når dette pågikk så var MC noe som jeg likte. Hadde alltid lyst på egen motorsykkel, helt siden jeg tok lappen på det samtidig med bil-lappen.
Nevnte jo i åpningen av bloggen min at MC er min egen form for terapi. Og det har det vært lenge. Jeg forstår det ikke helt selv, men har funnet ut at hvis en har det vanskeligt i livet så er det viktigt å finne noe som er så nært 100% positivt som det kan bli. Det kan være hva som helst. For noen er det håndarbeid, tegning, maling, fjernstyrte biler, fly, båter. Mekke på biler, ta bilder. Som sagt hva som helst kan en ta tak i og bruke det til å forbedre livet sitt betraktelig.
En tidligere lege som jeg hadde mente at en burde kunne skrive slike ting ut på blåresept. Men han forstod og hva motorsykkel kan bety for et menneske siden han kjørte selv MC. ;-)

Jeg holder jo for tiden angsten min under kontroll ved bruk av medisiner. Terapi får jeg ikke annet enn å finne på ting selv som gjør livet mitt bedre. Motorsykkel for meg er 100% positivt. Til og med når noe må fikses. Fordi jeg vet at når reperasjonen er unnagjort så blir det enda kjekkere å kjøre sykkelen.
Når jeg ble skrevet ut av poliklinisk behandling så ble jeg stemplet som «behandlingsresistent». Jeg spurte om det betydde at jeg ikke var samarbeidsvillig? Men da fikk jeg bekjed om at ingen av de behandlingsformene de kunne tilby funket på meg.
Jeg likte ikke dette noe særligt pga jeg hadde kommet med mange forslag selv ang behandling. Noe som de ikke brydde seg mye om. De var jo «profosjonelle» og visste «best»... :-k

Vel nå noen år etter så funker jeg ganske bra. Jeg er ikke i fullt arbeid, men livskvaliteten min er god. Jeg våkner ofte med et smil... hvertfall etter 2 skiver og et glass melk. :knegg
Jeg fyller livet mitt med ting som jeg liker og når folk spør om jeg vil gjøre noe som jeg i utgangspunktet er redd for å gjøre så bestemmer jeg selv om jeg vil faktisk sier ja.
Og ofte så sier jeg faktisk ja... ;-)

All denne fremgangen kommer som følge av at jeg kjøpte meg en motorsykkel og begynnte og kjøre rundt med den. Den åpnet mange andre dører som alle gjør mitt liv bedre. Jeg lærer hele tiden at jeg klarer nye og «skremmende» ting som følge av at jeg har en stor og sterk base i det å være MC-fører. :thumleft

Så det og kjøre MC og ha angst går greit... hvertfall for meg! :thumleft :D
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: bikerdude73 sin logg. Angst og MC for meg..

Legg inn av Intruder »

Angst og depresjon er så ymse....jeg våkner sur og orker bare kaffe på mårran....gleder meg
veldig til ting jeg har planlagt,helt til dagen kommer og det skal skje.... :8-[
Og å styre dette er ikke bare å trykke på en knapp..men MC er sjelebot.. 8)

Utad er jeg "morsom" og underholder endel,men inni er det litt annsless !! :thumleft
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Godtvoksen

Re: bikerdude73 sin logg. Angst og MC for meg..

Legg inn av Godtvoksen »

bikerdude73 skrev:Tenkte jeg skulle dele litt om min erfaring ang det å kjøre MC og ha angst.
Tusen takk for at du delte og gir så mye av deg selv, slikt er imponerende. Du skriver bra og om et helt personlig tema som fortsatt er er stort tabuområde for mange. Det står det stor respekt av. Dette var ord og refleksjoner til ettertanke for mange håper jeg. :thumleft

Det er ikke alt som syntes utenpå, og det har du gitt oss alle et lite innblikk i...

Igjen tusen takk... :notworthy: :notworthy: :notworthy:

Jeg håper du blir med, og at jeg få hilse på deg på MC-sidens vårslipp 18. - 20. mai 2012

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: bikerdude73 sin logg. Angst og MC for meg..

Legg inn av Jompa »

Det virker nesten som om bloggen din også er litt terapi for deg ? :skriver
Det er ihvertfall tøft av deg å skrive som du gjør. Jeg hadde aldri tort å skrive om mine innerste tanker og problemer på en sånn måte.
Mye av det du skriver, får frem litt ettertanke, selv i min trege skalle. Kan komme av at det treffer meg midt i mine verste fordommer. :-k
Stå på :thumleft
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar