@L-NA: Jeg er usikker på om MTS 1000 motorn har spesiell oljesirkulasjon for kjølingens del. Skal sjekke dette.
Et intresant forhold i den her diskusjonen er som noen nevner effektuttaket, HK(Kw) pr volum.
Det er store mengder "unyttet" energi som må ledes bort fra en forbrenningsmotor. I en bensinmotor utnyttes grovt sett 1/3 av tilført energi i drivstoffet til arbeid/drive sykkern (motorens virkningsgrad), 1/3 forsvinner med eksosen, og den siste 1/3delen er varme som må ledes bort fra mottoren via kjøling.
MTS 1000 har 10:1 i kompresjon og yter ca 84 hk/61,3 Kw originalt, det vil si at over 60 KiloWatt (60.000Watt

) med overskuddsvarme må ledes bort. Trimmes motorn til å yte mer, blir det forholdsvis like mye mer varme å lede bort.
Konstruktørene må ta hensyn til å bli kvitt all varmen, så motorene konstrueres såklart for å tåle dette.
1050 Tigern har 12:1 i kompresjon og yter standard 117 hk/85,4 Kw originalt. Her har konstruktørene kunnet ta ut 33 hk/24 Kw mer fra tilnærmet samme motorvolum. (Og dette er heller ikke noen spes høy litereffekt på en moderne mc-mottor!). Mottorn gir også fra seg mer varme, det har de ordnet med den effektive væskekjølingen
Å heve kompresjonen gjør at virkningsgraden økes, mottorn blir mer effektiv. Men jo høyere kompresjon, desto større sjanse er det for selvtenning når brenselblandingen komprimeres. For å unngå dette (som er meget skadelig for mottorn), er det viktig at en kan kontrollere så nøyaktig som mulig flest mulig av de mange variable faktorene som mottorn skal kunne brukes under. Motortemperaturen er her meget viktig.
Ved å ha bla.a ha en nøyaktig kontroll på kjølingen, så har Triumph-ingentingjørene kunnet ta ut en større effekt av mottorn, uten at det går på bekostning av driftsikkerheten/levetid.
Det er nok en grunn til at Ducati væskekjøler sine nyere mottorer, det er begrensa hvor mye effekt pr mottorvolum de kan ta ut av en luftkjølt mottor, som skal gå under mange forskjellige forhold, og ha en bra lang levetid (driftsikker).
Guzzi-gutta har nok tenkt på dette de og, og med de forholdvis moderate effektuttak pr volum de har, og i tillegg oljespyling for kontrollert kjøling, så går det nok bra L-NA

. Guzzi er jo kjent for å ha svært langliva (høy km) mottorer :-)å